PosteMonopolet Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (21 minutter siden): Krona styrker seg. Valutamarkedet reagerer positivt på valget. https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=187468 Mer interessant er det å se hvordan det gikk med kronekursen etter forrige valg: Endret 5 timer siden av PosteMonopolet 1 3
Mr.M Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden ronron25 skrev (1 time siden): Det har vært mye snakk om formuesskatten i dette valget.Bergens milliardæren Mohn støtter Støre regjeringas økning av formueskatten, men han sier også: "For dem som driver virksomhet og ikke tjener penger, bør regjeringen se på om de kan finne en annen løsning. Det er ikke rettferdig at man skal betale formuesskatt av driftsmidler, når man ikke tjener penger." https://www.vg.no/nyheter/i/G3JPBx/milliardaer-ut-mot-daehlie-og-skatteflyktninger-det-er-usolidarisk Her kan han ha et poeng. Da er det å håpe på at venstre og høyresiden kan møtes og få til et skatteforlik, men jeg er redd Frp ikke ønsker det. Og så mener jeg at de som tjener godt med penger bør fortsette å betale formuesskatt. enig i at virksomhet som ikke tjener noe ikke skal betale formueskatt. men i øvrig er jo formueskatt bare en bagatell? siden det ikke er en skatt som er aktuell for meg sjøl, måtte jeg lese meg opp: Sitat I 2025 er satsen i formuesskatten for formuer over 20 mill. kroner som nevnt 1,1 prosent Med verdsettelsesrabatt på 20 prosent blir det en effektiv sats på 0,88 prosent. altså, har du 50 millioner kr. på bankkontoen din, må du betale 400 tusen i skatt. Ikke noe jeg hadde rømt til Sveits for.. 3
freedomseeker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Imaginacíon skrev (11 minutter siden): Krona styrker seg. Valutamarkedet reagerer positivt på valget. https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=187468 En typisk propagandapreget artikkel. Den amerikanske dollaren har svekket seg noe mot flere valutaer som følge av handelskrigen og Kinas salg av amerikanske statsobligasjoner. Sammenlignet med euroen har utviklingen derimot vært tilnærmet flat. Men når MDG, SV og Ap får herje lenge nok, vil kronen svekke seg igjen. Subara skrev (15 minutter siden): Universelle ordninger er for at folk ikke skal havne mellom to stoler. Hvis man tjener 100 kr over, får men ikke den gunstige ordningen likevel. Ap vil heller skattelegge de som tjener mest. Et sentrumsparti. Uansett er de mer sosialistiske enn Høyre, hadde jeg nær sagt, som slanker inn velferden med feks. det mye omtalte karensåret. Dessuten vil 100% sykelønn opprettholdes når venstresiden skal samarbeide. Frp snakket om å redusere sykelønnen og Venstre var vel også interessert i å fjerne noen rettigheter? Ap holder fast på arbeidslinjen med og uten arbeidere. Men at de mangler en del på muligheter, selv om en stor del av arbeidsstokken er i jobb. Og å innlemme flere i samfunnet- god nok levestandard for overtallige og syke - som fort kan gå på bekostning av at det skal lønne seg å arbeide. Spent på hvordan det blir i årene fremover med automatisering og AL. Ja, verken Venstre eller Høyre er mye å stole på. AP tviholder på arbeidslinja, samtidig som de åpner for storstilt masseinnvandring med påfølgende press på lønningene for de med lav utdanning, og under der igjen havner de uføre. Legg til skyhøye boligpriser og høy inflasjon. Lykke til. Det blir ikke mye velferd igjen. 3 2
Snikpellik Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Valgvaken i Sveits: Flagget på halv flaggstang https://www.dn.no/politikk/skatteflyktninger/tord-ueland-kolstad/trond-myhre/valgvaken-i-sveits-flagget-pa-halv-flaggstang/2-1-1869070 På fasjonable Grand Hotel National fulgte Sveits-bosatte nordmenn spent med på stortingsvalget. Da rødgrønn side vant, ble det flagget på halv stang. 1 1
Jarmo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Imaginacíon skrev (20 minutter siden): Krona styrker seg. Valutamarkedet reagerer positivt på valget. https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=187468 Kronen har styrket seg mot dollaren siden 01.01.2025. 12,39% https://e24.no/bors/instrument/X%3ASUSDNOK.IDCFX 2
ronron25 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Mr.M skrev (2 minutter siden): enig i at virksomhet som ikke tjener noe ikke skal betale formueskatt. men i øvrig er jo formueskatt bare en bagatell? siden det ikke er en skatt som er aktuell for meg sjøl, måtte jeg lese meg opp: altså, har du 50 millioner kr. på bankkontoen din, må du betale 400 tusen i skatt. Ikke noe jeg hadde rømt til Sveits for.. Ikke jeg heller😄.
Camlon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 hour ago, leticia said: Uenig. Så lenge venstre hadde vært åpen for samarbeid på begge sider, og MDG hadde vært tydelige på at de støttet Støre, så hadde risikoen for at Venstre ville samarbeide med FRP vært der, og det hadde vært uaktuelt å "utsette seg for den risikoen" som venstrevelger. Iallefall er det min holdning som nettopp gikk fra Venstre til MDG. Velgere som ikke er redd for at Rødt og SV får innflytelse, men er livredd for at FRP får innflytelse, er ikke velgere som høyresiden bør kjempe om. Høyresiden bør vinne med velgere som faktisk vil ha en ny kurs, ikke velgere som bare vil ha et alternativ til Jonas. 2 2
Vokteren Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Villfaren skrev (1 time siden): Har vi enda en "ufør, gidd ikkje å jobbe fordi det er kjedelig og ikkje passer meg, og eg finner ikkje noe eg liker" type som endelig har funnet sitt kall her i verden https://www.nrk.no/innlandet/lars-rem-far-plass-pa-stortinget-for-oppland-frp-1.17560412 Så fint at en passiv trygdemottager kommer seg inn i meningsfylt og betalt arbeid. Et eksempel til etterfølgelse….. 2
Vokteren Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden PosteMonopolet skrev (35 minutter siden): Hvorfor kan ikke partiene alliere seg med dem som har mest mulig lik politikk? For eksempel AP og Høyre som er veldig like hverandre burde ha stått på same side. I et idealsamfunn burde det vært 5 partier: ytre venstre, AP, sentrum, H og ytre høyre. Da hadde vi unngått sperregrenseproblematikken.
Mr.M Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Vokteren skrev (1 minutt siden): Så fint at en passiv trygdemottager kommer seg inn i meningsfylt og betalt arbeid. Et eksempel til etterfølgelse….. han er 59 år, gradert ytelse og jobbet som glassmester og yrkessjåfør, og har vel sikkert ytt sitt i arbeidslivet? 3
Nedward Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden PosteMonopolet skrev (2 minutter siden): Mer interessant er det å se hvordan kronekursen har utviklet seg etter forrige valg: Det er egentlig helt uinteressant. Både at kronen har styrket seg siste døgn og at den har svekket seg siste 4 år. Til sammenligning så styrket dollar seg 22% mot kronen fra 31. desember 2013 til 31. desember 2014. Altså det første året H+Frp styrte landet. Ingen rop og skrik om det altså. Heller ikke at dollar styrket seg 40% mot kronen i perioden 31. desember 2013 til 31. desember 2021 ropes det om. Som om at politikken i Norge har så mye å si. Kronekursen gir seg helvete i om Støre, Listhaug eller Solberg er statsminister. Men de prøver å innbille deg at det har betydning. 3
Vokteren Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Mr.M skrev (5 minutter siden): han er 59 år, gradert ytelse og jobbet som glassmester og yrkessjåfør, og har vel sikkert ytt sitt i arbeidslivet? Og derfor mener du at det helt ok at han setter seg foran tv og forfaller ? Stor tommelopp for mennesker som klarer å endre livssituasjonen på denne måten. En handling som burde vært premiert bedre enn i dag.
Mr.M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Imaginacíon skrev (11 timer siden): De får 3 direktemandat hvorfor kalles det egentlig sperregrense, er jo misvisende all den tid partier under 4% allikevel får inn kandidater på stortinget. jeg er glad på Venstre/Guri Melby's vegne, men "fenomenet" er kanskje litt uopplyst for almenheten? 1
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg tror Sp vil stemme mot Rødt,SV og MDG i stortinget. SP sine standpunkt i mange saker står nærmere AP og forsåvidt Frp..Dermed kan Sp vippe sak for sak I Stortinget om de da ikke selger seg dyrt til Ap. Jeg tror ikke de vil binde seg til Ap på noe som helst måte. Dermed ser jeg ikke at MDG,SV og Rødt skal kunne vinne frem med så mye venstrepolitikk. Om de dytter frem sine fanesaker vil Sp stemme dem ned sammen med borgerlig side. Ap kan føre en sentrumspolitikk med en touch av venstre og manøvrere seg trygt i Stortinget..men Ap kan ikke gi MDG,SV eller rødt noe større seire uten at Sp sier ok. Og Sp vil ikke selge seg billig. Sånn sett kan vi få Ap og Sp som setter agenda på alt i stortinget..og hvor venstresiden egentlig ikke når frem 3
Kone Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden At det kommer uføre inn på stortinget ser jeg på som bare positivt. Hvorfor skal ikke disse ha en stemme? 4
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 3 hours ago, 23:4 said: Dette er typisk de på venstresiden ! Vil dere ikke ha dagens regjering så flytt ! Ja, når dere hele tiden snakker (truer) om at folk vil flytte utenlands, så kan dere godt flytte når landet «vil gå til helvete» siden vi har fått en ny Støre regjering. 4
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 3 hours ago, Salvesen. said: Var utrolig deilig å ikke våkne til marerittet listhaug i dag! Det var så godt, så godt. Og ekstra deilig er det å tenke på hvor bitre alle dommedagsprofetene på høyresiden må være i dag. 3
Mr.M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Vokteren skrev (5 minutter siden): Og derfor mener du at det helt ok at han setter seg foran tv og forfaller ? Stor tommelopp for mennesker som klarer å endre livssituasjonen på denne måten. En handling som burde vært premiert bedre enn i dag. det var egentlig Villfaren jeg skulle kommentert innlegget til, men dere begge var forsåvidt passe sarkastiske om fyr'n. For alt vi vet kan han ha vært i Frp i en årrekke, og først nå (i alder av 59 og delvis ufør) får plass på tinget. Synes han var et dårlig eksempel å trekke frem på "snylter" eller hva motivet var. 3
Snikpellik Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden obygda skrev (8 minutter siden): Jeg tror Sp vil stemme mot Rødt,SV og MDG i stortinget. SP sine standpunkt i mange saker står nærmere AP og forsåvidt Frp..Dermed kan Sp vippe sak for sak I Stortinget om de da ikke selger seg dyrt til Ap. Jeg tror ikke de vil binde seg til Ap på noe som helst måte. Dermed ser jeg ikke at MDG,SV og Rødt skal kunne vinne frem med så mye venstrepolitikk. Om de dytter frem sine fanesaker vil Sp stemme dem ned sammen med borgerlig side. Ap kan føre en sentrumspolitikk med en touch av venstre og manøvrere seg trygt i Stortinget..men Ap kan ikke gi MDG,SV eller rødt noe større seire uten at Sp sier ok. Og Sp vil ikke selge seg billig. Sånn sett kan vi få Ap og Sp som setter agenda på alt i stortinget..og hvor venstresiden egentlig ikke når frem Fun fact: Rødt og Senterpartiet er gjennom mange år de to partiene som oftest stemmer likt i Stortinget. Rødt stemmer også oftere med Frp enn de andre rødgrønne partiene. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå