Gå til innhold

Diskusjonen vi ikke har om AI

Anbefalte innlegg

Skrevet
39 minutes ago, Maabren said:

Arbeidsroboter som likner mennesker vil kunne utføre mange oppgåver(arbeid) som tydeligvis mennesker finner kjedelig. AI vil være godt integrert med desse robotene for at di skal kunne utføre flest mulig oppgåver på best mulig måte. Det er ok at du ser på det som meningsløst, men det forandrer ikkje muligheten for at roboter som likner mennesker vil ta av nett som smart-mobiler. Det tok litt over 30 år for smart-mobilane. Kor lang tid vil det ta for menneske-liknande roboter? 15-20 år? 

De gjør allerde oppgaver vi finner kjedelig (repetive). Og for da å gjøre disse oppgavene mest effektivt bør de være utformet for den oppgaven. Den menneskelige formen er kun markedsføring. Og språkmodellene som nå markedsføres som AI vil være til minimal nytte her. Fremgangen innen maskinlæring går nok sin gang som den har gjort i mange tiår, lenge før AI-hypen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
39 minutes ago, Vokteren said:

Antar at samfunnet trenger en hel del ressurser til strategi, programmering og vedlikehold av alle KI-verktøyene. Og ikke minst et stort opprørspoliti som skal holde «kveget» nede….

Sikkerhet vil nok håndteres fint av Cyberdyne Systems. Dagens språkmodeller er nær toppen funksjonsmessig men vi er allerede igang med semantiske modeller som har et langt høyere potensiale. Og fuglene vet hva som kommer om 6 mnd-10 år.

• Liker 1
Skrevet (endret)
ps5 skrev (3 minutter siden):

Sikkerhet vil nok håndteres fint av Cyberdyne Systems. Dagens språkmodeller er nær toppen funksjonsmessig men vi er allerede igang med semantiske modeller som har et langt høyere potensiale. Og fuglene vet hva som kommer om 6 mnd-10 år.

Animal farm rykker nærmere….

https://no.wikipedia.org/wiki/Kamerat_Napoleon

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Skrevet (endret)
On 1/25/2026 at 10:38 PM, Smule8o said:

Arbeids-roboter har vært svært utbredt i lang lang tid.

Det stemmer. Og om man kobler AI til en slik industrirobot, så er det ikke godt å si om det vil ha noen praktisk betydning i det hele tatt. Da må jo først behover for AI være til stede.

Vi har for eksempel også hatt fly som kan ta av, gjennomføre turen og lande ved hjelp av autopilot, også i lang tid, men det sitter nå to piloter der til tross for det.

AI kan produsere tekst og bilder på skjerm, og også lyd, men vi kan ikke spise det som kommer ut av et AI system og vi kan heller ikke bruke det som klær, som bolig eller som transportmiddel.

Vi har nå en "eldreboom" under utvikling. Man forsøker å ta teknologi til hjelp i den sammenheng, men problemstillingen er nok stadig vekk at man mangler personell.

AI kan heller ikke ta vare på barna i barnehagen eller å udervise barna i skolen på en slik måte at det oppstår et godt skolemiljø.

AI kan heller ikke klippe håret på noen eller skape et hyggelig miljø på en restaurant.

AI kan jo ikke gjøre noen ting som helst på egen hånd. AI må eventuelt kobles opp mot en robot eller et automatisert system, for å kunne utføre noen arbeidsoppager i den virkelige verden. Automatiserte systemer for masseprodusjon av varer har i liten grad bruk for AI, slik at AI spiller liten rolle fra eller til.

For at AI skal kunne produsere noe eller foreta seg noe i den virkelige verden så må AI kobles opp mot roboter eller andre automatiserte systemer, og de koster penger i ivestering og innkjøp, og så behøver man teknisk driftspersonell til å stå for driften.

Dersom man kan erstatte en frisør med klipperobot til 20 millioner som behøver 4 driftsteknikere for vedlikehold, så er det neppe lønnsomt.

Tidliger langdistensefly hadde typisk 2 flyvere, 1 navigatør og en maskinist, dvs 4 personer til å operere flyet. Gjennom automatisering, så har man nå redusert besetningen til 2 piloter. Arbeidsbelastningen har blitt mindre, men pilotene er der fortsatt.

AI kan nok effektivisere en del jobber, men automatiserte systemer som krever null investering og null vedlikehold, de finnes ikke.

Framtiden i Norge, inneholder nok en forholdvis stor mangel på arbeidskraft, slik at en viss grad av effektivisering gjennom bruk av AI er nok ett av de virkemidlene som behøves.   

Endret av arne22
  • Liker 3
Skrevet
26 minutes ago, arne22 said:

Framtiden i Norge, inneholder nok en forholdvis stor mangel på arbeidskraft, slik at en viss grad av effektivisering gjennom bruk av AI er nok ett av de virkelidelene som behøves.   

Ja, AI har helt klart en plass i fremtiden og det finnes mange bruksområder. Men det er ikke det dagens markedsføring sier at det er. Og ytterligere automatisering av rutineoppgaver både innen industrien og andre områder går sin gang helt uavhengig av ChatGPT, Mecha Hitler og de andre språkmodellene

Skrevet (endret)
6 hours ago, Smule8o said:

Ja, AI har helt klart en plass i fremtiden og det finnes mange bruksområder. Men det er ikke det dagens markedsføring sier at det er. Og ytterligere automatisering av rutineoppgaver både innen industrien og andre områder går sin gang helt uavhengig av ChatGPT, Mecha Hitler og de andre språkmodellene

AI-modellene vi har idag kommer for excel/word/adobe/PowerPoint-arbeidere.

Det vil derfor bli nødvendig å studere noe som gir deg markedsførbare evner og ikke bare studere noe generelt og satse på en papirarbeid jobb om man ikke får drømmejobben. Er det du mener er problematisk?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Camlon said:

Det vil derfor bli nødvendig å studere noe som gir deg markedsførbare evner og ikke bare studere noe generelt og satse på en papirarbeid jobb om man ikke får drømmejobben. Er det du mener er problematisk?

Finnes det egentlig særlig mange sånne jobber hvor man ikke må fylle sine excel-regneark og power point presentasjoner med innhold som er mer enn bare et google-søk unna?

Her i bedriften hvor jeg jobber vet jeg i alle fall om ingen. Nekter å tro at lønnsomme bedrifter har stort antall sånne ansatte .

Javisst kan AI bli et verktøy som gjør en del oppgaver enklere. Men noen massiv revolusjon hvor de fleste mistet jobben eksisterer kun i AI-selgernes verden 

• Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, Smule8o said:

Finnes det egentlig særlig mange sånne jobber hvor man ikke må fylle sine excel-regneark og power point presentasjoner med innhold som er mer enn bare et google-søk unna?

Her i bedriften hvor jeg jobber vet jeg i alle fall om ingen. Nekter å tro at lønnsomme bedrifter har stort antall sånne ansatte .

Javisst kan AI bli et verktøy som gjør en del oppgaver enklere. Men noen massiv revolusjon hvor de fleste mistet jobben eksisterer kun i AI-selgernes verden 

Ja, det finnes massevis av slike jobber. Mange nordmenn jobber med å ta data og legge det inn i maskiner. For eksempel de tar regninger og skriver det inn i et regnskapsprogram, tar bilder og legger det inn i en app sammen med info, de tar svar fra undersøkeler og legger det i et excel-diagram, eller de tar data fra et excel-diagram og lager en rapport eller en power point presentasjon. 

Her er et eksempel hvor en dataanalytiker bruker over en time på en arbeidsoppgave AI kan klare på noen minutter.

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Camlon said:

Ja, det finnes massevis av slike jobber. Mange nordmenn jobber med å ta data og legge det inn i maskiner. For eksempel de tar regninger og skriver det inn i et regnskapsprogram, tar bilder og legger det inn i en app sammen med info, de tar svar fra undersøkeler og legger det i et excel-diagram, eller de tar data fra et excel-diagram og lager en rapport eller en power point presentasjon. 

Her er et eksempel hvor en dataanalytiker bruker over en time på en arbeidsoppgave AI kan klare på noen minutter.

I så fall er dette jobber som lett kan automatiseres helt uten AI. Nekter å tro at dette utgjør en særlig stort del av arbeidsstyrken her til lands. Kanskje som outsourcet arbeid til lavkostland. 

Skrevet
10 hours ago, Smule8o said:

I så fall er dette jobber som lett kan automatiseres helt uten AI. Nekter å tro at dette utgjør en særlig stort del av arbeidsstyrken her til lands. Kanskje som outsourcet arbeid til lavkostland. 

AI vil nok kunne ha en del betydning innenfor jobber som har med saksbehandling å gjøre, og det finnes vel en del av dem, ikke bare de som er relatert til regneark.

Medisinsk diagnostikk er nok også et eksempel på noe som kan forbedres og effektiviseres ganske mye, men hvis begrensingen hos en fastlege består i at han har 15 minutter til rådighet til å snakke og kommunisere med hver enkelt pasient, hvordan skulle så et AI system være til hjelp i den sammenheng?

For det som går på utførelse av fysiske tjenester eller produksjon av fysiske produkter, så vil jo det fungere stort sett akkurat som før, og ganske upåvirket av AI.

Hvis man har ett lekk vannrør i kjelleren, eller man har behov for en ny elektrisk installasjon, eller å klippe håret, slulle det da være noe hjelp i å kontakte et AI system?

Skrevet
46 minutes ago, arne22 said:

AI vil nok kunne ha en del betydning innenfor jobber som har med saksbehandling å gjøre, og det finnes vel en del av dem, ikke bare de som er relatert til regneark.

Medisinsk diagnostikk er nok også et eksempel på noe som kan forbedres og effektiviseres ganske mye, men hvis begrensingen hos en fastlege består i at han har 15 minutter til rådighet til å snakke og kommunisere med hver enkelt pasient, hvordan skulle så et AI system være til hjelp i den sammenheng?

For det som går på utførelse av fysiske tjenester eller produksjon av fysiske produkter, så vil jo det fungere stort sett akkurat som før, og ganske upåvirket av AI.

Hvis man har ett lekk vannrør i kjelleren, eller man har behov for en ny elektrisk installasjon, eller å klippe håret, slulle det da være noe hjelp i å kontakte et AI system?

Presis. Det kommer nok til å bli et hjelemiddel innen en del områder. Men det er langt fra det som det markedsføres som i dag, og det kommer på ingen måte til å erstatte store deler av arbeidsstyrken.

• 1 måned senere...
Skrevet

"Your subscription is bankrolling authoritarianism"

https://www.theguardian.com/commentisfree/2026/mar/04/quit-chatgpt-subscription-boycott-silicon-valley

"Early this year, the news broke that OpenAI’s president, Greg Brockman, donated $25m to Maga Inc, Donald Trump’s biggest Super Pac. This made him Trump’s largest donor of the last cycle. When Wired asked him to explain, Brockman said his donations were in service of OpenAI’s mission to benefit “humanity.”

Let me tell you what that mission looks like in practice. Employees of ICE – the agency that was involved in the killing of two people in Minneapolis in January – have used a screening tool powered by ChatGPT. The same company behind your friendly chatbot is helping the government decide who to hire for deportation raids.

And it’s not stopping there. OpenAI helped launch a $125m lobbying initiative, a Super Pac, to make sure no state can regulate AI. It’s attacking any politician who tries to pass safety laws. It wants Trump, and only Trump, to write the rules for the most powerful technology on earth. Every month, subscription money from users around the world flows to a company that is embedding itself in the repressive infrastructure of the Trump administration. That is not a conspiracy theory. It is a business strategy."

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser mange er opptatt av at AI gjør feil og er veldig oppskrytt og aldri kan erstatte mennesker. Jeg er redd for det motsatte. 

Jeg er ikke redd for at AI skal lage dårlige filmer. Jeg er redd for at den skal lage ordentlig bra filmer.

Det beste man kan gjøre å ta det i bruk på en fornuftig måte og se hvor det ender. Katta er ute av sekken og det funker dårlig å være et slags amish-samfunn.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 1/26/2026 at 5:02 PM, Camlon said:

Jeg ville satset på en intellektuel utdanning. Da har du syssel for livet selv om du skulle miste jobben til AI. Men det er nå meg.

Skrevet
40 minutes ago, Philber Desanex said:

Jeg ser mange er opptatt av at AI gjør feil og er veldig oppskrytt og aldri kan erstatte mennesker. Jeg er redd for det motsatte. 

Jeg er ikke redd for at AI skal lage dårlige filmer. Jeg er redd for at den skal lage ordentlig bra filmer.

Det beste man kan gjøre å ta det i bruk på en fornuftig måte og se hvor det ender. Katta er ute av sekken og det funker dårlig å være et slags amish-samfunn.

Men det er da vitterlig fint lite som tyder på at AI kan lage bra filmer?

Og hva hjelper det å ta det i bruk til oppgaver det ikke funker til i dag i tilfelle det skulle bli bedre i fremtiden? Til oppgaver det faktisk funker til kan det selvsagt være et godt hjelpemiddel 

Skrevet
36 minutes ago, Philber Desanex said:

Det er min holdning og. Jeg ler uten dårlig samvittighet av morsomme godt lagede AI-snutter og ser frem til når det dukker opp filmer på 2 timer. Jeg synes det er kult at du nå kan programmere med prompts og få et godt resultat. Jeg har programmert en del til ulike prosjekter men kommer ikke til å savne det møysommelige arbeidet med å sette sammen noe som fungerer. Nye utfordringer! Hvordan få AI til å gjøre det du vil den skal gjøre.

Skrevet
Smule8o skrev (49 minutter siden):

Men det er da vitterlig fint lite som tyder på at AI kan lage bra filmer?

Så fint. Da trenger jo ikke filmbransjen å protestere heller....

Seriøst skjønner jeg ikke hva du baserer deg på, for jeg synes det er veldig  mye som tyder på at AI vil kunne lage film i nær fremtid. Og hvorfor ikke bra film, egentlig? Den er jo en mester i å manipulere folk i følge artikkelen denne tråden handler om.

Smule8o skrev (53 minutter siden):

Og hva hjelper det å ta det i bruk til oppgaver det ikke funker til i dag i tilfelle det skulle bli bedre i fremtiden? Til oppgaver det faktisk funker til kan det selvsagt være et godt hjelpemiddel 

Jeg skrev at man bør bruke det på en fornuftig måte. Man må være litt åpen til sinns og bruke det for å finne ut hva som fungerer og gir nytte. Det forandrer seg også ganske fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...