Spillredaksjonen Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Geralt-skuespilleren fullstendig uenig i kritikken mot Ciri som Witcher 4-protagonist – Ingen ting med det som er «woke». Les hele saken på Gamer.no» 3
bubba477 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Stoler ikke på CD projekt her. Og må si hun fortsatt ser veldig snodig ut i denne traileren.
oczer Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Bare tull, er ingen som klager på at Ciri er i hovedrollen. Det er den naturlige utviklingen av serien. Er bare folk som troller 4
disk Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Lurer litt på hvem disse folkene egentlig er som kaller det woke. Er det reellt ekte witcher fans, eller bare russer bots og lignende? 5
Peteguy Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Ikke hørt noen klager jeg heller. Kanskje vært skjermet for det(yay). Bøkene anbefales herifra også. Edit: går kun god for den engelske oversettelsen av bøkene ikke lest de norske Endret 23. mai av Peteguy 2
Lush Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Her blandes det veldig mye, fra kritikken til forskjellen mellom bok og spill Lore. Folk får dykke ned i argumentene for og i mot. Men det er substans i kritikken, og ikke bare noen som lager problemer.. som det gis uttrykk for her. Kort forklart, folk har problemer med Ciri i å bli en Witcher. Da det gjøres på tynt grunnlag som går i mot tidligere hendelser og lore. Samt at karakteren hennes allerede var sterk og magisk nok, til å bære serien i en ny retning.. Istede, for å ha et spill imellom, hvor Ciri etableres bedre. Og kanskje vise, istede å bare fortelle at hun nå er en Withcer . Så ville nok mesteparten av kritikken lagt seg. Så da blir dette kalt woke, med bakgrunn av selskapets klare standpunkt med DEI/ESG ikke kun i selskapsstruktur. Men også i hvilken retning de vil ha spillene sine. Som de er helt frie til å gjøre, men ikke forvent at dette aksepteres bare fordi. Men får se, de kan lage spill så ingenting sier at spillet, spillemessig kommer til å bli dårlig. Men de har åpenbart valgt den lengste motstands vei. Når de ser seg nødt til å adressere dette allerede nå. Så for min del, så er ikke hypen der. For mange av mine kjære og nære spill serier. Har allerede blitt ødelagt, og har nå en usikker framtid. Men hvis historien forsvarer valget godt, så er jeg tilbake. Men fra erfaring de siste 10 årene, så er ikke dette så beroligende. 3 1
Iki Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Lush skrev (37 minutter siden): Istede, for å ha et spill imellom, hvor Ciri etableres bedre. Og kanskje vise, istede å bare fortelle at hun nå er en Withcer Så dette er ikke i dette spillet da? 1
Knøpp Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Eneste som er pussig for meg er hvor mye de har skiftet på utseendet hennes. Trenger absolutt ikke en 18 åring men hun ser jo ut som en gammel krok, litt rar beslutning.
Lush Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Iki skrev (58 minutter siden): Så dette er ikke i dette spillet da? Ikke slik det er representert eller beskrevet, kan selvfølgelig hende vi får den historien. Men da er det rart de ikke beroliger folk og sier dette.. og fremdeles så vil det motsi Lore og være et lykkelig sammentreff. At hun overlever, og blir en Witcher. For at det skal være troverdig og fortjent, så fortjener det sin egen historie, som er vel begrunnet. Som sagt, hun er allerede sterk og har unike krefter. Som ville vært mer en nok til en historie, der hun ikke er en Witcher. Endret 23. mai av Lush 3
herzeleid Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Sånn apropos det å ta spilljournalistikk og spill som kultur på alvor hadde det i slike tilfeller vært interessant om journalistene forsøkte å dykke litt ned i hva de som klager faktisk mener, ut over en setning som jeg antar ikke nyanserer veldig. Selv har jeg ikke sett denne kritikken før nå og jeg føler ikke jeg egentlig ble så mye klokere kritikken, selv om argumentene mot blir behørig dekket. 1 1
Ping7 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Har ikke lest bøkene, og fullførte nylig Witcher 3 for første gang. Mulig andre har fått andre avslutninger, og at boka er annerledes, men jeg synes ikke det er så rart at hun blir en witcher. I min playthrough så fikset Geralt et heftig sølvsverd til henne på slutten. 2
Civilix Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai herzeleid skrev (32 minutter siden): Sånn apropos det å ta spilljournalistikk og spill som kultur på alvor hadde det i slike tilfeller vært interessant om journalistene forsøkte å dykke litt ned i hva de som klager faktisk mener, ut over en setning som jeg antar ikke nyanserer veldig. Selv har jeg ikke sett denne kritikken før nå og jeg føler ikke jeg egentlig ble så mye klokere kritikken, selv om argumentene mot blir behørig dekket. Det er ganske lenge siden gamer.no ikke hadde noe politisk agenda som overkjørte deres dekking av spill. Har ikke selv fulgt med på drama i forhold til witcher 4, men at det er så enkelt som "kvinnelig hovedrolle gjør meg sinna" er selvfølgelig ikke tilfellet. Det er bare en velkjent taktikk som vi ser altfor ofte for å få fokus vekk fra den faktiske kritikken som det ser ut som om f.eks. Lush nevner her i tråden. 2 1
Fleskelars Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Slik har verden blitt , hvert jevla spill skal debatteres i det uendelige om woke . Bare se på diverse steam-forum , i hvert bidige spill er det intens krangling om woke . En hel generasjon er blitt hjernevasket til å krangle. 8
Iki Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai herzeleid skrev (3 timer siden): Selv har jeg ikke sett denne kritikken før nå og jeg føler ikke jeg egentlig ble så mye klokere kritikken, selv om argumentene mot blir behørig dekket. Når den første traileren kom ut så var det mange som mente det var feil å ha en kvinnelig hovedperson. Det var mange som mente de hadde gjort henne styggere. Mange som redigerte bilder, inkludert bruk av ai, for å prøve å få henne til å se penere ut. Det var en del som mente det ikke passet til historien i bøkene, men størsteparten handlet kun om hvor woke det var. (Du finner my av dette i kommentarfeltet på traileren samt kommentarene på gamer når de snakket om spillet først) 3
Sjørøver Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai oczer skrev (6 timer siden): Bare tull, er ingen som klager på at Ciri er i hovedrollen. Det er den naturlige utviklingen av serien. Er bare folk som troller Nei. Det er mange som ikke liker at hun blir fortsettelsen. Mange synes også at hun var en det kjedeligste med witcher 3. Meg selv inkludert.
Yen-Zen AI Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Hun er badass og blir kult å spille som henne. Er en trend å kalle alt for woke for tiden og leser om det overalt så fort en kvinne blir inkludert i noe. Dette blir nok bra, jeg gleder meg. 5
LInnommable Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 10 hours ago, Iki said: Det var mange som mente de hadde gjort henne styggere. Mange som redigerte bilder, inkludert bruk av ai, for å prøve å få henne til å se penere ut. Dette er jo helt hysterisk siden det er ganske tydelig i bøkene at Ciri ikke er "spesielt" pen (iallfall som barn). 2
Red Frostraven Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Lush skrev (18 timer siden): Her blandes det veldig mye, fra kritikken til forskjellen mellom bok og spill Lore. Folk får dykke ned i argumentene for og i mot. Men det er substans i kritikken, og ikke bare noen som lager problemer.. som det gis uttrykk for her. Kort forklart, folk har problemer med Ciri i å bli en Witcher. Da det gjøres på tynt grunnlag som går i mot tidligere hendelser og lore. Samt at karakteren hennes allerede var sterk og magisk nok, til å bære serien i en ny retning.. Hun blir en Witcher i ånden, i bøkene, og regner seg selv som en witcher, og regnes som en witcher av folk som har godt forhold til dem. Forfatteren kommer nok ikke med avslutningen på bokserien for å beskrive henne som koko som tror hun er en witcher, tvert i mot; Så, forfatteren beskriver henne som en witcher, i praksis. Som en immigrant til Skottland, så er hun ikke en True Scotsman, men hun blir regnet som en Scotsman av verden hun er en del av -- andre karakterer, seg selv, og forfatteren av boken -- som jo må telle for noe. --- Magisystemet kan gå i flere retninger, kontinuetet, eller noe totalt nytt, eller en blanding. Lush skrev (18 timer siden): Istede, for å ha et spill imellom, hvor Ciri etableres bedre. Og kanskje vise, istede å bare fortelle at hun nå er en Withcer . Så ville nok mesteparten av kritikken lagt seg. Spillene er mange år etter bøkene, hvor Ciri og Geralt begge er hovedpersoner. Det er en fortelling som tar mye for seg hva Geralt foretar seg, i en historie hvis plot handler mer om Ciri enn Geralt. Hun trenes opp til å kjempe som en Witcher i bøkene, så hun er allerede greit trent som witcher; AI-beskrivelse: "In The Witcher series, Ciri's training as a witcher primarily occurs at Kaer Morhen, under the supervision of Geralt and other witchers. This training includes physical and mental conditioning, weapon proficiency, and learning the skills necessary to survive in the world of monsters and magic. " ... Og, som nevnt, spillene er mange år ETTER bøkene. Lush skrev (18 timer siden): Så da blir dette kalt woke, med bakgrunn av selskapets klare standpunkt med DEI/ESG ikke kun i selskapsstruktur. Men også i hvilken retning de vil ha spillene sine. Som de er helt frie til å gjøre, men ikke forvent at dette aksepteres bare fordi. Kritikk som utgjør seg for å være legitim er i et ufattelig klart mindretall, og selv den funderer seg generelt på å forsøke å rafinere små krystaller av sannhet ut av last med hestemøkk. La meg kjapt finne eksempler fra hva som kalles woke med serien sitt neste spill, øverste resultat på google som faktisk er kritikk mot spillene først; kommentarer om spillet hvor det kalles woke -- og dette er jo hva vi som er vant med å debattere med anti-woke helt normal kritikk mot hva som kalles woke fra helt gjennomsnittlige folk som er anti-woke: =================== Tråd på forum: "Sнiтcher IV: Ciri is ogre. It's all ogre. "No gods, only wokesters" (c)" --- "more like: The Wencher 4 i guess until this woke clown world crumbles every game will now include a girl boss mary sue main character. no offense to the ladies in the group but by now you have to be seeing the pattern too? it's like EVERY game now. even nintendo chipped in with that last zelda title. guess now we're just waiting for the inevitable Mario Brothers game where you play as the princess and you have to rescue mario and luigi after they were captured by bowser at their gay incestuous wedding? i mean c'mon, someone please wake me up and tell me it's all just been a one big nightmare ..and it's over edit: i admit i never got into the witcher games but i have been wanting to play W3, but isn't there something in the lore that all the witchers are men. or am i just remembering something incorrectly?" --- "They will probably follow the Baldur's Gate 3 strategy: hide most woke content, outside the character's creation, later in game so testers will not catch all the messages immediatly." ================ Facebook: "And this is why Witcher 4 will be a woke nightmare. They didn't choose her due to the circumstances of Witcher 3 or because the story calls for it, it was in favor of WAH-MEN." --- Youtube: Tittel på videoen: "Woke CDPR Lore Designer Exposed! Is The Witcher 4 COOKED?!" Kommentarer: "we're screwed. ...well CDPR is screwed. We save $60." --- "Doing DEI for the sake of DEI is just ruining a game. And honestly, a game journalist teaming up with DEI companies to fight gamers, well that is a story I heard before 😉 But in this case I don't mind it. They could've continued milking Geralt until people were so fed up with him that they hate Geralt, but they didn't and imo that is good! Usually game companies milk a character or a story until it doesn't make enough profit anymore, but not in this case." ================ Forrige tråd på forumet gjør også en god jobb med å eksponere tullet som utgjør majoriteten av kritikken: Endret 24. mai av Red Frostraven 1 3
AtterEnBruker Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Fleskelars skrev (14 timer siden): Slik har verden blitt , hvert jevla spill skal debatteres i det uendelige om woke . Bare se på diverse steam-forum , i hvert bidige spill er det intens krangling om woke . En hel generasjon er blitt hjernevasket til å krangle. Gamergate kokte mange hjerner, desverre. For de som ikke vet, Gamergate var selve startfasen på det vi i dag kaller antiwoke (også kjent som fascisme). Og selv om det har utviklet seg tverrpolitisk, er videospill-området fremdeles en betydelig slagmark og rekrutteringsarena for lydige soldater i denne kulturkrigen mot progressive verdier og menneskerettigheter. Terminoligien skifter kanskje, først var det "social justice warrior", nå er det "woke", og deretter "DEI". Men ordene betyr det samme: "en fiende som er årsaken til alt som er galt i ditt liv, ditt levesett, ditt lands kulturelle identitet, og hvis du joiner oss, kan vi knuse denne fienden sammen!". Jeg ser også gjennomskuende forsøk på å "sanewashe" dette, ved manipulasjon og gaslighting til å lete etter eventuelle "nyanser" på "hvorfor folk er opprørte over at Ciri er hovedpersonen". Vi vet det allerede. Propaganda og radikalisering av individer som er sårbare på grunn av at de rette omstendighetene er sådd for fruktbar radikalisering: økonomiske, sosiale mistrivsel, ustabil oppvekst, vranglære, svake til kraftig reduserte sosiale samfunnsinstitusjoner, osv. Men det er ikke det som menes når gaslighterne ber om "nyanser". Det de mener er: "Hvorfor behandler dere ikke narrativet om at DEI og woke ødelegger kunst som en reel sannhet?". Med andre ord: "Hvorfor behandler dere ikke fascistiske løgner som en reel sannhet?" De trenger at narrativet om at "woke og DEI ødelegger kunst" behandles om en legitim sannhet, fordi det legitimerer dem, normaliserer dem, og mainstreamer dem. Men flere og flere personer skjønner nøyaktig hva de mener når de uironisk sier "Woke og DEI er grunnen til at ting ikke er som det skal". Og når hele antiwoke-bevegelsen blir kalt for nøyaktig hva det er, blir de desperate etter å manipulere folks samvittighet ved å påpeke om hvor urettferdig det er at deres "ideer" ikke blir legitimert. At det betyr at folk ikke er interessserte i "nyanser", at de får ytringsfriheten kneblet, og blablabla. Fascisme, inkludert antiwoke, er en taper-ideologi. Hvis hensikt er å holde folk konstant sinna på en konstruert fiende, å isolere folk mer og mer vekk fra omverdenen og få dem til å føle at det eneste som kan gi dem hensikt, er å bli med i kampen mot denne fienden. Og det kommer til å spise opp mange år av deres tid. år de ikke kan få tilbake. år som de kaster bort til ingen nytte, fordi ingen vinner under fascisme, bortsett fra et ekstremt fåtall av den økonomiske eliten. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå