Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-forsterker-kampen-mot-ungdomskriminalitet/id3116116/

Pressemelding | Dato: 15.08.2025

Tre nye kommuner blir en del av regjeringens satsing på å bekjempe kriminalitet på norske skoler. Lillestrøm, Lørenskog og Sandefjord får til sammen 10 millioner kroner til å jobbe med tryggere skolemiljø.

----

Åtte bykommuner fikk tidligere i år til sammen 70 millioner kroner til slike team. I behandlingen av revidert nasjonalbudsjett i Stortinget ble det bestemt at potten skal økes med 10 millioner kroner, til 80 millioner kroner. De 10 millionene fordeles likt til Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm. Ordningen utvides også, slik at den kan brukes til å ta tak i problemer knyttet til narkotikakriminalitet blant barn og unge.

Her skjer det ting fra AP. Ikke bare Listhaug som vil bekjempe kriminalitet.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Neptun1 skrev (23 timer siden):

Man skulle tro folk hadde fått nok med 25% tapt kjøpekraft under Støre, men jeg er jammen ikke sikker lengre:hrm:

Ingen er happy med den dårlige kjøpekraftutviklingen. Der synspunktene spriker er vel heller hvorvidt Støre & co må ta skylden for det eller ikke...

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, leticia said:

Ja. Men kommuner og helseforetak trenger midler for å lønne / ansette folk. Ikke minst må de bruke midlene de har på en fornuftig måte. Problemet mange steder er underbemanning som resulterer i utslitte folk. Noen kommuner kan også være såpass "kreative" at de fører opp ekstravakter på feil dag for å slippe å betale folk overtid. 

Ja, og da er der svært lite lurt å bruke folk med bachelor-grad og lønn på arbeidsoppgaver som kan utføres av ufaglærte med lavere lønn. Dette kan nå tyde på at det ikke er mer penger som behøves i det norske helsevesenet, men bedre styring 

Skrevet
Neptun1 skrev (23 timer siden):

Er den det (renta)?
Vi har aldri opplevd maken til skapt inflasjon og tap i kjøpekraft noensinne. Og det dette skyldes en elendig villet pengepolitikk som har skremt kapital ut av landet og nedlagt arbeidsplasser.

Inflasjonen er som nevnt skapt av Støre og hans medsammensvorne.
Dette kalles kostnadsdrevet inflasjon. Når strøm, drivstoff, renter og skatter stiger:
• Bedrifter øker prisene for å dekke kostnader
• Dette øker prisnivået i hele økonomien
• Forbrukerne får svekket kjøpekraft
• Sentralbanken holder renta høy for å dempe inflasjonen – som igjen øker lånekostnader

Man skulle tro folk hadde fått nok med 25% tapt kjøpekraft under Støre, men jeg er jammen ikke sikker lengre:hrm:

Men så har ikke folk hatt 2% tap i kjøpekraft, i snitt er den økt siden 2021. 

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (22 timer siden):

Dette stemmer ikke, startlønnen for en sykepleier er ca 460 000 i året, pluss tillegg, disse utgjør kanskje 70 000 i 100% stilling. Min grunnlønn nå er 593 000 i 100% stiøøing, jeg har 9 års ansiennitet, samt tillegg for veiledning, videreutdanning og kommunen ligger 15000 over tariff. 

Det du snakker om er snittet av alle sykepleiere .der mange gar mastergrad og minimum 10 års ansiennitet. Det er en himmelvid forskjell fra mange sykepleiere hverdag. Inkludert min

Her er forøvrig noen andre tall

https://www.xn--finansrdet-75a.no/lonn/sykepleier/

den er over 680 000, snitt altså og det er for 2024. Og startlønn er stort sett over 500 000. 

Sykepleierindeksen: - Det er skikkelig ille

Lønn og tariff

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, Salvesen. said:

den er over 680 000, snitt altså og det er for 2024. Og startlønn er stort sett over 500 000. 

Sykepleierindeksen: - Det er skikkelig ille

Lønn og tariff

Gjennomsnittslønnen som ligger til grunn i årets Sykepleierindeks er litt over 680.000 kroner. 

Larsen understreker at dette er en lønn tjent av en sykepleier som har jobbet mye overtid, og på tidspunkter som utløser ulempetillegg. 

med overtid ja 

Skrevet
paatur skrev (2 minutter siden):

Gjennomsnittslønnen som ligger til grunn i årets Sykepleierindeks er litt over 680.000 kroner. 

Larsen understreker at dette er en lønn tjent av en sykepleier som har jobbet mye overtid, og på tidspunkter som utløser ulempetillegg. 

med overtid ja 

Tja, det er ikke ett detaljert regnestykke. Men det er ikke uvanlig å regne med tillegg og merarbeid når en snakker snitt.

Skrevet
Smule8o skrev (1 time siden):

Ja, og da er der svært lite lurt å bruke folk med bachelor-grad og lønn på arbeidsoppgaver som kan utføres av ufaglærte med lavere lønn. Dette kan nå tyde på at det ikke er mer penger som behøves i det norske helsevesenet, men bedre styring 

Ja, jeg er enig i det 🙂 

Skrevet
Colin. skrev (10 minutter siden):

Ingen anelse, men tragisk er det! 😆

Enig i det. Drømmen må jo være noe ala effektiviteten til japanerne. 

Nåvel. Heldigvis slipper jeg å forholde meg til tog. 🥳

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Duriello said:

Enig i det. Drømmen må jo være noe ala effektiviteten til japanerne. 

Nåvel. Heldigvis slipper jeg å forholde meg til tog. 🥳

Jepp. Skulle vært slik her på berget også. 🥺 Ekstremt nice å ta tog i Japan.

• Liker 1
Skrevet
36 minutes ago, Duriello said:

Hvem var det som privatiserte jernbanen? 🤔

Jernbanen er ikke privatisert. Kun drift (og ikke en gang vedlikehold) av selve togsettene.

Ellers enig i at jernbanereformen var bare tull og tøys. Men Bane Nor er forsatt statseid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...