Feynman Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai 16 minutes ago, Morromann said: Det er nettopp det som er poenget mitt. Hvordan kan man forsvare et standpunkt om at dette er nødvendig og verdiskapende industri for Norge? På hvilken måte kommer det det norske fellesskapet til gode at en tech-gigant som Google snylter på norsk kraft og hvorfor skal de på død ha liv ha datasenter akkurat i Norge? Som nevnt av flere, vi trenger datasentrene og det er mange fordeler med å ha dem i Norge, bl.a. mtp tilgjengelighet og sikkerhet. Det er ikke gitt at vi får noe av dette om utenlandske selskaper bygger et datasenter her, vi får ikke mer enn vi krever. Etter min mening er det ikke datasentre i seg selv som er problemet, det er politikere (og andre sikkert) som skjønner for lite, og krever for lite. Og vi må selvsagt tenke gjennom hvordan det hele påvirker kraftressursene våre. 3
Jarmo Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai (endret) kremt skrev (7 timer siden): Ikke 10-års avtaler på 20 øre + nesten ikke noe i nettleie. Har du link(er) til bekreftet fakta ang. priser? Her kan bl.a Acer komme inn og kontrollere markedsituasjon og like vilkår. Endret 29. mai av Jarmo
obygda Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Feynman skrev (17 minutter siden): Som nevnt av flere, vi trenger datasentrene og det er mange fordeler med å ha dem i Norge, bl.a. mtp tilgjengelighet og sikkerhet. Det er ikke gitt at vi får noe av dette om utenlandske selskaper bygger et datasenter her, vi får ikke mer enn vi krever. Etter min mening er det ikke datasentre i seg selv som er problemet, det er politikere (og andre sikkert) som skjønner for lite, og krever for lite. Og vi må selvsagt tenke gjennom hvordan det hele påvirker kraftressursene våre. Jeg mener vi ikke trenger energikrevende datasentere med fokus på underholdning i Norge. Man må ta regulatoriske grep og sile bort underholdning,krypto og annet som ikke anses viktig for samfunnet. Vi skal ikke fungere som stikkontakt for denne type industri. Husk at det som kommer tilbake til lokalsamfunnet ofte er dråper pr kwh vs annen type industri. Arbeidsplasser er få og de store inntektene via tjenester disse datasentere tilbyr flyter uansett ut av landet og skattes ikke her. Man bør fra politisk hold sikre at vi ikke bygger ned landet og ødelegger naturverdier som har stor betydning for livskvalitet for menneskene som bor her. Man blir ikke lykkeligere av å tjene 1 million mer om man tjener 2 fra før..Jeg vet av egen erfaring og dette jaget etter stadig mer penger for å kunne kjøpe seg lykke forsvinner veldig fort. Det er de gode varige verdiene som vi mennesker bør strebe etter..og de finner man ikke ved å brenne bort natur for kattevideoer og krypto for å si det slik. AI er det "nye" store og jeg ser selskaper som nvidia og andre skal bygge megafabrikker verden over. Fabrikker som vil kreve enorme energiressurser. Det eneste fornuftige er å betjene slikt med kjernekraft ettersom naturressurser som alternativt vil kreves vil i praksis rasere landene. Jeg mener Norge ikke må satse mer naturverdier i dette kappløpet,men isteden sette foten ned for å høste av grønn natur og heller åpne opp for sentralt plassert kjernekraft for å møte energibehovet for denne type industri. 2
trikola Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) On 5/29/2025 at 11:47 PM, obygda said: Jeg mener vi ikke trenger energikrevende datasentere med fokus på underholdning i Norge. Man må ta regulatoriske grep og sile bort underholdning,krypto og annet som ikke anses viktig for samfunnet. Vi skal ikke fungere som stikkontakt for denne type industri. Vi trenger noen datasentre som kjører filterprogramvare som ved riksgrensen sjekker all innkommende data til de andre datasentre at disse ikke medfører tull- og tøysproduksjon, men kun nytteresultater godkjent av Statens tull- og tøysnemnda. 🙄 Endret 31. mai av trikola 2
agvg Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Nå Norge ikke evner og skape ny energiproduksjonen så er alt dette surret som "grønn" oljeindustri rein bløff, eneste måten og gjøre norsk oljeproduksjon grønn på er og legge den ned. 1
Sjørøver Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni obygda skrev (På 29.5.2025 den 23.47): Jeg mener vi ikke trenger energikrevende datasentere med fokus på underholdning i Norge. Man må ta regulatoriske grep og sile bort underholdning,krypto og annet som ikke anses viktig for samfunnet. Vi skal ikke fungere som stikkontakt for denne type industri Hvorfor ikke? den må eksistere et sted. Så lenge vi tjener penger på det og de tikke er negativt for samfunnet er det uproblomatisk. Kjernekraft hadde løst mye av det.
del_diablo Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni 38 minutes ago, Sjørøver said: Hvorfor ikke? den må eksistere et sted. Så lenge vi tjener penger på det og de tikke er negativt for samfunnet er det uproblomatisk. Kjernekraft hadde løst mye av det. Vi kommer til å se sånne kommentarer så lenge media ikke er voksne nok til å prate om arbeidsplasser per GWh. Grunnen til å ha debatten er at lenge så har energikrevende industri gitt en del arbeidsplasser, og gjerne med at noen setter opp noe lignende i nærheten. F.eks gruve -> foredling -> større blikkfabrikk -> bedrift som bearbeider det til et sluttprodukt Og som man ser på vestlandet, så går det plutselig ann å spørre folk i lokalmiljøet om tyngre logistikkfunksjoner som man ser ved å drive en fabrikk, og dermed faktisk starte opp noe en annen fabrikk. Det er samme debatten som per dags dato er grunne til at vi har fått eksportkablene. Politikerne har rett og slett gått lei av å vente på at NOEN starter kraftintensiv industri for å få jobber til kommunene. Så ble plutselig kraftkabelen en realitet, og prisen har gått til himmels samtidlig som eksporten har funnet sted. Og det er littt derfor vi har sett motpolen: Hvorfor sette opp et datasenter som omtrent ikke gir arbeidsplasser eller synergi, vis du bare kan selge kraften over fjorden til Danmark, og så videre til Tyskland for 7-15x kostpris? Ohms lov vil til en vis grad garantere tiktokgruven prisfordel en større del av året enn vis den plasseres i Tyskland eller Frankrike. 1
Sjørøver Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni del_diablo skrev (4 timer siden): Hvorfor sette opp et datasenter som omtrent ikke gir arbeidsplasser eller synergi, vis du bare kan selge kraften over fjorden til Danmark, og så videre til Tyskland for 7-15x kostpris? Ohms lov vil til en vis grad garantere tiktokgruven prisfordel en større del av året enn vis den plasseres i Tyskland eller Frankrike. Så lenge det ikke er negativt for samfunnet, skrev jeg. Jeg er prinispielt i mot hydro og lignende rett og slett for at det går så sinnsykt mye strøm per arbeidsplass. Men sannheten er at vi ikke har nok folk som er villige til å starte noe opp og for få arbeidstakere, så vi vil slite med å bruke opp strømmen. Jeg er positiv til at vi får datasenter, så lenge vi også får kjernekraft som kompanserer. Men det bør være lukrativt med datasenter for norge og kommuner, de kan ikke få strøm til gi bort pris.
HF- Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni del_diablo skrev (5 timer siden): Vi kommer til å se sånne kommentarer så lenge media ikke er voksne nok til å prate om arbeidsplasser per GWh. Grunnen til å ha debatten er at lenge så har energikrevende industri gitt en del arbeidsplasser, og gjerne med at noen setter opp noe lignende i nærheten. F.eks gruve -> foredling -> større blikkfabrikk -> bedrift som bearbeider det til et sluttprodukt Og som man ser på vestlandet, så går det plutselig ann å spørre folk i lokalmiljøet om tyngre logistikkfunksjoner som man ser ved å drive en fabrikk, og dermed faktisk starte opp noe en annen fabrikk. Det er samme debatten som per dags dato er grunne til at vi har fått eksportkablene. Politikerne har rett og slett gått lei av å vente på at NOEN starter kraftintensiv industri for å få jobber til kommunene. Så ble plutselig kraftkabelen en realitet, og prisen har gått til himmels samtidlig som eksporten har funnet sted. Og det er littt derfor vi har sett motpolen: Hvorfor sette opp et datasenter som omtrent ikke gir arbeidsplasser eller synergi, vis du bare kan selge kraften over fjorden til Danmark, og så videre til Tyskland for 7-15x kostpris? Ohms lov vil til en vis grad garantere tiktokgruven prisfordel en større del av året enn vis den plasseres i Tyskland eller Frankrike. Du tjener ikkje "15 ganger kostpris" på å selge straum til Tyskland. Du får betalt norsk pris, og halvparten av differansen (flaskehals inntekter) 3
Sjørøver Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni HF- skrev (5 minutter siden): Du tjener ikkje "15 ganger kostpris" på å selge straum til Tyskland. Du får betalt norsk pris, og halvparten av differansen (flaskehals inntekter) Det er en latterlig dårlig avtale. Norge burde eid hele kablene selv. 3
HF- Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Sjørøver skrev (13 minutter siden): Det er en latterlig dårlig avtale. Norge burde eid hele kablene selv. Det blir verre: prisen kan vere lik i Norge og Danmark, men 15 ganger høgere i Tyskland. Då får Danmark flaskehalsinntektene og vi må dekke regninga for tap i kabelen på ca 4% 3
Kahuna Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni HF- skrev (2 minutter siden): Det blir verre: prisen kan vere lik i Norge og Danmark, men 15 ganger høgere i Tyskland. Då får Danmark flaskehalsinntektene og vi må dekke regninga for tap i kabelen på ca 4% Det *kan* være verre men stort sett er det vel bedre, altså at vi i snitt får bedre betalt for strømmen vi selger enn strømmen vi kjøper.
HF- Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Kahuna skrev (Akkurat nå): Det *kan* være verre men stort sett er det vel bedre, altså at vi i snitt får bedre betalt for strømmen vi selger enn strømmen vi kjøper. Buy low sell high joda 1
obygda Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Sjørøver skrev (6 timer siden): Hvorfor ikke? den må eksistere et sted. Så lenge vi tjener penger på det og de tikke er negativt for samfunnet er det uproblomatisk. Kjernekraft hadde løst mye av det. Fordi det ødelegger natur - derfor. Samfunnsøkonomisk er det også tvilsomt om det i det hele tatt er fornuftig. Du kjenner kanskje ikke euhpemia algoritmen som brukes til å fastsette kraftprisene? Vel, jeg gjør - du kan lese litt om dette her : https://www.nordpoolgroup.com/globalassets/download-center/single-day-ahead-coupling/euphemia-public-description.pdf Poenget er at i anstrengte situasjoner så vil slike datsentere ofte definere prisen - det skal egentlig ganske lite til, overaskende lite til, for å løfte prisen i visse situasjoner. Det som da skjer er at prisen blir høyere for ALLE i dette prisområdet senteret ligger. Jeg har en livslang erfaring fra markedet og har vært med å designe en del av det nordiske kraftmarkedet. Det en ser er etter at man har innført flow based og stadig økende vind og forsåvidt forbruk som datasentere og mer koblinger mot kontinentet - er at prisene svinger noe ekstremt. Og slike datasentere kan i perioder være en stor bidragsyter til dette gjennom sitt forbruk. De har som regel faste kraftprisavtaler, men de flytter etterspørselskurvene ganske mye i perioder. Dessverre har vi ikke en fornuftig prisavhengig forbruk i dette landet - det får vi nok aldri heller. Dermed spretter prisene opp i perioder. Man kobler til NSL (England) og Tyskland enkelt - kanskje for enkelt vil jeg mene. Dessverre har blårussen ikke så veldig interesse av å se på det samfunnsøkonomiske i markedsdesignet selv om man sier at man så gjør. At ting ikke fungerer etter formålet ser man f.eks på ubalanseprisene i markedet. Det er blitt så ille i perioder at noen aktører har skrevet et notat til RME om dette. Det er mange detaljer å gå inn på her - men jeg personlig mener vi ikke bør "slippe katta ut sekken" for hvilket som helst forbruk. Man må se på om det for AS Norge er fornuftig. Og i dette ligger vurderinger av priseffekter og behov for nettutbygging og hvem som tar sluttregningen her. Dessverre gjøres det alt for lite av dette - og i dag er det første man til mølla prinsippet som gjelder. Og man har ingen større reguleringer som definerer hvilket forbruk vi skal slippe til og hvilke vi ikke skal slippe til. Men det man har fått den siste tiden - er svært tydelige signaler i markedet om at det designet som er der i dag - ikke fungerer slik man hadde tenkt når man satt der på tegnebrettet. Dessverre er det veldig store økonomiske interesser ute å går her - og vi har svake politikere som ikke evner å se alle sammenhenger klart. Men en ting bør man forstå - det at man ikke uten videre bør slippe løs alle mulige kraftintesive aktører uten en grundig vurdering av hva de vil tilføre samfunnet. En del av disse datasenterene er også svært flinke til å dytte ut all overskudd av driften til ulike land hvor skattenivået er lavt. Da sitter man igjen med eiendomsskatt,nettleie samt et bitte lite skattbart overskudd og noen få arbeidsplasser lokalt. Som samfunn må vi bli flinkere til å håndtere og forvalte felles goder. Kraft et et felles gode av stor verdi for samfunnet - vi bør ikke ta for lett på forvaltningen av dette. Og dessverre tror jeg nettopp mange gjør akkurat det! 1 2
del_diablo Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni 3 hours ago, HF- said: Du tjener ikkje "15 ganger kostpris" på å selge straum til Tyskland. Du får betalt norsk pris, og halvparten av differansen (flaskehals inntekter) Jeg hadde vært enig med deg hadde ikke argumentet vært flisespikkeri av verste sort. Selges != Brutto != Netto 4 hours ago, Sjørøver said: Så lenge det ikke er negativt for samfunnet, skrev jeg. Jeg er prinispielt i mot hydro og lignende rett og slett for at det går så sinnsykt mye strøm per arbeidsplass. Men sannheten er at vi ikke har nok folk som er villige til å starte noe opp og for få arbeidstakere, så vi vil slite med å bruke opp strømmen. Jeg er positiv til at vi får datasenter, så lenge vi også får kjernekraft som kompanserer. Men det bør være lukrativt med datasenter for norge og kommuner, de kan ikke få strøm til gi bort pris. Det fantastiske her er at obydga har klart å sitere seg, for å så kjøre full NIMBY. Not In My Back Yard. Og så kan man kaste ballen nedover med å klage på at Tyskland er en prissone i stede for 5-6, Ukrainakrigen, eller whatever. Men det er et poeng at kraftkablene internt i de politiske partiene er fult spiselig, fordi man har ikke klart å få bygd ut industri i Norge. Det er her skoen trykker, og det gjør populismen i valgblokkene veldig uspesielig. 1
Morromann Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Feynman skrev (På 29.5.2025 den 23.02): Som nevnt av flere, vi trenger datasentrene og det er mange fordeler med å ha dem i Norge, bl.a. mtp tilgjengelighet og sikkerhet. Og det er det komplett umulig å finne i USA og Kina? Bare lille Norge kan ha nok kraft og sikkerhet til å fore Google og TikTok med data? Om TikTok ikke får nok data vil det bare være et vinn-vinn for menneskeheten IMHO. Feynman skrev (På 29.5.2025 den 23.02): Det er ikke gitt at vi får noe av dette om utenlandske selskaper bygger et datasenter her, vi får ikke mer enn vi krever. Nei, det er absolutt ikke gitt; det har du fullstendig rett i. Men vi får jo noen heftige regninger da. Feynman skrev (På 29.5.2025 den 23.02): Etter min mening er det ikke datasentre i seg selv som er problemet, det er politikere (og andre sikkert) som skjønner for lite, og krever for lite. Med verdens dårligst utdannede politikere så er det desverre ofte resultatet ja: https://www.khrono.no/norske-ministre-er-de-lavest-utdannete-i-verden/814485 Feynman skrev (På 29.5.2025 den 23.02): Og vi må selvsagt tenke gjennom hvordan det hele påvirker kraftressursene våre. Ja, "vi og "vi". Om man tenker på stortings- og kommunepolitikere som "vi" er jeg slett ikke optimistisk. 1
Morromann Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni obygda skrev (På 29.5.2025 den 23.47): Jeg mener vi ikke trenger energikrevende datasentere med fokus på underholdning i Norge. Man må ta regulatoriske grep og sile bort underholdning,krypto og annet som ikke anses viktig for samfunnet. Vi skal ikke fungere som stikkontakt for denne type industri. Samt nettspionasje som både Google og ikke minst det kinesiske kommunistpartiets spionapp TikTok i aller høyeste grad er. obygda skrev (På 29.5.2025 den 23.47): Arbeidsplasser er få og de store inntektene via tjenester disse datasentere tilbyr flyter uansett ut av landet og skattes ikke her. Verdiskapende er det ihvertfall ikke selv om slangeoljesalgsmennene til tech-korporasjopnene sikker har lurt politikerne trill rundt med sin gaslight-salgsmannstaktikk. obygda skrev (På 29.5.2025 den 23.47): Man bør fra politisk hold sikre at vi ikke bygger ned landet og ødelegger naturverdier som har stor betydning for livskvalitet for menneskene som bor her. Man blir ikke lykkeligere av å tjene 1 million mer om man tjener 2 fra før..Jeg vet av egen erfaring og dette jaget etter stadig mer penger for å kunne kjøpe seg lykke forsvinner veldig fort. Det er de gode varige verdiene som vi mennesker bør strebe etter..og de finner man ikke ved å brenne bort natur for kattevideoer og krypto for å si det slik. Man skulle ikke tro det var så forferdelig vanskelig å få folk og politikere til å skjønne noe så grunnleggende åpenbart som det du skriver her, men det er det altså i Norge i 2025. Spesielt hos politikere. Og desverre også blant alt for mange i velgermassen. obygda skrev (På 29.5.2025 den 23.47): AI er det "nye" store og jeg ser selskaper som nvidia og andre skal bygge megafabrikker verden over. Fabrikker som vil kreve enorme energiressurser. Det eneste fornuftige er å betjene slikt med kjernekraft ettersom naturressurser som alternativt vil kreves vil i praksis rasere landene. Jeg mener Norge ikke må satse mer naturverdier i dette kappløpet,men isteden sette foten ned for å høste av grønn natur og heller åpne opp for sentralt plassert kjernekraft for å møte energibehovet for denne type industri. Ja, det er vi helt enige om. 100% Desverre vil den ekstremt mektige fornybarlobbyen med Fornybar Norge i spissen stikke kjepper i hjulene for at dette noensinne vil skje i Norge; ihvertfall så lenge "arbeider"-partiet styrer. Og sannsynligvis også Høyre. Om samfunnet råtner på rot og folk og natur utarmes betyr veldig lite om noe som helst for "fornybar"-profittørene. Og de har et ubegrenset propagandaapparat og politisk støtte som de som ønsker kjernekraft bare kan drømme om.
Morromann Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni agvg skrev (På 31.5.2025 den 12.04): Nå Norge ikke evner og skape ny energiproduksjonen så er alt dette surret som "grønn" oljeindustri rein bløff, eneste måten og gjøre norsk oljeproduksjon grønn på er og legge den ned. Det er en melkeku for svindelselskaper og slangeoljesalgsmenn som har lurt politikerne trill rundt og de som profitterer på dette ler hele veien til banken mens de spasserer folk i matkø som har sørget for å gjøre dem rike. Også kjent som skattebetalere. Sjørøver skrev (18 timer siden): Hvorfor ikke? den må eksistere et sted. De kan eksistere i USA og Kina. For sistnevnte tenker jeg spesielt Kina. Sjørøver skrev (18 timer siden): Så lenge vi tjener penger på det og de tikke er negativt for samfunnet er det uproblomatisk. Vi tjener IKKE penger på det(tvert imot)og det ER negativt for samfunnet. TikTok er en søppelapp som ikke sprer annet enn nettopp søppel og hjerneråte. Og dette skal norske strømkunder betale for? Jeg sier tusen takk men nei takk. Jeg er FOR kjernekraft men ikke for at det skal gi kraft til utenlandske tech-korporasjoner. Kraft i Norge skal være til for kraft i Norge og kun det. Sjørøver skrev (13 timer siden): Så lenge det ikke er negativt for samfunnet, skrev jeg. Problemet er at det er nettopp det det er.
Morromann Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Sjørøver skrev (13 timer siden): Men det bør være lukrativt med datasenter for norge og kommuner, de kan ikke få strøm til gi bort pris. Men det er ikke lukurativt med datasentre i Norge for Norge og ihvertfall ikke for norske husholdninger og reelle veridskapende bedrifter og de utenlandske korporasjonene FÅR gi-bort-pris. Kahuna skrev (12 timer siden): Det *kan* være verre men stort sett er det vel bedre, altså at vi i snitt får bedre betalt for strømmen vi selger enn strømmen vi kjøper. Strøm har egentlig ikke vært ment som en handelsvare som kyniske investorer skal profittere på men en grunnleggende og viktrig infrastruktur som har skapt gode moderne levekår i et kaldt land rett oppunder Nordpolen. Det er den moderne markedsreligionen som har snudd opp ned på dette og bestemt seg for å sette arvesølvet vårt på børsen og på forbrukernes regning. 1 1
Kahuna Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Morromann skrev (23 minutter siden): Strøm har egentlig ikke vært ment som en handelsvare som kyniske investorer skal profittere på men en grunnleggende og viktrig infrastruktur som har skapt gode moderne levekår i et kaldt land rett oppunder Nordpolen. Det er den moderne markedsreligionen som har snudd opp ned på dette og bestemt seg for å sette arvesølvet vårt på børsen og på forbrukernes regning. Hvem er det som bestemmer at strøm 'egentlig' ikke har vært ment som handelsvare? Norge har alltid vært en handelsnasjon. Vi selger og kjøper det meste. Europeiske energipriser har steget som følge av putins økonomiske krigføring mot europa. Det påvirker lokale strømpriser i Norge fordi kapasiteten på utenlandskablene er større enn produksjonsoverskuddet vårt. Vi kan løse dette på flere måter, å innføre tiltak for å redusere eksporten er mulig men det er en destruktiv måte å tenke på og i en situasjon hvor vi bør vise samhold *med* europa *mot* russland så blir det bare feil. Et konstruktivt tiltak vil være å øke egen produksjon av strøm og det raskeste og billlgste er landbasert vindkraft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå