Gå til innhold

Autisme - en ny pandemi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
obygda skrev (21 minutter siden):

Antallet autisme tilfeller har vokst voldsomt i verden - lenge før Trump og RFK jr kom til makten. Selv statistikken over du henviser til er jo fra 2021..Altså før dagens Trump regjering kom til makten og lenge før RFK i det hele tatt drømte om rollen som helseminister.........

Vokst voldsomt ?

Flere gener for autisme er identifisert, så arv har mye å si.  Det skal litt til å gå fra arvelig til -> «epidemi»

Testing for spesifikke gener er av nyere dato da dette er et felt som det ikke er ferdig forsket på.  Så en økning i diagnoser, spesielt for lett autisme er å forvente.

Men frykt ikke, RFK jr «løser» nok dette ved at statistikken går nedover når mange i USA mister tilgang til helsetjenester, og i forsikringsbasert helsevesen vil det nok være klausuler med fjerning/begrensning av utbetaling for kroniske sykdommer.

Endret av Rune_says
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Vel - jeg velger å tro på forskere som sier at autisme har økt og at dette IKKE kan forklares med flere og bedre diagnoseverktøy fordi andelen med sterke autisme sympton også er økende.

Vel det er jo et valg du tar da, siden det er forskning som viser at flere/bedre diagnostiske tester definitivt har hatt en effekt. 

obygda skrev (51 minutter siden):

Poenget er ikke om det er grusomt eller ikke grusomt - poenget er at det vil kunne påvirke menneskers evne til å overleve på denne planeten.

Javel, det er en merkelig ting å si, jeg skjønner ikke hvordan en diagnose kan påvirke menneskers evne til å overleve, tvert i mot så er autister gjerne ganske logiske og rasjonelle og har bidratt til ganske mye opp gjennom menneskenes historie, det er trodd at folk som Einstein, Newton og Alan Turing var autister. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 minutt siden):

Vokst voldsomt ?

Flere gener for autisme er identifisert, så arv har mye å si.  Det skal litt til å gå fra arvelig til -> «epidemi»

Testing for spesifikke gener er av nyere dato da dette er et felt som det ikke er ferdig forsket på.  Så en økning i diagnoser, spesielt for lett autisme er å forvente.

Men frykt ikke, RFK jr «løser» nok dette ved at statistikken går nedover når mange i USA mister tilgang til helsetjenester, og i forsikringsbasert helsevesen vil det nok være klausuler med fjerning/begrensning av utbetaling for kroniske sykdommer.

RFK er nok ikke rett person i USA til å holde i denne saken - men vi kan jo håpe på at det forskes videre på dette også av andre land. Jeg ser at å dra frem nyheter fra USA om dette er kontraproduktivt i debatter om dette temaet dessverre.

Men jeg mener at denne saken fortjener oppmerksomhet - og mange studier viser at antallet med alvorlige autisme diagnoser øker.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Vel det er jo et valg du tar da, siden det er forskning som viser at flere/bedre diagnostiske tester definitivt har hatt en effekt. 

Javel, det er en merkelig ting å si, jeg skjønner ikke hvordan en diagnose kan påvirke menneskers evne til å overleve, tvert i mot så er autister gjerne ganske logiske og rasjonelle og har bidratt til ganske mye opp gjennom menneskenes historie, det er trodd at folk som Einstein, Newton og Alan Turing var autister. 

Det finnes flere former og grader for autisme - det viktige for samfunnet er jo at det ikke blir flere av de som ikke klarer å fungere i samfunnet....og den der denne gruppen jeg har fokus på.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 minutt siden):

RFK er nok ikke rett person i USA til å holde i denne saken - men vi kan jo håpe på at det forskes videre på dette også av andre land. Jeg ser at å dra frem nyheter fra USA om dette er kontraproduktivt i debatter om dette temaet dessverre.

Trump kutter i all forskning, så det blir mindre av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (17 minutter siden):

Det finnes flere former og grader for autisme - det viktige for samfunnet er jo at det ikke blir flere av de som ikke klarer å fungere i samfunnet....og den der denne gruppen jeg har fokus på.

Mange med autisme (også "høytfungerende") fungerer ikke optimalt i samfunnet.

Hvorfor ikke heller fokusere på å tilrettelegge for dem? Hvorfor vil du ta bort dem som ikke fungerer helt i dagens firkanta samfunn?

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar

Det har noe med at det har vært økt fokus på atypisk autisme (at en ikke har nok symptomer til å få asperger), som nå går under ASD

"According to the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), approximately 1 in 54 children in the United States are diagnosed with an ASD, and it is estimated that up to 75% of those cases fall under the category of atypical autism." (What Is Atypical Autism? Definition, Symptoms & Causes)

Lenke til kommentar

Autisme er et stressyndrom så veldig mange vil ha problemer med det uansett, det største problemet autister har i hverdagen er stress, om du ikke vet hva stress er eller hva det gjør med en person så er det vanskelig å fullt ut forstå, og ja autisme er på et spektrum, men de aller fleste vil ha et problem med dette uansett, så nesten alle er i den gruppen, løsningen er tilrettelegging, ikke å lete febrilsk etter en synder som det ikke finnes et eneste bevis for at eksisterer. 

Du nevner d vitamin og økt forekomst blant innvandrere, vel mange innvandrere her i nord vil få mindre d-vitamin pga av hudfarge og enkelte vil slite ekstra pga religiøse heldekkende plagg, men det er altså en mangel i dietten, høyere alder hos foreldre er visstnok en faktor, ikke noe som er blitt tilført dietten, eller lignende. 

Så mangel på d-vitamin, og høyere alder blant foreldre kan være en faktor, men den store faktoren er fremdeles, arv og nye diagnose verktøy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (4 timer siden):

Ser noen hevder det, men det er visstnok blitt avvist av flere forskere,men man vet jo ikke sikkert. De fleste tror på en eller annen miljøforklaring. Men nå setter man inn ressurser på å finne ut mer..se video i første posr.

Jeg vil gjerne si meg enig med deg, men jeg synes det er rart at fastleger unnviker dette punktet. For eks. koronavaksinen. Jeg endte opp med hjerteinfarkt og diabetes 1 år etter at vaksinen ble tatt. Prøvde å diskutere det med fastlegen, men vedkommende unnvek temaet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (14 minutter siden):

Mange med autisme (også "høytfungerende") fungerer ikke optimalt i samfunnet.

Hvorfor ikke heller fokusere på å tilrettelegge for dem? Hvorfor vil du ta bort dem som ikke fungerer helt i dagens firkanta samfunn?

Jeg vil ikke "TA BORT" noen. Jeg ønsker færre tilfeller av dette i fremtiden og om det er noe med måten vi lever på som bidrar til at flere får autisme - så bør vi finne ut hva det er. Hvorfor skulle det være ok å ha flere med denne diagnosen i dag enn i 1970 - og da snakker jeg om samme alvorlighetsgrad - altså den samme typen som man fant på 1970 tallet - hvorfor synes tilsynelatende noen at det er ok?

Virker som flere vil politisere denne debatten - det er ikke mitt formål overhodet. Jeg ønsker fokus på hva det kan skyldes at flere får diagnosen. Og at man diagnostisierer flere med dette i dag fordi man har nyere verktøy - den teorien er gyldig. Men når man samtidig finner at antallet med lik grad som på 1970 tallet også vokser - så er er det noe mer her. Selv forskere mener at økningen ikke alene kan tilskrives bedre diagnoseverktøy - det ER flere tilfeller enn før og viser til at man ser flere i dag som også ville fått diagnosen med 1970 tallets verktøy.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (6 minutter siden):

Jeg vil gjerne si meg enig med deg, men jeg synes det er rart at fastleger unnviker dette punktet. For eks. koronavaksinen. Jeg endte opp med hjerteinfarkt og diabetes 1 år etter at vaksinen ble tatt. Prøvde å diskutere det med fastlegen, men vedkommende unnvek temaet.

Koronavaksinen har nok ikke noen betydning her - utviklingen her mhp autisme har vært økendene siden 1970 tallet.

Men mhp koronavaksinen så er det mye der som sikkert kunne vært forsket mer på - det er helt sikkert mange bivirkninger man ennå ikke har identfisert eller klart å koble til selve vaksinen.

For mer info angående de ulike korona vaksinene som ble gitt så kan man gjerne starte her :

https://www.fhi.no/ss/korona/koronavaksinasjonsprogrammet/bivirkninger-eller-symptomer-etter-koronavaksinasjon/

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Virker som flere vil politisere denne debatten - det er ikke mitt formål overhodet.

Vel du startet tråden med et skjermbilde av rfk og konspirasjonsteorien han er kjent for, selve symbolet på å politisere autisme, om du virkelig ikke ville gjøre dette til et alt-right politisk spørsmål så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du starter der, det var ikke et heldig valg for en seriøs debatt om autisme. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (2 minutter siden):

Koronavaksinen har nok ikke noen betydning her - utviklingen her mhp autisme har vært økendene siden 1970 tallet.

Men mhp koronavaksinen så er det mye der som sikkert kunne vært forsket mer på - det er helt sikkert mange bivirkninger man ennå ikke har identfisert eller klart å koble til selve vaksinen.

For mer info angående de ulike korona vaksinene som ble gitt så kan man gjerne starte her :

https://www.fhi.no/ss/korona/koronavaksinasjonsprogrammet/bivirkninger-eller-symptomer-etter-koronavaksinasjon/

Det kan du ikke vite. Jeg er enda usikker på hva jeg har fått i meg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Vel du startet tråden med et skjermbilde av rfk og konspirasjonsteorien han er kjent for, selve symbolet på å politisere autisme, om du virkelig ikke ville gjøre dette til et alt-right politisk spørsmål så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du starter der, det var ikke et heldig valg for en seriøs debatt om autisme. 

Det var en tabbe - jeg innser det. Det var uansett aldri min intensjon å politisere dette. Jeg ble selv nysgjerrig på dette etter denne videoen som jeg også lenket til i første post. Jeg fulgte mye med på denne karen under pandemien og fant mye interessant informasjon mhp den hos han. Så dukket denne saken opp og jeg ble nysgjerrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (5 minutter siden):

Det kan du ikke vite. Jeg er enda usikker på hva jeg har fått i meg.

Du vet vel hvilken vaksine du fikk - ville startet der.

Mhp autisme så ser jeg at antallet er vokst og at forskere mener at selv om man bruker diagnoseverktøy fra 1970 tallet - så er tallene økende hvert år siden. Så tror ikke koronavaksien har hatt noen innvirkning på akkurat dette - men jeg vet jo ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (40 minutter siden):

Autisme er et stressyndrom så veldig mange vil ha problemer med det uansett, det største problemet autister har i hverdagen er stress, om du ikke vet hva stress er eller hva det gjør med en person så er det vanskelig å fullt ut forstå, og ja autisme er på et spektrum, men de aller fleste vil ha et problem med dette uansett, så nesten alle er i den gruppen, løsningen er tilrettelegging, ikke å lete febrilsk etter en synder som det ikke finnes et eneste bevis for at eksisterer. 

Du nevner d vitamin og økt forekomst blant innvandrere, vel mange innvandrere her i nord vil få mindre d-vitamin pga av hudfarge og enkelte vil slite ekstra pga religiøse heldekkende plagg, men det er altså en mangel i dietten, høyere alder hos foreldre er visstnok en faktor, ikke noe som er blitt tilført dietten, eller lignende. 

Så mangel på d-vitamin, og høyere alder blant foreldre kan være en faktor, men den store faktoren er fremdeles, arv og nye diagnose verktøy. 

Det er ikke et stressyndrom. Psykraitere har nok vanskeligheter med å forklare dette til pasienter, ettersom det som mange forholder seg til  er: Hva som er "normal" atferd og hvorvidt noe er en slags personlighet (ingen ønsker å ha en negativ personlighet) og hvorvidt mange nok mener det er "unormal" atferd; det er ofte egentlig er en manifistasjon av autisme lidelse - autisme forholder seg ikke til hva som er "normalt" og "ikke normalt"

Endret av lania
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (4 minutter siden):

Livet som autist blir enda vanskligere takket være all stigma som blant annet spres i denne tråden. 

Da beklager jeg - men denne tråden ble defintivt ikke startet for å henge ut personer med autisme diagnose. Jeg er ikke ute etter å diskutere personer med autimse overhodet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...