Gå til innhold

Trump 2025

Melding lagt til av Uderzo,

Charlie Kirk (tilsynelatende) attentat: Dette er en tragisk hendelse, og uavhengig av hva man mener om personen, fortjener ingen å miste livet for sine meninger. Jeg oppfordrer alle til å vise respekt og omtanke i tråden, og ikke feire eller godte seg over det som har skjedd. La oss holde diskusjonen saklig og medmenneskelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Tussi skrev (15 minutter siden):

Enig, han ville ha debatt og lot andre komme til, han var ikke hatefulle eller noe sånt, han virker oppriktig i sitt ønske om dialog med andre, selv om noen ting gjerne  kunne være usagt

Og så tenker jeg tilbake på drapet på demokratiske politikere i sommer. Hvis dette utvikler seg videre så får man et svært brutalt samfunn. Der man dreper de man er uenig med.

Og hatet på SoMe har allerede begynt å spre seg. 

Ja, jeg er svært bekymret for hva som kommer til å skje videre. Det var allerede ille nok, og Trump kommer til å bruke dette for alt det er verdt.
Dette kan fort eksplodere, kanskje ikke nå, men senere. Vil folk ta til våpen når hans periode er over?

Endret av Uderzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Uderzo said:

Ja, jeg er svært bekymret for hva som kommer til å skje videre. Det var allerede ille nok, og Trump kommer til å bruke dette for alt det er verdt.
Dette kan fort eksplodere, kanskje ikke nå, men senere. Vil folk ta til våpen når hans periode er over?

Det er imo mye som tyder på at det blir en voldelig tid i USA fremover med mindre de finner seg en ytre fiende de kan sloss mot igjen. Dog spørs det om de har "ballene" til å begi seg ut i en konflikt med BRICS atm. Det er desverre imo mer sannsynlig at USA ignorerer ett angrep på ett NATO land (utover det som skjedde i Polen) enn at de regelrett går inn i en krig med seg selv.

Men det som også kan skje er jo at Trump nå utnytter muligheten til å utvide sitt mandat ved å gå aktivt inn å støtte ett NATO land for dermed å kunne erklære at mellomvalget må utsettes.

Gudene vet...

Skrevet
Uderzo skrev (4 minutter siden):

Han var flink til å late som han var en autoritet og snakke over folk, som helt klart appellerte til mange. Men ikke noe som er
unikt blant kommentatorer på høyresiden i USA.

Hvil i fred Kirk, jeg hadde ingenting til overs for fyren, men ingen fortjener å bli drept for sine meninger

Det sagt, som en liten avsporing, og ettersom du nevner høyresiden, så er det vel gjennomgående for mange debattanter at de er uhøflige, avsporer, avbryter og bedriver ufin debatt-teknikk, for eksempel Mehdi Hasan, som bokstavelig talt har skrevet boken om ufin debatt-teknikk. Boka heter "how to win every argument".

• Liker 3
Skrevet
Just now, 0laf said:

Hvil i fred Kirk, jeg hadde ingenting til overs for fyren, men ingen fortjener å bli drept for sine meninger

Det sagt, som en liten avsporing, og ettersom du nevner høyresiden, så er det vel gjennomgående for mange debattanter at de er uhøflige, avsporer, avbryter og bedriver ufin debatt-teknikk, for eksempel Mehdi Hasan, som bokstavelig talt har skrevet boken om ufin debatt-teknikk. Boka heter "how to win every argument".

Det er mange som vinner debatter ifølge dem selv (i eget hode ja).

• Liker 1
Skrevet (endret)
Uderzo skrev (14 minutter siden):

Glimrende debattant vil jeg ikke si han var. Det gikk stort sett i:
Ad hominem-angrep
Overdrivelser og svart-hvitt-tenkning
Avsporinger/red herrings
Cherry-picking av fakta
Aggressiv avbrytelsesstrategi
Appell til følelser fremfor logikk

Debatten han hadde i Cambridge viste alt dette.
Han var flink til å late som han var en autoritet og snakke over folk, som helt klart appellerte til mange. Men ikke noe som er unikt blant kommentatorer på høyresiden i USA.

Dette er helt sant og umulig å være uenig i, men det er også flere tilfeller i uformelle én til én-settinger hvor han valgte en annen form, hvor han var god og forholdt seg roligere og mer lyttende. Det synes jeg fortjener å løftes frem nå på denne dagen. Det er synd han ikke utnyttet dette talentet mer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Skrevet (endret)

ICE arresterte nylig 350 sør-koreanske arbeidere ved en ny Hyundai batterifabrikk i Georgia.

Det viser seg nå at alle hadde gyldig midlertidig visa for installasjon av produksjonsutstyr og opplæring av amerikanske arbeidere for batteriproduksjon.

ICE var egentlig der for å se etter latino arbeidere - men fargesynet er visst ikke så godt hos ICE, og de hadde heller ikke med noen koreanske tolker.

Dette med at Hyundai skulle bygge fabrikker i USA var jo et av prestisjeprosjektene Trump trakk frem tidligere i år.

Videoen starter ved et segment der advokaten forklarer at alle hadde gyldig opphold, men nå sitter på et fly tilbake til Sør-Korea.

Ganske flaut for Trump og ICE.  Men rasisme mot ikke-hvite er noe både ICE og amerikansk politi er kjent for - såkalt "racial profiling".   Mange fargede opplever f.eks. at de er  "guilty of driving all black"...

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
0laf skrev (3 minutter siden):

Ja, det er ikke forbeholdt høyresiden, dessverre er det altfor få gode debatter (og debattanter).
Poenget mitt var at han ikke skilte seg ut som en spesielt god debattant, og at han ikke var en unik stemme på høyresiden i USA, han var en av mange, som jeg vil kalle, kvasi-intellektuelle som overvelder motdebattanter med faglige eller intellektuelle uttrykk for å gi tyngde til argumenter, og metodene hans er strategiske og manipulerende.

• Liker 1
Skrevet
19 minutes ago, Uderzo said:

Nei, da vil JD Vance overta. Hvis ikke venstresiden skyter ham før det.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rune_says skrev (4 minutter siden):

ICE arresterte nylig 350 sør-koreanske arbeidere ved en ny Hyundai batterifabrikk i Georgia.

Det viser seg nå at alle hadde gyldig midlertidig visa for installasjon av produksjonsutstyr og opplæring av amerikanske arbeidere for batteriproduksjon.

ICE var egentlig der for å se etter latino arbeidere - men fargesynet er visst ikke så godt hos ICE, og de hadde heller ikke med noen koreanske tolker.

Dette med at Hyundai skulle bygge fabrikker i USA var jo et av prestisjeprosjektene Trump trakk frem tidligere i år.

Videoen starter ved et segment der advokaten forklarer at alle hadde gyldig opphold, men nå sitter på et fly tilbake til Sør-Korea.

Ganske flaut for Trump og ICE.  Men rasisme mot ikke-hvite er noe både ICE og amerikansk politi er kjent for - såkalt "racial profiling".   Mange fargede opplever f.eks. at de er  "guilty of driving all black"...

Det kan koste USA dyrt hvis Sør-Korea velger å trekke seg mer ut, de har allerede mange investeringer i USA og fremtidige står nå på spill.

• Liker 1
Skrevet
Deechon skrev (2 minutter siden):

Ser ut som morderen er tatt ifølge FBI.

Ja det er motstridende meldinger, men håper han er tatt og at man finner ut hvorfor han gjorde det.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det skal ha vært holdt ett minutt stillhet l representantenes hus, før republikanere skal ha begynt å skrike til demokrater som har skreket tilbake, ifølge cnn

Noe så uverdig 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Dette er helt sant og umulig å være uenig i, men det er også flere tilfeller i uformelle én til én-settinger hvor han valgte en annen form, hvor han var god og forholdt seg roligere og mer lyttende. Det synes jeg fortjener å løftes frem nå på denne dagen. Det er synd han ikke utnyttet dette talentet mer.

Tja... selv om attentatet er tragisk ved at et ungt menneskeliv gikk tapt, må det sies at omstendighetene omkring hans død og hans meget berømte holdninger omkring våpen gjør det ufattelig ironisk. 

Og ironien bli enda større fordi attentatmannen er fremdeles på frifot, selv om det nå er flere opptak som vist ham i forkledning på et tak som ikke var sikret i det hele tatt - som gir paralleller til attentatet mot Trump som hendt fra et usikret tak. 

Nå hersker det forvirring omkring saken, om gjerningsmannen er tatt eller ikke, etter hvert som frustrasjonen vokser. Opptakene vist en forberedt og smart mann som utvilsomt hadde tenkt gjennom alle muligheter i hans angrep. Måten attentatet hendt på tyder på en trent skytter med god skytedisiplin og opplæring som skarpskytter, som hadde rømningsvegen klar når han skulle komme seg ut, og han var maskert slik at det ikke er mulig å identifisere ham. 

Da mene det at en pågripelse kan ikke være snakk om man har tatt gjerningsmannen uten tilstrekkelig bevis. 

Så langt er det en "person of interest" som er under forhør. FBI-direktøren har trukket tilbake hans melding som var om den eldre mannen som hadde blitt pågrepet i forveien. 

Endret av JK22
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Krig og fred skrev (Akkurat nå):

De har allerede tatt til våpen. Og jeg tviler ikke på at de også hadde gjort det hvis Trump tapte valget

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2025_shootings_of_Minnesota_legislators

Ja, det er dessverre flere attentat og forsøk på attentat på politikere, men jeg tenkte mer på en mer organisert måte, som angrepet på amerikanske kongressen var et eksempel på.

Slike enkelt angrep, alvorlige som de er, kan kanskje føre til noe større og enda mer alvorlig. Jeg tror det er sannsynlig at Trump ikke vil forlate det hvite hus når den tiden kommer og det blir mye vold.

• Liker 2
Skrevet
Uderzo skrev (20 minutter siden):

Det kan koste USA dyrt hvis Sør-Korea velger å trekke seg mer ut, de har allerede mange investeringer i USA og fremtidige står nå på spill.

Ikke bare påvirker det Sør-Korea, men alle som vil sende inn ekspertise for å f.eks dra i gang produksjon og lære opp..
Og alle er avhengig av slikt i starten, om en fabrikk som skal starte opp ikke vet om ekspertisen som trengs for å sette igang blir arrestert eller ikke selv om alle papirene er i orden, så kan det være mange ikke tar risikoen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...