Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

248 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      77
    • Nei
      129
    • Usikker
      42

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

Målinger går opp og ned. Nå er det ferrolegeringstoll som har vært på agendaen, og det merkes. Det er uansett interessant at en av kronargumentene til Nei til EU i 94 har forvitret kraftig. Og hvis Sverige går inn styrkes argumentet for Euro betraktelig.

Åja, jeg skjønner. Når nei-siden dobles så "Går meningsmålinger opp og ned", men når ja-siden var på fremmarsj her for et halvår siden så var det nesten så man forlangte folkeavstemming sporenstraks, for nå ville jo alle være med? :D

Jeg har for vane og klage over en del saker og ting her, som f. eks skattenivå, byråkratisk vissvass, unødvendig feminisme som heller burde blitt anvendt der det faktisk trengs osvosv..

Men en ting jeg virkelig er takknemlig for her i landet er at vi er en av få land i Europa med innbyggere som er oppegående noktil  å stå imot EU-monsteret - Selv til tross for utallige timer med lobbyvirksomhet fra våre egne politikere. 

Nå leste jeg litt om Europabevegelsen, en "Tverrpolitisk organisasjon" som jobber for at vi skal bli medlemmer. 

Nåværende leder Trine er Stortingsrepresentant for Oslo (AP)

Forgjengeren Heidi var Skribent og høyrepolitiker

Forgjengeren Jan Erik var statsviter (altså, en som har råd til å bare "mene ting", gjerne de samme tingene som politikere mener)

Forgjengeren Pål var norsk politiker fra MDG og bor for tiden i Brussel, EU sin bastion. 

Forgjengeren Sven Roald var Stortingspolitiker for Østfold AP 

Forgjengeren Wenche var en av initiativtakerne til "Radikalt Europa" som fremstår som en typisk lobby-organisasjon/vennenettverk  beståendeav SV/AP Politikere

(Jeg skriver mye "var" ovenfor, er nok rett og si "er" om mange av disse, jeg har bare skumlest nå)

Men anyways, nå har jeg bare gått tilbake til 2003, mye tilsvarende før dette også.. 

Ja-siden til EU er ikke akkurat en  "organisk" bevegelse for å si det slik, dette er mennesker som ønsker å berike seg selv på bekostning av eget land og egne innbyggere. De bryr seg katta om alle utfordringene EU bringer med seg, og fremstiller den minste forenkling som guds gave som vi ikke hadde klart å finne på uten hjelp fra politiker-eliten i Brussel.

Og da er det godt at folk flest faktisk ser gjennom disse billige argumentene og all FOMO-skremselen. 
Vi har det veldig fint på egenhånd, og er det en ting vi ikke trenger er det enda flere politikere i et allerede byråkratisk overlesset land. 

Det gjør meg faktisk litt glad, og vissheten om at EU-medlemsskap er helt urealistisk i mange tiår fremover gjør meg enda mer glad. :)

Endret av Cyrio
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutes ago, Cyrio said:

Åja, jeg skjønner. Når nei-siden dobles så "Går meningsmålinger opp og ned", men når ja-siden var på fremmarsj her for et halvår siden så var det nesten så man forlangte folkeavstemming sporenstraks, for nå ville jo alle være med? :D

Jeg har for vane og klage over en del saker og ting her, som f. eks skattenivå, byråkratisk vissvass, unødvendig feminisme som heller burde blitt anvendt der det faktisk trengs osvosv..

Men en ting jeg virkelig er takknemlig for her i landet er at vi er en av få land i Europa med innbyggere som er oppegående noktil  å stå imot EU-monsteret - Selv til tross for utallige timer med lobbyvirksomhet fra våre egne politikere. 

Nå leste jeg litt om Europabevegelsen, en "Tverrpolitisk organisasjon" som jobber for at vi skal bli medlemmer. 

Forgjengeren Jan Erik var statsviter (altså, en som har råd til å bare "mene ting", gjerne de samme tingene som politikere mener)

Forgjengeren Pål var norsk politiker fra MDG og bor for tiden i Brussel, EU sin bastion. 

Forgjengeren Wenche var en av initiativtakerne til "Radikalt Europa" som fremstår som en typisk lobby-organisasjon/vennenettverk  beståendeav SV/AP Politikere

(Jeg skriver mye "var" ovenfor, er nok rett og si "er" om mange av disse, jeg har bare skumlest nå)

Men anyways, nå har jeg bare gått tilbake til 2003, mye tilsvarende før dette også.. 

Ja-siden til EU er ikke akkurat en  "organisk" bevegelse for å si det slik, dette er mennesker som ønsker å berike seg selv på bekostning av eget land og egne innbyggere. De bryr seg katta om alle utfordringene EU bringer med seg, og fremstiller den minste forenkling som guds gave som vi ikke hadde klart å finne på uten hjelp fra politiker-eliten i Brussel.

Og da er det godt at folk flest faktisk ser gjennom disse billige argumentene og all FOMO-skremselen. 
Vi har det veldig fint på egenhånd, og er det en ting vi ikke trenger er det enda flere politikere i et allerede byråkratisk overlesset land. 

Det gjør meg faktisk litt glad, og vissheten om at EU-medlemsskap er helt urealistisk i mange tiår fremover gjør meg enda mer glad. :)

Debatten om Norge skal bli medlem av EU er ikke mye å skryte av. Det som er interessant her er at argumentene for å innføre Euro er blitt sterkere når en ser det i et 30-årsperspektiv.

• Liker 2
Gjest Slettet-14hq8Y
Skrevet

Jeg lurer på hvor mye Nei Til EU har mottatt av russiske penger opp igjennom årene. Jeg lurer også på om Norge allerede hadde vært medlem om det ikke hadde vært for russisk påvirkning. 

Skrevet
Slettet-14hq8Y skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på hvor mye Nei Til EU har mottatt av russiske penger opp igjennom årene. Jeg lurer også på om Norge allerede hadde vært medlem om det ikke hadde vært for russisk påvirkning. 

Fint du har noe å lure på :) 

Selv har jeg mottatt litt i overkant av en mrd  av Russland for å være mot EU. Det blir fort penger av slikt

• Liker 2
Skrevet
12 minutes ago, Slettet-14hq8Y said:

Det er et godt spørsmål. En kan også spørre seg om det var noe sovjetisk påvirkning i 72.

• Liker 2
Skrevet
Cyrio skrev (16 timer siden):

Åja, jeg skjønner. Når nei-siden dobles så "Går meningsmålinger opp og ned", men når ja-siden var på fremmarsj her for et halvår siden så var det nesten så man forlangte folkeavstemming sporenstraks,

Hen sa faktisk akkurat det samme den gang også, så du har nok ikke skjønt så mye som du tror, det var heller ingen krav av noe som helst sporenstreks. At det nok kan være på tide med et nytt valg er det nok liten tvil om, de fleste under 50 har ikke hatt muligheten til å stemme om dette, jeg er fremdeles nei, men jeg må jo faktisk gis sjansen til å stemme nei. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Slettet-14hq8Y skrev (16 timer siden):

Desperasjonen i EU er tydeligvis økende over indre spenninger samt egen energi-  og sikkerhetspolitiske situasjon.
Konsekvenser av egne dårlige veivalg som gjør at unionen leter med lys og lykte i nærområdet etter kontroll over mer energi, naturressurser osv som kan kanaliseres til Brussel.

Jeg lurer derfor på hvor mye penger og støtte til påvirkningskampanjer Ja til EU har mottatt fra Brussel.
Bare minner om at skepsisen til EU er voksende selv når Russlands omdømme er på et historisk lavmål.

• Liker 3
Skrevet
Vokteren skrev (4 minutter siden):

Desperasjonen i EU er tydeligvis økende over indre spenninger samt egen energi-  og sikkerhetspolitiske situasjon.
Konsekvenser av egne dårlige veivalg som gjør at unionen leter med lys og lykte i nærområdet etter kontroll over mer energi, naturressurser osv som kan kanaliseres til Brussel.

Jeg lurer derfor på hvor mye penger og støtte til påvirkningskampanjer Ja til EU har mottatt fra Brussel.
Bare minner om at skepsisen til EU er voksende selv når Russlands omdømme er på et historisk lavmål.

USA ønsker vel også å sponse nei kreftene...spesielt der de kan dytte frem nasjonalistiske og fascistiske krefter. Sånn sett er det nok en enorm motbakke å kjempe for. EU har egentlig gått for langt i sin iver etter å regulere alt mellom himmel og jord. Et mer løsere EU basert på frihandel alene uten disse vannvittige reguleringene hadde nok fristet flere. 

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

USA ønsker vel også å sponse nei kreftene...spesielt der de kan dytte frem nasjonalistiske og fascistiske krefter. Sånn sett er det nok en enorm motbakke å kjempe for. EU har egentlig gått for langt i sin iver etter å regulere alt mellom himmel og jord. Et mer løsere EU basert på frihandel alene uten disse vannvittige reguleringene hadde nok fristet flere. 

Det er riktig.
Brussels ekspansjonsiver, hovmod, maktbegjær og reguleringskåthet har underminert hele unionen.
Underveis har de «glemt» både energi, sikkerhet, naturressurser, individet og lokaldemokratiet.

Uheldige forhold som finner grobunn både i USA og i Russland.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (På 23.4.2025 den 19.29):

Argumentene dine faller som korthus.

Samene har de siste årene fått stadig mer selvstendighet, jfr Sametinget og Finnmarkseiendommen.

Brussel går motsatt vei…..

De siste årene? Sametinget har vært der siden 1989.

Men hva har Sametinget med saken å gjøre? Sametinget gjelder samene, men det bor ikke bare samer i Finnmark. Sametinget styrer heller ikke Kautokeino. De er bare et rådgivende organ.

Så, vil du at Kautokeino skal styres fra Oslo eller ikke? Skal makten sentraliseres i Oslo eller ikke?

Vokteren skrev (På 30.4.2025 den 6.39):

Hva har dette med EUs frihandel og tollfrihet å gjøre ?

Dette stinker av lobbyvirksomhet fra tysk bilindustri som gjerne vil ha enda større omløpshastighet /kortere levetid for biler.
Den urbane klimalobbyen som vil at ingen skal eie egen bil men kun kjøre kollektivt, har også hengt seg på.

Vil ikke hyppigere kontroll kunne forebygge større skader som følge av slitasje eller annet, og dermed potensielt forlenge levetiden på biler?

Endret av Markiii
  • Liker 1
Skrevet
Politikkpatrioten385 skrev (På 14.5.2025 den 10.54):

Som det har blitt nevnt av nesten alle partier unntatt Høyre skal Norge styres fra oslo og ikke brussel. Vi burde trekke oss fra EØS og forhandle noe bedre som gir oss en friere stilling. Vi må unngå for mange avtaler med andre land som gjør at vi må følge regler og lover som ikke nødvendigvis passer med norsk kultur og lov. Med andre ord skal vi ihvertfall ikke inn i EU.

Ok, så Norge skal stå helt alene økonomisk, men jeg regner med at du mener vi fortsatt bør ta del i en forsvarsallianse som NATO?

Kan du ikke gjøre rede for tankegangen din her. Du tenker at Norge helt fint kan stå alene økonomisk, og at vi vil ha makt i separate forhandlinger med både EU, USA og Kina? Du tenker at Norge ikke vil bli overkjørt?

Jeg vil gjerne vite hva dere som er så tydelige motstandere av medlemskap i EU tenker her.

For USA ønsker jo å splitte EU slik at de kan forhandle med hvert enkelt land. Da får USA mye større makt siden hver enkelt land separat har lite å stille opp med.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (På 27.11.2025 den 8.36):

Den plutselige begeistringen i Brussel for tollmurer, er et klart signal om et EU i krise.
Da hiver man prinsippene på søpla og forsøker å utnytte små land.
Den naive og ansvarsfraskrivende holdningen om ytterligere globalisering og nedprioritering av sikkerhetspolitikk, har spilt falitt i en verden som er preget av realpolitikk.

Så tollmurer betyr at EU er i krise, men tollmurer betyr også at USA ikke er i krise?

Hvilke prinsipper kastes på søpla? Hvilke små land forsøker man å utnytte?

Hvordan er dette globalisering? Er EU global?

Er det globalisering at USA består av flere delstater som er sentralstyrt?

Er det å prioritere sikkerhetspolitikk å satse på å stå helt alene i møte med for eksempel USA og Kina?

Sånn rent realpolitisk, tror du Norge har mye å stille opp med mot EU, USA og Kina?

Vokteren skrev (På 27.11.2025 den 9.30):

Denne dominante, arrogante og ansvarsfraskrivende holdningen har bidratt til handelskrig, uvennskap med USA, fiendskap med Russland og indre uro i EU.

Handelskrigen var det da USA som startet.

Og fiendskapet med Russland var det Russland som startet.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skylder på EU for at USA startet handelskrig med hele verden (ikke bare EU), og at Russland invaderte Ukraina.  

Vokteren skrev (2 timer siden):

Brussel er en by med en populasjon på ca. 1,2-1,3 millioner mennesker. Hva skal de med all denne energien og alle disse naturressursene?

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Cyrio skrev (20 timer siden):

Ekte grasrot dette LOL:lol:

Cyrio skrev (20 timer siden):

Jeg hadde også gledet meg om det ikke var for at vi hadde politikere som til tross for at Norge(formelt)ikke er med er de mest EU-lojale i hele Europa, ja mer servile enn de landene som er fulle medlemmer og likevel med iver og entusiasme sluker det ene EU-direktivet etter det andre og implementerer regler som setter EUs lover over norske lover. Verst av disse er "arbeider"-partiet og Høire. Det verste jeg hører er folk som er "mot EU men"...for så å forsvare hvert eneste forbanna EU-direktiv og hvor viktig det er at Norge gir full gass for å "nå EUs mål". AP er f.eks full av slike fake "EU-mostandere"; som utad sier at de er "imot EU". "Jeg er imot EU-men" later til å være et særnorsk fenomen. Hva de er "imot" klarer ikke jeg helt å se da.

Imaginacíon skrev (20 timer siden):

Debatten om Norge skal bli medlem av EU er ikke mye å skryte av. Det som er interessant her er at argumentene for å innføre Euro er blitt sterkere når en ser det i et 30-årsperspektiv.

Interessant det du skriver om euroen. For ja, den er sterk nå men er du nå så sikker på om den er det om 30 år? Europa er ikke akkurat noen motor i verdensøkonomien lenger.

wampster skrev (19 timer siden):

Selv har jeg mottatt litt i overkant av en mrd  av Russland for å være mot EU. Det blir fort penger av slikt

Rart at jeg aldri har sett noe til disse pengene da LOL. Slik McHartysistisk retorikk er faktisk ikke noe nytt i disse debattene. Allerede i 1972 kom høyresidens ja-folk med beskyldninger om at Sovjetunionen og KGB sponset Folkebevegelsen Mot EEC. Ikke noe nytt. Men jeg tror heller at Sovjetunionen/Russland gjennom tidene heller ville hatt mer interesse av å undergrave NATO enn EEC/EF/EU.

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Morromann said:

Ekte grasrot dette LOL:lol:

Jeg hadde også gledet meg om det ikke var for at vi hadde politikere som til tross for at Norge(formelt)ikke er med er de mest EU-lojale i hele Europa, ja mer servile enn de landene som er fulle medlemmer og likevel med iver og entusiasme sluker det ene EU-direktivet etter det andre og implementerer regler som setter EUs lover over norske lover. Verst av disse er "arbeider"-partiet og Høire. Det verste jeg hører er folk som er "mot EU men"...for så å forsvare hvert eneste forbanna EU-direktiv og hvor viktig det er at Norge gir full gass for å "nå EUs mål". AP er f.eks full av slike fake "EU-mostandere"; som utad sier at de er "imot EU". "Jeg er imot EU-men" later til å være et særnorsk fenomen. Hva de er "imot" klarer ikke jeg helt å se da.

Interessant det du skriver om euroen. For ja, den er sterk nå men er du nå så sikker på om den er det om 30 år? Europa er ikke akkurat noen motor i verdensøkonomien lenger.

Rart at jeg aldri har sett noe til disse pengene da LOL. Slik McHartysistisk retorikk er faktisk ikke noe nytt i disse debattene. Allerede i 1972 kom høyresidens ja-folk med beskyldninger om at Sovjetunionen og KGB sponset Folkebevegelsen Mot EEC. Ikke noe nytt. Men jeg tror heller at Sovjetunionen/Russland gjennom tidene heller ville hatt mer interesse av å undergrave NATO enn EEC/EF/EU.

Det er ikke at den er sterk som er poenget, det er at vi er blitt mer like resten av Europa, og at vi har fått fenomenalt sterke muskler til å drive motkonjunkturspolitikk.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (19 timer siden):

Det er et godt spørsmål. En kan også spørre seg om det var noe sovjetisk påvirkning i 72.

En kan jo spørre om det var folket selv som valgte å tenke selv om at man ville styre selv og tok en helt selvstendig og demokratisk beslutning på dette grunnlaget. Å gi utenlandsk påvirkning skylden er et klassisk eksempel på de dårlige tapernes argumenter.

skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Hen sa faktisk akkurat det samme den gang også, så du har nok ikke skjønt så mye som du tror, det var heller ingen krav av noe som helst sporenstreks. At det nok kan være på tide med et nytt valg er det nok liten tvil om, de fleste under 50 har ikke hatt muligheten til å stemme om dette, jeg er fremdeles nei, men jeg må jo faktisk gis sjansen til å stemme nei. 

Hvorfor det når det allerede er slik du ønsker at det skal være? Bare fordi jeg lurer; hva med EU er det du er imot?

Selv ønsker jeg en folkeavstemning om vi skal fortsette eller ikke å være medlem av EØS som har vist seg å være en ren slavekontrakt.

• Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, Morromann said:

En kan jo spørre om det var folket selv som valgte å tenke selv om at man ville styre selv og tok en helt selvstendig og demokratisk beslutning på dette grunnlaget. Å gi utenlandsk påvirkning skylden er et klassisk eksempel på de dårlige tapernes argumenter.

Hvorfor det når det allerede er slik du ønsker at det skal være? Bare fordi jeg lurer; hva med EU er det du er imot?

Selv ønsker jeg en folkeavstemning om vi skal fortsette eller ikke å være medlem av EØS som har vist seg å være en ren slavekontrakt.

Jeg og Krig og fred bare spør. Hvis det kommer på det rene at det er slik, er det jo en fin ting å få vite.

• Liker 1
Skrevet
Morromann skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det når det allerede er slik du ønsker at det skal være?

Som sagt jeg har ikke stemt om det, de fleste under 50 har ikke hatt muligheten, du omtaler EØS som en slavekontrakt, vel vi har ikke kunnet velge om vi vil ha EU, og det er i mine øyne det samme, som du selv sier du ønsker muligheten til å stemme om EØS, vi bør ha muligheten til å si noe om disse avtalene med jevne mellomrom. 

Det er klart vi må vite hva vi stemmer om også, det er faktisk den beste grunnen til å la være akkurat nå. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
20 hours ago, wampster said:

Mener du helt seriøst at Russland/Sovjet er/var likegyldig til norsk medlemskap? eller mener du at de håper på et nei, men var/er alt for moralsk redelige til å ville påvirke?

Selvfølgelig har de vært involvert økonomisk i norsk eu debatt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
WiiBoy skrev (14 minutter siden):

Mener du helt seriøst at Russland/Sovjet er/var likegyldig til norsk medlemskap? eller mener du at de håper på et nei, men var/er alt for moralsk redelige til å ville påvirke?

Selvfølgelig har de vært involvert økonomisk i norsk eu debatt.

På samme måte som andre land prøvde/prøver å påvirke oss i motsatt retning? 

Eller er de landene som prøvde å få oss/påvirke oss inn (og fortsatt prøver) bra,
men det/de landene som som prøvde å holde oss ute dårlig?

Takk gud forresten for at det var noen voksne på jobb og klarte å stemme ned det umåtelig absurde forslaget om at Norge skulle stille som garantist for lånet/lånene EU vil gi til Ukraina (som vi ikke er medlem av, noe vi har fått erfare med tollen de påla oss) på 2.5000mrd kroner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...