ForTheImperium Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Kan vi faktisk utrydde fattigdom eller redusere det ned så mye at det er ikke en utfordring lenger? 1
Salvesen. Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Da må vi fjerne rikingene, men de styrer mer eller mindre verden. Så nei. 1
Socketlicker Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Salvesen. skrev (6 minutter siden): Da må vi fjerne rikingene, men de styrer mer eller mindre verden. Så nei. Det blir ikke mindre fattigdom om man fjerner de rike. Det har blitt forsøkt mange ganger og gitt mer fattigdom og nød hver gang. 1
Salvesen. Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Socketlicker skrev (11 minutter siden): Det blir ikke mindre fattigdom om man fjerner de rike. Det har blitt forsøkt mange ganger og gitt mer fattigdom og nød hver gang. Åja? Har du ett eksempel? Tenkte ikke å ta livet av de da😅 men å fordele pengene over til de fattige. I dag er det en liten gjeng som sitter på majoriteten av pengene. Omfordeler en blir det mer penger til de andre. Men dette er ikke en lett greie, men en løsning på mindre fattigdom i det minste. 2
Ole-Br Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Ekstrem fattigdom er, på globalt nivå, redusert kraftig de siste tiårene. På tidlig nittitallet lå vel tallet på de som levde i ekstrem fattigdom på godt over 30 prosent. I dag er det vel rundt 10. "Utopier" kan drive en mot gode mål, som i dette tilfellet. Altfor mange blander for øvrig realisme med defaitisime. 2 1
Socketlicker Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Salvesen. skrev (6 minutter siden): Åja? Har du ett eksempel? Tenkte ikke å ta livet av de da😅 men å fordele pengene over til de fattige. I dag er det en liten gjeng som sitter på majoriteten av pengene. Omfordeler en blir det mer penger til de andre. Men dette er ikke en lett greie, men en løsning på mindre fattigdom i det minste. Omfordeling er noe annet enn å fjerne de rike. 1
Salvesen. Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Socketlicker skrev (7 minutter siden): Omfordeling er noe annet enn å fjerne de rike. Ja det kom feil ut, men i realiteten blir det da slutt på rike om en omfordeler pengene. Men jeg må presisere en gang til at jeg ikke snakket om at noen som helst skulle dø... 2
VifteKopp Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Salvesen. skrev (8 minutter siden): Ja det kom feil ut, men i realiteten blir det da slutt på rike om en omfordeler pengene. Men jeg må presisere en gang til at jeg ikke snakket om at noen som helst skulle dø... Rikinger har en tendens til å dø når folket skal omfordele ressursene deres. 1
Salvesen. Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai VifteKopp skrev (Akkurat nå): Rikinger har en tendens til å dø når folket skal omfordele ressursene deres. Ja som sagt ingen lett greie, bare en ting som kunne gjort noe med fattigdommen 2
obygda Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Salvesen. skrev (8 minutter siden): Ja det kom feil ut, men i realiteten blir det da slutt på rike om en omfordeler pengene. Men jeg må presisere en gang til at jeg ikke snakket om at noen som helst skulle dø... En vil ALDRI kunne fjerne fattigdom. En viss andel mennesker vil alltid havne i fattigdom. Gir du bort 1 million til enkelte vil pengene forsvinne av seg selv før de er fattige igjen. Sånn er det bare. Man kan redusere fattigdommen i verden..men aldri eliminere den 3 1
Salvesen. Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai obygda skrev (10 minutter siden): En vil ALDRI kunne fjerne fattigdom. En viss andel mennesker vil alltid havne i fattigdom. Gir du bort 1 million til enkelte vil pengene forsvinne av seg selv før de er fattige igjen. Sånn er det bare. Man kan redusere fattigdommen i verden..men aldri eliminere den Men har jeg sagt det? I det originale innlegget sa jeg til og med ekplesitt nei. Men én omfordeling kunne sannsynligvis gjort det bedre. 1 1
obygda Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Salvesen. skrev (11 minutter siden): Men har jeg sagt det? I det originale innlegget sa jeg til og med ekplesitt nei. Men én omfordeling kunne sannsynligvis gjort det bedre. Jeg har ikke påstått noe mhp hva du har sagt...jeg bare påpeker at man aldri vil eliminere fattigdom 2
Imaginacíon Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 1 hour ago, ForTheImperium said: Kan vi faktisk utrydde fattigdom eller redusere det ned så mye at det er ikke en utfordring lenger? Helt null er ikke realistisk. Selv i et 'perfekt' system vil det alltid være noen som putter pengene i lomma og noen som ikke passer inn og faller utenfor. Men det er et viktig mål å ha. 1
obygda Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Imaginacíon skrev (9 minutter siden): Helt null er ikke realistisk. Selv i et 'perfekt' system vil det alltid være noen som putter pengene i lomma og noen som ikke passer inn og faller utenfor. Men det er et viktig mål å ha. Venstresiden i norsk politikk mener vi har et fattigdomsproblem i Norge. Jeg mener dette er feil. I Norge kan man faktisk komme seg ut av fattigdom om man selv vil. Jeg lever på egg og havregrøt stort sett hver dag..ikke noe annet..og gjør man det så klarer man seg fint i Norge. Jeg reiser også sjeldent og har null interesse av det..og gjør man det også så har man ennå mer å rutte med. Jeg tror fattigdom i Norge handler om forventinger man har som ikke blir innfridd..har man ikke store forventninger til mat,reise,bosted osv..så er man ikke fattig i dette landet 1 1
Simen1 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai https://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_poverty Ekstrem fattigdom (<1,9$/dag) er på vei ned Middels fattigdom (1,9-5,5$/dag) er stabilt Mild fattigdom (>5,5$/dag) er økende Den ekstreme fattigdommen i verden befinner seg hovedsaklig sør for Sahara. Jeg tror det er mulig å fjerne de mest alvorlige gradene av fattigdom, men det kan dessverre ta 20+ år fordi det ikke er nok vilje i verden til mer fortgang. Jepp vilje, ikke evne. 1
Tussi Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Hvis ikke folk får beholde en viss andel av pengene sine selv forsvinner alt initiativ til å gjørenkoe ekstra, det gjør alle fattigere. Man så vel det i kommunistisk jordbruk Men en kraftig omfordeling er ikke å forakte Endret 18. mai av Tussi 2
Imaginacíon Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 22 minutes ago, Simen1 said: https://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_poverty Ekstrem fattigdom (<1,9$/dag) er på vei ned Middels fattigdom (1,9-5,5$/dag) er stabilt Mild fattigdom (>5,5$/dag) er økende Den ekstreme fattigdommen i verden befinner seg hovedsaklig sør for Sahara. Jeg tror det er mulig å fjerne de mest alvorlige gradene av fattigdom, men det kan dessverre ta 20+ år fordi det ikke er nok vilje i verden til mer fortgang. Jepp vilje, ikke evne. Det er bedritt at det skorter på viljen. Vi trenger et program for hele verden. Men å få toneangivende land som USA med på det er vel som å få tannkrem inn på tuben igjen. 3
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Hvordan skal menneskeheten, som er saa egoistiske og graadige, at de ikke klarer aa ta vare paa sin egen planet engang, faa bukt med fattigdommen? Endret 18. mai av Karltorbj 1
paatur Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 42 minutes ago, Simen1 said: https://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_poverty Ekstrem fattigdom (<1,9$/dag) er på vei ned Middels fattigdom (1,9-5,5$/dag) er stabilt Mild fattigdom (>5,5$/dag) er økende Den ekstreme fattigdommen i verden befinner seg hovedsaklig sør for Sahara. Jeg tror det er mulig å fjerne de mest alvorlige gradene av fattigdom, men det kan dessverre ta 20+ år fordi det ikke er nok vilje i verden til mer fortgang. Jepp vilje, ikke evne. Skal man fjerne fattigdom, så må man også fjerne alkohol, gamling, narkotika etc først. Jeg har hvert mye sør for Sahara, rundt i Sahara og store deler av verden. Uansett hvor i verden man er ser man fattige som gambler eller bruker en veldig stor del av økonomien på alkohol/narkotika. Hjelper ikke og gi fattige mye penger hvis de har en avhengighet 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå