Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
BadCat skrev (8 minutter siden):

KRF hadde vært noe hvis de ikke hadde vært så tafatte. Jeg kunne hatt tro på et nytt kristent parti og ei ny kirke.

Ever never med ditt humør.. ^^

Endret av Jarmo
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
21 minutes ago, Tussi said:

Kanskje Konservativt er for deg da? Jeg får KrF på topp på alle valgomater jeg har tatt

Klart, men jeg stemmer ikke på partier som havner i samlekategorien "andre".

Jeg har stemt FrP selv om det ikke er mest forenelig med mitt syn på saker, styre og stell. KrF har kunne ha vært et alternativ, men jeg synes at de har kokt krafta ut i kålen ved å satse på prinsippsaker og interne feider.

FrP har ikke vært et parti for meg siden før Siv Jensen var på Bilderberg-møtet. Vi snakker 20 år.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Lemongrass skrev (3 timer siden):

Rent statistisk kan jeg ikke se for meg at venstresiden vinner valget nå. Jeg kan ikke se for meg at variasjonen mellom stortingsvalget og skolevalget skal være så stor. Regnestykket går ikke opp.

Husk, at av de som går på VGS så er cirka bare halvparten stemmeberettigede, og det er snakk om 18 og 19 åringer. En veldig liten gruppe i forhold til befolkningen ellers. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, leticia said:

Husk, at av de som går på VGS så er cirka bare halvparten stemmeberettigede, og det er snakk om 18 og 19 åringer. En veldig liten gruppe i forhold til befolkningen ellers. 

Du skal ikke se bort fra at foreldre lar seg påvirke av kidsa. Det er ikke alle foreldre som følger med i politikken og ungdomene blir tvunget til å sette seg inn i det gjennom skolen.

Skrevet
iGlenn skrev (5 minutter siden):

KrF har mye bra på programmet for oss småbarnsforeldre syns jeg, men er vel bare valgflesk som blir brutt uansett. 

KRF har veldig mye bra for småbarnsforeldre, jeg støtter f eks skattereduksjon per barn. Men jeg støtter IKKE f eks at foreldre skal kunne jobbe 80% med 100% lønn, likt skal være likt

• Liker 2
Skrevet
ps5 skrev (1 time siden):

Erna skulle sett sin besøkelsestid at hennes tid var utgått. Gjerne for et år siden. Hun vant debatten i dag, men tilliten er borte og kan ikke gjenvinnes.

edit: feil begrepsbruk grunnet svakhet i tidligere norsk utdanningssystem.

Tussi skrev (1 time siden):

Ja, jeg synes hun gjorde en kjempejobb idag

Enig med dere, jeg "kåret" også henne til dagens vinner ;) 

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (2 timer siden):

Hvordan ligger dere av an på kjøttkakeindeksen? Jeg spiser det to ganger i uka, bestemors oppskrift.

Har ingen aning - kan gå kjempelenge mellom hver gang, men når jeg først kommer i gang kan jeg ha det jevnlig, for så at det går lang tid igjen. Men interessant at SP og Venstre byttet side, har alltid ment at SP er et konservativt parti. 

Skrevet
BadCat skrev (14 minutter siden):

Du skal ikke se bort fra at foreldre lar seg påvirke av kidsa. Det er ikke alle foreldre som følger med i politikken og ungdomene blir tvunget til å sette seg inn i det gjennom skolen.

Jeg tenker heller det er motsatt, at ungdommene får seg en aha - opplevelse etter å ha snakket med foreldrene. Men greit når ungdommer har egne meninger også. Hos oss så har halvdelen av dem landet ned på rød side, og den andre halvdel på blå. Vi selv er en rød og en blå i utgangspunktet, (selv om jeg landet på grønn i år). 

Skrevet

image.thumb.png.4cc4af64019a31c35d15478f1cf10332.png

Her må hun nok reflektere litt. Trygghet er noe man bytter bort proporsjonalt med at man får frihet. Det går ikke at begge enhetene øker.

Skrevet

Vi bytter bort frihet for å få trygghet hele tiden, men blir ikke tryggere av den grunn.

Norge har tidligere hatt en tillitskultur, man sa at "det er typisk norsk å være god."

Med åpne grenser har vi ikke lengre denne tilliten til hverandre. Politibevæpning, datalagringsdirektiv, økte utgifter til vakthold og sikkerhet over alt.

Det går an å ha både frihet og trygghet, men dette er ikke forenelig med dagens politikk. Hvis vi vil ha mer kriminalitet, må vi også ha mer håndheving. Jeg ville foretrekke å redusere begge deler.

Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/leger-mener-helsekoene-er-sminket-rystende/s/5-95-2596851

"Flere leger ved Sykehuset i Vestfold slår nå alarm om helsekøene.

– Det oppleves som en sminking av helsekøene, slik at det skal se veldig fint ut i valgkampen, sier en overlege ved sykehuset til Tønsberg Blad. Legene som forteller sin historie ønsker å være anonyme"

Med denne regjeringen er det ingenting som kan sjokkere meg lenger

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 hours ago, Mannen med ljåen said:

Norge har tidligere hatt en tillitskultur, man sa at "det er typisk norsk å være god."

Det er god som i dyktig. Det er fra Gro Harlem Brundtlands nyttårstale i 1992. Jeg fikk aldri med meg den talen, i alle fall ikke live. For den dagen forsvant elektrisiteten i ei uke, takene ble revet av husene og hele hus ble knust til pinneved. Prisen på batterier ble fem til tidoblet. Alle skulle ha og det var lite å oppdrive.

Nyttårsorkanen i 1992 startet tidlig om morgenen den 1. januar 1992 og rammet Nordvestlandet, spesielt Møre og Romsdal.

Vinden tok seg opp til en enorm styrke tidlig på morgenen 1. januar 1992.

Den er ansett som tidenes sterkeste orkan som har rammet det norske fastlandet siden målingene startet i 1867.

Det overnevnte uttrykket er å slå mynt på at et fåtall nordmenn hadde lykkes internasjonalt innen idrett, kultur og næringsliv. Plutselig er samtlige nordmenn dyktige, selv om det er ei løgn. Noe som senere har blitt til "verdens beste land å bo i" og "verdens rikeste land", selv om det heller ikke er sant.

I tillegg hadde denne løgnaktige skøyeren en finger med i spillet når eventyret om "bærekraftig utvikling" ble lansert i 1987. Et konsept som med tida har vokst seg til 30 punkter med bærekraft, det ene sprøere enn det andre. Spesielt punktert om å utrydde forskjeller og punktet om likestilling, hvor de eneste tiltakene som er nevnt er å løfte kvinner på alle mulige måter.

Det nærmeste man kommer et tillitssamfunn i Norge må være på bygda hvor man ikke låste dørene og man kunne invitere seg selv på besøk og ta seg en kaffekopp og et kakestykke, mens man ventet på at folket skulle komme hjem. Tilliten forsvant på bygda etter hvert som kommunen plasserte narkomane der og disse begynte å bryte seg inn og stjele alt lettomsettelig som var mulig. Da kunne man slett ikke gå fra døra på gløtt noe mer.

Det har også tilbake i tid vært folk som var langt under medioker og som har falt av et vanlig løp om å ta utdanning, bli dannet og få seg et ærlig arbeide, for å tjene til livets opphold.

Den tilliten man snakker om, må ha vært synkende over flere tiår. Så kan man sikkert si som man pleier. "Det er fremdeles bedre enn i mange andre land."

Jeg tenker at nordmenn må finne en ny sti og prate mindre om det som en gang var. "That was then, this is now.", som det heter i en roman fra 1971.

In S. E. Hinton's novel, the phrase "That was then, this is now" means that the past is irrevocably gone, and the present reality, with its changed circumstances and relationships, must be accepted.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet

Mangfold er overrepresentert på de fleste negative statistikkene. Om nordmenn har blitt litt verre, er det likevel bare en liten del av problemet.

Det er for eksempel østeuropeere som stjeler båtmotorene og bilradioene. Trangbodde og sårbare norske statsborgere begår overfallsvoldtekter og narkosalg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mangfold er rota til alt vondt. Se hva som skjedde etter at det ble mer enn én kanal på TV-en og Internett ble til en overlast av impulser og informasjon. Jeg tenkte ikke det for 30 år siden, men jeg tenker i dag at det er bedre med det som er uniformt.

Hvis det blir for mye forskjellig, blir det til slutt ikke noe som helst.

Endret av BadCat
Skrevet

Det beste er å erstatte samfunnet med simulering. Da kan alle få den utviklinga de ønsker. Man må fremdeles ha energi til å drive et simulert samfunn, men forbruk og forurensning hadde blitt kraftig redusert.

The-matrix-Morhpeus-Human-battery-Machin

Tenk på klima og miljø.

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (4 timer siden):

Vi bytter bort frihet for å få trygghet hele tiden, men blir ikke tryggere av den grunn.

Med åpne grenser har vi ikke lengre denne tilliten til hverandre. Politibevæpning, datalagringsdirektiv, økte utgifter til vakthold og sikkerhet over alt.

Det går an å ha både frihet og trygghet, men dette er ikke forenelig med dagens politikk. Hvis vi vil ha mer kriminalitet, må vi også ha mer håndheving. Jeg ville foretrekke å redusere begge deler.

Godt poeng
Det blir spennende å se om det norske tillitsamfunnet fortsatt eksisterer etter 8.september.

Vil taperne respektere det demokratiske flertallet og gratulere vinnerne ?
Vil vinnerne opptre uten hovmot og behandle taperne som likeverdige mennesker ?

Jeg er bekymret for at disse edle prinsippene har forsvunnet etter at Trump har «legalisert» diktatur og et fjernt EU har overtatt det meste av makten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...