Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
PosteMonopolet skrev (54 minutter siden):

Hvorfor kan ikke partiene alliere seg med dem som har mest mulig lik politikk? For eksempel AP og Høyre som er veldig like hverandre burde ha stått på same side.

Høgre og Arbeidarpartiet har ganske grunnleggande ulikt syn på korleis landet skal styrast. Det dei har til felles er at begge partiar fører ein trygg og langsiktig politikk som er eigna for å styre landet. Dei andre partia tek opposisjonsrolla der dei ropar høgt om det som ikkje fungerer og seier ingenting om det som faktisk fungerer for AS Norge.

Ei felles Ap og H regjering er sånn sett urealistisk, sjølv om det kan tenkast at disse to partia klarer å samarbeide dersom det blir heilt nødvendig, som til dømes om Norge havner i krig slik at det vi treng er solide styringsparti.

Det som blir litt spennande å sjå dei neste fire åra er korleis FrP velger å styre politikken sin. Med den oppslutninga dei hadde i dette valget der dei har blitt sørste partiet på borgerleg side så er dei i posisjon til å ved neste valg få regjeringsmakt. Skal FrP klare å holde på ei slik regjeringsmakt så må også dei legge til side sin opposisjon for å ha ein politisk plattform som er 100% gjennomførbar i praksis. Ei slik omlegging av politikken vil gjere FrP mindre populære sidan dei då blir langt meir like Høgre i sin politikk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ronron25 skrev (1 time siden):

Det har vært mye snakk om formuesskatten i dette valget.Bergens milliardæren Mohn støtter Støre regjeringas økning av formueskatten, men han sier også:

"For dem som driver virksomhet og ikke tjener penger, bør regjeringen se på om de kan finne en annen løsning. Det er ikke rettferdig at man skal betale formuesskatt av driftsmidler, når man ikke tjener penger."

https://www.vg.no/nyheter/i/G3JPBx/milliardaer-ut-mot-daehlie-og-skatteflyktninger-det-er-usolidarisk

Fyren er vindkraftsprofittør; altså en av de som har tjent ekstremt godt på bekostning av befolkningen de senere årene så viktig å ha dette i minne når de finner en milliardær som er stårelende fornøyd med systemet slikt det er.

ronron25 skrev (1 time siden):

Her kan han ha et poeng. Da er det å håpe på at venstre og høyresiden kan møtes og få til et skatteforlik, men jeg er redd Frp ikke ønsker det. 

Med venstre antar jeg at du mener AP; fordi SV og Rødt er redningsløst fortapte i sin egen forestillingsverden hvor alle som dirver en bedrift er "rikinger som skal flås". Men AP er nødt til å måtte forholde seg med mer kompromisser i årene som kommer fremover nå som SP ligger an til å spille mer av en jokerrolle og hverken vil gå med på hverken å gi AP flertall for EU-tilpasninger eller støtte opp om de venstreradikale partienes virkelighetsfjerne skattepolitikk hvor de BÅDE vil ha mer velferd og MINDRE verdiskapning.

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Det er 100% usannsynlig, ingen av partiene ønsker listhaug som statsminister... 

Vi har en ukultur i norsk politikk som kun går på posisjonering og for mye personfokus. Likevel; AP må nå forholde seg til at de leder en mindretallsregjering nå og en bred koallisjon som omfatter både den radikale venstresiden OG Senterpartiet er bare å glemme. SP tapte på å sitte i nesten 4 år og sørge for stadig mer EU-tilspasning til tross for at EU-motstand er deres varemerke og historiske arv i norsk politikk så det er ingen vei tilbake dit nå. Jeg tror ikke Støre skal ta deres støtte for gitt lenger. Ikke det at SP vil peke på Listhaug som statsminister; men at SP fra sak til sak kan bidra til å sette kjepper i hjulene for de mest ekstreme tilfellene av EU-tilpasning og til å samle støtte fra sak til sak i nettopp slike saker med BÅDE FRP og EU-motstanderne på venstresiden; hvor det også er skepsis til den grønnvaskingen Støre kaller for "klimaløft". På mange områder; som EU-tilpasning, fornybart og overvåkningslover som svekker personvernet står AP egentlig alene sammen med Høyre å være for og det skal vi være veldig glade for. Skrekk og gru om AP og Høyre hadde fått flertall i Stortinget sammen. Da tror jeg vi raskt kunne fått slike politistatslover som Storbritannia nå har.

ronron25 skrev (2 timer siden):

Og så mener jeg at de som tjener godt med penger bør fortsette å betale formuesskatt.  

Ja, mangemillardærer uten gjeld og mye penger til overs bør kunne ha råd til det. Problemet er når folk som slett ikke er "rikinger" betaler formueskatt og med unntak av hos Rødt og SV er det erkjennelse om dette; til og med i AP.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (9 minutter siden):

Det var så godt, så godt. Og ekstra deilig er det å tenke på hvor bitre alle dommedagsprofetene på høyresiden må være i dag. 

Den store verkebyllen for Støre blir nå nettopp de som gikk ut av regjering, SP.

At folk ønsker seg en lettere hverdag med mindre offentlig sløseri, mindre innvandring og lettelse på skatt/kostnader er ikke dommedagsprofetier.

Endret av Kone
  • Liker 3
Skrevet
5 minutes ago, Kone said:

Den store verkebyllen for Støre blir nå nettopp de som gikk ut av regjering, SP.

At folk ønsker seg en lettere hverdag med mindre offentlig sløseri, mindre innvandring og lettelse på skatt/kostnader er ikke dommedagsprofetier.

Bro, hvor mange regjeringer har du levd igjennom, egentlig? Hvis du tror du får disse tingene du ramser opp så tar du feil. Erna var statminister i åtter år. Hva fikk du egentlig, bortsett fra karensår, fjerning av brillestøtte for barn, og mordet på NSB.

• Liker 5
Skrevet
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Høgre og Arbeidarpartiet har ganske grunnleggande ulikt syn på korleis landet skal styrast.

Nå ja; de står nå ganske samlet om at mer og mer av styringen skal flyttes til Brüssel og at de vet best.

The Avatar skrev (4 minutter siden):

Det dei har til felles er at begge partiar fører ein trygg og langsiktig politikk som er eigna for å styre landet.

Javel? Er det f.eks trygt og langsiktig å gå inn for en utopisk galematiaspolitikk om helelektrifisering og samtidig sette seg på bakbeina om kjernekraft? Hva sier uavhengige eksperter som ikke er kjøpt og betalt av Fornybar Norge om dette?

The Avatar skrev (6 minutter siden):

Dei andre partia tek opposisjonsrolla der dei ropar høgt om det som ikkje fungerer og seier ingenting om det som faktisk fungerer for AS Norge.

Vi skal være VELDIG glade for at vi har andre partier enn AP og Høyre i det norske Stortinget som et nødvendig og demokratisk korrektiv til de verste utslagene av maktmisbruk. Uten dette hadde for eksempel ikke den forferdelige "sivilbeskyttelsesloven" blitt stanset i tolvte time. Og hadde de fått flertall i valget sammen hadde det vært full gass for elektrifisering og grønnvasking for de neste 4 årene. Med Senterpartiet som Joker og et sterkt FRP i opposisjon blir dette vanskeligere.

The Avatar skrev (9 minutter siden):

Ei felles Ap og H regjering er sånn sett urealistisk, sjølv om det kan tenkast at disse to partia klarer å samarbeide dersom det blir heilt nødvendig, som til dømes om Norge havner i krig slik at det vi treng er solide styringsparti.

I flere land er det allerede en realitet at sosialdemokrater og tradisjonelle høyrepartier sitter i regjering sammen. Man skal ikke lenger enn en tur med danskebåten hvor det allerede er en realitet. Og Støre selv har ikke avvist tanken gammel Høyremann som han er.

• Liker 4
Skrevet
Kone skrev (9 minutter siden):

Helt rett.
Et «takk for sist» fra SP vil komme nå og det partiet vil selge seg dyrt.
APs politiske håndverk som fjernet SP fra regjeringskontorene kan sammenlignes med grisetakling.

• Liker 3
Skrevet
28 minutes ago, Mr.M said:

hvorfor kalles det egentlig sperregrense, er jo misvisende all den tid partier under 4% allikevel får inn kandidater på stortinget.

jeg er glad på Venstre/Guri Melby's vegne, men "fenomenet" er kanskje litt uopplyst for almenheten? :roll:

De som karer seg over sperregrensen får gjerne en 3-4 ekstra mandat. Det gjør at sperregrense er et passende navn. Under lever du som oftest i skyggenes dal, mens over har du en potensielt slagkraftig gruppe.

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Under lever du som oftest i skyggenes dal

kan komme i vippeposisjon i en eller annen sak og dermed bli viktig brikke, men skjer vel ikke ofte, da øvrige partier vel forhandler og posisjonerer seg for å unngå det scenario.

Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Wtf dude? Har du lest en del av de andre kommentarene de siste dagene?! Eller er det et sterkt case av selektiv lesing/hørsel?

wtf dude? jeppsi pepsi, men akkurat no skrev eg til herr salvesen

Skrevet
Villfaren skrev (2 minutter siden):

som hva da? 

Fra sist post:

Sitat

du stemte fordi du misliker en person

Så var det dette med mitt store hat osv. Du putter ord i munnen på meg, det er ugreit. Men forventet..

• Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (1 time siden):

Og du snakker om hat... 🥴

Forskjell på å hate og ha en mening. Eg hater ikkje ikkje uføre, eg hater det at en kan bli ufør, for deretter å bruke tiden sin på det en vil i håp om å lykkes. 

Om eg ville bli influencer, men ikkje hadde tid i hverdagen hadde det jo vært veldig deilig om eg kunne blitt ufør og levd relativt ok, for så å bruke all min tid på å bli influencer. ikkje sant? 

Endret av Villfaren
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Fra sist post:

Så var det dette med mitt store hat osv. Du putter ord i munnen på meg, det er ugreit. Men forventet..

Det har vært så mange poster fra deg der du er fornøyd så lenge ett enkelt individ ikkje blir valgt. Det sier sitt. I ditt hode er alle som ikkje er enig med deg født med mindre intelligens. Eg spurte deg om eg tok feil tidligere, men som forventet så svarer du ikkje. 

• Liker 1
Skrevet
Villfaren skrev (2 minutter siden):

Forskjell på å hate å ha en mening. Eg hater ikkje ikkje uføre, eg hater det at en kan bli ufør, for deretter å bruke tiden sin på det en vil i håp om å lykkes. 

Om eg ville bli influencer, men ikkje hadde tid i hverdagen hadde det jo vært veldig deilig om eg kunne blitt ufør og levd relativt ok, for så å bruke all min tid på å bli influencer. ikkje sant? 

Så han andre hater, og du har bare en mening? 😅 

Hvor går grensen for hva som er hat, og hva som er en mening? De til høyre for SP har kun meninger, og de til venstre har hat? 🤔

• Liker 3
Skrevet (endret)
Villfaren skrev (3 timer siden):

Har vi enda en "ufør, gidd ikkje å jobbe fordi det er kjedelig og ikkje passer meg, og eg finner ikkje noe eg liker" type som endelig har funnet sitt kall her i verden https://www.nrk.no/innlandet/lars-rem-far-plass-pa-stortinget-for-oppland-frp-1.17560412

Vet du hvorfor dette mennesket er uføretrygdet? Kjenner du til hans sykdomshistorie og sitter du på taushetsbelagt innformasjon som også lege og NAV sitter på? Dessuten; vet du hva GRADERT ufør betyr?

Det dummeste jeg ser i debatter er denne hetsingen av uføre fra folk som ikke har peiling på de man hetser eller deres historie.

Endret av Morromann
  • Liker 7
Skrevet
Subara skrev (11 timer siden):

Mens Erna ville gi alle de som jobbet 1000 kr mer i måneden i skattelette. Det blir litt mer i handlekurven.

Mens de som ikke jobbet - kanskje de ikke fikk jobb, hva med dem?

Skal alle ha like mye, uansett?
Slike tanker er kastet på historiens skraphaug. Uten noe å strekke seg etter er det til slutt ingen som gidder å jobbe lengre.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Lurer på noe, kan SP gå over til høyeresiden og sådan blir det blå regjering med Sylvi som statsminister? Eller er valget satt nå med rødt og Jonas fortsetter uavhengig hva diverse partier velger å gjøre?

Skrevet
oddeh skrev (11 timer siden):

Er du seriøs? Krise? Hva vet du om de som har stemt for rødgrønt? Ta deg et glass vann.

Jeg vet hva de har stemt for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...