Gå til innhold

Hamse Ali er siktet for falsk forklaring etter påstått rasistisk vold

Anbefalte innlegg

Skrevet
bo1e skrev (1 time siden):

VIrkelig, på lag med en fyr som har fått sin hvite identitet krenket fordi seks personer som ikke finnes ble anklaget for rasisme? Ikke sånn jeg kjenner Bergen, uansett skepsis til selve Ali-saken eller ikke. Drama, kalles dette.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ForTheImperium skrev (2 timer siden):

Fra et nøytralt ståsted, så burde Hamse bli dømt til samfunnsstraff for det han har gjort. Det er en straff som er rettferdig. 

Ja, det synes jeg høres fornuftig ut. Også synes jeg han bør betale tilbake pengene, men det er jo ikke sikkert at de som har gitt penger vil ha de heller. De står vel med Hamse uansett...

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Ja, det synes jeg høres fornuftig ut. Også synes jeg han bør betale tilbake pengene, men det er jo ikke sikkert at de som har gitt penger vil ha de heller. De står vel med Hamse uansett...

Deres penger, deres valg. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Van Der Linde skrev (4 timer siden):

Vi er mange i denne byen som med rette er fly forbanna på denne Ali,en løgner som vi håper får straff i en ankesak. 

Jeg skjønner man er forbanna på fyren hvis man har engasjert seg, ja. Det er det vel ingen som betviler. Det var ikke poenget.

• Liker 1
Skrevet
On 11/16/2025 at 3:51 PM, Ole-Br said:

Jeg skjønner man er forbanna på fyren hvis man har engasjert seg, ja. Det er det vel ingen som betviler. Det var ikke poenget.

Krysser alt jeg har for at det blir en ankesak og at han må ta sin straff som den patetiske løgneren fyren er. Misliker folk som lyver om rasisme og andre alvorlige ting.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Van Der Linde skrev (1 time siden):

Krysser alt jeg har for at det blir en ankesak og at han må ta sin straff som den patetiske løgneren fyren er. Misliker folk som lyver om rasisme og andre alvorlige ting.

Har det vært noe lignende som ikke dreide seg rundt rasisme? Det kan ikke være den første rettsak hvor noen løy til politiet 

Endret av jjkoggan
Skrevet

Ved falsk anmeldelse som dette bør straffen for forholdet settes lik straffen det anmeldte forholdet normalt ville medført.

Å straffe med bøter etter å ha anmeldt folk for rasistisk vold blir rett og slett for dumt, fyren får skylde seg selv da selvpåført rus ikke er grunnlag for straffefrihet.

• Liker 6
Skrevet (endret)
ForTheImperium skrev (13 minutter siden):

Jeg tror en bot vil være nok siden han kjørte i ruset tilstand med en el-sparkesykkel. Og den mentale straffen han har fått imot seg fra alle kanter. Synes egentlig synd på karen. 

Antar det er denne paragrafen han er tiltalt for:
https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§221

Sitat

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som skriftlig eller muntlig gir uriktig opplysning til

a. retten,
b. notarius publicus, jf. lov 26. april 2002 nr. 12,
c.

offentlig myndighet under forklaringsplikt

Et eksempel på straffeutmåling i en slik sak: https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2022-149361?q=straffeloven 221

Sitat

Høyesterett har gjentatte ganger gitt uttrykk for at straffen for overtredelse av straffeloven (1902) § 166 som utgangspunkt er ubetinget fengsel. Det samme utgangspunktet gjelder ved overtredelse av den tilsvarende bestemmelsen i straffeloven § 221 første ledd i gjeldende straffelov. 
Lagmannsretten mener utgangspunktet for straffastsettelsen med et faktum som i saken her er fengsel i fra 120 dager til fem måneder, jf. LB-2018-162396. Ved den konkrete straffastsettelsen er lagmannsretten etter en samlet vurdering kommet til at straffen skal fastsettes til fengsel i fem måneder.

Jeg vil tro Hamse sitt tilfelle er grovere, gitt alt oppstyret det faktisk førte til.
Innsamlinger av penger til et angivelig offer, en drøss med avisskriverier om et stort rasismeproblem man angivelig har i Bergen o.s.v.

Endret av sk0yern
typo
Skrevet
Snylter skrev (13 minutter siden):

Ved falsk anmeldelse som dette bør straffen for forholdet settes lik straffen det anmeldte forholdet normalt ville medført.

Å straffe med bøter etter å ha anmeldt folk for rasistisk vold blir rett og slett for dumt, fyren får skylde seg selv da selvpåført rus ikke er grunnlag for straffefrihet.

Anmeldt hvilke folk? De eksisterte ikke. Det er en annen ting når mennesker som eksisterer får falske beskyldninger rettet mot seg, og jeg mener det bør tas mer alvorlig. Men i denne saken så mener jeg en bot er mer enn nok hvis han blir dømt, den sosiale skaden han har påført seg selv er straff nok i seg selv.

• Liker 2
Skrevet
37 minutes ago, Uderzo said:

Anmeldt hvilke folk? De eksisterte ikke. Det er en annen ting når mennesker som eksisterer får falske beskyldninger rettet mot seg, og jeg mener det bør tas mer alvorlig. Men i denne saken så mener jeg en bot er mer enn nok hvis han blir dømt, den sosiale skaden han har påført seg selv er straff nok i seg selv.

Nå forutsetter du at motivet bak straff er hevn

Skrevet
Snylter skrev (24 minutter siden):

Nå forutsetter du at motivet bak straff er hevn

Nei, på ingen måte, hvor tar du det i fra? Og hva er relevansen?

Skrevet
5 hours ago, Uderzo said:

Nei, på ingen måte, hvor tar du det i fra? Og hva er relevansen?

Du mener det er verre å beskylde en konkret person enn en gruppe for ulovligheter, da må man tolke det som at det er et hevnmotiv for beskyldninger mot en konkret person som er årsaken til dette slik jeg ser det.

Skrevet
Snylter skrev (4 timer siden):

Du mener det er verre å beskylde en konkret person enn en gruppe for ulovligheter, da må man tolke det som at det er et hevnmotiv for beskyldninger mot en konkret person som er årsaken til dette slik jeg ser det.

Beklager men jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si her. Hva mener du med hevnmotiv?
Han er tiltalt for falsk forklaring, han har ikke anmeldt noen.
Ja, det er verre å anmelde en konkret person eller personer for ulovligheter enn en gruppe, da det ikke er mulig å anmelde norske hvite menn eller norsk-afrikanere, kortvokste eller rødhårete.
Du kan gjerne snakke om de negative samfunnsmessige konsekvensene det kan få med økt polarisering og mistenkeliggjøring av menn og kvinner, eksempelvis at mennesker utsatt for rasisme, vold eller voldtekt, ikke blir trodd, "gutten som ropte ulv", men det har ingen relevans i en sak om falsk forklaring, juridisk sett.

• Liker 1
Skrevet
Uderzo skrev (11 timer siden):

Dette mener jeg også er rett. Det får være grenser for hvor streng straff det kan gis for falsk forklaring, det er mye annen alvorlig kriminalitet som ikke får spesielt lang fengselsstraff.

Skrevet
jjkoggan skrev (På 21.11.2025 den 2.08):

Har det vært noe lignende som ikke dreide seg rundt rasisme? Det kan ikke være den første rettsak hvor noen løy til politiet 

Det blir vell ikke helt det samme, men husker at det var noen som løy om å være offer for terrorangrepet på Pride i Oslo. Det ble en liten fengselsdom for falsk forklaring.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...