Samms Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 6 hours ago, Dubious said: Maks 130 km/t, ikke at du egentlig trenger å kjøre noe raskere. Men den har bare 273 km rekkevidde og det er alt for lite. 200km rekkevide holder på den typen bil til mitt bruk. Og den er kandidat for agregat på lasteplanet.
Samms Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 11 hours ago, Mykesider said: veldig interessant. Tviler på at noen har tenkt på det før. Det interessange er kvifor bilprodusentane har tatt valga. Dei har sikkert tenkt på det. Eg har ein bil med 3500kg totalvekt og 1300kg lastekapasitet. Dei fleste bilane av same merke og modell har totalvekt rundt 3000kg og tilsvarande lågare lastekapasitet. Forskjellen er dekk, felger, fjærer og dempere.
Dubious Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Samms skrev (1 time siden): 200km rekkevide holder på den typen bil til mitt bruk. Og den er kandidat for agregat på lasteplanet. Jeg skal ha bare en bil, og for å komme meg t/r hytta så må jeg ha minimum 500 km rekkevidde. Joda, det finnes nok ladere, så jeg kunne ha klart meg med 250 km. Men så upraktisk å måtte lade.
kremt Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Mange av de såkalt "ombygde" bilene er faktisk ganske brukbare for de fleste av oss. En varebil skal være enkel, robust og rimelig. ID Buzz er ingen av disse. Men det merkelige er hvor ekstremt dyre nærmest alt av varebil har blitt de siste årene. Selv en enkel Proace city / Partner koster 400 tusen + mva, med 50 kwh batteri, 270 km rekkevidde. Mange klarer seg trolig med en slik bil men det er jo ikke akkurat sånn at den dekker ethvert behov. Kjører man over det ganske land til stadighet er det nok best å kjøre fossilt en del år til enda. Sjekket akkurat nå, simpleste Proace city electric starter på 420 tusen + mva. Da er det stålfelg, sorte fangere osv, alt er det simpleste. Kan det være at produsenter skrur opp prisen på varebiler siden mange trolig taper på salg av elektriske personbiler? SIden de er tvunget til å selge så og så mange personbiler elektrisk for å klare utslippskrav. Og norge er et slags testmarked / dumpingmarked for slike biler siden mange andre land omtrent ikke kjøper elektriske biler i hele tatt. Trolig av ulike grunner men vanligst er vel begrenset bruksområde og vesentlig høyere pris. 1
Vokteren Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai John-B skrev (17 timer siden): Nei, det er rett og slett ingen gode elvarebiler. Vi har prøvd de fleste i vårt firma. ID Buzz er den nærmeste, men den er grovt overpriset, må opp i 800 000 for å få med firehjulstrekk og ok hengervekt. Og den har fortsatt kun snaue 400 km rekkevidde. Resten av bilene er bare dieselbiler de bare har slengt et batteri i og kalt det elbil, og de bærer veldig preg av det. På tide Tesla eller noen andre som bygger elbiler fra grunnen av inntar dette segmentet. Helt enig. Hvis man trenger en helårs arbeidsbil med god bakkeklarering/fremkommelighet, god lasteevne og akseptabel rekkevidde, er det bare å vente til produsentene finner på noe bedre. Tydelig at produsentene går fremover med museskritt for å hente ut maksimalt salgsvolum på kortest mulig tid… 1
AL123 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Dubious skrev (17 timer siden): En god varebil skal laste minst 1 tonn. Tja, en kan vel like gjerne snu det argumentet. De varebilene med høyest nyttelast i forhold til vekt er også de dårligste. De aller fleste mindre varebiler, fra pizaabiler og opp til Transporter/Expert størrelse brukes lokalt og lastes sjelden i nærheten av totalvekt. Mao er de fleste elektriske varebiler gode nok så lenge man ikke kjøper kinesisk.
AL123 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai John-B skrev (19 timer siden): På tide Tesla eller noen andre som bygger elbiler fra grunnen av inntar dette segmentet. Har jo Cybertruck da. Super kvalitetsbil, veldig populær... 1 1
onkel_jon Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 18 hours ago, Duriello said: Er det jeg mener ja. Hvorfor Toyota har latt dem sette sitt merke på den, er et mysterium. Stellantis ble pålagt å bygge varebiler for andre av eu for å få godkjent sammenslåingen av psa og fca til stellantis. Quote The European Commission said PSA will extend its small van agreement with Toyota Motor by increasing capacity for Toyota and cutting transfer prices for the vehicles, spare parts and accessories to address EU competition concerns, confirming a Reuters story in October. https://www.reuters.com/article/world/fiat-chrysler-psa-win-eu-antitrust-okay-for-38-billion-merger-idUSKBN28V19J/ 1
Samms Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 6 hours ago, AL123 said: Tja, en kan vel like gjerne snu det argumentet. De varebilene med høyest nyttelast i forhold til vekt er også de dårligste. De aller fleste mindre varebiler, fra pizaabiler og opp til Transporter/Expert størrelse brukes lokalt og lastes sjelden i nærheten av totalvekt. Mao er de fleste elektriske varebiler gode nok så lenge man ikke kjøper kinesisk. Vel, ein del av varebilane har heller ikkje imponerande lastekapasitet med diesel eller bensinmotor heller. Og handtverkare er kanskje og ueinig i at dei sjeldan laster til totalvekt. Eg er einig med @Dubious at ein ein varebil bør laste 1 tonn. I alle fall ein stor varebil, det betyr Caddy og oppover. Picupper bør også laste minst eit tonn. Små varebiler, kan ha mindre, men mindre enn 500kg er lite brukbart. Då er det snakk om Transit Curier størrelse og mindre. Og tillat hengervekt bør være minst det samme som bil med last.
AL123 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Samms skrev (1 time siden): Vel, ein del av varebilane har heller ikkje imponerande lastekapasitet med diesel eller bensinmotor heller. Og handtverkare er kanskje og ueinig i at dei sjeldan laster til totalvekt. Eg er einig med @Dubious at ein ein varebil bør laste 1 tonn. I alle fall ein stor varebil, det betyr Caddy og oppover. Picupper bør også laste minst eit tonn. Små varebiler, kan ha mindre, men mindre enn 500kg er lite brukbart. Då er det snakk om Transit Curier størrelse og mindre. Og tillat hengervekt bør være minst det samme som bil med last. Man kan ikke lage fjærer og dempere som håndterer et stort spekter av last på en bra måte, slik at de bilene som har veldig høy nyttelast i forhold til egenvekt stort sett er de mest miserable å kjøre. Veldig ofte har de til og med bladfjærer. Tipper de fleste som kjører varebil heller vil ha en bil som er noenlunde brukende å kjøre fremfor at den har en nyttelast som aldri blir brukt.
Samms Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 10 minutes ago, AL123 said: Man kan ikke lage fjærer og dempere som håndterer et stort spekter av last på en bra måte, slik at de bilene som har veldig høy nyttelast i forhold til egenvekt stort sett er de mest miserable å kjøre. Veldig ofte har de til og med bladfjærer. Tipper de fleste som kjører varebil heller vil ha en bil som er noenlunde brukende å kjøre fremfor at den har en nyttelast som aldri blir brukt. Luftfjæring, eller endå bedre, hydropneumatisk fjæring ordnar det. Og me snakkar ikkje om veldig høg nyttelast i forhold til vekt når det er snakk om å ha nyttelast nær ein tredel av totalvekta. Det går å få til med stålfjærer også. VW Buzz har liten nyttelast med rundt ein femdel av totalvekta.
AL123 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Samms skrev (12 minutter siden): Luftfjæring, eller endå bedre, hydropneumatisk fjæring ordnar det. Og me snakkar ikkje om veldig høg nyttelast i forhold til vekt når det er snakk om å ha nyttelast nær ein tredel av totalvekta. Det går å få til med stålfjærer også. VW Buzz har liten nyttelast med rundt ein femdel av totalvekta. Nei, ingen fjæring "ordner" det. Og hvilke biler har hydropnaumatisk fjæring? 1-1,5 tonn i variasjon mellom tom og full bil er ekstremt mye mtp fjæring og demping.
Samms Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 10 hours ago, AL123 said: Nei, ingen fjæring "ordner" det. Og hvilke biler har hydropnaumatisk fjæring? 1-1,5 tonn i variasjon mellom tom og full bil er ekstremt mye mtp fjæring og demping. Citroen hadde hydropneumatisk fjæring på sine biler. Reform bruker det på sine "traktorer", dei laster to gonger tomvekta. "Traktor" då dette er like mykje lastebil med maks fart 50km/t. Typegodkjenning som "traktor" gjev større friheit til påbygg. Det fungerer med stålfjærer og, eg har ein bil med over eit tonn lastekapasitet innafor 3500 totalvekt.
Hanhijnn Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Dubious skrev (22 timer siden): Men så upraktisk å måtte lade. Morsomt å lese i 2025... 😅 1
AndersT2 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Samms skrev (16 timer siden): Eg er einig med @Dubious at ein ein varebil bør laste 1 tonn. I alle fall ein stor varebil, det betyr Caddy og oppover. Picupper bør også laste minst eit tonn. Små varebiler, kan ha mindre, men mindre enn 500kg er lite brukbart. Då er det snakk om Transit Curier størrelse og mindre. Og tillat hengervekt bør være minst det samme som bil med last. Hvor mye nyttelast tror du Caddy kan ta? Eller har du blandet navn? Sjekket kjapt en Caddy med skilt nummer som jeg fant på Finn, og den har maks nyttelast 742 kg. en Caddy Maxi fra samme side, nyttelast 727kg Den gode gamle HiAce'n til Toyota, maks 895 kg. VW Crafter har 1472kg. Ikke så mye for såpass mye større bil og mer upraktisk bil. Til Elbiler, fant reg nr fra Bjørn Nyland sine videoer for kort tid siden Toyota Proace - 834 kg nyttelast Toyota Proace City Electri - 581 kg (Caddy størrelse) Toyota Proace Max - 1229 kg Så det er ikke den enorme forskjellen i lastekapasitet som det er skrevet her. Skal legge til at det å fylle opp bilen heller ikke gjør så mye for rekkevidden som man tror. Bjørn Nyland testet en Kia Soul uten bakseter for noen år siden, hvor han først kjørte motorvei testen sin med tom bil, så lånte spyleveskekanner fra Circle K, til han nådde maks last. Og jeg mener å huske han ikke hadde noe ekstra forbruk på test runden han hadde. (Han har så mange tester av den bilen at jeg ikke fant den igjen akkurat nå). Regner med det nok er noe høyere forbruk med mye start og stopp, og ikke kun ren kjøring på motorvei. 1
Samms Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) 3 hours ago, AndersT2 said: Hvor mye nyttelast tror du Caddy kan ta? Eller har du blandet navn? Sjekket kjapt en Caddy med skilt nummer som jeg fant på Finn, og den har maks nyttelast 742 kg. en Caddy Maxi fra samme side, nyttelast 727kg Den gode gamle HiAce'n til Toyota, maks 895 kg. VW Crafter har 1472kg. Ikke så mye for såpass mye større bil og mer upraktisk bil. Til Elbiler, fant reg nr fra Bjørn Nyland sine videoer for kort tid siden Toyota Proace - 834 kg nyttelast Toyota Proace City Electri - 581 kg (Caddy størrelse) Toyota Proace Max - 1229 kg Så det er ikke den enorme forskjellen i lastekapasitet som det er skrevet her. Skal legge til at det å fylle opp bilen heller ikke gjør så mye for rekkevidden som man tror. Bjørn Nyland testet en Kia Soul uten bakseter for noen år siden, hvor han først kjørte motorvei testen sin med tom bil, så lånte spyleveskekanner fra Circle K, til han nådde maks last. Og jeg mener å huske han ikke hadde noe ekstra forbruk på test runden han hadde. (Han har så mange tester av den bilen at jeg ikke fant den igjen akkurat nå). Regner med det nok er noe høyere forbruk med mye start og stopp, og ikke kun ren kjøring på motorvei. Eg var klar over nyttelasta til Caddy. Den er brukbar og meir enn Buzz, minst 100kg meir ser det ut til. 741kg nyttelast på 1461kg egenvekt på tilfeldig 2012 Caddy er betre enn 563kg nyttelast på 2362kg egenvekt for tilfeldig Buzz. Caddyen laster halvparten av egenvekt, Buzz laster ein fjærdedel av eigenvekt. Metoden er den samme, eg sjekka skiltnummer på finn. Crafter butter mot på 3500kg grensa med 1472kg nyttelast. Det finnes Crafter med toatalvekt over 3500kg og då høgare nyttelast. Ford og IVECO har også i same størrelsen bilar med totalvekt på 3500kg og over og då med høgare lasekapasitet på dei med høgast totalvekt utan at egenvekta er mykje høgare. Gamle HiCap Landrover hadde rundt 1300kg nyttelast akkurat innafor grensa på 3500kg totalvekt. Gamle G-Wagen har ikkje alltid mykje lastekapasitet om du ikkje finn ein som var solgt som lett lastebil med totalvekt på 3501kg og etterpå omregistrert til personbil på 3500kg. Edit: Crafter med 1479kg nyttelast på 1946kg egenvekt betyr at bilen laster over 0,7 egenvekta. Det viser kva som kan lagast. Det er betre enn Caddy og mykje betre enn mange elbilar. Endret 19. mai av Samms
AL123 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Samms skrev (13 timer siden): Citroen hadde hydropneumatisk fjæring på sine biler. Reform bruker det på sine "traktorer", dei laster to gonger tomvekta. "Traktor" då dette er like mykje lastebil med maks fart 50km/t. Typegodkjenning som "traktor" gjev større friheit til påbygg. Det fungerer med stålfjærer og, eg har ein bil med over eit tonn lastekapasitet innafor 3500 totalvekt. Citroen har aldri laget en varebil med hydropnaumatisk fjæring, og bortsett fra at den har nivåregulering, så er den ikke spesiellt egnet for store lastvariasjoner. Selvfølgelig funker det med stålfjær. Poenget mitt er at man må dimmensjonere både fjæring og demping for max lastekapasitet, og da blir fjæringskarakteristikken med tom bil virkelig elendig. Dersom man da sjelden eller aldrig laster bilen max, kjører man hele tiden rundt med elendige kjøreegenskaper for å få en lastekapasitet man aldri benytter.
Labelle Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Prøvde helt nye transit på el. Første gang i livet jeg opplevde å stå fast i en nedoverbakke vinterstid.
Mykesider Skrevet 20. mai Forfatter Skrevet 20. mai AL123 skrev (7 timer siden): Citroen har aldri laget en varebil med hydropnaumatisk fjæring, og bortsett fra at den har nivåregulering, så er den ikke spesiellt egnet for store lastvariasjoner. Selvfølgelig funker det med stålfjær. Poenget mitt er at man må dimmensjonere både fjæring og demping for max lastekapasitet, og da blir fjæringskarakteristikken med tom bil virkelig elendig. Dersom man da sjelden eller aldrig laster bilen max, kjører man hele tiden rundt med elendige kjøreegenskaper for å få en lastekapasitet man aldri benytter. interessant tema. Tviler noen har tenkt på det forut. 1
RRhoads Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai AL123 skrev (På 18.5.2025 den 15.01): Tja, en kan vel like gjerne snu det argumentet. De varebilene med høyest nyttelast i forhold til vekt er også de dårligste. De aller fleste mindre varebiler, fra pizaabiler og opp til Transporter/Expert størrelse brukes lokalt og lastes sjelden i nærheten av totalvekt. Mao er de fleste elektriske varebiler gode nok så lenge man ikke kjøper kinesisk. Det er mer vanlig enn du skulle tro å laste biler i Transporter/Vito klassen opp mot maks vekt. Jeg kjenner veldig mange håndverkere som gjør det, og selv har jeg alltid ligget litt under maks vekt, og det er før jeg har fraktet materialer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå