Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Det er ingen her som var 100% homofile, men nå er blitt transformert til en 100% heterofil, det er ikke noe som er mulig. 

For dette er selvfølgelig du selverklært ekspert på?

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner det at man ikke kan si at man har "kurert" en homofil ved å vise til at 16 åringer er usikre på egen seksualitet. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Kjell Sande skrev (38 minutter siden):

Her misforstår du. Jeg snakker om en person som kommer til meg. Han er homofil og ønsker å bli heterofil. Jeg ser at personen sliter og har det vondt. Grunnen til at han er homofil tror han selv er at han ble misbrukt som liten gutt. Jeg lytter til, viser medfølelse og kjærlighet. 

Så du har altså ikke lyst til å "omvende" denne personen? At han sliter, er vel i hovedsak med bakgrunn i slik som Skaftetryne32 sier, hvordan homofile blir møtt, spesielt innenfor kristendommen. 

Kjell Sande skrev (38 minutter siden):

Jeg har en venn som var homofil og ble heterofil.

Okay, jeg kjenner noen som har gått andre veien. At de har levd i et heterofilt forhold og så etterhvert valgt å bryte ut og leve livet sitt med en av samme kjønn. Litt kjipt og forvirrende for barnet som var født inn i det forholdet som ble brutt opp.

Men hvis du går inn i den undersøkelsen du selv linket til så er ikke det å ha hatt sex med en av samme / ulikt kjønn nok grunnlag for å kunne klassifisere en som homofil eller som heterofil. Vi vet at mange forsøker å leve i et heterofilt forhold fordi det er så skamfullt (i hovedsak pga bibelen sier det er fyfy), mens de til slutt ikke greier det lenger, og er tro mot seg selv, og finner en av samme kjønn. 

Hva ville du gjort hvis (som du selv kaller det) noen kom til deg og ønsket å gå andre veien, fra heterofil til homofil? Hadde støtten og omsorgen din var like "ivrig" da? 

Endret av leticia
skrivefeil
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner det at man ikke kan si at man har "kurert" en homofil

Da lytter vi til den selverklærte eksperten.

Det er du som sier jeg er ekspert, ikke på noe punkt har jeg sagt at jeg er en ekspert, så du lyver.

skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner det at man ikke kan si at man har "kurert" en homofil ved å vise til at 16 åringer er usikre på egen seksualitet. 

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Det er du som sier jeg er ekspert, ikke på noe punkt har jeg sagt at jeg er en ekspert, så du lyver.

PÃ¥inter skrev (19 minutter siden):

skaftetryne32 skrev (17 minutter siden):

Hvordan kan du uttale deg om emnet når du verken er utdannet eller har førstehåndskunnskap om rapporten?

Skrevet
Kjell Sande skrev (47 minutter siden):

Her misforstår du. Jeg snakker om en person som kommer til meg. Han er homofil og ønsker å bli heterofil. Jeg ser at personen sliter og har det vondt. Grunnen til at han er homofil tror han selv er at han ble misbrukt som liten gutt. Jeg lytter til, viser medfølelse og kjærlighet. 

Jeg har en venn som var homofil og ble heterofil. 

Hva ville du ha gjort? Hva er moralsk riktig?

Det uthevede er det som er riktig å gjøre, men spør du meg er ikke dette et problem du skal forsøke "å fikse", så hva ville du gjort dersom denne personen eksplisitt ber deg om din hjelp og dine råd til å komme ut av problemet personen har? 

• Liker 3
Skrevet
PÃ¥inter skrev (23 minutter siden):

Hvordan kan du uttale deg om emnet når du verken er utdannet eller har førstehåndskunnskap om rapporten?

Du kan jo prøve å lese den, jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke gjorde det før du helt umotivert begynte å  spre løgner om meg. 

• Liker 4
Skrevet
Baranladion skrev (33 minutter siden):

Det uthevede er det som er riktig å gjøre, men spør du meg er ikke dette et problem du skal forsøke "å fikse", så hva ville du gjort dersom denne personen eksplisitt ber deg om din hjelp og dine råd til å komme ut av problemet personen har? 

Min erfaring er at folk som har et problem gjerne har gått med dette en periode og har mange tanker rundt dette. Min første oppgave er å finne ut hvor personen "befinner seg". Da må jeg lytte med et åpent sinn. Mine kommentarer må ikke inneholde min løsning, men bekrefte at jeg hører etter og forstår hva personen sier og hvordan han vurderer situasjonen.

Så hva om han ber meg om hjelp til å komme ut av problemet han har?

Her er det vanskelig å være entydig. Men her er noen varianter:

• Jeg anbefaler personen å søke profesjonell hjelp. Samtidig som jeg tilbyr personen min hjelp og støtte langs veien han velger.
  • Hvis personen har et åndelig problem, vil jeg tilby forbønn og kanskje lese bibelen sammen med personen.
  • Hvis personen har behov for dypere sjelesorg (åndelig rådgivning) vil jeg henvise til en som har gaver og dypere erfaring enn meg.
  • Hvis personen ønsker, kan jeg formidle kontakt med, slik at han får prate med min venn som var homofil men er blitt heterofil
  • Uansett vil jeg ta personen på alvor og tilby mitt vennskap, eller inkludere han i et fellesskap der han kan trives.
  • Om noen har et problem med homofili, er det viktig å ta dette på alvor. Men også vise respekt og la personen få vite at han ikke er definert av et problem, men av den han er. 
  • Vi er kalt til å elske mennesker som oss selv. Dette innebærer alltid å tenke - dette kunne like gjerne ha vært meg selv. Samtidig som vi aksepterer og elsker alle som velger annerledes enn jeg.
Skrevet
Kjell Sande skrev (2 timer siden):

Mitt utgangspunkt er at alle mennesker er skapt perfekt.

Dette er et ganske ironisk utsagn fra en person med et profilbilde av seg selv (antar jeg) med briller. Hvis du og alle andre er skapt perfekt, hvordan kan du da ha et imperfekt syn, eller andre skavanker?

Dette er åpenbart et teologisk standpunkt du enten ikke har tenkt gjennom, eller ikke egentlig mener.

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (2 timer siden):

Okay, jeg kjenner noen som har gått andre veien.

Tror ikke det er uvanlig at noen litt senere i livet er blitt bedre kjent med seg selv, tryggere på seg selv, og våger ta valg (om å være seg selv) de ikke hadde gjort tidligere i livet.  Også om andre ting enn seksuell orientering. Tror også et menneskes erfaringer i livet kan spille inn, men uansett er konverteringsterapi bare ondskapsfullt. Mennesker i en sårbar, vanskelig situasjon trenger hjelp til å elske seg selv, bli trygg, føle seg godtatt, og ikke forakte seg selv, se på seg selv som syndig, eller feil, eller noe som må repareres slik at de passer til innholdet av en gammel bok..

• Liker 2
Skrevet
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Min erfaring er at folk som har et problem gjerne har gått med dette en periode og har mange tanker rundt dette. Min første oppgave er å finne ut hvor personen "befinner seg". Da må jeg lytte med et åpent sinn. Mine kommentarer må ikke inneholde min løsning, men bekrefte at jeg hører etter og forstår hva personen sier og hvordan han vurderer situasjonen.

Så hva om han ber meg om hjelp til å komme ut av problemet han har?

Her er det vanskelig å være entydig. Men her er noen varianter:

• Jeg anbefaler personen å søke profesjonell hjelp. Samtidig som jeg tilbyr personen min hjelp og støtte langs veien han velger.
  • Hvis personen har et åndelig problem, vil jeg tilby forbønn og kanskje lese bibelen sammen med personen.
  • Hvis personen har behov for dypere sjelesorg (åndelig rådgivning) vil jeg henvise til en som har gaver og dypere erfaring enn meg.
  • Hvis personen ønsker, kan jeg formidle kontakt med, slik at han får prate med min venn som var homofil men er blitt heterofil
  • Uansett vil jeg ta personen på alvor og tilby mitt vennskap, eller inkludere han i et fellesskap der han kan trives.
  • Om noen har et problem med homofili, er det viktig å ta dette på alvor. Men også vise respekt og la personen få vite at han ikke er definert av et problem, men av den han er. 
  • Vi er kalt til å elske mennesker som oss selv. Dette innebærer alltid å tenke - dette kunne like gjerne ha vært meg selv. Samtidig som vi aksepterer og elsker alle som velger annerledes enn jeg.

Jeg ville lyttet, spurt hva han trengte av meg, og sagt jeg stiller meg til rådighet for hans behov når enn han måtte trenge det (basert på at personen åpenbart har det veldig tøft) 

Jeg hadde egentlig bare stilt ett spørsmål; Hvorfor føler du at det er problematisk å være homofil / Hvorfor vil du gå fra å være homofil til heterofil? 

Herfra så kommer det sikkert et gedigent tre av forskjellige problestillinger og spørsmål, som verken du eller jeg sannsynligvis er særlig skikket til å håndtere, og således nok hadde gått rett i fella og hjulpet basert på vår egen overbevisning. 

• Liker 3
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden):

Dette er et ganske ironisk utsagn fra en person med et profilbilde av seg selv (antar jeg) med briller. Hvis du og alle andre er skapt perfekt, hvordan kan du da ha et imperfekt syn, eller andre skavanker?

Dette er åpenbart et teologisk standpunkt du enten ikke har tenkt gjennom, eller ikke egentlig mener.

Mitt utgangspunkt er at alle er en perfekt versjon av seg selv. Men du har helt rett, vi blir født med skavanker. Jeg støtter 100% Amalie Skram som snakker om Arv, Miljø og utløsende Moment. 
Den teologiske varianten av dette er at en gjenfødt kristen har en perfekt ånd i Kristus. Det er ingen rett man kan kreve i det sekulære samfunnet vi lever i, men noe man kan få Guds rike. 
Hvordan det onde kom inn og fikk en innflytelse er en annen historie. Dette handler om både tid og evighet.

Skrevet
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Jeg ville lyttet, spurt hva han trengte av meg, og sagt jeg stiller meg til rådighet for hans behov når enn han måtte trenge det (basert på at personen åpenbart har det veldig tøft) 

Jeg hadde egentlig bare stilt ett spørsmål; Hvorfor føler du at det er problematisk å være homofil / Hvorfor vil du gå fra å være homofil til heterofil? 

Herfra så kommer det sikkert et gedigent tre av forskjellige problestillinger og spørsmål, som verken du eller jeg sannsynligvis er særlig skikket til å håndtere, og således nok hadde gått rett i fella og hjulpet basert på vår egen overbevisning.

Ditt ene spørsmål ville jeg ha ventet med. Alle mennesker har sin egen historie. Når folk sliter og trenger hjelp, er det som en trykkoker på innsiden. Da ville jeg bare sagt "fortell hvordan du har det". Jeg kan ikke tenke meg at det å gå fra å være homofil til å bli hetrofil ville løse denne personen sine problemer. Problemene ligger ofte mye dypere enn som så.  Livet er tøft, det er en lang vei å gå. Noe må vi akseptere og legge bak oss. Noe kan vi forandre. Rettferdighet og tilgivelse er viktige prinsipp. 

Jeg sier ikke at det er feil å stille dine spørsmål. Men tillit og timing er viktig. Oppmuntring er heller aldri feil. Det å gi folk positive tilbakemeldinger hele veien er utrolig viktig. Når folk kjenner seg elsket starter helbredelsesprosessene.

Skrevet
Kjell Sande skrev (8 minutter siden):

Mitt utgangspunkt er at alle er en perfekt versjon av seg selv.

Hva i all verden betyr dette? For meg høres det ut som en deepity - et utsagn som høres dypt ut, men som egentlig er meningsløst.

Ja, alle er akkurat seg selv, og ingen andre, men hva har perfekt å gjøre med det?

Kjell Sande skrev (12 minutter siden):

Men du har helt rett, vi blir født med skavanker.

Så da du mente altså ikke det du skrev om at vi alle er skapt perfekte...

Kjell Sande skrev (13 minutter siden):

Den teologiske varianten av dette er at en gjenfødt kristen har en perfekt ånd i Kristus.

Dette høres også ut som en deepity. Hva i all verden betyr dette?

Beklager om jeg virker skarp. Jeg tviler ikke på at du er oppriktig og mener dette godt, men jeg synes ofte ikke det du skriver gir mening.

• Liker 3
Skrevet
Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

Ditt ene spørsmål ville jeg ha ventet med.

Kjell Sande skrev (5 minutter siden):

Da ville jeg bare sagt "fortell hvordan du har det"

Spørsmålet mitt er selvsagt "ventet med", i denne tenkte situasjonen har vi kommet lenger enn startfasen, slik forstår ihvertfall jeg det, når du ramser opp 7 punkter med forslag til hjelp allerede. 

• Liker 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Hva i all verden betyr dette? For meg høres det ut som en deepity - et utsagn som høres dypt ut, men som egentlig er meningsløst.

Ja, alle er akkurat seg selv, og ingen andre, men hva har perfekt å gjøre med det?

Så da du mente altså ikke det du skrev om at vi alle er skapt perfekte...

Dette høres også ut som en deepity. Hva i all verden betyr dette?

Beklager om jeg virker skarp. Jeg tviler ikke på at du er oppriktig og mener dette godt, men jeg synes ofte ikke det du skriver gir mening.

Det er nok en deepity - ja. Der lærte jeg et nytt ord. Jeg har en lei tendens til å blande mitt åndelige og mitt "her på denne jorden" språk. Og du gjennomskuer meg alltid. 
Når det er sagt, så bruker jeg alltid å oppmuntre mennesker. Se positive sider, lære å elske seg selv. Samtidig som en kan jobbe med å ta tak i de "dårlige sidene" vi hele tiden sliter med "her på denne jorden."
For mennesker handler mye om å være trygg, akseptert og betydningsfull. Når jeg "preker" for politikere pleier jeg å si at for rusavhengige består frelse består i "jobb, arbeide og venner." Da kan folk få fram det beste i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...