Gå til innhold

Tyskland baner veien for å forby politisk parti (AFD) for å ''beskytte demokrati''.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lallabaika skrev (6 minutter siden):

Det er en helt annen problemstilling.

Jeg vil si at det som støtter opp om og gir næring til en teori naturligvis er en del av problemstillingen din.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Crooked Cracker skrev (58 minutter siden):

Normalt oppegående mennesker ser jo de demografiske endringene som har skjedd på relativt kort tid, og hvordan utviklingen blir på sikt. Det trengs ingen konspirasjonsteori.

Spennende! Da vet dere mer enn forskerne, som tross alt lager ulike hypoteser ut fra dagens forutsetninger og påpeker at forutsetningene er usikre og foranderlige. Jeg vet ikke helt hva normale, oppegående mennesker har sett. Største delen av innvandrere i Norge er tross alt ikke muslimer. The great replacement handler om muslimer.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Crooked Cracker skrev (53 minutter siden):

Jeg vil si at det som støtter opp om og gir næring til en teori naturligvis er en del av problemstillingen din.

Nei. Min problemstilling var at et politisk parti med høyre-ekstreme forbindelser omfavner og sprer The Great Replacement theory. 

Grunnen til at folk blir hjernevasket til å tro på dette er ikke relevant for min problemstilling. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Jeg forsvarer ikke de høyreekstreme. 

Jeg kritiserer de venstreekstreme, som får høyreekstreme til å fremstå som eneste alternativ for mange velgere, som selv opplever hvor samfunnet er på vei. 

Vi trenger ikke flere islamister for å oppnå mangfold. Vi har nok mangfold. Når det nå likevel viser seg at det ikke står i Menneskerettighetene og Folkeretten at alle islamister har rett på trygdebolig og straffefritak i europeiske storbyer, burde det være mulig å deportere mange av dem.

Venstresiden kan ta noen enkle grep for å gjenvinne tilliten og vinne valg. Behovet for AfD bortfaller, og man slipper å forby partiet. 

Det er forskjell på muslimer og islamister. Tenker vi trenger mange.mindre av de sistnevnte, mens de første ikke er noe problem 

• Liker 4
Skrevet
Neptun1 skrev (På 3.5.2025 den 14.07):

Jeg kjenner ikke til AfD, men det gjør venstresiden åpenbart..
Muslimer har aldri tatt andres land - kun holdt seg i Saudi-Arabia?
Sånn kan man holde taler om og få ros for. Vel vitende om at ingen stiller spørsmål om sannhetsgehalten, aller minst mediene.

Midt-Østen, Nord-Afrika, Spania osv. 
Er det noen "hjemme"?

Så forsvar av AfDs Great replacement narrativ pakkes nå inn i en slags omtåket historietime?

Problemet er bare at det å trekke frem muslimsk ekspansjon for 1000 år siden som et forsvar for å spre paranoide konspirasjonsteorier i 2025, er som å si at vikingene tok England, og derfor er det greit å mistenkeliggjøre alle nordmenn i dag. Det er ikke bare useriøst, det er et ideologisk knefall for folk som ikke har annet å tilby enn frykt, forvrengning og fremmedfiendtlighet.

At noen fortsatt prøver å late som The great replacement er en nøytral observasjon og ikke en rasistisk konspirasjonsteori med røtter i hvit makt-miljøer, sier mest om hvor lite kritisk sans som er igjen når man først har kjøpt billett på AfD-toget.

Skal man snakke om hvem som virkelig ikke er hjemme, så er det kanskje de som har meldt permanent adresseendring til et ekkokammer uten faktasjekk.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Nazister er ikke nazister fordi de drikker vann. De er nazister fordi de gjør og sier nazistiske ting som "et etnisk homogent land er et land i harmoni".

Denne diskusjonen minner meg også om noe annet som ble skrevet på forumet. En setning tilsvarende dette: "Man må kunne kritisere innvandring uten å bli kalt rasist, og man må kunne forsvare menns rett til å uttrykke sin maskulinitet uten å bli kalt sexist". En setning som tar for gitt at det skjer hver gang, uten at det nødvendigvis redegjøres for. Men uansett, den setningen kritiserer den samme tingen den forsvarer i samme setning. For hva er det som får en islamistisk mann til å begå voldelige handlinger?

Jo, det er en bestemt form for maskulin uttrykksform. Men det blir nesten aldri gått nærmere inn på, det blir kun fokusert på etnisiteten. Man skulle tro at "islamkritikerne" var opptatte av .....nyanser???? Men nei da.

Men som sagt, en bestemt type maskulin uttrykksform. Og derfor oppfant man begrep som "giftig maskulinitet" for å skille mellom sådan og generell maskulinitet. Men til og med det har ytre høyre i vesten klart å vri om til et forfølgelseskompleks tilsvarende "hørte dere det, folkens. De venstreekstreme sosialistene sier at all maskulinitet er giftig".

Islamdebatten er veldig ensporet på rase og etnisitet. Selv om den deler mange av de samme negative aspektene som de andre abrahamske religionene. Akkurat den likheten er en legitim måte å kritisere Islam på.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hvorfor er det med en gang snakk om å forby partiet? Det mest naturlige vil være at partiet får moderere seg selv til å operere innenfor rammene av tysk lov.

Så langt virker dette mest som et forsøk på å bli kvitt en politisk konkurrent.

Edit: leif.

Endret av Satan666
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Satan666 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det med en gang snakk om å forby partiet? Det mest naturlige vil være at partiet får moderere seg selv til å operere innenfor rammene av tysk lov.

Så langt virker dette mest som et forsøk på å bli kvitt en politisk konkurrent.

Edit: leif.

Det handler ikke om å bli kvitt en politisk konkurrent, men om å beskytte selve rammeverket for demokrati.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Lallabaika skrev (3 timer siden):

Nei. Min problemstilling var at et politisk parti med høyre-ekstreme forbindelser omfavner og sprer The Great Replacement theory. 

Grunnen til at folk blir hjernevasket til å tro på dette er ikke relevant for min problemstilling. 

Blir litt som å si at kilden til en brann ikke er relevant, for problemstillingen er at det brenner.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Smule8o skrev (På 3.5.2025 den 11.24):

Ikke bare hele Norges favoritt-milliardær Elon Musk som støtter AfD

IMG_1970.thumb.jpeg.e77959599c2b13fde35cbbdeb334236d.jpeg

Og det snakker den diktatorentusiasten om... Snakk om ræva som feis!

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Crooked Cracker skrev (1 minutt siden):

Blir litt som å si at kilden til en brann ikke er relevant, for problemstillingen er at det brenner.

Nå er det visse islamske ledere som skal ha uttrykt en slags ønske om å overta vesten, men det er absurd å tro at den muslimske helsefagarbeideren på det lokale sykehjemmet har den tankegangen. Min erfaring er tvert imot

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 5
Skrevet
wampster skrev (På 3.5.2025 den 12.13):

For min del er det greit-ish å kalle dem ytre høyre/ekstremist-ish (gitt at påstandene som blir nevnt i tråden stemmer). Mitt problem med slike saker er at det å forby et parti ikke fikser problemet, langt derifra.

Det virker som om venstresiden på slike saker ikke evner å se seg selv i speilet og innrømme at en (stor) del av grunnen til (ytre) høyresidens fremvekst er deres egen skyld. 

Får "ytre høyre / ekstremistpartier" oppsluttning på over 20% er det et tegn på at politikken som føres i landet det er snakk om ikke fungerer. Det å prøve å forby folks mulighet til å uttrykke det er ikke veien å gå. De (venstresiden) burde heller spørre seg "hvordan i f*ens h*lvete er det mulig at et parti med slike holdninger (AfD) kan få så mange stemmer" og "hva kan vi gjøre for å bli mer attraktive slik at de taper oppsluttning" ? Og det ASAP!

Det gjør nå (å prøve å forby det) heller bare mer bensin på bålet

Eller det er et symptom på at folk faller for retotrikken til ytre høyre. De lyver jo så det renner av dem hele tiden.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Lallabaika skrev (5 timer siden):

Jeg påpeker likheter.

Nei, du gjør ikke det. Det er ingen påfallende likheter mellom AfD og Nazityskland på samme måte som det ikke er noen likheter mellom AP og Pol Pot. Du kan bruke så mye fantasi og oppdikting du bare vil, det vil aldri tas seriøst.

Se, AfD medlemmer drikker vann, det gjorde Hitler også, det må jo bety at de planlegger å bygge gasskammer /s

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Terroren på julemarkedet i Tyskland nå sist var begått av en person som støtter AfD og hater muslimer.

Magdeburg angrepet ble utført av en innvandrer fra Midtøsten. Hvilken ideologi han har er totalt uinteressant, fellesnevneren her er at nok en utlending kommer til Europa og dreper en haug med uskyldige mennesker.

Vi må begynne med en emigrasjon snart, slik at vi kan få Europa tilbake til den fredlige og balanserte demografiske statusen vi hadde på 1950-tallet, der den aller største majoriteten av innbyggerne i Europeiske land var europeere. I dag er det bare Polen og Ungarn som har en noenlunde homogen befolkning, da de har vært modige og stått opp mot globalistenes ønske om å etablere masseinnvandring og multikulturisme. Land som Sverige er mest sannsynlig allerede fortapt, og vil være minoriteter i eget land innen dette århundre.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

Tysklands nye regjering skjerper grensekontrollen

– Den ulovlige innvandringen må reduseres, sier påtroppende innenriksminister Alexander Dobrindt, som leder CDUs søsterparti CSU.

Dobrint understreker at det ikke vil bli snakk om å stenge grensen, men skjerpe kontrollen med hvem som ankommer Tyskland.

– De første beslutningene vil bli tatt når vi overtar onsdag. De vil omfatte opptrapping av grensekontrollen og et økt antall avvisninger, sier han til Bild.

(NTB).

• Liker 3
Skrevet
FrihetensRegn skrev (10 minutter siden):

Magdeburg angrepet ble utført av en innvandrer fra Midtøsten. Hvilken ideologi han har er totalt uinteressant, fellesnevneren her er at nok en utlending kommer til Europa og dreper en haug med uskyldige mennesker.

Vi må begynne med en emigrasjon snart, slik at vi kan få Europa tilbake til den fredlige og balanserte demografiske statusen vi hadde på 1950-tallet, der den aller største majoriteten av innbyggerne i Europeiske land var europeere. I dag er det bare Polen og Ungarn som har en noenlunde homogen befolkning, da de har vært modige og stått opp mot globalistenes ønske om å etablere masseinnvandring og multikulturisme. Land som Sverige er mest sannsynlig allerede fortapt, og vil være minoriteter i eget land innen dette århundre.

...og kuppforsøket ble planlagt av en som såvidt jeg har fått med meg er etnisk tysk.

...det er noe med at dere undervurderer, grusomt, trusselen fra høyreekstreme og desinformasjon mot demokratiet -- og hyperfokuserer på noe som er mindre farlig enn lynnedslag, i nasjonal sammenheng, terrortrusselen folk som arbeider for myndighetene i land NATO har vært i krig med utgjør.

Innsikten i hvorfor angrepene kommer er generelt like fraværende; det er vanlig blant høyrepopulistene å tro terroren fra organisasjoner vesten har drept tusenvis av mennesker skyldes islam -- blottet for innsikt i hva som beveger disse hevnangrepene, og deres historie.

Angrepene er jo ikke relatert til det at andre mennesker behøver asyl, og det er meningsløst å nekte grupper mennesker asyl for å unngå terror:

Dere vil bytte andre mennesker sin frihet og vestlige prinsipper -- til og med demokrati -- mot trygghet.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Crooked Cracker skrev (5 timer siden):

Tror ikke tilbøyeligheten til å bevare ens etnisitet og tilhørende kultur i sitt land er en ting forbeholdt hvite. 

Det er ikke det, det er også en helt naturlig del av menneskets natur og har vært det så lenge vi har eksistert. Man tar var på sine egne og passer best rundt sine egne. Enkelte vil si at dette er noe bare europeere eller "hvite" mennesker prioriterer, men slik er det over hele verden. På samme måte som at man setter sin egen familie først. Man slipper ikke inn fremmede folk i sitt eget hus og lar dem bo der og ta opp rom og ressurser. Slik er det med større samfunn også. Multikulturisme er et relativt nytt prosjekt som bunner i demografisk eksperimentering der målet er å viske bort landegrenser, språk, kultur, samhold og tillit. Men det er unaturlig og går ikke i lengden. Det er en god grunn til at det er grenser mellom land, fordi vi har forskjellige etnisiteter.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (5 minutter siden):

...og kuppforsøket ble planlagt av en som såvidt jeg har fått med meg er etnisk tysk.

Det har ikke vært noe som har lignet et kuppforsøk i Tyskland i nyere tid. Noen pensjonister som drømmer om et tysk monarki ble arrestert bare fordi de snakket sammen om det, på samme måte som enkelte i USA snakker om å få tilbake Sørstatene. Det er bare snakk, men i tyskland er ytringsfrihet forbudt, og dermed ble det utført arrestasjoner. Ingen marsjerte bevæpnet mot Berlin for å ta over makten. Dette er med andre ord en stor overdrivelse og panikkartet sak fra tyske myndigheter, som er livredde for at folk skal få ytre sine meninger.

Den største trusselen mot demokrati i Tyskland i dag er ikke AfD eller andre utfordrere til de liberale maktinnehaverne, men eliten selv, som gjør alt for å klamre seg til makten og alle de frihetene som går tapt underveis, som ytringsfrihet og muligheten til å avholde et fritt valg med alle parti som ønsker å stille. Ikke mye forskjellig fra land som Kina og Russland.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...