Gjest b337b...532 Skrevet 26. april Skrevet 26. april Jeg behøver en inntekt så fort som mulig, men har helseproblemer som gjør det umulig å delta i det tradisjonelle arbeidslivet. Jeg behøver derfor noe som kan gi meg en inntekt, som jeg kan gjøre hjemmefra. Jeg har sett mange lenker om at man kan jobbe med KI, men det er en helt ny verden for meg, som jeg ikke har oversikt over eller forståelse for, så jeg vet ikke helt hva det betyr eller innebærer. Er det noen som har noen lenker til informasjon, eller som kan dele noen erfaringer eller tips? Jeg trenger ikke å bli rik, men jeg trenger nok til å kunne betale husleie og mat, først og fremst. Anonymous poster hash: b337b...532
Milhouse85 Skrevet 26. april Skrevet 26. april Hva slags kompetanse og utdannelse har du? Eller med andre ord, hva KAN du? Og hva stanser deg for å gå ut døra? Hvorfor kan du ikke ta ordinært arbeid? Hvis du ikke kan gjøre det, er det NAV du skal kontakte - for tilrettelegging og/eller hjelp. Det er helt urealistisk at du skal tjene "penger i en fei" for å få nok til både husleie og livsopphold. Det finnes ingen "mirakelside" for det. Men her er noen realistiske forslag: - Sider som freelancer.com. Forutsetter en spesiell kompetanse. Det kan ta tid før du får oppdrag. - Onlyfans + heftig promotering på nett. - MLM - Salg Nei, det høres nok ut som du må kontakte NAV. 1
Gjest b337b...532 Skrevet 26. april Skrevet 26. april 31 minutes ago, Milhouse85 said: Hva slags kompetanse og utdannelse har du? Eller med andre ord, hva KAN du? Ingen utdannelse. Har erfaring innen kundeservice og som fotograf. 31 minutes ago, Milhouse85 said: Og hva stanser deg for å gå ut døra? Hvorfor kan du ikke ta ordinært arbeid? Hvis du ikke kan gjøre det, er det NAV du skal kontakte - for tilrettelegging og/eller hjelp. Varig sykdom. Har dårlig og variabel helse, og har ikke mulighet for sykemelding de neste 6 månedene. Har ikke noen rettigheter på NAV per i dag. Her hvor jeg bor finnes det ikke trygdeytelser jeg kan benytte meg av. 31 minutes ago, Milhouse85 said: Det er helt urealistisk at du skal tjene "penger i en fei" for å få nok til både husleie og livsopphold. Det finnes ingen "mirakelside" for det. Men her er noen realistiske forslag: - Sider som freelancer.com. Forutsetter en spesiell kompetanse. Det kan ta tid før du får oppdrag. - Onlyfans + heftig promotering på nett. - MLM - Salg Er ikke ute etter en mirakelløsning, selv om det naturligvis hadde vært supert, men om jeg finner noe som kan bidra så hjelper det i alle fall. Litt er bedre enn ingenting. Freelancer.com kjenner jeg ikke til, men skal sjekke det. Onlyfans utgår, og ikke har jeg noe å tilby som noen vil betale for å se heller. MLM utgår. Har forsøkt det tidligere, men det funker ikke for meg. Jeg er dårlig på nettverksbygging, og har ikke noe eksisterende nettverk. Har heller ikke penger for å betale innskudd/oppstart. Salg har jeg også forsøkt før, og mislyktes. Dessuten så har jeg ikke helse til en jobb som er så stressende og så provisjonsbasert. Takk for tilbakemeldingen og tipsene. Anonymous poster hash: b337b...532
BadCat Skrevet 26. april Skrevet 26. april (endret) Hvis du ikke er god i noe allerede, kan det ta flere års innsats på å nå et salgbart nivå og det er hvis du når, ikke om. Man kan tjene 15k for å redigere en YouTube-video for en etablert skaper, men da har man års kunnskap og praksis. Endret 26. april av BadCat
The Avatar Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Gjest b337b...532 skrev (På 26.4.2025 den 23.28): Onlyfans utgår, og ikke har jeg noe å tilby som noen vil betale for å se heller. MLM utgår. Har forsøkt det tidligere, men det funker ikke for meg. Ikkje for å sparke i ein død hest, men med fotograferfaring så har du noko å tilby ved å være bak kameraet. Onlyfans er kanskje satt litt på spissen, men blant influensere forøvrig så er det mykje å hente frå ein god fotograf. Dei fleste heimekontorjobbar er nok utelukka for deg då du må være inne på arbeidsmarkedet for å få slike stillingar. For deg er det kanskje mest realistisk å svare på spørreundersøkingar mot betaling. Det finnes fleire tilbydarar av slike tenester. Betalinga er ikkje spesielt god, typisk 10 til 50 kr per undersøking alt etter kor lang tid undersøkinga tek. For ei 50 kroners undersøking så må du rekne med at du må bruke ein halvtime på å svare på spørsmål. Dette er ikkje ein jobb som erstatter vanleg inntekt, men det kan potensielt bli litt pengar likevel om du er villig til å investere tid. Enkelte betalar også med gåvekort så ikkje all betalinga kan omsettast i pengar direkte. Største utfordringa med slike undersøkingar er at du ofte må være litt på høgget med å tegne deg på lista då dei fleste betalte undersøkingar har ei maksgrense på antall deltakarar som får betalt. Utanlandske spørreundersøkingar vil nok ikkje lønne seg for deg ettersom dei typisk betalar svært dårleg, så sats på undersøkingar for det norske markedet. Har du helse til å ta på deg jobb som støttekontakt? Som støttekontakt så vil du typisk jobbe berre nokre timar om gongen, men du må nesten ha helse nok til at du kan møte opp på avtalt tidspunkt. Om du har veldig variabel helse slik at du aldri veit når du har kapasitet til å jobbe så blir det fort vanskeleg å ha ein jobb saman med andre enten det er ein fysisk eller digital jobb. Kan det forresten være eit alternativ å være dyrepasser? No når vi nærmar oss sommertid og mange skal reise vekk utan å ha funnet kennel til hunden eller katten, eller kanskje dei har ein hund som ikkje trives godt saman med fleire hundar, så kan det være ein del som er interessert i eit slikt tilbod. Typisk vil ein som hundepassar enten passe hunden heime hos seg sjølv, som nok er det mest aktuelle for deg, eller så tilbyr ein å passe hunden der den bur ved at hundepassaren kjem på besøk for lufting og slikt. Om du ikkje er hundeperson eller har vanskar med å gjennomføre luftinga så er kattepass sikkert eit betre alternativ. Eg kjenner ikkje til markedet men eit kjapt googlesøk viser at det er fleire i Osloområdet som tilbyr å passe katten heime hos seg sjølv for 500 kr i døgnet, prisen kan nok variere ein del alt etter lokalt tilbod og ikkje minst gode tilbakemeldingar. For store hundar er det fleire som krev fleire tusen kroner per døgn, men slike hunder krever ganske mange aktive arbeidstimar i løpet av eit døgn med lufting og aktivitetar. 1
Imaginacíon Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai For meg så høres det ut som uføretrygd er svaret for deg. Du får minstesats, som ut fra hva du beskriver er noe du kan leve med. Men det krever at du har botid i Norge. Er usikker på nøyaktig hva som kreves dog. En annen faktor er at det tar tid å få svar, gjerne et halvt år. Ta kontakt med NAV er mitt råd. Om ikke annet kan du få sosialstønad. 1
Imaginacíon Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Jeg sjekket litt og det ser ut til at du må innom AAP først for å bli avklart. De vil sjekke om du har noen muligheter i arbeidslivet før du eventuelt får uføretrygd. Den gode nyheten er at saksbehandlingstiden er kortere. 1
Gjest 2f77f...ba9 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Fiverr.com er også et sted man kan tjene noe. Men du må jo legge inn en innsats, det er oftest det "folk som deg" mangler. ( ikke vondt ment ) Hvis du kan bevege deg i gode perioder helsemessig hadde jeg gjort fysisk arbeid som søppeltømming. En kamerat som slet med helsen gjorde dette en periode, tjente 4-5000kr per dag ved å hente søppel hos folk og kjøre det på dynga. bestemte egne arbeidsdager og vipps,så kom helsa etterhvert, motivasjonen og nå har han 3 ansatte og koser seg med å være egen sjef ( fortsatt hardt arbeid som må til da) Anonymous poster hash: 2f77f...ba9
Markiii Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Gjest b337b...532 skrev (På 26.4.2025 den 22.24): Jeg har sett mange lenker om at man kan jobbe med KI, men det er en helt ny verden for meg Kan du ikke spørre KI om råd selv da? 😁
Gjest 191a3...e80 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Gjest 2f77f...ba9 skrev (30 minutter siden): Fiverr.com er også et sted man kan tjene noe. Men du må jo legge inn en innsats, det er oftest det "folk som deg" mangler. ( ikke vondt ment ) Hvis du kan bevege deg i gode perioder helsemessig hadde jeg gjort fysisk arbeid som søppeltømming. En kamerat som slet med helsen gjorde dette en periode, tjente 4-5000kr per dag ved å hente søppel hos folk og kjøre det på dynga. bestemte egne arbeidsdager og vipps,så kom helsa etterhvert, motivasjonen og nå har han 3 ansatte og koser seg med å være egen sjef ( fortsatt hardt arbeid som må til da) Anonymous poster hash: 2f77f...ba9 rart det der hvordan helsa kommer seg når inntekten overstiger trygden.. Anonymous poster hash: 191a3...e80
Gjester1 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Hei! 🌿 Skjønner deg veldig godt – det er mange som leter etter muligheter til å jobbe hjemmefra, spesielt når helsa setter begrensninger. Jeg tenkte bare å tipse deg om noe som kanskje kan passe, hvis du kan noen språk i tillegg til norsk (f.eks. ukrainsk, russisk, arabisk osv.). Man kan faktisk jobbe som telefontolk hjemmefra – jeg vet om flere som gjør det. Det er ganske fleksibelt, og man jobber som frilanser. Et sted å sjekke ut er Tolkenett, de søker tolker hele tiden. Du finner mer info og søknadsskjema her: https://www.tolkenett.no/karriere . Ellers er det også mulig å gjøre småjobber på nett, f.eks. skrive tekster eller hjelpe med språkting via Fiverr eller lignende plattformer. Ønsker deg masse lykke til – håper du finner noe som passer
Gjest 2f77f...ba9 Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Gjest 191a3...e80 skrev (På 19.5.2025 den 14.05): rart det der hvordan helsa kommer seg når inntekten overstiger trygden.. Anonymous poster hash: 191a3...e80 hehe skjønner hva du mener. Er jo ikke rart egentlig. Har en bekjent som ble inlfuenser og tjener idag millioner. Hennes ME ble magisk borte når hun begynte å tjene 1 mill i året, og nå som hun tjener 500k i mnd noen år senere og jobber 10-12 timer daglig så er det som om hun aldri hadde det. Samme med hennes 2 venninner som også hadde ME, men etter at de fikk begynne å jobbe for venninna si for en sabla god lønn så ble de også friske. Anonymous poster hash: 2f77f...ba9
BadCat Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai (endret) Når man blir så stor har man et team av folk som gjør de jobbene man ikke greier eller får tid til selv. Endret 22. mai av BadCat
Gjest 191a3...e80 Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Gjest 2f77f...ba9 skrev (37 minutter siden): hehe skjønner hva du mener. Er jo ikke rart egentlig. Har en bekjent som ble inlfuenser og tjener idag millioner. Hennes ME ble magisk borte når hun begynte å tjene 1 mill i året, og nå som hun tjener 500k i mnd noen år senere og jobber 10-12 timer daglig så er det som om hun aldri hadde det. Samme med hennes 2 venninner som også hadde ME, men etter at de fikk begynne å jobbe for venninna si for en sabla god lønn så ble de også friske. Anonymous poster hash: 2f77f...ba9 Ja er utrolig at en ikke slår ned på disse tingene, ser det overalt. Folk som har gått "syke" i årevis og plutselig får de en greit betalt jobb og er plutselig 100% arbeidsdyktig. Burde krevd tilbake alle utbetalinger med renter! Det er tyveri. Anonymous poster hash: 191a3...e80
Salvesen. Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai For å svare TS, jeg driver med teknisk støtte for ett norskutviklet produkt. Har gjort dette i over 10år og leder i dag ett team som driver med 3 linje support. Har jobbet mer eller mindre på hjemmekontor siden covid, byttet jobb i år og har nå 100% remote jobb. "kontoret" mitt ligger i Zurich og jeg bor på vestlandet av Norge, så det er ikke aktuelt å jobbe fra kontoret. Så, innenfor teknisk støtte kan det være mange muligheter til å jobbe helt hjemme ifra. Spesielt type 1 linje som gjør helt trivielle ting som "har du skrudd den av og på?".
BadCat Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai (endret) 45 minutes ago, Guest 191a3...e80 said: Ja er utrolig at en ikke slår ned på disse tingene, ser det overalt. Folk som har gått "syke" i årevis og plutselig får de en greit betalt jobb og er plutselig 100% arbeidsdyktig. Burde krevd tilbake alle utbetalinger med renter! Det er tyveri. Anonymous poster hash: 191a3...e80 Du har en dårlig forståelse av denne tematikken. Det er heller ingen som plutselig får en godt betalt jobb. Det er ingen som deler ut penger uten at mottakerens ferdigheter eller resultater står i stil til beløpet. Kun en av ti nordmenn har ei anstendig lønn i utgangspunktet. Du trenger ikke ligge våken om natta og tenke på alle de syke som plutselig tar hjem hvert sitt trillebårlass med gullmynter. Få heller til noe selv så din pengebinge blir fetere i stedet for å misunne det andre har strevet for. Du kjenner ikke andre sin kamp. Likevel står du på sidelinja og hytter med neven. Hvis du hadde innsikt hadde du visst at skatt, og nntekt beregnes år for år. Arbeidsførhet kan endre seg over tid og det finnes andre inntekter enn lønnsinntekter og som ikke påvirker trygdeutbetalinger. Endret 22. mai av BadCat
Gjest 191a3...e80 Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai BadCat skrev (7 minutter siden): Du har en dårlig forståelse av denne tematikken. Det er heller ingen som plutselig får en godt betalt jobb. Det er ingen som deler ut penger uten at mottakerens ferdigheter eller resultater står i stil til beløpet. Kun en av ti nordmenn har ei anstendig lønn i utgangspunktet. Du trenger ikke ligge våken om natta og tenke på alle de syke som plutselig tar hjem hvert sitt trillebårlass med gullmynter. Få heller til noe selv så din pengebinge blir fetere i stedet for å misunne det andre har strevet for. Du kjenner ikke andre sin kamp. Likevel står du på sidelinja og hytter med neven. Bare tøys, opplevd nettopp dette med en gammel kollega under studietiden. Hen har vært trygdet i årevis. Men har alltid tatt på seg jobber rundt eksamen og valg. Korte jobber, helt fint. Men nå har hen fått tilbud om fastjobb med noen tusenlapper mer enn trygden. Da var hen plutselig frisk... Dette er kun ett eksempel fra nå, sett tilsvarende ting i årevis. De er ikke syke, de har bare ikke jobb muligheter som gir mer penger enn å være syk. Derfor blir de til slutt trygdet for å overleve. Når de plutselig får napp over trygdesats så er de 100% arbeidsfør over natten. Helt normalt. Anonymous poster hash: 191a3...e80
BadCat Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai (endret) Var det ikke snakk om gode lønner og ikke noen smuler ekstra? Robåt er en fin farkost. Du burde heller være positiv til at folk prøver seg i jobb. Trygda blir avkortet fra første krone og når lønn overstiger 4/5 kan den bortfalle. Hva er det du tar slikt på vei for? Trygd er ikke noe å leve av i dagens prisnivå. Bostøtte er heller ikke hva det en gang var. Det høres ut som at du ikke unner folk noe som helst. Fra i år får pensjonister og trygdede mer å rutte med. Er du sint for det også? Endret 22. mai av BadCat 2
Gjest 191a3...e80 Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai BadCat skrev (9 minutter siden): Var det ikke snakk om gode lønner og ikke noen smuler ekstra? Robåt er en fin farkost. Du burde heller være positiv til at folk prøver seg i jobb. Trygda blir avkortet fra første krone og når lønn overstiger 4/5 kan den bortfalle. Hva er det du tar slikt på vei for? Trygd er ikke noe å leve av i dagens prisnivå. Bostøtte er heller ikke hva det en gang var. Det høres ut som at du ikke unner folk noe som helst. Fra i år får pensjonister og trygdede mer å rutte med. Er du sint for det også? Jeg skjønner du tar deg veldig nær av dette, du er vell en av de regner jeg med. Anonymous poster hash: 191a3...e80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå