Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moren min nekter meg å ta lettsykkellappen, og referer til flere år eldre motorsykkelulykker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fylte 16 for et par måneder siden, og har lyst til å ta lettsykkellappen (og betale for alt med det selv), men moren min nekter meg å gjøre det og begrunner det med at andre i trafikken er farlig, og referer bare til motorsykkelulykker hvor en bil har kommet helt over i motsatt kjørefelt og truffet motorsykkelen, eller hvor føreren av sykkelen har vært dritings og kjørt i en fjellvegg.

Hun vil heller at jeg skal vente 2 år til å ta bil-lappen selv om jeg har lyst til å drive på med MC, og jeg vil trenge å dra til og fra jobb snart siden bussrutene er litt vel upresis og for at de skal slippe å kjøre meg dit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Johannes2008 skrev (7 minutter siden):

Jeg fylte 16 for et par måneder siden, og har lyst til å ta lettsykkellappen (og betale for alt med det selv), men moren min nekter meg å gjøre det og begrunner det med at andre i trafikken er farlig, og referer bare til motorsykkelulykker hvor en bil har kommet helt over i motsatt kjørefelt og truffet motorsykkelen, eller hvor føreren av sykkelen har vært dritings og kjørt i en fjellvegg.

Hun vil heller at jeg skal vente 2 år til å ta bil-lappen selv om jeg har lyst til å drive på med MC, og jeg vil trenge å dra til og fra jobb snart siden bussrutene er litt vel upresis og for at de skal slippe å kjøre meg dit.

Les her:

https://www.ung.no/demokrati-og-valg/459_Barneloven.html

Skrevet

Hør på moren din du. Du får neppe tatt lappen før sent ute i sesongen og da får du bare en sesong på sykkel før du tar billappen. Bruk helle pengene på en skikkelig fet bil. 

Lett mc er også ekstremt overrepresentert blant ulykker. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Lett motorsykken (A1) er kjøretøytypen som er desidert mest utsatt for ulykker per kjøretøy. Kort sagt er det statistisk 60 ganger mer sannsynlig at man havner i en alvorlig ulykke på lett motorsykkel, enn det er med bil.

Tilsvarende tall for moped er at man ca 5 ganger mer ulykkesutsatt enn bil. Altså er det en faktor 12 ganger farligere, målt med ulykkesfrekvens, å kjøre lett motorsykkel som det er å kjøre moped.

Hva som er akseptabel ulykkesrisiko og hva som ikke er det er opp til dine foreldre [ bestemme før du er 18. Det er gode begrunnelser for at spesielt klasse A1 er i særstilling det minst trygge fra et rent statistisk standpunkt.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-mc/ung-pa-mc-og-moped/#:~:text=Både motorsykkel og moped er,høyere enn å kjøre bil.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Skrevet
Johannes2008 skrev (20 minutter siden):

Hør på moren din,jeg har kjørt mc i 42år og kræsjet de 2 første årene jeg kjørte. Så med andre ord du er meget utsatt de første årene . Og det viser ulykke statistikken også. Selv om gamlingene har vokst på ulykke statistikken de siste årene .

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da kontrer jeg og sier (med forbehold om at mopedopplæring er like elendig som på 00-tallet) at det er helt galskap at man får ferdes i trafikken med så mangelfull og elendig opplæring som på moped.

Ved MC-opplæring er mye felles med bil ang hvordan man oppfører seg i trafikken, + at man faktisk må ha en haug med kjøretimer og øvelser for å kunne håndtere sykkelen.

Ikke noe vondt ment, men hønsemor - skjerp deg. Det er også livsfarlig med bilkjøring - iflg statistikk!

mvh

En som holdt på å bli ihjelkjørt 114 ganger på moped, og aldri ens har veltet på MC i voksen alder.

Endret av Valmeth
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Johannes2008 skrev (1 time siden):

Så lenge du er under 16 år så blir du nødt til å høre på foreldrene dine. Spar heller opp penger slik at når du blir 18 år så kan du ta egne valg. Du er dessverre ikke moden og det kan man lese av det du skriver. Hadde du vært moden så hadde du tatt denne diskusjonen med moren din og argumentert for din sak. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet
Johannes2008 skrev (20 timer siden):

Hun kan vel strengt tatt ikke nekte deg det, man har ganske stor bestemmelsesrett når man er 16år.

• Liker 1
Skrevet

Nei, moped eller mopedbil er ikke løsningen her. 

Ikke bytt ut noe lettsykkel med noe slikt om du faktisk ønsker å drive med motorsykkel. 

Da får du evnt forsøke deg på litt megling, bli enige om noen regler på når/hvor du skal kjøre osvosv. 

Skjønner godt at du er frustrert TS, men forstår jo din mor også. Det er mange ulykker på disse, men enten får dere bli enige eller så dropper du hele prosjektet. 

Skrevet
On 5/9/2025 at 11:23 PM, Boing_80 said:

Du er dessverre ikke moden og det kan man lese av det du skriver. Hadde du vært moden så hadde du tatt denne diskusjonen med moren din og argumentert for din sak. 

Synes han virker moden nok for alderen. Han kommer hit og hører om råd og deler sine tanker med mye folk mye eldre enn ham. Viss ikke det er et tegn på modenhet for en 16åring så vet ikke eg. 

Eg ville vært veldig skeptisk å gi moped og lettmotorsykkel til en 16åring. Gutter har lang modning i topplokket, og det må være veldig kjedelig å ødelegge livet fremfor seg når en er så sårbar. 

Men bor han på utraffikerte veier langt ute i distriktet så er det jo greit med et slikt fremkomstmiddel, og det er jo uansett ikke store farten når han bare er 16. Han burde argumentere for trygghet i område sitt, om det finnes. Når en mor hører en sønn si "eg har lyst å drive med MC", så vet ikke hun hva det egentlig betyr. Høres ut som han liker fart og spenning, og ikke vil ha en sykkel for fremkommeligheten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...