Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil i Tyskland?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på bilferie i Tyskland i år. Siden det blir veldig mye transportetappe å kjøre fra NordNorge, dit og tilbake så slo tanken meg. Hvorfor ikke fly en vei, kjøpe noe og kjøre hjem? Jeg er jo ikke fremmed for et bilbytte dersom det enten er til noe bedre eller bare noe jeg kan gå i pluss med. Fly to veier og leiebil i 3 uker blir sikkert en god minus til sammenligning.

Er det noen her som har kjøpt bil, campingbil eller campingvogn i Tyskland? Er det mye stress med dokumenter og sånn? Går det fint å kjøre rundt i 3uker med nyish bil før jeg toller den inn på norskegrensa?

 

Jeg har ikke bestemt meg for bil men ser for meg noe fossilt med 4 seter og hengerfeste for 1500kg. Helst under 2t tillatt totalvekt så jeg kan kombinere den med 1,5t henger med vanlig B sertifikat. Kanskje jeg vurderer campingvogn i samme slengen.

 

Er det en dårlig eller god plan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok tvilsomt at det lønner seg kostnadsmessig i hvert fall.

Du må til å begynne med betale 25% moms på bilen ved innførsel + ytterligere avgifter. De fleste biler blir nok dyrere å importere enn å finne her til lands. Dessuten må du nok få den på tollskilt i Tyskland, usikker hvor lenge du kan kjøre på de, men de er jo forbeholdt umiddelbar utførsel. Så er det en del jobb på grensa hjemme også.

Skrevet
Darkbill skrev (1 time siden):

Du må til å begynne med betale 25% moms på bilen ved innførsel + ytterligere avgifter.

Selvsagt må man betale mva og bilavgifter. Sistnevnte kortes ned pga bruk. Tolletaten har en tabell over hvor mye man kan kutte i avgiftene pga bruk. F.eks kan man kutte 90% avgift bort fra en 10år gammel bil.

Så tollskiltene er for umiddelbar utførsel? Er det mulig å ordne rekkefølgen på handelen sånn at man tar med eller sender norske skilter til Tyskland og kjører på de der?

Hvis jeg ikke husker feil så er rundt 5% av alle norske biler bruktimportert. Hvis det er et tapsprosjekt, som du sier, hvorfor gjør så mange det da?

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (2 timer siden):

Så tollskiltene er for umiddelbar utførsel? Er det mulig å ordne rekkefølgen på handelen sånn at man tar med eller sender norske skilter til Tyskland og kjører på de der?

Nei. Tollskilter kan kjøpes med gyldighet i inntil 30 dager. Jeg kan ikke huske at man umiddelbart må kjøre bilen ut av Tyskland.

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Hvis jeg ikke husker feil så er rundt 5% av alle norske biler bruktimportert. Hvis det er et tapsprosjekt, som du sier, hvorfor gjør så mange det da

Nå er valutakursen ca. 40% dårligere enn da man kunne spare litt på å bruktimportere bil.

Endret av mobile999
Skrevet

Husk å ordne 2 kontrakter ang pris på bil du kjøper der nede :) En mellom dere og en du viser tollerene! Husk, ikke alt for stort "gap" ihht markedspris i tyskland.

Men om det svarer seg, er usikkert, kan godt være mtp som du sier, kjøring ned og opp, evt flybilletter og så leiebil?
Du må nesten regne på det.

Skrevet

Ironisk nok kan det motsatte lønne seg.

Når jeg har sjekket bruktpriser på smått eldre biler, ligger prisnivået mye høyere i Tyskland enn det du ser på Finn.no.

Siden samboeren har venner i Tyskland, og kjenner Tyskland godt. Sjekket vi opp i dette - når vi skulle kjøpe bruktbil for et par år siden. 

Siden norske myndigheter subsisterer elbiler i stor grad. Så ligger gjerne prisen på elbiler høyere i Tyskland enn i Norge? Jeg aner ikke... tenker bare høyt. Selv om du nevner fossilt her.

Skrevet

Mye bruktbiler har vel blitt solgt UT av landet de senere årene. De avgiftslegges hardt her hjemme, og høye engangsavgifter. Dette sammen med lav kronekurs har gitt tyskerne billige fossilbiler i retur. Det var vel mest for 2-3 år siden mener jeg. Aldri sett noe sånt før langs vegene her, bilfrakter etter bilfrakter på hovedvegen her på veg sørover med biler til eksport. Igjen står man med elbiler som ingen andre vil ha. Kun pga staten tar livet av fossilbilene med avgifter. 

Skrevet
Simen1 skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke bestemt meg for bil men ser for meg noe fossilt med 4 seter og hengerfeste for 1500kg. Helst under 2t tillatt totalvekt så jeg kan kombinere den med 1,5t henger med vanlig B sertifikat.

Det er vel svært få bilmodeller som oppfyller maksimalt 2000 kg tillatt totalvekt og minimum 1500 kg tillatt tilhengervekt?

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (5 timer siden):

Hvis jeg ikke husker feil så er rundt 5% av alle norske biler bruktimportert. Hvis det er et tapsprosjekt, som du sier, hvorfor gjør så mange det da?

Det stemmer at det er rundt 5% bruktimport av personbiler til nå i 2025. Kilde

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Skrevet
sveibuen skrev (2 timer siden):

Husk å ordne 2 kontrakter ang pris på bil du kjøper der nede :) En mellom dere og en du viser tollerene! Husk, ikke alt for stort "gap" ihht markedspris i tyskland.

Høres ikke ut som det du oppfordrer til her er lovlig.

Skrevet
mobile999 skrev (2 timer siden):

Det er vel svært få bilmodeller som oppfyller maksimalt 2000 kg tillatt totalvekt og minimum 1500 kg tillatt tilhengervekt?

Det er ikke et absolutt krav. Det er "kjekt å ha" hvis jeg finner noe som passer, som også frister på andre måter.

mobile999 skrev (3 timer siden):

Nå er valutakursen ca. 40% dårligere enn da man kunne spare litt på å bruktimportere bil.

Nåja, man skal faktisk tilbake til mai 2015 for å finne euroen nede i 8,4. Altså at den har steget 40% siden da.

Skrevet
kremt skrev (3 timer siden):

Mye bruktbiler har vel blitt solgt UT av landet de senere årene. De avgiftslegges hardt her hjemme, og høye engangsavgifter. Dette sammen med lav kronekurs har gitt tyskerne billige fossilbiler i retur. Det var vel mest for 2-3 år siden mener jeg. Aldri sett noe sånt før langs vegene her, bilfrakter etter bilfrakter på hovedvegen her på veg sørover med biler til eksport. Igjen står man med elbiler som ingen andre vil ha. Kun pga staten tar livet av fossilbilene med avgifter. 

Vel, når man importerer så får man 1. refundert mva fra opprinnelselandet, 2, betale ny mva i mottakerlandet, 3. betale særavgifter i mottakerlandet. Begge mva-beregningene gjøres på bakgrunn av aktuell salgspris (ved bruktbilsalget). 3. Skjer etter en tabell for bruksfradrag etter alder. Det vil si at man slipper å betale samme avgift på en gammel bil som på en ny bil selv om begge kostet det samme da de var nye. Mer om tabellen.

Skrevet
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Når jeg har sjekket bruktpriser på smått eldre biler, ligger prisnivået mye høyere i Tyskland enn det du ser på Finn.no.

Jeg gjorde et par stikkprøver og fant ikke det samme som deg. Selv når jeg trakk fra Tysk mva og la til Norsk mva + avgifter etter den tabellen så var det fortsatt en god margin på rundt 20-30% av totalprisen. Selv om man trekker bort noe for å fly ned, bensin etc. Men dette er ting jeg uansett sparer penger på sammenlignet med å kjøre fra Tromsø og så oppover igjen.

Veldig fint om jeg går godt i pluss, men jeg er egentlig fornøyd allerede om jeg går i null fordi jeg uansett sparer på ferieutgiftene.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (7 timer siden):

F.eks kan man kutte 90% avgift bort fra en 10år gammel bil.

Bare vær oppmerksom på at de fleste 10 år gamle tyske biler får man ikke igjen noe mva på i tyskland.

Endret av mobile999
Skrevet (endret)

Jeg har importert noen biler tidligere, men med forbehold om at det er noen år siden forrige gang.


Gitt at bilen er typegodkjent i EU og du ikke skal refundere tysk mva, så er prosessen grei.

Når du har funnet bilen så kjøper du eksport skilter hos det lokale registreringskontoret hvor bilen står.
Kjøper du av en forhandler så vet de hvor nærmeste kontor ligger.
Tyske eksport skilter kan du kjøpe for 30-60-120 dager, men de er kun gyldige i Norge i 30 dager.

Når du ankommer grensen, kjører du på rødt for å deklarere bilen.
Du trenger vognkort og kjøpskvittering og evt utlegg for transport (evt legger de til en symbolsk sum)
Du får valget mellom å betale norsk mva på stedet eller hos ditt lokale toll kontor innen en gitt frist.

Når du har fått tollkort kan du ta bilen med til ditt lokale vegvesen kontor og registrere bilen og hente ut skilter.

 

Hvor vidt det er en god eller dårlig plan kommer helt an på bilen du tenker å kjøpe.
 

Endret av Marzo
Skrevet

Takk for god info @Marzo

mobile999 skrev (9 timer siden):

Bare vær oppmerksom på at de fleste 10 år gamle tyske biler får man ikke igjen noe mva på i tyskland.

Marzo skrev (9 timer siden):

Gitt at bilen er typegodkjent i EU og du ikke skal refundere tysk mva, så er prosessen grei.

Dette er en av de løse trådene jeg prøver å finne ut av. Kan du forklare mer eller sende meg til en lenke med mer info om mva-refusjon og hvorfor det er vanskelig?

Marzo skrev (9 timer siden):

Hvor vidt det er en god eller dårlig plan kommer helt an på bilen du tenker å kjøpe.

Siden dette er nytt for meg så tenkte jeg å prøve å velge litt trygt. Følge strømmen og velge en hyppig bruktimportert modell. Tenkte å skumme gjennom topplistene over bilmodeller og se hva som passer meg best. Jeg har bare ett absolutt krav: Minimum 4 seter. Alt annet er kjekt å ha-ønsker. Hengerfeste for 1500kg, 4x4, bensinmotor eller PHEV, fungerende AC (kjekt å ha på ferien). Styrer også unna diktaturbiler.

Skrevet

Hva med forsikring?

Får man kjøpt det i Tyskland for den tiden, eller følger det med forsikring med eksport skiltene slik det gjør med prøveskiltene her hjemme? Og hva dekker en slik forsikring hvis man først er uheldig?

Skrevet
Marzo skrev (10 timer siden):

Gitt at bilen er typegodkjent i EU og du ikke skal refundere tysk mva, så er prosessen grei.

Når du har funnet bilen så kjøper du eksport skilter hos det lokale registreringskontoret hvor bilen står.
Kjøper du av en forhandler så vet de hvor nærmeste kontor ligger.
Tyske eksport skilter kan du kjøpe for 30-60-120 dager, men de er kun gyldige i Norge i 30 dager.

Når du ankommer grensen, kjører du på rødt for å deklarere bilen.
Du trenger vognkort og kjøpskvittering og evt utlegg for transport (evt legger de til en symbolsk sum)
Du får valget mellom å betale norsk mva på stedet eller hos ditt lokale toll kontor innen en gitt frist.

Når du har fått tollkort kan du ta bilen med til ditt lokale vegvesen kontor og registrere bilen og hente ut skilter.

Ja det stemmer helt med hvordan det var når jeg importerte motorsykkel fra Tyskland, for endel år siden. Aner ikke om noe har endret seg i senere tid.

Skrevet
AndersT2 skrev (1 time siden):

Hva med forsikring?

Det skal følge med eksport-skiltene. Men dekningsgrad må jeg undersøke. Jeg forventer ansvarsforsikringsnivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...