Gjest 2b23e...906 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Tok laser operasjon lasik på øynene for nærsynthet for 5år siden (da jeg var 27år) og nå er det mellom - 0.25 og -0.5. Det betyr at jeg nesten må begynne å bruke briller igjen. Merker det når jeg er ute. Bladene på trærne er ikke like detaljerte. Enda verre merker jeg det i mørket å se på tv i mørket eller lese på lang avstand generelt i mørket. Vet at dårligere mørkesyn er vanligere etter laser, men dette begynte først etter 5år. Dette er så frustrende jeg orker ikke briller igjen og livredd for at det blir bare enda verre for det kommer det vel til å gjøre. Men skulle tro at nærsynthet ikke forandrer seg så mye i 30årene (er ihvertfall det som står på nettet at da skulle det ha stabilisert seg). Hva er deres erfaring med laseroperasjon for nærsynthet dere som har tatt det? Anonymous poster hash: 2b23e...906
likferd Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Dette er jo grunnen til at synet bør være stabilt i flere år før du tar lasik. Du må rett og slett vente til det er stabilt, før du korrigerer med ny lasik. I mellomtiden kan jo lese og kjørebriller være en ide. Endret 21. mai av likferd
Gjest 2b23e...906 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai 34 minutes ago, likferd said: Dette er jo grunnen til at synet bør være stabilt i flere år før du tar lasik. Du må rett og slett vente til det er stabilt, før du korrigerer med ny lasik. I mellomtiden kan jo lese og kjørebriller være en ide. Det hadde vært stabilt siden jeg var 18år. Så i ganske mange år. Anonymous poster hash: 2b23e...906
Milhouse85 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Tok laser når jeg var 25 år. Effekten gikk gradvis vekk etter 10 år. Først +1 og +1.25. Da brukte jeg kun lesebrilller. Nå er jeg snart 40 år, synet har stabilisert seg på +1,75 og +2.00. Er helt individuelt hvor lenge en laser-operasjon holder. 0.25 til 0.5 høres ikke ut som noe å klage over. Synet forandrer seg med åra... Helt vanlig.
Aetius Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Her finner du min erfaring: Når det er sagt så var jeg brillefri i drøyt 25 år etterpå. Det var først når alderslangsynheten begynte å melde seg at jeg måtte begynne med lese- og PC-briller.
Powertrainer Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Gjest 2b23e...906 skrev (13 timer siden): Tok laser operasjon lasik på øynene for nærsynthet for 5år siden (da jeg var 27år) og nå er det mellom - 0.25 og -0.5. Det betyr at jeg nesten må begynne å bruke briller igjen. Merker det når jeg er ute. Bladene på trærne er ikke like detaljerte. Enda verre merker jeg det i mørket å se på tv i mørket eller lese på lang avstand generelt i mørket. Vet at dårligere mørkesyn er vanligere etter laser, men dette begynte først etter 5år. Dette er så frustrende jeg orker ikke briller igjen og livredd for at det blir bare enda verre for det kommer det vel til å gjøre. Men skulle tro at nærsynthet ikke forandrer seg så mye i 30årene (er ihvertfall det som står på nettet at da skulle det ha stabilisert seg). Hva er deres erfaring med laseroperasjon for nærsynthet dere som har tatt det? Anonymous poster hash: 2b23e...906 Det er helt normalt at synet endrer seg med årene. Jeg er nærsynt og synet stabiliserte seg ikke før jeg var langt oppi 40-årene. Når det er sagt så vil det ikke stabilisere seg 100% når det gjelder fokus, det er derfor eldre folk må gå over til progressive briller selv om styrken har vært den samme i mange år.
Milhouse85 Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Powertrainer skrev (4 timer siden): Det er helt normalt at synet endrer seg med årene. Jeg er nærsynt og synet stabiliserte seg ikke før jeg var langt oppi 40-årene. Når det er sagt så vil det ikke stabilisere seg 100% når det gjelder fokus, det er derfor eldre folk må gå over til progressive briller selv om styrken har vært den samme i mange år. Med fare for å være en kranglefant. Man MÅ (som du skriver) ikke gå over til progressive briller. Jeg forsøkte progressive briller. Klarte aldri tilpasse meg og venne meg til skillet; med to ulike styrker i en brille. Løsningen ble derfor et pr lesebriller + et annet pr til vanlig bruk. I en alder av 39 år må jeg si jeg føler meg gammel, når jeg driver å veksler mellom ulike briller. ^^
nebrewfoz Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai 21 minutes ago, Milhouse85 said: Jeg forsøkte progressive briller. Klarte aldri tilpasse meg og venne meg til skillet; med to ulike styrker i en brille. Hvis du har to ulike styrker i en brille, så er de bifokale, ikke progressive. Progressive briller finnes i mange utførelser (og prisklasser). Mine 'terminalbriller' er mildt progressive og passer både foran PC-skjermen og som lesebriller. Mine første all-round progressive briller klarte jeg aldri å bli helt komfortabel med; det var som om verden 'svømte' foran meg når jeg gikk. Etter hvert har jeg kostet på meg litt dyrere glass, og da er ikke lenger dette noe problem.
Salvesen. Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai aner ingenting om dette, men er det da altså slik at en bare kan operere en gang?
Capitan Fracassa Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Milhouse85 skrev (1 time siden): Med fare for å være en kranglefant. Man MÅ (som du skriver) ikke gå over til progressive briller. Jeg forsøkte progressive briller. Klarte aldri tilpasse meg og venne meg til skillet; med to ulike styrker i en brille. Løsningen ble derfor et pr lesebriller + et annet pr til vanlig bruk. I en alder av 39 år må jeg si jeg føler meg gammel, når jeg driver å veksler mellom ulike briller. ^^ Om man er avhengig av progressive briller eller ikke, kommer nok an på både hva slags styrke du har, og din alder. Jeg er nesten 20 år eldre enn deg, og med styrke på ca. -5, så er jeg helt avhengig av progressive briller nå, selv om jeg ikke trengte det for 20 år siden med omtrent samme styrke. Årsaken er at linsene mine er mindre fleksible enn de var. Når jeg som nå sitter med PC-briller, er de tilpasset styrken på skjermen en armlengde unna. Hvis de ikke var progressive, ville det bli uskarpt med en gang jeg så ned, på tastatur, min reMarkable eller annet jeg bruker ved siden av PC-en. Å skulle bytte briller hver gang jeg så opp eller ned mens jeg jobber, ville vært håpløst. Du kommer nok dit om noen år du også 😉
Powertrainer Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Milhouse85 skrev (2 timer siden): Med fare for å være en kranglefant. Man MÅ (som du skriver) ikke gå over til progressive briller. Jeg forsøkte progressive briller. Klarte aldri tilpasse meg og venne meg til skillet; med to ulike styrker i en brille. Løsningen ble derfor et pr lesebriller + et annet pr til vanlig bruk. I en alder av 39 år må jeg si jeg føler meg gammel, når jeg driver å veksler mellom ulike briller. ^^ Takk for korreksjonen👍,alternativer finnes🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå