Gå til innhold

Erfaringer med forsikringselskaper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i forhandliger med flere forsikringselskaper (Storebrand, gjensidige, IF, Frende, Tryg)  og lurer på om noen som har gode/dårlige erfaringer med disse? 

hovedfokus er at f.eks barneforsikringer skal være bra, samt om noen har erfaringer med at de er vanskelig å få "bruke" forsikringene på noen som helst vis.

forsikringspoliser det forhandles om: reise, bil, villa, person/ulykkeforsikring, barneforsikring, innbo

heller mest mot storebrand pr. skrivende stund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med tanke på innbo forsikring, så vil en gjerne ønske en strømforsikring i tillegg - for å bli kvitt egenandel.

Min opplevelse er at forsikringsselskaper på forhånd gjør en selvstendig risiko-vurdering, opp mot ulike produkter.

Endret av lania
Skrevet
lania skrev (4 timer siden):

Med tanke på innbo forsikring, så vil en gjerne ønske en strømforsikring i tillegg - for å bli kvitt egenandel.

Min opplevelse er at forsikringsselskaper på forhånd gjør en selvstendig risiko-vurdering, opp mot ulike produkter.

strømforsikring må vel være omtrent den minst nyttige forsikringen man kan ha. 
Teorien bak forsikring er at man betaler for å unngå økonomisk risiko som kan påvirke livet ditt sterkt negativt, man må betale litt mer enn forventet utbetaling for å dekke opp administrasjonen til forsikringsgiver.  (forsikring skal i teorien gi ett forventet økonomisk tap, da man må betale for forsikringsselskapets administrasjon). 

De fleste strømforsikringer jeg har sett forsikrer kun en veldig liten sum, noe som gjør at de fleste kan akseptere den risikoen og spare det de ville betalt for denne forsikringen.  (selv om man havner i en situasjon hvor forsikringen kunne vært lønnsom, så er konsekvensen av å ikke ha forsikringen tilnærmet ubetydelig).

• Liker 1
Skrevet

her var det ikke spørsmål om hvilke typer forsikring eg skal ha.

men om noen som har erfaringer med de aktuelle selskapene utifra hvordan de oppleves, hvis man plutselig har behov for hjelp fra de.

Skrevet

De er mer eller mindre like på hvordan de oppleves er min erfaring. Problemet er å få oversikt over hvor god dekning det er siden ingenting er standardisert. Man kan være uheldig hvis man ikke leser alt med liten skrift.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det gjelder bare å lese hva som er dekket. Har hatt både storebrand, If og Gjensidige og vært fornøyd med alle 3. Det har gått smertefritt de gangene jeg har måttet bruke forsikringen.

Det er vel ikke store forkjellen i hvordan selskapene opererer. Den største variasjonen handler om pris og hva som er dekket. Er du med i en fagforening får du ofte den beste avtalen via der.

Endret av Reg2000
Skrevet

Det er etter mitt syn ingen forsikringsselskap som er meir kranglete enn andre heilt generelt sett, krangling og manglande betalingsvilje har meir med spesifikke saker og korleis skadesaka har blitt innmeldt.
Det er ganske typisk med krangling på å få knust mobil dekt på reiseforsikringa fordi du melder det inn berre som at telefonen falt i bakken. Sjølvforskylte uhell blir ikkje dekt av reiseforsikringa slik at kravet blir avvist, men du får dekning om du har vært utsatt for ei ytre påkjenning som at du har blitt dytta slik at du mista telefonen. Utfordringa er at når du prøver å korrigere skademeldinga etter å ha fått avslag så er det lett for at forsikringsselskapet mistenker at du modifiserer forklaringa di for å få dekning, og ikkje at du har korigert forklaringa opp mot det som faktisk skjedde.

Mange forsikringsselskap har i dag automatisert mange av forsikringssakene slik at dei fleste forsikringskrav blir automatisk godkjent. Då kan forsikringsselskapet bruke arbeidstida på å gjennomføre stikkprøver og sjekke opp nærmare saker der dei mistenker forsikringssvindel i staden for å bruke mykje tid på å godkjenne opnebare forsikringssaker.

Dei kundane som opplever mest utfordringar er kundar som blir flagga som mistenkelege, som til dømes på grunn av uvanleg mange skadesaker, manglande betaling av forsikringspremie, osv.

Gjest 25fba...0f8
Skrevet

Gjensidige er i hvert fall svært profesjonelle i behandling av skadesaker. Har hatt mange forsikringer hos dem i en årrekke og vært gjen god del skadesaker gjennom dem og det blir alltid fikset kjapt og greit.

Anonymous poster hash: 25fba...0f8

Skrevet

Har svært få skadesaker, men opplevde Tryg som svært vanskelige en av få ganger jeg har hatt behov for å være mottagende, ikke betalende kunde.  Bruker If nå fordi jeg har en gunstig avtale gjennom jobb, og de er veldig gode, men sikkert dyre. Første året gir uansett de fleste rabatt.

Skrevet

For meg er det aldri Tryg fordi jeg velger å ikke sponse dette danske forsikringsselskapet som misbrukte sin markedsmakt med "hostile takeover" av et lite men godt forsikrinsselskap som het "Bilsport & MC".   Det hadde fastpris forsikring til ca halvparten av det som alle tilbyr med 75% bonusopptjening.  Tryg la selvfølgelig ned denne brysomme konkurrenten kort tid etter oppkjøp.

Skrevet

Har prøvd flere oppigjennom og synes Gjensidige er absolutt best på kundeservice og har aldri vært noe problem med saker.

Og så får du jo vanligvis 10% utbytte tilbake hvert år, så det må du regne inn i prisen :)

• Liker 1
Skrevet

Veldig fornøyd med IF. God på kundeservice og raske oppgjør.

Ser at de ikke er endel av vurderingene dine,  men styr unna Protector, verste jeg har vært borti noen gang... måtte hyre advokat  for å få det jeg hadde krav på...

Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Veldig fornøyd med IF. God på kundeservice og raske oppgjør.

Ser at de ikke er endel av vurderingene dine,  men styr unna Protector, verste jeg har vært borti noen gang... måtte hyre advokat  for å få det jeg hadde krav på...

Protector er ikke ett selskap som selger de forsikringene TS er ute etter her. De er mer på bedrifter, og for privatpersoner så er det for det meste eierbytte forsikrigner på boliger. Men ja de er ekstremt kranglete hvis man skal bruke forsikringen.

Vi jobber litt med forsikring via jobben. De som jobber med de anbefalte IF, da de var veldig greie på ting, og bra oppfølging. Det har skjedd litt der så vidt jeg har skjønt siden uværet for ett par år siden. Nå har de endret til at alle saker under en viss størrelse går til kontantoppgjør, og ikke til utbedring. Det vil si at kunden ikke lenger så enkelt kan få hjelp til utbedringen direkte, men må skaffe folk til det selv. Det har vært kunder hos dem som har ønsket kontant oppgjør, for så å komme tilbake med ønske om utbedring alikevell da de får mindre ut av pengene enn å bruke håndverkerne som IF har kontrakt med, som gir en langt lavere pris enn direkte mellom kunde og håndverker.

Når det kommer til Gjensidige, så er det viktig å huske på at de også deler kundeutbytte med de som har forsikring, så prisen man får oppgitt er egentlig lavere, og er man i ca. samme prisklasse som ett annet selskap, og forsikringene er like, så er det billigst å velge Gjensidige.

Har de selv, men aldri hatt bruk for å bruke forsikringen ennå.

Skrevet
AndersT2 skrev (55 minutter siden):

Protector er ikke ett selskap som selger de forsikringene TS er ute etter her. De er mer på bedrifter, og for privatpersoner så er det for det meste eierbytte forsikrigner på boliger. Men ja de er ekstremt kranglete hvis man skal bruke forsikringen.

Det kan nok stemme. Dette var jobben sitt forsikringsselskap,  og det var i en sak om yrkesskade. De var heldigvis bundet av tariffavtalen da.

Som nevnt har jeg god erfaring med IF (angående bil, innbo og reise). Gjensidige har jeg aldri prøvd ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...