Salvesen. Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Forhåpentligvis en tråd som klarer å leve en stund her inne som inntektstrådene. Regnet på dette i dag og må si jeg ble meget skuffet over meg selv 😛 Av min totale brutto inntjening har jeg bare klart å "spare" 15% av inntekten! Det er skuffende lite synes jeg. Da har vell 20-30% gått til skatt, 15% til "sparing" og 55-65% gått til utgifter. Dette er jo såklart inkludert både dårlige og gode investeringer, dog har jeg nok mest av førstnevnte.. EDIT: Ble tydeligvis ikke tydelig dette her. Jeg tenkte ikke på hva du sparer i dag, sist måned eller neste skuddår. Jeg tenkte på hva du har spart av inntekten du har hatt i livet. Endret 23. mai av Salvesen.
Gavekort Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Det varierer fra måned til måned, men gitt at jeg ikke gjør noe større kjøp/investeringer så kan jeg spare opp mot 60% av netto inntekt, mye takket være lav gjeldsgrad og en relativt beskjeden livsstil. Boliglån, billån og andre større lån med mye renter vil være dominerende. En annen ting jeg ofte ser er høyt forbruk på dingsebomser og dyre hobbyer. Bytte telefon og TV en gang i året, biler, båter, kaffemaskiner, robotstøvsugere osv.
Salvesen. Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai Gavekort skrev (7 minutter siden): Det varierer fra måned til måned, men gitt at jeg ikke gjør noe større kjøp/investeringer så kan jeg spare opp mot 60% av netto inntekt, mye takket være lav gjeldsgrad og en relativt beskjeden livsstil. Boliglån, billån og andre større lån med mye renter vil være dominerende. En annen ting jeg ofte ser er høyt forbruk på dingsebomser og dyre hobbyer. Bytte telefon og TV en gang i året, biler, båter, kaffemaskiner, robotstøvsugere osv. Jeg tenkte mer på totalt av alt du har tjent. Altså, total inntekt vs penger en har på konto/verdier. Jeg samlet alle selvangivelsene mine i ett excel ark og så på verdiene mine pr i dag og fant ett røfflig annslag. Fordelen min er at jeg akkurat har solgt bolig så den biten er ikke usikker, noe det ofte er for folk flest som sitter på majoriteten av verdiene i bolig. Det neste halve året satser jeg på å spare minst 50% pr måned, da jeg har en stor betaling å gjøre i Q4
Jarmo Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) 10-12K hver mnd.(11k i denne mnd.) Alt ettersom. Gjelder meg og madammen, pensjonister begge to nå. Grunnet veldig lite gjeld igjen(hus) og en del penger i banken. Så, ca.30-40%. Har vel nettoverdier ca. 1,5 mill. Har gitt en del til barn, 4 stk og 4 barnebarn over tid. Edit: glemte å ta med med huset.. Endret 24. mai av Jarmo
Salvesen. Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai Jeg var tydligvis ikke klar nok i innledningen, jeg mener ikke pr måned i dag. Jeg mener av all inntekt en har tjent frem til i dag vs verdiene en sitter igjen med. Som ett eksempel, en har tjent 10 millioner brutto og sitter igjen med ca 1.5 millioner i verdier = 15%
Ole-Br Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Jeg sparer rundt 25 prosent, ofte mer. Beskjeden livsstil her også. Jeg vil si for beskjeden og skal uppe gamet med opplevelser fremover, ikke ting. Jeg er rett og slett ikke vant med å bruke særlig mye, men er glad i opplevelser og har et par hobbyer som nesten er gratis. Så jeg går for å spare mindre fremover.
Tussi Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Sparer ca 25% av inntektet min nå, tidligere ca 15%. Men det varer ikke hbis jeg skal studere til høsten
Uderzo Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Salvesen. skrev (19 minutter siden): Jeg var tydligvis ikke klar nok i innledningen, jeg mener ikke pr måned i dag. Jeg mener av all inntekt en har tjent frem til i dag vs verdiene en sitter igjen med. Som ett eksempel, en har tjent 10 millioner brutto og sitter igjen med ca 1.5 millioner i verdier = 15% Jeg tror de færreste sitter med den informasjonen. Jeg har ingen anelse hvor mye penger jeg har tjent i hele mitt yrkesaktive liv, og heller ikke hvor mye av disse pengene jeg har spart, for ikke å si hva jeg har brukt de på. 6
Salvesen. Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai Uderzo skrev (Akkurat nå): Jeg tror de færreste sitter med den informasjonen. Jeg har ingen anelse hvor mye penger jeg har tjent i hele mitt yrkesaktive liv, og heller ikke hvor mye av disse pengene jeg har spart, for ikke å si hva jeg har brukt de på. Altinn har informasjonen du trenger Jeg har bare samlet alle skattemeldingene mine(inntekt) i ett excel ark, summert og så sett på hva jeg sitter igjen av verdier. Det er jo litt gjetting, på verdiene men røfflig 15% kom jeg til. Dog av brutto inntekt. 1
Jarmo Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Uderzo skrev (14 minutter siden): Jeg tror de færreste sitter med den informasjonen. Jeg har ingen anelse hvor mye penger jeg har tjent i hele mitt yrkesaktive liv, og heller ikke hvor mye av disse pengene jeg har spart, for ikke å si hva jeg har brukt de på. Jupp, enig. Livet er som berg og dalbane. Det samme gjelder penger.. 2
Duriello Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Gidder ikke stresse med det, jeg har ikke planlagt noen "arvinger", og man lever uansett bare 1 gang. 3
aklla Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Regner man total verdi pr nå vs total inntekt etter skatt så vil jeg anslå med litt rask hoderegning ca 40%. Veldig grovt estimert. Skal man regne før skatt kan man sikkert halvere det, jeg betaler alt for mye skatt.. Men ting som verdiøkning på boligsalg er jo regnet med, veldig vanskelig å regne ut særlig nøyaktig. Og det på altinn er vel bare noen år tilbake? Har aldri hatt spesiellt mye lån så har hatt rom for å bygge formue i stedet for å betale renter. 2
Salvesen. Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai Duriello skrev (1 minutt siden): Gidder ikke stresse med det, jeg har ikke planlagt noen "arvinger", og man lever uansett bare 1 gang. Ungene får pensjonen 😛 Aldri om jeg lever lenge nok til å ta ut alle de 10 årene om noen i det heletatt. Satser såklart på å ha mer da, men det er nok der. Regner med det blir 8 siffer. 1
Salvesen. Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai aklla skrev (1 minutt siden): Regner man total verdi pr nå vs total inntekt etter skatt så vil jeg anslå med litt rask hoderegning ca 40%. Veldig grovt estimert. Skal man regne før skatt kan man sikkert halvere det, jeg betaler alt for mye skatt.. Men ting som verdiøkning på boligsalg er jo regnet med, veldig vanskelig å regne ut særlig nøyaktig. Og det på altinn er vel bare noen år tilbake? Har aldri hatt spesiellt mye lån så har hatt rom for å bygge formue i stedet for å betale renter. Jeg har iallefall alt på altinn selv, ble tipset av noen her inne da skatteetaten har begrenset med info. Min første skattemelding var i 2006 så ikke hinsides langt tilbake men har funnet alt Jeg beregnet brutto, altså før skatt. Tar en det bort blir tallene såklart mye bedre.
Jarmo Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Tussi skrev (42 minutter siden): Sparer ca 25% av inntektet min nå, tidligere ca 15%. Men det varer ikke hbis jeg skal studere til høsten Husk å leve livet litt og, likklær har ikke lommer.. Endret 23. mai av Jarmo 1
aklla Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Syntes det er litt ulogisk å regne brutto all den tid jeg aldri ser skattepengene, de er umulig å spare.. Men sjekket altinn, min formue i dag vs total inntekt før skatt er rett over 40%, mer enn jeg trodde Jeg har aldri hatt spesiellt mye gjeld og føler jeg har tatt noen smarte økonomiske valg oppgjennom(med hjelp fra blandt annet Gavekort), selv om jeg egentlig aldri har hatt helt kontroll på egen økonomi. Penger kommer inn, penger går ut, aner ikke hvor mye jeg egentlig sparer pr måned/år. Inntekten varierer også ganske mye. Endret 23. mai av aklla 2
Tussi Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Jarmo skrev (14 minutter siden): Husk å leve livet litt og, likklær har ikke lommer.. Ja. Ser det er netto jeg sparer ja... har veldig lav husleie 1
tigerdyr Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 2 hours ago, Salvesen. said: Av min totale brutto inntjening Du har også justert hvert års bruttoinntekt for inflasjon? Tenker du da alle leveårs inflasjonsjusterte bruttoinntekt summert opp sett i forhold til ens netto-formue idag? 1
Salvesen. Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai tigerdyr skrev (11 minutter siden): Du har også justert hvert års bruttoinntekt for inflasjon? Tenker du da alle leveårs inflasjonsjusterte bruttoinntekt summert opp sett i forhold til ens netto-formue idag? Nei jeg har kun summert opp prøvd å holde det så enkelt som mulig, å ha kontroll på total inntjening er vanskelig nok tenker jeg! Men justeringer og netto hadde absolutt vært bedre!
tigerdyr Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 2 minutes ago, Salvesen. said: Nei jeg har kun summert opp prøvd å holde det så enkelt som mulig, å ha kontroll på total inntjening er vanskelig nok tenker jeg! Men justeringer og netto hadde absolutt vært bedre! En enkel oppsummering uten inflasjonsjustering av inntektene gir for meg en nettoformue-andel på ca. 46% (har da sett bort fra utsatt skatt på IPS/ASK som vil redusere dette litt) og skattebetalingene utgjør litt over 30% (trodde det ville vært høyere) men denne andelen øker også kraftig for hvert år nå som jeg ikke har noe særlig fradrag lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå