AndersT2 Skrevet i går, 04:43 Skrevet i går, 04:43 Hanhijnn skrev (På 15.8.2025 den 13.17): For 10 år siden fikk vi branntilløp i stikkontakten til vår VV-bereder. Og den sto ALLTID tilkoblet. Var ikkeno slitasje p.g.a. inn/ut-kobling av støpsel. Likevel begynte det å brenne der. Jordet stikkontakt. Ble ny direktekoblet VV-bereder på ny ledning/kurs da. Grunnen til det er at støpselet alltid sitter i. Det gjør at metallet som klemmer på pinnene til støpselet over tid mister klemme evnen sin, og det dermed blir dårligere kontakt, og varmegang. Bytter som regel alltid til industrikontakt, da det er mer praktisk hvis rørlegger må inn. Men det er ikke alltid peneste løsning. Men langt billigere enn bryteren med lys og bakboksen med strekkavlaster som brukes. Den tåler mer også. Har fått ny nabo med ID4, ingen lademulighet på parkeringsplassen. Så blir moro å se om jeg ikke ser en skjøteledning fra leiligheten om ikke så lenge. 1
Jotun Skrevet i går, 04:44 Skrevet i går, 04:44 Gjerne ut stuevinduet fra en ujordet stikkontakt tenker eg.
barfoo Skrevet i går, 06:15 Skrevet i går, 06:15 On 8/15/2025 at 1:37 PM, Trulss said: Av en eller annen grunn forbys ikke stearinglys og vedfyring som faktisk er noe er en reell brannkilde, men alt som er av elektriker-saker skal strengt reguleres. Her snakker vi tydelig om å mele sin egen bransje. Stearinlys skal kun brukast under oppsyn, og gjer du ikkje det er det aktløyse som kan føre til avkorting på forsikringa. Om du bruker VVB kun under tilsyn så for all del... kutt ut fast tilkopling. Men eg har ikkje tenkt å sitte oppe klokka to på natta for å følge med på at det ikkje tar fyr. Og vedfyring er strengt regulert, og brannvesenet inspiserer eldstad og pipe regelmessig - langt oftare enn det elektriske anlegget får tilsyn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå