Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

199 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      61
    • Nei
      100
    • Usikker
      38

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater røyk og snus. Lukten er ufyselig på begge, men røyk er værre.
Skulle gjerne sett at vi fikk strengere røykelov. Burde ikke vært lovt å røyke på gatene, festivaler og konserter hvor det oppholdes andre folk.

Sett opp kamera overalt i bysentrum, tren opp AI til å oppdage folk som kaster røyk, snus og tyggegummi å gi dem bot på 5000kr. 

Som eier av leilighet i borettslag skulle jeg også ønsket at det var mulig for borettslaget å nekte beboere å røyke utendørs, men vi har ikke lov til å nekte dem å røyke på egen veranda. Jeg merker med en gang om naboer røyker på verandaen sin i nærhet av min leilighet. Jeg har en nabo som røyker ekstremt mye og når jeg sover og han går forbi soverommet mitt så lukter jeg røyken som sitter igjen på han og da klarer jeg ikke å sove videre.
En gang var jeg på treningsenter og en annen der hadde vært ute å røyket, og jeg merket luktet ekstremt - Det var skikkelig ufyselig å trene der da.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kreves også flertall i Stortinget om et parti ønsker å ta Norge mot EU. Nytter ikke å stemme på et parti som er for EU, hvis ingen andre partier ikke har det på sitt partiprogram.

Likevel synes godt at partier kunne våget å ta debatt og diskusjon rundt EU og ny folkeavstemming, selv om partiet er direkte mot EU.

Skrevet

Det er vell ikke urimelig å anta at EU setter EU foran de individuelle landene, som f.eks Norge.

Spørmål; Norges partiutvalgte kan gjøre en bedre jobb enn det EU's sammarbeid gjør totalt?

Hvordan blir Norges posisjon internasjonalt om vi ikke er med i EU?

Har vi grunn til å anta at Norges befolkning og våre politikere er i stand til å beslutte bedre valg enn EU generelt?

Skrevet
On 8/4/2025 at 9:35 PM, leticia said:

Enig med deg om snusen. Fordelen med snusen er at den (med unntak av de som hiver den på gata for barn og dyr å få tak i ) kun går ut over brukeren selv. 

Når det gjelder det du skriver om EU, så er det interessante betraktninger,  men jeg er ikke helt enig med deg. Jeg har en bok om EØS rett jeg enda ikke har startet på, men tar den utover høsten, så får jeg se om jeg endrer mening. Jeg tenker ikke at EU er "perfekt ", men jeg mener likevel at vi står sterkere sammen med EU enn at vi står alene. Nasjonalismen er klar til å bite oss i ræva sånn sett slik jeg ser det. 

Det er flott at det finnes folk som leser bøker. Mitt generelle inntrykk er at både de som støtte og de som er imot EU er omtrent like uvitende, så det er positivt at du prøver å sette deg inn i emnet.

EU kan sannsynligvis like gjerne velte som styrke Europa. Ærlig talt tror jeg at en altfor sterk union vil øke klassekonflikter i et samfunn. Jeg husker den nedlatende tonen som ble brukt av media og politikere etter Brexit. Å ikke støtte EU-medlemskap har rutinemessig blitt likestilt med å være dum, fordomsfull, ubehagelig og rasistisk. Men du kan ikke avfeie sytten og en halv million velgere som idiotiske rasister, uten samtidig å avfeie hele ideen om demokrati. For det er inntrykket jeg får fra mange EU-entusiaster, at innbyggerne i ditt eget land er en trussel og en byrde.

Nasjonalisme blir det du gjør det til. Det kan være etnisk/inkluderende, krigersk/fredsskapende eller konservativt/liberalt/radikalt. Det det fundamentalt sett handler om er å skape et forestilt fellesskap som har legitimitet hos et stort flertall av befolkningen. At demokrati og nasjonalisme utviklet seg samtidig var ingen tilfeldighet.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg er mer misfornøyd med EU enn jeg var før. Men EU er et fremskritt for vår del av verden. Tenk å kunne jobbe over hele dette svære området med få hindre. Å kunne reise fritt. Ikke like fritt som før riktignok. 

Jeg er ikke bekymret for demokratiet i EU. Det var noen som mente at det ikke er mulig å gjøre noe med saken hvis det er beslutninger en ikke liker. Det er det jo. Det er det åpenbare: En kan stemme. En kan kontakte representanter i EU-parlamentet. Bli med i passende organisasjoner.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...