Kahuna Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden obygda skrev (9 timer siden): Slik som politikere i regjeringen lyver Skjerpings! Bli voksen! Vi forsvarer ikke den som til en hver tid sitter i regjering. Vi forsvarer landet og demokratiet. Om du mener en løgn om gratisbiletter er viktig nok til å forkaste alt vi har, ja så kan du like gjerne flytte til USA, om de vil ha deg. Der gir de langfingeren til alle allierte og bygger ned demokratiet, alt for at snøfnuggene på ytre høyre skal slippe å forholde seg til mennesker som velger sine egne pronomen. Poenget med et demokrati er for øvrig at om velgerne er misfornøyd kan de stemme på et annet parti. Mulig AP taper velgere på at de løy neste valg, eller mulig folk innser hvilken fillesak det var. Alle partiprogram er uansett fulle av ting som kan forhandles vekk når valget er over. 4
Sovna Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Det er mange her til lands hvor dette ikke er et fedreland. De flykter nok brått tilbake der de kom fra tenker jeg. Takk for hjelpen.
obygda Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Kahuna skrev (45 minutter siden): Skjerpings! Bli voksen! Vi forsvarer ikke den som til en hver tid sitter i regjering. Vi forsvarer landet og demokratiet. Om du mener en løgn om gratisbiletter er viktig nok til å forkaste alt vi har, ja så kan du like gjerne flytte til USA, om de vil ha deg. Der gir de langfingeren til alle allierte og bygger ned demokratiet, alt for at snøfnuggene på ytre høyre skal slippe å forholde seg til mennesker som velger sine egne pronomen. Poenget med et demokrati er for øvrig at om velgerne er misfornøyd kan de stemme på et annet parti. Mulig AP taper velgere på at de løy neste valg, eller mulig folk innser hvilken fillesak det var. Alle partiprogram er uansett fulle av ting som kan forhandles vekk når valget er over. Jeg ser hva du skriver - men løgn er svik. Jeg forsvarer gjerne Norge, men jeg klarer ikke forsvare løgnere. Så Ap må nesten legge seg flate og unnskylde for løgnene ikke minst slutte å fortsette å lyve. Jeg er kompromissløs her - det går bare ikke forsvare personer som lyver. Den ene etter den andre representanten fra AP har i mediene gått ut og løyet f.eks om denne skatten for småkraft. Jeg mener personlig at småkraft som alt annet må betale skatt - men man kan ikke lyve om det. Og på direkte spørsmål fra småkraftnæringen har AP sentralt svart på en mail at det IKKE VIL BLI endringer på skattene her. Dette svarte man ETTER at statsbudsjettet var klart, men før det var publisert..og man fortsetter å lyve om dette nesten daglig nå etter valget. https://e24.no/energi-og-klima/i/MnM0XJ/full-stans-i-smaakraften-dette-gjelder-umiddelbart Jeg mener det mest fornuftige ville være at alle betaler samme skatt uavhengig av størrelse på produksjonen - Mao er jeg enig i skatteopplegget til Ap, MEN jeg er villig til å dø for å stoppe løgnene til AP i denne saken. Man skal ALDRI LYVE. Det er et prinsipp som står høyest av alle prinsipper i et samfunn. Og dette bryter AP. Man prøver å vri og vende på dette slik at man liksom snakker om det samlede skatte og avgiftsnivået - men spørsmålet er så klinkende klart at det ikke kan misforstås. Det er klin umulig å misforstå. Mao er det løgn. Mulig jeg er i utakt med resten av samfunnet her mhp ærlighet - men jeg vil ikke gå på akkord på dette. Landet er ikke verdt en dritt om vi har en regjering som aktivt driver med løgn!! Endret 8 timer siden av obygda
Kahuna Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden obygda skrev (28 minutter siden): Landet er ikke verdt en dritt om vi har en regjering som aktivt driver med løgn!! Du gjør deg selv til landsviker fordi landet ikke er perfekt? 2 1
obygda Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Kahuna skrev (10 minutter siden): Du gjør deg selv til landsviker fordi landet ikke er perfekt? Om noen lyver - så ja - det er det verdt. Hvem er egentlig svikere her forresten? Løgn er for meg det verste et menneske kan gjøre. Det finnes rett og slett ingen unnskyldning. Man skal kjempe for det man tror på. Jeg er ekstremt glad i Norge og det demokratiet man har hatt her - men ved årets valg har man krysset en grense. Hva skjer ved neste valg? Hele poenget med å kjempe for fedrelandet er jo å kjempe for noe man tror på. Men løgn er jo det stikk motsatte! Jeq tror mange tar alt for lett på dette. At vi har blitt et samfunn der dette med å lyve for å skaffe seg fordeler er helt ok. Jeg kan aldri akseptere et slikt skifte. Jeg vil heller kjempe for å få ærligheten tilbake i samfunnet. På mange måter føler jeg vel at landet er blitt kuppet av uærlige politikere - at vi styres av mennesker som er illojale overfor grunnloven og det samfunnet vi hadde før valget. Man kan saktens spørre om Norge er det samme etter valget pga. dette. Og jeg kjemper gjerne for det Norge vi hadde - men det Norge som nå tegner seg nå - det er ikke Norge lenger! Endret 8 timer siden av obygda 1
Kahuna Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden obygda skrev (5 minutter siden): Om noen lyver - så ja - det er det verdt. Alle lyver. Helt seriøst. Om du er over 5 år gammel forteller du helt sikkert noen løgner i løpet av dagen men for de fleste er det ganske små løgner. Dette med skatt for småkraft høres mer ut som du aktivt misforstår. Når Ap sier at det samlede avgiftstrykket skal holdes konstant betyr det at det garantert blir justeringer som betyr at noen betaler mindre mens andre betaler mer. Viktigere er det at demokratiet vårt er mer enn Ap. Vi skal ikke bare beskytte Ap, vi skal også beskytte Høyre, frp, venstre...til og med skrotnissene i FOR(selv om vi bør overvåke dem mens vi beskytter dem) 3 1
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Kahuna skrev (4 minutter siden): Alle lyver. Helt seriøst. Om du er over 5 år gammel forteller du helt sikkert noen løgner i løpet av dagen men for de fleste er det ganske små løgner. Dette med skatt for småkraft høres mer ut som du aktivt misforstår. Når Ap sier at det samlede avgiftstrykket skal holdes konstant betyr det at det garantert blir justeringer som betyr at noen betaler mindre mens andre betaler mer. Viktigere er det at demokratiet vårt er mer enn Ap. Vi skal ikke bare beskytte Ap, vi skal også beskytte Høyre, frp, venstre...til og med skrotnissene i FOR(selv om vi bør overvåke dem mens vi beskytter dem) Nei..alle lyver ikke. Det er jo akkurat slike holdninger som er i ferd med å ødelegge samfunnet. Folk bryter regler..og trekker på skuldrene. Vel jeg bryter ikke f.eks fartsregler.. Har aldri fått en parkeringsbot osv. Men jeg ser jo at det er blitt et sant helvete å være 100% ærlig i samfunnet i dag...Jeg er vokst opp med en barnelærdom at ærlighet er en selvfølge. Og for meg er dette svært viktige kjøreregler i samfunnet. Om man lager regler der man implisitt forventer at folk vil bryte dem er man på vei til anarki. Og dette med denne småkraft skatten er så åpenbar løgn at jeg nesten skjelver av sinne når jeg leser om det. Akkurat som dette med gratis ferjer og skatterabatt for studiegjeld i en del utkantkommuner. Jeg er politisk enig med Ap,men jeg mener de har løyet i valgkampen for å vinne stemmer..Det er for meg å sidestilles med landssvik. Jeg vil ikke aksepere slik løgn rett og slett. Ikke er jeg kristen heller,men jeg har alltid vært dønn ærlig..og det prinsippet er det viktigste man kan ha i et demokrati. 1
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Løgn i forbindelse med valgkamp er ganske parallellt til løgn i markedsføring av varer og tjenester. Det er forbudt å lyve i henhold til markedsføringsloven. Du kan for eksempel ikke annonsere sjokolade 10 kr også kommer du til kassa og som tar 20 kr også sier butikksjefen "beklager idiot, vi lurte deg og ler hele veien til banken og det er ikke noe du kan gjøre med det". Man kan heller ikke love "dette produktet har X og Y egenskaper og Z ytelse" også viser det seg i ettertid at det overhodet ikke har det. Det er et soleklart brudd på markedsføringsloven. Det er merkelig at vi ikke har lignende lover mot bevisste politiske løgner. "Nei, vi skal ikke øke skatter og avgifter", "vi skal ha fødeavdeling i alle landets kommuner" også stemmer man på de, og så viser det seg å være blank løgn og de visste det på forhånd. Det handler ikke om demokrati, men om å tilrettelegge for svindel. "Beklager idiot, men alle de ander partiene vil også svindel deg trill rundt og vi ler hele veien fra valgnatta til neste valg. Da skal vi svindle deg på nytt". Med lovnader kommer det et moralsk eller juridisk ansvar for å holde det man lover. Hvis ikke loven beskytter folket fra løgner så vil tilliten til systemet kollapse. Forræderi mot moral er destruktivt for tillit og kan føre til opprør m.m. Personlig mener jeg grunnrenteskatt er riktig og moralsk særlig ovenfor utenlandske eiere som nyter godt av våre naturressurser, men har man lovet noe annet så går lovnaden forran. Man MÅ holde det man lover og lovnader MÅ være ærlige. Forsøker andre krefter innad i partiet eller utenfra å sabotere lovnadene så har man moralsk plikt til å forsøke å hindre sabotasjen mot de lovnadene man ga. Med andre ord: Det eneste riktige er å holde lovnaden ut valgperioden. Hva som skjer etter det får være opp til velgerne i 2029. Velgere MÅ ha et saklig og riktig vurderingsgrunnlag eller så koker valgene ned til en farse av løgner, bedrag, skuespill og forræderi. Da er det bare å bygge gilliotin på løvebakken og begynne å bygge et nytt demokrati med blanke ark. Endret 7 timer siden av Simen1 2
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Simen1 skrev (4 minutter siden): Løgn i forbindelse med valgkamp er ganske parallellt til løgn i markedsføring av varer og tjenester. Det er forbudt å lyve i henhold til markedsføringsloven. Du kan for eksempel ikke annonsere sjokolade 10 kr også kommer du til kassa og som tar 20 kr også sier butikksjefen "beklager idiot, vi lurte deg og ler hele veien til banken og det er ikke noe du kan gjøre med det". Man kan heller ikke love "dette produktet har X og Y egenskaper og Z ytelse" også viser det seg i ettertid at det overhodet ikke har det. Det er et soleklart brudd på markedsføringsloven. Det er merkelig at vi ikke har lignende lover mot bevisste politiske løgner. "Nei, vi skal ikke øke skatter og avgifter", "vi skal ha fødeavdeling i alle landets kommuner" også stemmer man på de, og så viser det seg å være blank løgn og de visste det på forhånd. Det handler ikke om demokrati, men om å tilrettelegge for svindel. "Beklager idiot, men alle de ander partiene vil også svindel deg trill rundt og vi ler hele veien fra valgnatta til neste valg. Da skal vi svindle deg på nytt". Med lovnader kommer det et moralsk eller juridisk ansvar for å holde det man lover. Hvis ikke loven beskytter folket fra løgner så vil tilliten til systemet kollapse. Forræderi mot moral er destruktivt for tillit og kan føre til opprør m.m. Personlig mener jeg grunnrenteskatt er riktig og moralsk særlig ovenfor utenlandske eiere som nyter godt av våre naturressurser, men har man lovet noe annet så går lovnaden forran. Man MÅ holde det man lover og lovnader MÅ være ærlige. Forsøker andre krefter innad i partiet eller utenfra å sabotere lovnadene så har man moralsk plikt til å forsøke å hindre sabotasjen mot de lovnadene man ga. Med andre ord: Det eneste riktige er å holde lovnaden ut valgperioden. Hva som skjer etter det får være opp til velgerne i 2029. Velgere MÅ ha et saklig og riktig vurderingsgrunnlag eller så koker valgene ned til en farse av løgner, bedrag, skuespill og forræderi. Da er det bare å bygge gilliotin på løvebakken og begynne å bygge et nytt demokrati med blanke ark. 100% Enig med deg @Simen1 Kunne ikke sagt det bedre. Samfunnet er på vei rett i dass om dette sklir ut. Det er trist å lese at noen tror alle lyver. Det burde være en slags juridisk binding på valgløfter som gjorde at valg der løgn ble påvist kunne straffes..eller man kunne be om nyvalg.
Klote Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg ville forsøkt å redde meg selv og mine nærmeste, fedrelandet spiller veldig liten rolle i en slik situasjon. Hva Støre sier spiller definitivt ingen rolle.
Snikpellik Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden obygda skrev (1 time siden): Jeg forsvarer gjerne Norge, men jeg klarer ikke forsvare løgnere. Så Ap må nesten legge seg flate og unnskylde for løgnene ikke minst slutte å fortsette å lyve. Dette synes jeg var en utrolig merkelig holdning og et rart vikarierende argument. Norge er ikke Arbeiderpartiet eller et annet parti, eller hvilke partier som sitter i regjeringen til enhver tid. Havner vi i krig der vi må forsvare landet handler det om å beskytte nordmenn og vår nasjonalstat. Det er et eksistensielt spørsmål, ikke et spørsmål om småting som minimale endringer i skatter, avgifter eller fergepriser. 3
Kahuna Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden obygda skrev (1 time siden): Nei..alle lyver ikke. Problemet er altså at du setter opp urealistiske krav til renhet og bruker det som begrunnelse til å svikte fedrelandet. 2
obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Kahuna skrev (5 minutter siden): Problemet er altså at du setter opp urealistiske krav til renhet og bruker det som begrunnelse til å svikte fedrelandet. Pølsevev. Ærlighet er ikke urealistisk krav. En politiker må være ærlig. Uten dette kan vi like gjerne kaste hele demokratiet på havet. Skjønner du virkelig ikke dette? 1
obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Snikpellik skrev (57 minutter siden): Dette synes jeg var en utrolig merkelig holdning og et rart vikarierende argument. Norge er ikke Arbeiderpartiet eller et annet parti, eller hvilke partier som sitter i regjeringen til enhver tid. Havner vi i krig der vi må forsvare landet handler det om å beskytte nordmenn og vår nasjonalstat. Det er et eksistensielt spørsmål, ikke et spørsmål om småting som minimale endringer i skatter, avgifter eller fergepriser. Det å lyve bryter med alle demokratiske prinsipper. De andre partiene burde presse AP ut av regjering pga dette. Dette er mer dyptgripende enn man kanskje tror
Kahuna Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden obygda skrev (4 minutter siden): Pølsevev. Ærlighet er ikke urealistisk krav. En politiker må være ærlig. Uten dette kan vi like gjerne kaste hele demokratiet på havet. Skjønner du virkelig ikke dette? Du nekter å forsvare *landet* fordi du mener Ap har løyet? Det er ikke prinsippfasthet, det er hodeløst. 3
Duriello Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Pek på 1 politiker som aldri har løyet. Jeg venter. 1
obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Kahuna skrev (2 minutter siden): Du nekter å forsvare *landet* fordi du mener Ap har løyet? Det er ikke prinsippfasthet, det er hodeløst. Høres ut som du hadde forsvart quisling under 2 verdenskrig. Jeg synes faktisk AP her oppfører seg litt som landsforrædere. Jeg vil heller si det slik at om de som løy under valgkampen ble sparket ut av stortinget så vil jeg mer enn gjerne forsvare landet.
obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Duriello skrev (2 minutter siden): Pek på 1 politiker som aldri har løyet. Jeg venter. Forskjell på lovnader og løgn. Denne forskjellen har man ikke klart å håndtere i AP under årets valgkamp
The Avatar Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden obygda skrev (14 timer siden): Slik som politikere i regjeringen lyver..så må jeg være ærlig og si at å forsvare noe slikt er uaktuelt. Det måtte være å forsvare familie og slekt og ta vare på de..men å sloss for et land styrt av politikere som lyver? Villfaren skrev (13 timer siden): Helt enig. Hadde ikkje tatt en flis imot en gang for noen av de. Hadde blødd kun og alene for familiens fremtid. Realistisk sett så står valget mellom å kjempe for landet som blir styrt av folkevalgtenpolitikarar som lyg, og det å la landet bli tatt over av utanlandske politikarar som lyg. 1
Duriello Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden obygda skrev (44 minutter siden): Forskjell på lovnader og løgn. Denne forskjellen har man ikke klart å håndtere i AP under årets valgkamp Denne forskjellen har man aldri klart å håndtere, uansett parti/politiker. 😉 Men er enig i at årets er nytt lavmål. Angående å dø for fedrelandet, jeg vil helt klart kjempe for at venner og familie skal skånes mest mulig. Samme med Kongen og Dronningen, de har jeg såpass sansen for. Den norske regjering derimot kan seile sin egen sjø.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå