Gjest f034f...779 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Som tittel sier så skylder en kompis meg penger, han har sluttet å svare meg å begynner å bli forbanna. Har meldinger fra Snapchat som bekrefter at han skylder meg penger. I tillegg til Vipps transaksjoner. Hva kan jeg gjøre? Anonymous poster hash: f034f...779
MAtroxX Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Er det penger du har lånt han til noe spesifikt eller lånte han de til ren forbruk ? Har du spesifisert på vips at beløpet er ett lån og ikke en gave, som det fort blir vist ikke annet er skrevet Om du ikke har slike tekster på transaksjonene og han "kompisen" din ikke svarer deg, så må du anse beløpet som tapt, men tapt inntil videre.du må få kontakt med han og avtale en tid og dato for tilbakebetaling Jeg kan ikke noe for det, men jeg tenker automatisk at dette er rusrelaterte holdninger, siden du enda kaller han en kompis og han ikke gidder å svare deg. Vet ikke aldersgruppen deres enda, men tørr å tippe rundt 16-25?
The Avatar Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Fyrste steg er å sende skriftleg krav om innbetaling innan ein fornuftig frist, som til dømes to veker. Deretter kan du sende utleggsbegjæring. 1
Gjest f034f...779 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Penger lånt til rent forbruk. Mange småbeløp, men er over 10k tilsammen. Vipps er overført uten tekst, men har beløp som skyldes bekreftet på melding. Jeg kaller han kompis fordi vi har kjent hverandre i årevis, jeg har også lånt ut penger tidligere som jeg har fått igjen. Vi er selvfølgelig ikke kompiser lenger hvis han ikke gjør opp for seg. Vi er over 30 begge to. Anonymous poster hash: f034f...779
MAtroxX Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Aha ja forståelig Gamle kompiser har litt tålmodighet med hverandre da Men som jeg nevnte, avtal tilbakebetaling med han med tid og dato. Å selvfølgelig, alt må foregå på tekst Om han velger å avslutte kontakt med deg totalt og for alltid pga disse pengene, da må du nok desverre anse det som ett tap 1
Gjest f034f...779 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Det er jo det jeg mistenker at han prøver på. Forliksrådet er vel et alternativ? Anonymous poster hash: f034f...779
MAtroxX Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Skal du bruke noen form for offentlige etater må du nok desverre ha mere bevis enn bare ett beløp på vips Vist du kan vise til tekst som sier pengene er ett privat lån har du kanskje en mulighet
MAtroxX Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Slik gjør du det Du må sende varsel til skyldneren om at du vil tvangsfullbyrde kravet. Du kan tidligst sende varselet den dagen fristen for å betale kravet går ut. Det må gå to uker fra du sender varselet til utleggsbegjæringen tidligst kan sendes til namsmannen. 1
Gjest f034f...779 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Jeg har meldinger fra denne personen der han bekrefter beløpet han skylder meg. Det er jo et ganske klart bevis spør du meg. Anonymous poster hash: f034f...779
MAtroxX Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Ja Tekst som tydelig beskriver at motpart har gjeld til utlåneren stiller sterkt om/når dette eventuelt kommer til en annen instans, som f.eks namsmannen
X10anT Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Dette er helt ordinær innkreving av gjeld som fint kan gjøres gjennom namsmannen dersom skyldner er søkegod. Dokumentasjon er viktig. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/faktura-eller-skriftlig-melding/ 2
leticia Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Som et par andre her sier, ta det via namsmannen. Og du, vær litt mer forsiktig i fremtiden med å låne penger til venner og familie. Det kan kjapt bli dårlig stemning med folk som er dårlige betalere som velger å bruke penger på alt annet enn de nære som de skylder penger... 3
kremt Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Møt opp på døra. Ta det ansikt til ansikt. Om nødvendig, involver hans familie. Tro meg, dette er en bedre måte enn å involvere namsmann / myndighetene. 1
Cascada81 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai kremt skrev (31 minutter siden): Møt opp på døra. Ta det ansikt til ansikt. Om nødvendig, involver hans familie. Tro meg, dette er en bedre måte enn å involvere namsmann / myndighetene. Litt avhengig av hvordan det blir oppfattet, kan dette være en ulovlig framgangsmåte. Er det en prat to kompiser imellom, er det ikke noe ulovlig i det, men så snart det kan oppfattes som truende, sjikanerende eller som gapestokk på et eller annet plan, er det plutselig på feilsiden. Det er bedre å gi et ultimatum som innebærer innkreving gjennom lovlige instanser. Det kan presse gjennom en forklaring på hvorfor han ikke gjør opp, åpne opp for oppgjør eller en avtale om avbetaling, samt lede til en naturlig videre lovlig prosess for innkreving. 4
PosteMonopolet Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Cascada81 skrev (10 minutter siden): Litt avhengig av hvordan det blir oppfattet, kan dette være en ulovlig framgangsmåte. Det er vel ikke ulovlig å banke på døren for å prøve å få kontakt? Hadde noen skyldet meg 10 000 kr så hadde jeg jaggu komt på døren flere ganger og purret hvis det var nødvendig. 2
Cascada81 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai PosteMonopolet skrev (27 minutter siden): Det er vel ikke ulovlig å banke på døren for å prøve å få kontakt? Hadde noen skyldet meg 10 000 kr så hadde jeg jaggu komt på døren flere ganger og purret hvis det var nødvendig. Det er ikke ulovlig å banke på en dør for å si hei, men... Hvis formålet er å kreve inn penger, bør man gjøre avtaler for ikke å komme til å bryte med god inkassoskikk, og hvis det er slik at kompisen din ikke ønsker kontakt, i hvert fall ikke for å diskutere kravet, vil det bryte med god inkassoskikk å oppsøke vedkommende hvis formålet er å kreve inn penger. Da er det bedre å bruke fremgangsmåten jeg refererte til over. Om man vil hoppe over noen ledd og sende saken rett til forliksrådet, er jo det for så vidt også greit. 3
krikkert Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Man plikter å inndrive sine krav etter prinsippene om god inkassoskikk. De samme reglene gjelder for deg som for profesjonelle inkassoselskaper. Det er i strid med inkassoloven - og straffbart - å oppsøke familiemedlemmer eller arbeidsgiver. Man skal også være veldig forsiktig med personlig oppsøk i hjemmet. 7
Gjest 7788c...715 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Fikk tilbake pengene, kompisen min mistet tlf sin og derfor svarte ikke. Så alt ordnet seg tilslutt Anonymous poster hash: 7788c...715
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå