Gå til innhold

Fleire barn? Kan vi styre fødselsraten utan å styre folk sine liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sjørøver skrev (49 minutter siden):

Det handler ikke om å tvinge folk til å være sammen. Det handler om at folk skiller seg veldig lett og at det ikke er bra for barna.

Hvorfor blir alt annet vanskelig? Hadde vi ikke hatt studenter i oslo hadde det vært mye lavere boligpriser. Studenter utgjør 7-10% av de som bor i Oslo. Det er helt sinnsykt.

Det er ikke så sinnsykt om de bor i periferien. Som Kringsjå. At de legger beslag på sentrum er jo fordi vi ikke har bygget studentboliger som er økonomisk gunstige.

Minnes min hybel på Kringsjå i 2006-2010 eller så, til 2450kr/mnd - for 13 kvadrat. Strøm inkludert. Delte bad med en nabo, og kjøkken med seks andre. To venner som delte et bad og hadde hvert sitt rom for 4900kr/mnd ville jo vært et kupp i dag - selv KPI-justert. Klarer studentsamskipnadene å levere dette billig nok vil studentene velge det over å bo midt i smørøyet. Men klart, noen vil jo det, fordi de prioriterer nærhet til butikker, aktiviteter o.l. over plass innenfor budsjettet sitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Camlon skrev (1 time siden):

Det er ganske alvorlig å bevisst feilsitere.

Vel heldigvis så har jeg ikke bevisst feilsitert. 

Jeg skrev at studenter ikke ønsker å få barn som 22-åringer, ikke at de aldri vil ha barn. Det er en vesentlig forskjell.

Du har rett du skrev 22 åringer, ikke studenter, men jeg skrev aldri "aldri" så du gjentar jo samme synden, uansett ikke så mye fremgang her, jeg antar vi kan være enige om å være uenige 😉

Han beskriver en utvikling og peker på konsekvensene. Det er noe helt annet enn å si at folk burde tvinges til å bli i forhold. Hvis du må endre hva folk faktisk sier for å få poengene dine til å henge sammen, bør du revurdere dem.

Jeg har aldri sagt noe sånt noe som dette, dette er helt og holdent din egen tolkning, så her bør du virkelig følge eget råd.

Det jeg kommenterte om var å tvinge seg selv til å bli i et partnerskap basert på barnas såkalt beste, det er ikke det samme, jeg har aldri aldri sagt noe om at noen bør tvinges til å bli i et forhold, ikke i nærheten. 

Og igjen, du feilsiterer en annen forumbruker. Sjørøver skrev at “folk skiller seg veldig lett og at det ikke er bra for barna.” Han sa ikke at folk skiller seg for lett, slik du hevder.

Jeg hevder ikke det du hevder, jeg sier bare at det ikke skal være komplisert på noe vis, det er det ingen grunn til, og subjektiv tro om at det at folk skiller seg for lett er akkurat det, en subjektiv tro, hva som fører til samlivsbrudd har ikke jeg noe med å gjøre og jeg kommer ikke her og sier at det er for lett å ta ut skilsmisse på et personlig plan, hva vet jeg om det? Eller at det var for lett å fysisk ta ut skilsmisse, men det skal jo ikke være vanskelig, ikke på noe vis. Man må faktisk være separert et år før man får innvilget skilsmisse så de gjør det ikke lett, og man må søke om det, en jævla søknad ? Hvor mye vanskeligere skal de gjøre det?  

• Liker 2
Skrevet
Sjørøver skrev (57 minutter siden):

Det handler ikke om å tvinge folk til å være sammen. Det handler om at folk skiller seg veldig lett og at det ikke er bra for barna.

Hvorfor blir alt annet vanskelig? Hadde vi ikke hatt studenter i oslo hadde det vært mye lavere boligpriser. Studenter utgjør 7-10% av de som bor i Oslo. Det er helt sinnsykt.

Det er da bedre for barna med en skilsmisse enn at de lever i en dysfunksjonell familie under samme tak. Det samme gjelder denne påståtte "faktaen" om at skilsmisse er så negativt for samfunnet. For, hva er liksom alternativet for de som tar ut skilsmisse? Det sier ikke disse statistikkene noe om. De sier null og niks om hvorvidt barna til de som tar ut skilsmisse ville vært lykkeligere om det ikke ble tatt ut skilsmisse, eller om det samme gjelder foreldrene.

Det er kanskje heller et problem at folk ikke er sikre nok på at de har funnet en person de vil leve med i 18 år før de får barn. Selve giftemålet er også bare en avsporing. Alternativet er å være singel hele livet, og det er det få som ønsker seg. De som skiller seg eller slår opp gjør det jo etter å ha vært lykkelige sammen i alle fall en stund, og summen i den utrengningen defineres ikke av at omveltningen rundt et samlivsbrudd kan oppleves trasig.

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, skaftetryne32 said:

Du har rett du skrev 22 åringer, ikke studenter, men jeg skrev aldri "aldri" så du gjentar jo samme synden, uansett ikke så mye fremgang her, jeg antar vi kan være enige om å være uenige 😉

Enda en feilsitering. Jeg skrev ikke at du sa “aldri”,  jeg sa at du brukte statistikk om hvor mange som aldri vil ha barn. Det var det jeg kalte en avsporing.

Jeg skrev: du vil få studenter til å få barn

Du skrev: ja det er sant 1 av 5 studenter vil ikke ha barn

Jeg skrev: Å si at “1 av 5 studenter ikke vil ha barn” er en avsporing. Vi diskuterer ikke hvem som aldri vil ha barn, vi diskuterer hvem som faktisk ønsker barn nå, som 22-åringer.

Du skrev: Om du fremdeles mener det er en avsporing så var selvfølgelig din påstand også en avsporing.

Det jeg kommenterte om var å tvinge seg selv til å bli i et partnerskap basert på barnas såkalt beste, det er ikke det samme, jeg har aldri aldri sagt noe om at noen bør tvinges til å bli i et forhold, ikke i nærheten. 

Dette er også feil. Her er hva du faktisk skrev:

“Om det er for lett kan ikke jeg si noe om, det får bli din mening, jeg skjønner ikke engang hvorfor det skal være noe annet enn lett å skille seg.”

Du tillegger Sjørøver et synspunkt han aldri uttrykte, at det er for lett å skille seg. Så nei, du skrev ikke “tvinge seg selv til å bli i et partnerskap basert på barnas såkalt beste”, noe som ville vært en mildere, men fortsatt feilaktig stråmann.

Det han faktisk skrev var:

“Det handler om at folk skiller seg veldig lett og at det ikke er bra for barna.”

Han brukte aldri ordet “for”. Du la det til for å forvrenge poenget hans. Det er en klassisk feilsitering, og du skylder ham faktisk en unnskyldning.

Endret av Camlon
Skrevet

For noe semantisk pisspreik. "Veldig lett" må forstås relativt til det som ytreren mener er "normalt lett", slik at "veldig lett" og "for lett" har lik betydning i trådens kontekst. Ingen skylder noen unnskyldninger her.

Snakk om tredjepartskrenking...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, knopflerbruce said:

For noe semantisk pisspreik. "Veldig lett" må forstås relativt til det som ytreren mener er "normalt lett", slik at "veldig lett" og "for lett" har lik betydning i trådens kontekst. Ingen skylder noen unnskyldninger her.

Snakk om tredjepartskrenking...

Forskjellen mellom “veldig lett” og “for lett” er faktisk ikke semantisk flisespikkeri, det har ulik betydning.

“Folk skiller seg veldig lett” er en beskrivende observasjon: at mange samliv i dag oppløses raskt.
“Folk skiller seg for lett” er en normativ vurdering: at dette skjer for ofte og burde skje sjeldnere.

Det første peker på en utvikling. Det andre kritiserer den. Det er altså ikke snakk om tredjepartskrenkelse, men om å holde seg til hva folk faktisk sier, og ikke tillegge dem meninger de ikke har gitt uttrykk for.

Endret av Camlon
Skrevet
Camlon skrev (17 timer siden):

Forskjellen mellom “veldig lett” og “for lett” er faktisk ikke semantisk flisespikkeri, det har ulik betydning.

“Folk skiller seg veldig lett” er en beskrivende observasjon: at mange samliv i dag oppløses raskt.
“Folk skiller seg for lett” er en normativ vurdering: at dette skjer for ofte og burde skje sjeldnere.

Det første peker på en utvikling. Det andre kritiserer den. Det er altså ikke snakk om tredjepartskrenkelse, men om å holde seg til hva folk faktisk sier, og ikke tillegge dem meninger de ikke har gitt uttrykk for.

Dette er to sider av samme sak. I en kontekst hvor man snakker om nettopp skilsmisser som et problem vil "veldig lett" måtte forstås som "for lett". Det er en helt presis gjengivelse av det som er sagt innenfor trådens kontekst. Det er ganske sært å be om at noen skal unnskylde noe her. Om noe, burde vel heller du be om unnskyldning for å forfølge et meningsløst poeng.

• Liker 3
Skrevet (endret)
31 minutes ago, knopflerbruce said:

Dette er to sider av samme sak. I en kontekst hvor man snakker om nettopp skilsmisser som et problem vil "veldig lett" måtte forstås som "for lett". Det er en helt presis gjengivelse av det som er sagt innenfor trådens kontekst. Det er ganske sært å be om at noen skal unnskylde noe her. Om noe, burde vel heller du be om unnskyldning for å forfølge et meningsløst poeng.

Det har ikke samme betydning. For eksempel: "Det er veldig lett å få barn." betyr ikke det samme som "Det er for lett å få barn." At noe er et problem er irrelevant, det er fullt mulig å mene at noe er veldig lett og samtidig problematisk på samfunnsnivå, uten å mene at det bør gjøres vanskeligere.

Det er ikke din oppgave å tolke hva folk egentlig mener. La folk stå for det de faktisk skriver, ikke det du skulle ønske de hadde sagt.

Endret av Camlon
Skrevet
Sjørøver skrev (8 minutter siden):

Sverige tar aksjon. Når skal Norge gjøre det samme? 

Er det egentlig så mye å lure på, jeg føler det er ganske åpenbart, jeg tror det er en biologisk greie, kvinner trenger ikke menn, de trenger ikke vår beskyttelse, de trenger ikke pengene våre, de trenger kanskje litt sperm engang i blant, men det er overalt, får man klekka ett egg så får man barnebidrag også.

Det er ikke populært å si, og jeg er ikke en fan av det bare så det er sagt, men personlig tror jeg at kvinner må få det verre, eller at vi kollektivt må få det mye verre før fødselsraten går opp, vi kan ikke bare ignorere de åpenbare biologiske mekanismene som fører mann og kvinne sammen, vi er ikke helt ferdig utvikla for dette moderne livet, tror jeg da.  

En studie på det virker nesten som om de ikke vil forstå det åpenbare, det veldig upopulære i et samfunn der likestilling er lov, og som sagt det bør det være, men jeg tror fremdeles utviklingen vår henger igjen i en alder der vi var avhengige av hverandre, og det er der problemet ligger tror jeg, antageligvis et åpenbart, men ubehagelig problem.

Det sagt, bare total forby prevensjon hadde nok hatt en viss effekt, men det og er en greie man egentlig ikke trenger en studie for. 

Er løsningen forplantingskammere? 

1000_F_261456003_RxBcLFBdQYI1P5I8mExF9zi

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Det sagt, bare total forby prevensjon hadde nok hatt en viss effekt, men det og er en greie man egentlig ikke trenger en studie for. 

Tror ikke det hadde vært så dumt om sex hadde en viss risiko igjen, nei. 

skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

er ikke populært å si, og jeg er ikke en fan av det bare så det er sagt, men personlig tror jeg at kvinner må få det verre, eller at vi kollektivt må få det mye verre før fødselsraten går opp, vi kan ikke bare ignorere de åpenbare biologiske mekanismene som fører mann og kvinne sammen, vi er ikke helt ferdig utvikla for dette moderne livet, tror jeg da

Tror ikke kvinner hadde fått det så mye værre av mer tradisjonelle kjønnsroller. Hvor mange kvinner mistrives ikke i jobbene sine lg kunne heller tenkt seg å oppdratt barn? 

Skrevet
Sjørøver skrev (29 minutter siden):

Tror ikke kvinner hadde fått det så mye værre av mer tradisjonelle kjønnsroller. Hvor mange kvinner mistrives ikke i jobbene sine lg kunne heller tenkt seg å oppdratt barn? 

Både menn og kvinner jobber fordi de må, ikke fordi de har så forbannet lyst til det. Tradisjonelle kjønnsroller hører ikke hjemme i et moderne samfunn, vi har det mye bedre når vi kan være den versjonen av mann eller kvinne som vi selv ønsker oss - fremfor at vi skal formes inn i predefinerte rammer. At du vil være tradisjonell, fair game - men ikke forvent at andre skal være enig med deg i det. Det er jo grunner til at vi har gått bort fra dette. Både samfunnsmessige, men også biologiske.

Stau-at-home-dads er forøvrig også et fenomen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (55 minutter siden):

Jo, det hadde vært veldig dumt. 

Sjørøver skrev (55 minutter siden):

Fy så kvalmt!!!

Du kan bli hjemme og oppdra de barna sjøl hvis det er så viktig for deg å få opp fødselsraten!!!

Endret av leticia
  • Liker 2
Skrevet
Sjørøver skrev (34 minutter siden):

Joa, som oss alle, det er akkurat det som gjør det umulig i et likestilt samfunn, jeg hadde faen ikke godtatt noe fruentimmer som dasser hjemme og samtidig har frekkhetens nådegave til å kalle det en jobb, for 150 år siden hadde det gitt mening, men ikke nå lenger.

Enkelte kvinner hadde kanskje ikke fått det så mye verre, og det hadde sikkert blitt flere unger av det, men det hadde blitt mye verre for menn, og ser man til det amerikanske samfunnet der svært mange kvinner ikke jobber, men har frekkheten til å kalle morsrollen verdens hardeste jobb, fakta er at de er helt avhengig av innvandring fordi så mange kvinner ikke er i jobb, det er ikke bærekraftig i lengden det heller. 

Skrevet
Camlon skrev (På 27.6.2025 den 9.36):

Men det vi vet er at det har negative samfunnsmessige konsekvenser. For eksempel for tidlig ekteskap henger sammen med høyere risiko for skilsmisse.

age-at-marriage-divorce

Interessant å lese den påfølgende diskusjonen etter dette innlegget. Poenget ditt er slik jeg leser det at å gifte seg tidlig øker sjansen for skilsmisse, med de negative konsekvensene det har for barna. Det virker som en fornuftig betraktning rundt det å gifte seg veldig tidlig.

Å svare med at folk som hater hverandre ikke skal tvinges til å være gift høres ut som en avsporing og (enda) en litt vrang stråmannsargumentasjon. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

, og ser man til det amerikanske samfunnet der svært mange kvinner ikke jobber, men har frekkheten til å kalle morsrollen verdens hardeste jobb,

Mens barna er små (altså ikke benytter seg av barnehage og skole), så må jeg faktisk være enig med mine medsøstre i USA... 

Det er mye hardere å gå hjemme med barn enn å være i en vanlig jobb. Prøv å følge en 2 årings bevegelser en hel dag... Om det er verdens hardeste jobb  kanskje ikke, men mye tøffere enn å ha en vanlig jobb iallefall. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Mens barna er små (altså ikke benytter seg av barnehage og skole), så må jeg faktisk være enig med mine medsøstre i USA... 

Det er mye hardere å gå hjemme med barn enn å være i en vanlig jobb. Prøv å følge en 2 årings bevegelser en hel dag... Om det er verdens hardeste jobb  kanskje ikke, men mye tøffere enn å ha en vanlig jobb iallefall. 

Det å engang kalle det en jobb å passe egne barn, nesten frekt i mine øyne 😉 det er bare morro å være sammen med småtrolla, en jobb, det er noe helt annet, det er noe man må for å overleve, unger er frivillig. 

• Liker 2
Skrevet
herzeleid skrev (19 minutter siden):

Interessant å lese den påfølgende diskusjonen etter dette innlegget. Poenget ditt er slik jeg leser det at å gifte seg tidlig øker sjansen for skilsmisse, med de negative konsekvensene det har for barna. Det virker som en fornuftig betraktning rundt det å gifte seg veldig tidlig.

Skal jeg gjette så er det konseptet med ekteskap og den moralismen som kommer med det et problem når det kommer til barnemangelen her til lands, uansett hvordan man vender og vrir på det så er vi fremdeles dyr, religion blandet inn biologien vår er som metallbit i tannhjulene i maskineriet, funker ikke helt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...