Jarmo Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Imaginacíon skrev (51 minutter siden): Men det lønner seg ikke å videreforedle fisken i landet. Tipper den dagen kommer når olje og gas er nedlagt dvs. lønner seg ikke å utvinne mer. Alternativ er at prisen øker parallelt med etterspørsel.
Imaginacíon Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 16 minutes ago, Jarmo said: Tipper den dagen kommer når olje og gas er nedlagt dvs. lønner seg ikke å utvinne mer. Alternativ er at prisen øker parallelt med etterspørsel. Det er toll på bearbeidet fisk inn til EU som gjør at det ikke lønner seg, så det kommer nok ikke med mindre det skjer noen endringer der. Men vi skal nok klare oss. Etter hvert som oljenæringen bygges ned vil nye næringer gro frem. 1
leticia Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden kremt skrev (46 minutter siden): En undersøkelse viste at Norge har dobbelt så mange sykepleiere som våre naboland. Trenger man virkelig 5 år høyskole for å servere mat og vaske rumper? Her var kunnskapsløsheten stor ser jeg. Sykepleie er en bachelor, ikke master, og det er svært lite matservering og rompevask som sykepleierne gjør. Bare et lite hint om hvor allsidig jobben til en sykepleier kan være: Hvor kan jeg jobbe som sykepleier? En sykepleier kan nærmest jobbe hvor som helst. Her ser du en liste over noen steder du kan jobbe: Sykehus - alle avdelinger. Blant annet akuttmottak, fødestuer, kirurgiske- og medisinske avdelinger. Sykehjem - her er sykepleiere ofte ledere og har hovedansvaret Hjemmesykepleie - her er sykepleiere ofte ledere og har hovedansvaret Bo- og rehabiliteringssentre Helsestasjoner Skoletjenesten Psykisk helsevern Bedriftshelsetjenester Rådgivningstjenester Forsvaret Forskning og utdanning Utlandet Vanlige arbeidsoppgaver for en sykepleier Helsefremmende og forebyggende arbeid Behandle sykdom Ansvar for store deler av pasientforløpet Gi omsorg Gi råd og veiledning til pasienter og pårørende Lære mennesker å leve et liv med sykdom Observere og vurdere pasienter Utføre helsekontroll Rehabilitering og mestringslæring Du bidrar til å gjøre en forskjell Du bidrar til å redde liv En viktig del av sykepleiernes arbeid er samarbeid med andre, både pasienter, pårørende, annet helsepersonell, politi, brannvesen, teknisk personell og lignende. Som sykepleier må du kunne lede og ta ansvar for samarbeidet. https://www.nsf.no/nsf-student/hva-gjor-en-sykepleier Det er forskjell på sykepleiere, helsefagarbeidere og miljøarbeidere. 3 2
Jarmo Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Imaginacíon skrev (9 minutter siden): Det er toll på bearbeidet fisk inn til EU som gjør at det ikke lønner seg, så det kommer nok ikke med mindre det skjer noen endringer der. Men vi skal nok klare oss. Etter hvert som oljenæringen bygges ned vil nye næringer gro frem. Og Norge har toll på landbruksprodukter. https://www.fiskeribladet.no/leder/fiskeribladet-norge-ma-gi-mer-fisk-eller-ost-for-a-fa-lavere-fisketoll-inn-i-eu/2-1-1522112
Imaginacíon Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 24 minutes ago, Jarmo said: Og Norge har toll på landbruksprodukter. https://www.fiskeribladet.no/leder/fiskeribladet-norge-ma-gi-mer-fisk-eller-ost-for-a-fa-lavere-fisketoll-inn-i-eu/2-1-1522112 Hadde det vært opp til meg hadde vi blitt medlemmer av EU og så hadde tollen forsvunnet, både ene og andre veien. 3 1 1
Jarmo Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Imaginacíon skrev (9 minutter siden): Hadde det vært opp til meg hadde vi blitt medlemmer av EU og så hadde tollen forsvunnet, både ene og andre veien. Jeg er EU-borger og alt funker ok(Finsk, bor i Norge) 1
freedomseeker Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Folk blir lurt trill rundt, eøs og eu er nøyaktig det samme. Det eneste av betydning som skiller disse to er tollunionen. I praksis pga at vi ikke er medlem av tollunionen så er det den gamle efta avtalen og ikke eøs som regulerer handelen. EØS, man får alle ulempene, men ikke alle fordelene. 1
Smule8o Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 1 hour ago, leticia said: Her var kunnskapsløsheten stor ser jeg. Sykepleie er en bachelor, ikke master, og det er svært lite matservering og rompevask som sykepleierne gjør. Bare et lite hint om hvor allsidig jobben til en sykepleier kan være: Hvor kan jeg jobbe som sykepleier? En sykepleier kan nærmest jobbe hvor som helst. Her ser du en liste over noen steder du kan jobbe: Sykehus - alle avdelinger. Blant annet akuttmottak, fødestuer, kirurgiske- og medisinske avdelinger. Sykehjem - her er sykepleiere ofte ledere og har hovedansvaret Hjemmesykepleie - her er sykepleiere ofte ledere og har hovedansvaret Bo- og rehabiliteringssentre Helsestasjoner Skoletjenesten Psykisk helsevern Bedriftshelsetjenester Rådgivningstjenester Forsvaret Forskning og utdanning Utlandet Vanlige arbeidsoppgaver for en sykepleier Helsefremmende og forebyggende arbeid Behandle sykdom Ansvar for store deler av pasientforløpet Gi omsorg Gi råd og veiledning til pasienter og pårørende Lære mennesker å leve et liv med sykdom Observere og vurdere pasienter Utføre helsekontroll Rehabilitering og mestringslæring Du bidrar til å gjøre en forskjell Du bidrar til å redde liv En viktig del av sykepleiernes arbeid er samarbeid med andre, både pasienter, pårørende, annet helsepersonell, politi, brannvesen, teknisk personell og lignende. Som sykepleier må du kunne lede og ta ansvar for samarbeidet. https://www.nsf.no/nsf-student/hva-gjor-en-sykepleier Det er forskjell på sykepleiere, helsefagarbeidere og miljøarbeidere. Ingen påstår vel at sykepleiere ikke gjør en god og viktig jobb. Poenget er mer om mange av arbeidsoppgavene som gjøres av norske sykepleiere kan gjøres av mindre kvalifiserte. Noe mye tyder på at gjøres i våre naboland. 1
Tussi Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Smule8o skrev (12 minutter siden): Ingen påstår vel at sykepleiere ikke gjør en god og viktig jobb. Poenget er mer om mange av arbeidsoppgavene som gjøres av norske sykepleiere kan gjøres av mindre kvalifiserte. Noe mye tyder på at gjøres i våre naboland. Problemet i Norge er at sykepleiere blir brukt for mye i den generelle pleien. Vi har absolutt en plass der også, men istedetfor å få fokusere på de tingene vi må gjøre som sykepleiere blir vi brukt i stor grad til ting andre kan gjøre. Og vi merker janteloven på et vis, "du skal ikke tro du er noe, du skal ta like mange stell som oss, du kan ta kjøkken like mye som oss", og når vi da får sykepleieroppgaver på toppen av dette gidder man ikke mer Så skal det sies at sykepleiere la opp til dette selv på mange vis ved å presse andre ut, f eks på sykehusene. Men vi gjør for mye av ting andre kan gjøre. Vi må selvsagt delta i stell og måltider for å observere utviklingen hos pasientene, men vi trenger ikke å gjøre det hele tiden. Det jeg ville sett på som fornuftig bruk av sykepleiere er f eks en stilling der hver enkelt sykepleier brukte 40% av tiden i generell pleie, og 60% av tiden i sykepleier oppgaver, da trenger man heller ikke så mange sykepleiere på hver plass, samtidig som man beholde oversikten over pasientene. Dette forutsetter selvsagt at helsefagarbeidere er dyktige og vet hva de skal rapportere. Løsningen på sykepleiermangelen er at vi får drive med det vi kan. Og ikke at helsefagarbeidere overtar våre prosedyrer med opplæring i enkle prosedyrer, da veldig nye av det vi driver med krever en helhetsvurdering Så kan helsefagarbeidere ta kontroll over det som er deres hovedområde, den generelle pleien.og de kan gjerne ha lederfunksjon i dette området Endret 20 timer siden av Tussi 3
Neptun1 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Imaginacíon skrev (7 timer siden): Det har vært dyrtid, men det er i ferd med å roe seg, renta er på vei ned, inflasjonen likeså. Skal en hjelpe de fattige hjelper det ikke med høyresidens oppskrift, skattelette til de rikeste og kutt i ytelser til de fattigste. Er den det (renta)? Vi har aldri opplevd maken til skapt inflasjon og tap i kjøpekraft noensinne. Og det dette skyldes en elendig villet pengepolitikk som har skremt kapital ut av landet og nedlagt arbeidsplasser. Inflasjonen er som nevnt skapt av Støre og hans medsammensvorne. Dette kalles kostnadsdrevet inflasjon. Når strøm, drivstoff, renter og skatter stiger: • Bedrifter øker prisene for å dekke kostnader • Dette øker prisnivået i hele økonomien • Forbrukerne får svekket kjøpekraft • Sentralbanken holder renta høy for å dempe inflasjonen – som igjen øker lånekostnader Man skulle tro folk hadde fått nok med 25% tapt kjøpekraft under Støre, men jeg er jammen ikke sikker lengre 4
leticia Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Smule8o skrev (36 minutter siden): Ingen påstår vel at sykepleiere ikke gjør en god og viktig jobb. Poenget er mer om mange av arbeidsoppgavene som gjøres av norske sykepleiere kan gjøres av mindre kvalifiserte. Noe mye tyder på at gjøres i våre naboland. Joda, men når man bruker ord som "servere mat og rompevaskere', da har man degradert sykepleiere syns jeg. (Jeg er ikke sykepleier selv). Jeg er enig i at endel oppgaver kan gjøres av mindre kvalifiserte. Det samme tenker jeg om den norske skolen. Flere miljøarbeidere inn, slik at lærere får gjort jobben de er ment å gjøre. Det siste nå var vel at de måtte vaske klasserommet også... 4
Smule8o Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 1 minute ago, leticia said: Joda, men når man bruker ord som "servere mat og rompevaskere', da har man degradert sykepleiere syns jeg. (Jeg er ikke sykepleier selv). Uenige. Jeg mener det er med på å heve sykepleiere. Ikke at det også er viktige oppgaver å vaske rumper og servere mat, men det er vel kanskje ikke noe man behøver en treårig utdanning for? 1 minute ago, leticia said: Jeg er enig i at endel oppgaver kan gjøres av mindre kvalifiserte. Det samme tenker jeg om den norske skolen. Flere miljøarbeidere inn, slik at lærere får gjort jobben de er ment å gjøre. Det siste nå var vel at de måtte vaske klasserommet også... Har en følelse av at det er svært mange med bachelor og master der ute som bruker alt for mye tid på oppgaver som kunne vært gjort av folk som har brukt mindre tid på skolebenken.
obygda Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Joda, men når man bruker ord som "servere mat og rompevaskere', da har man degradert sykepleiere syns jeg. (Jeg er ikke sykepleier selv). Jeg er enig i at endel oppgaver kan gjøres av mindre kvalifiserte. Det samme tenker jeg om den norske skolen. Flere miljøarbeidere inn, slik at lærere får gjort jobben de er ment å gjøre. Det siste nå var vel at de måtte vaske klasserommet også... Sykepleierene har seg selv å takke. Det har blitt slik gjennom lønnskamp. Oppgavene som må løses er som før. Eneste forskjellen er at nå utføres en større andel oppgaver som ikke krever sykepleier utdanning..av sykepleiere...Et annet ord for dette er offentlig sløsing 1
kremt Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Angående en sak om sykepleierindeksen stod det at startlønnen for en sykepleier i dag er på 720 tusen i året. Jeg syns dette virker ganske bra. Det inkluderer sikkert litt kveld og helgejobbing, men i det store og hele er det jo brukbart betalt. Og vil nok øke en del når man har opparbeidet topp ansiennitet. Det er rart hvis det virkelig er mangel på sykepleiere når man har dobbelt så mange per innbygger enn naboland har. Det er vel ganske mye jobber som kan utføres på f.eks eldrehjem uten at man trenger å være autorisert sykepleier.
Tussi Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) kremt skrev (58 minutter siden): Angående en sak om sykepleierindeksen stod det at startlønnen for en sykepleier i dag er på 720 tusen i året. Jeg syns dette virker ganske bra. Det inkluderer sikkert litt kveld og helgejobbing, men i det store og hele er det jo brukbart betalt. Og vil nok øke en del når man har opparbeidet topp ansiennitet. Det er rart hvis det virkelig er mangel på sykepleiere når man har dobbelt så mange per innbygger enn naboland har. Det er vel ganske mye jobber som kan utføres på f.eks eldrehjem uten at man trenger å være autorisert sykepleier. Dette stemmer ikke, startlønnen for en sykepleier er ca 460 000 i året, pluss tillegg, disse utgjør kanskje 70 000 i 100% stilling. Min grunnlønn nå er 593 000 i 100% stiøøing, jeg har 9 års ansiennitet, samt tillegg for veiledning, videreutdanning og kommunen ligger 15000 over tariff. Det du snakker om er snittet av alle sykepleiere .der mange gar mastergrad og minimum 10 års ansiennitet. Det er en himmelvid forskjell fra mange sykepleiere hverdag. Inkludert min Her er forøvrig noen andre tall https://www.xn--finansrdet-75a.no/lonn/sykepleier/ Sitat En sykepleier tjener i snitt lønn på ca kr 537.000 i året. Dette er den gjennomsnittlige årslønnen på tvers av alle sykepleiere i Norge per i dag. Endret 18 timer siden av Tussi 4
Jarmo Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Tussi skrev (16 minutter siden): startlønnen for en sykepleier er ca 460 000 i året Altså ca. 100K for lite etter min mening. 1
Tussi Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Jarmo skrev (1 minutt siden): Altså ca. 100K for lite etter min mening. Helt enig
leticia Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Smule8o skrev (1 time siden): Ikke at det også er viktige oppgaver å vaske rumper og servere mat, men det er vel kanskje ikke noe man behøver en treårig utdanning for? Selvsagt ikke, men en arbeidsdag (også for ufaglærte) består i litt mer enn å bare putte mat inni hodet på folk, og tørke bort det som kommer ut i andre enden. 4
Smule8o Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 1 hour ago, leticia said: Selvsagt ikke, men en arbeidsdag (også for ufaglærte) består i litt mer enn å bare putte mat inni hodet på folk, og tørke bort det som kommer ut i andre enden. Ja? og det er helt sikkert mange andre oppgaver som på ingen måte krever en bachelorgrad
leticia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Smule8o skrev (8 timer siden): Ja? og det er helt sikkert mange andre oppgaver som på ingen måte krever en bachelorgrad Ja. Men kommuner og helseforetak trenger midler for å lønne / ansette folk. Ikke minst må de bruke midlene de har på en fornuftig måte. Problemet mange steder er underbemanning som resulterer i utslitte folk. Noen kommuner kan også være såpass "kreative" at de fører opp ekstravakter på feil dag for å slippe å betale folk overtid. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå