Vokteren Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli VifteKopp skrev (5 minutter siden): Oslo er full av familier med vanlig inntekt. Men ja, det begynner å bli dyrt. Det bygges ikke nok for å ta i mot alle som ønsker å bo i byen. Tja, når en med vanlig inntekt, kun hår råd til å kjøpe 2% av tilgjengelige boliger i Oslo, varer nok ikke idealsamfunnet ditt så lenge….. https://www.nrk.no/stor-oslo/sykepleierindeksen-2024_-vanskelig-a-kjope-seg-bolig-med-sykepleierlonn_-men-det-finnes-rad-1.17215719 1 1
VifteKopp Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Vokteren skrev (1 minutt siden): Tja, når en med vanlig inntekt, kun hår råd til å kjøpe 2% av tilgjengelige boliger i Oslo, varer nok ikke idealsamfunnet ditt så lenge….. https://www.nrk.no/stor-oslo/sykepleierindeksen-2024_-vanskelig-a-kjope-seg-bolig-med-sykepleierlonn_-men-det-finnes-rad-1.17215719 Nå skifter du fra "familie med vanlig inntekt" til "singel sykepleier" ... Men ja, jeg er helt enig i at boligprisene i Oslo er for høye. Det er synd vi ikke bygger nok til å ta i mot for alle som vil bo i byen. Det er masse plass her. 2 1
freedomseeker Skrevet 11. juli Forfatter Skrevet 11. juli Kjenner noen som kjøpte en stor leilighet i Oslo på tidlig 2000 tallet og det ved å jobbe på Ikea. Men hvem vil bo i Oslo? Det har blitt et høl. Tiggere og dopselgere overalt. 3
Karltorbj Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli (endret) freedomseeker skrev (18 minutter siden): Kjenner noen som kjøpte en stor leilighet i Oslo på tidlig 2000 tallet og det ved å jobbe på Ikea. Men hvem vil bo i Oslo? Det har blitt et høl. Tiggere og dopselgere overalt. Var der en paaske, da plata, var samlingsplassen. Det var helt sjokkerende. Hele sentrum, krelte av rusomaner og djunkier. Og veldig mangen saa kjoerte, at de var som zombier. Det var det, som gjorde inntrykk da, ikke noe med innvandrerne. Endret 11. juli av Karltorbj
VifteKopp Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli freedomseeker skrev (18 minutter siden): Kjenner noen som kjøpte en stor leilighet i Oslo på tidlig 2000 tallet og det ved å jobbe på Ikea. Men hvem vil bo i Oslo? Det har blitt et høl. Tiggere og dopselgere overalt. 712.000 mennesker vil bo der. Og flere blir det for hvert år. Karltorbj skrev (4 minutter siden): Var der en paaske, da plata, var samlingsplassen. Det var helt sjokkerende. Hele byen krelte av rusomaner og djunkier. Og veldig mangen saa kjoerte, at de var som zombier. Det var det, som gjorde inntrykk da, ikke noe med innvandrerne. Plata er flyttet til Brugata. Oslo tar i mot junkier fra hele Østlandsområdet. Stakkars folk. Heldigvis er de relativt ufarlige for vanlige folk. 1 1
rozon Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli 1 hour ago, VifteKopp said: Helt feil. Oslo er en svært attraktiv by. De klarer ikke bygge nok boliger for alle som vil bo der, så prisene skyter til værs. Stemmer. Og her har du forklaringen på hvorfor hotellet du snakket om tidligere ikke får norske arbeidere, mens det sannsynligvis er able hands ledige i Oslo. Samme problem har andre industrier. Tidligere har eiendomskatt vært et incentiv for å bo usentralt, men nå er det jo eiendomskatt "overalt". Hva med å faktisk gjøre de tingene som får folk til å flytte ut av storbyen. Eksempelvis halv skatt for bosetting der det gagner landet. Pøse inn ekstra midler til helse og sosialvirksomhet i kommuner der dette vil være gunstig. Gjør det gunstig å bosette seg fornuftig. Dersom politikerne på toppen hadde evnet å styre, så hadde landet hatt mye bedre fremtidsutsikter. Men i dette er innvandringspolitikken bare en liten brøkdel.
Karltorbj Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli (endret) VifteKopp skrev (11 minutter siden): Plata er flyttet til Brugata. Oslo tar i mot junkier fra hele Østlandsområdet. Stakkars folk. Heldigvis er de relativt ufarlige for vanlige folk. Ja, all min empati, fy faen for en ruspolitikk. Dette landet avler jo djunkier og mange av dem trekker til Oslo. Brugata, er det som den gata i Philadelphia, tilstander naa. Endret 11. juli av Karltorbj 1
VifteKopp Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli rozon skrev (40 minutter siden): Stemmer. Og her har du forklaringen på hvorfor hotellet du snakket om tidligere ikke får norske arbeidere, mens det sannsynligvis er able hands ledige i Oslo. Samme problem har andre industrier. Tidligere har eiendomskatt vært et incentiv for å bo usentralt, men nå er det jo eiendomskatt "overalt". Hva med å faktisk gjøre de tingene som får folk til å flytte ut av storbyen. Eksempelvis halv skatt for bosetting der det gagner landet. Pøse inn ekstra midler til helse og sosialvirksomhet i kommuner der dette vil være gunstig. Gjør det gunstig å bosette seg fornuftig. Dersom politikerne på toppen hadde evnet å styre, så hadde landet hatt mye bedre fremtidsutsikter. Men i dette er innvandringspolitikken bare en liten brøkdel. Spredt bosetting er ikke spesielt fornuftig fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Det gjør distribusjonen av varer og tjenester dyrere. Men jeg er helt enig i at distriktskommuner rundt om bør gjøre mer for å tiltrekke seg innbyggere, og spesielt barnefamilier. Men ofte virker det som om de bare har lyst til at staten skal overføre mer penger, så de slipper å ta grep selv. 1
rozon Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli 5 minutes ago, VifteKopp said: Spredt bosetting er ikke spesielt fornuftig fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Det gjør distribusjonen av varer og tjenester dyrere. Vi kan enkelt se på det da. Se på inntekter og utgifter for Oslo isolert. Går det i pluss? Hvis du ser kun første ledd her, så er Oslo selvdrivende omtrent. Men det gir deg ikke hele bildet. Uten verdiskapingen som skjer utenfor Oslo, eksempelvis Equinor som har lite olje og gassvirksomhet i Oslo, så genereres ikke penger til å lønne administrasjoner i Equinor, Aker, Telenor etc. Da ser vi at spredt bosettning faktisk er en forutseting for vekst. Jeg antar du er enig, og vi slår dermed fast at vi trenger bosettinger i "hele" landet. Da blir regnestykket om det er fornuftig å ha småsteder med bare 100-500 personer, eller om det vil være mer gunstig å stimulere disse til en kritisk størrelse som må beregnes av noen med mere tall og regnekapasitet enn jeg har tildelt til dette fora. 24 minutes ago, VifteKopp said: Men jeg er helt enig i at distriktskommuner rundt om bør gjøre mer for å tiltrekke seg innbyggere, og spesielt barnefamilier. Men ofte virker det som om de bare har lyst til at staten skal overføre mer penger, så de slipper å ta grep selv. Da må du starte med å gi disse kommunene direkteoverføringer i forhold til bidrag og du må gi dem råderett over eget område. Eksempelvis må Måløy kommune (som jeg ikke vet hvor er) selv bestemme om kontinentalsokkelen dems skal leitebores. De må avgjør om det skal skje utvinning. De må få inntektene av ressursene som kommer fra dems område. Jeg har ikke snøring på hvordan et slikt system skulle virke, men dagens fordeling av statlige penger er helt bak mål. Kanskje noe lignende nedfallsretten? Vi har masse berg og mineraler i landet, men her er det også slik at kommunene bærer en forholdsmessig stor kostnad i utviklingen, men får nesten ingen inntekt i retur. Systemet er litt rigged med tanke på muligheter for distriktene, så å legge ansvaret over på dem - uten å gi dem faktisk makt - er litt... snevert. Jeg har ikke noen løsninger... Mitt ønske er bare å demne opp om innvandring 1
a_aa Skrevet fredag kl 17:49 Skrevet fredag kl 17:49 En innvandrer fra en annen verdensdel forteller om hvordan norske myndigheter er naive og kjappe, samt hvor billig og ubesværlig det er å flytte til Norge (/ironi): Såntno må det vel demmes opp for? Eller? 1
VifteKopp Skrevet fredag kl 20:24 Skrevet fredag kl 20:24 (endret) rozon skrev (9 timer siden): Vi kan enkelt se på det da. Se på inntekter og utgifter for Oslo isolert. Går det i pluss? Hvis du ser kun første ledd her, så er Oslo selvdrivende omtrent. Men det gir deg ikke hele bildet. Uten verdiskapingen som skjer utenfor Oslo, eksempelvis Equinor som har lite olje og gassvirksomhet i Oslo, så genereres ikke penger til å lønne administrasjoner i Equinor, Aker, Telenor etc. Jeg tenkte ikke konkret på Oslo, men mer en generell analyse av samfunnsøknomien i å sentralisere versus desentralisere. Ett enkelt eksempel: hundre meter vei gjennom Frogner betjener langt flere mennesker enn hundre meter vei gjennom Rindalen. Sitat Da ser vi at spredt bosettning faktisk er en forutseting for vekst. Jeg antar du er enig, og vi slår dermed fast at vi trenger bosettinger i "hele" landet. Da blir regnestykket om det er fornuftig å ha småsteder med bare 100-500 personer, eller om det vil være mer gunstig å stimulere disse til en kritisk størrelse som må beregnes av noen med mere tall og regnekapasitet enn jeg har tildelt til dette fora. Vi trenger ikke bosetting i hele landet. Vi trenger bosetting de stedene hvor vi ekstraherer og bearbeider ressurser. Det er ikke noe poeng i å holde bygder hvor det ikke lenger foregår verdiskaping kunstig i live med statlige overføringer. I stedet bør vi satse disse ressursene på stedene hvor det faktisk skapes noe. Endret fredag kl 20:24 av VifteKopp
Windoge Skrevet lørdag kl 16:20 Skrevet lørdag kl 16:20 On 7/11/2025 at 7:40 AM, skaftetryne32 said: Dette er egentlig ganske vanlig for folk i ukjente urbane områder med ukjente mennesker, så fort man blir kjent så forsvinner ubehaget også, dette er bare overlevelsesinstinktet ditt som advarer deg om at andre mennesker kan være en trussel, men det betyr ikke at de nødvendigvis er det, men de ukjente har vært en trussel i fortiden, kanskje dette er en utvikling som kom til og med før homo sapiens engang eksisterte, men andre stammer med andre merker og kroppsmaling og lignende, de var en mulig trussel, og sånn er det den dag i dag. Du argumenterer for ubegrunnet fremmedfrykt. Vi har vel statistikker på kriminalitet som tyder på at disse bekymringene er begrunnet. 3 1
rozon Skrevet lørdag kl 18:55 Skrevet lørdag kl 18:55 22 hours ago, VifteKopp said: Det er ikke noe poeng i å holde bygder hvor det ikke lenger foregår verdiskaping kunstig i live med statlige overføringer. Det er få slike plasser igjen, så jeg ser ikke at det er et utbredt problem. Og så har vi steder der vi ønsker ny verdiskaping. Poenget er at staten må bruke positive virkemidler for å få folk til å flytte, og staten - eller felleskassen - må ta større del av kostnadene med dette. 1
VifteKopp Skrevet lørdag kl 23:36 Skrevet lørdag kl 23:36 rozon skrev (4 timer siden): Det er få slike plasser igjen, så jeg ser ikke at det er et utbredt problem. Og så har vi steder der vi ønsker ny verdiskaping. Poenget er at staten må bruke positive virkemidler for å få folk til å flytte, og staten - eller felleskassen - må ta større del av kostnadene med dette. https://www.nrk.no/vestland/vestlandspolitikarane-manglar-5_3-mrd.-til-bruvedlikehald_-men-vil-bygge-atloysambandet-for-1_8-mrd.-1.17424800 Hvilken verdiskapning skjer på Atløy som rettferdiggjør en bro til 1.8 milliarder for 480 innbyggere? Dette er bare ett lite eksempel på distriktspolitikk vi ikke kan ta oss råd til med det demografiske landskapet vi befinner oss i.
freedomseeker Skrevet lørdag kl 23:57 Forfatter Skrevet lørdag kl 23:57 (endret) Er det ikke på tide å stramme inn livremmen. Vi har tatt imot 100 000 ukrainske flyktninger som alle får penger, bolig og norsk pensjon for de som er i den alderen. Og ikke minst kurs. Vi har en ekstremt høy familieinnvandring fra ikke vestlige land, flyktninger generelt fra Afrika og Asia. Rekordstort bistandsbudsjett, 85+++ milliarder til ukraina, eøs midler, det grønne skiftet(næringer som baserer seg på subsidier), forvokst offentlig sektor, sosial dumping fra øst europa, matkøer, langt høyere inflasjon enn det er vanlig i sammenlignbare land, kronekollaps og skadelig høye skatter. Dagens unge, jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at det må være tidenes taper generasjon. Og da mener jeg ikke tapere på individnivå. Men at det er samfunnets tapere, de blir nedprioritert. Veldig mange vil ikke få råd til egen bolig, de har høy studiegjeld og det selv om de jobber langt mer enn tidligere generasjoner under studiene, de må spare til egen pensjon og det selv om skattene er meget høye. Og de bor i et land hvor fattigdommen generelt er økende og de må konkurrere med hele verden på det norske arbeidsmarkedet. De får rett og slett en langt dårligere levestandard enn tidligere generasjoner. Endret søndag kl 00:00 av freedomseeker 1 2
freedomseeker Skrevet søndag kl 00:05 Forfatter Skrevet søndag kl 00:05 6.000 i kø for studentbolig – nesten 80 prosent tildeles utlendinger 1 3
Crooked Cracker Skrevet søndag kl 02:28 Skrevet søndag kl 02:28 En lengre samtale som tar for seg forløp, utvikling og konsekvenser rundt innvandringen i Norge. 2
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 05:42 Skrevet søndag kl 05:42 Windoge skrev (13 timer siden): Du argumenterer for ubegrunnet fremmedfrykt. Vi har vel statistikker på kriminalitet som tyder på at disse bekymringene er begrunnet. Skal man se på statistikk og la seg bekymre så er du en heldig jævel, for det er lite å la seg bekymre av, det er veldig lite kriminalitet her til lands generelt, så det er helt trygt, både i Levanger og i Oslo, det er klart det er kriminelle der ute, men skal man gå rundt å være bekymret for det i et land som Norge, ja da har man ikke mye slingringsmonn. 2
Vokteren Skrevet søndag kl 06:38 Skrevet søndag kl 06:38 VifteKopp skrev (På 11.7.2025 den 22.24): Vi trenger ikke bosetting i hele landet. Vi trenger bosetting de stedene hvor vi ekstraherer og bearbeider ressurser. Det er ikke noe poeng i å holde bygder hvor det ikke lenger foregår verdiskaping kunstig i live med statlige overføringer. I stedet bør vi satse disse ressursene på stedene hvor det faktisk skapes noe. Merkelig holdning til evigvarende og bærekraftig verdiskaping som handler om å høste av naturens matfat, skape arbeidsplasser i turistnæringen, naturopplevelser, kraftproduksjon, fisk, tømmer osv osv…. Den tilsynelatende høye verdiskapingen i Oslogryta er ikke annet enn resultatet av et opphypet boligmarked, papirflytting og forvaltning av kortvarige oljepenger (som opprinnelig er hentet langt fra Karl Johansgate) 5 2
VifteKopp Skrevet søndag kl 06:57 Skrevet søndag kl 06:57 Vokteren skrev (17 minutter siden): Merkelig holdning til evigvarende og bærekraftig verdiskaping som handler om å høste av naturens matfat, skape arbeidsplasser i turistnæringen, naturopplevelser, kraftproduksjon, fisk, tømmer osv osv…. Den tilsynelatende høye verdiskapingen i Oslogryta er ikke annet enn resultatet av et opphypet boligmarked, papirflytting og forvaltning av kortvarige oljepenger (som opprinnelig er hentet langt fra Karl Johansgate) Hvis du ikke leser hva jeg skriver, så er det enkelt å komme med oppgulpet ditt. Jeg sier vi må skille mellom distriktskommuner som skaper verdier, og de som ikke gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå