Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hybridbil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Jeg har sikkert glemt mye annet også, som sagt; folk har forskjellige behov.

Nå som elbil-prosenten er høy og voksende, så forsvinner nok de bompengefordelene fort. 

Bompengene kommer nok, og i tillegg frykter jeg at strømprisen blir så høy at mange går over til diesel og bensin igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Powertrainer skrev (11 minutter siden):

Bompengene kommer nok, og i tillegg frykter jeg at strømprisen blir så høy at mange går over til diesel og bensin igjen.

Dersom strømprisen blir så høy, blir prisen på alle energiformer så høye. Elbiler vinner uansett på grunn av energiens systemeffektivitet. 

Skrevet (endret)
stamkunde skrev (4 timer siden):

Kan man ikke lade hjemme, så er elbil et dårlig valg, feks. 

Nei. Det er uansett et godt valg.

Fyller du diesel hjemme?

 

Endret av Orion666
Skrevet
Orion666 skrev (33 minutter siden):

Nei. Det er uansett et godt valg.

Fyller du diesel hjemme?

 

Fylle bensin tar noen få minutter langs veien. Hurtiglading er dyrt, og fortsatt mye tregere. Billig lading er helt håpløst tregt om man ikke gjør det hjemme.

Har man lader hjemme er elbil fantastisk, men aldri i verden om jeg hadde orket å kjøre elbil uten!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Elgen-Hansi said:

Fylle bensin tar noen få minutter langs veien. Hurtiglading er dyrt, og fortsatt mye tregere. Billig lading er helt håpløst tregt om man ikke gjør det hjemme.

Har man lader hjemme er elbil fantastisk, men aldri i verden om jeg hadde orket å kjøre elbil uten!

Jammenn du må jo skjønne at man ikke kan regne tiden likt som med fossilbil! Det er jo gammel kunnskap som elbilfantastene har lært oss. Mens bilen står på lading bruker man tiden til andre ting. Spise pølser, gå på teater, se på Netflix i Teslaen. Listen over hva man kan gjøre er kjempelang! Så den tiden man bruker på lading mister man ikke. På fossilbiler derimot, så må man stå ved pumpen hele tiden! Det er 2,5 minutter tapt. 2,5 minutter du aldri vil få tilbake igjen. 2,5 minutter som er borte for alltid.

Spoiler

Ja, det var sarkasme.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Orion666 skrev (2 timer siden):

Dersom strømprisen blir så høy, blir prisen på alle energiformer så høye. Elbiler vinner uansett på grunn av energiens systemeffektivitet. 

Vi får håpe det. Husker bare med skrekk og gru da det var 8kr kwh på østlandet, da lønte d seg med dieselbil.

Skrevet
Powertrainer skrev (4 timer siden):

Og når man tenker på at mange av de politikerne har aksjer i bompengeselskapene så blir det ekstra ille.

Synd det er media som skal være politi, skulle vært annerledes. 

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

Fylle bensin tar noen få minutter langs veien. Hurtiglading er dyrt, og fortsatt mye tregere. Billig lading er helt håpløst tregt om man ikke gjør det hjemme.

Har man lader hjemme er elbil fantastisk, men aldri i verden om jeg hadde orket å kjøre elbil uten!

Jeg kan iallfall ikke kjøpe 40kwh Zoe. For det er tar jo 2-3 timer å lade bil på stasjon. 

Så hva trenger jeg av kWh størrelse for å lade 30 minutter på stasjon?

Skrevet
Orion666 skrev (4 timer siden):

Nei. Det er uansett et godt valg.

Fyller du diesel hjemme?

 

Er det pris forskjell å lade 3 timer 40kwh på stasjon og 30 minutter med større kWh?

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

Fylle bensin tar noen få minutter langs veien. Hurtiglading er dyrt, og fortsatt mye tregere. Billig lading er helt håpløst tregt om man ikke gjør det hjemme.

Har man lader hjemme er elbil fantastisk, men aldri i verden om jeg hadde orket å kjøre elbil uten!

Jeg er enig i at lading kan ta lang tid, og det er særskilt irriterende dersom man er rett ved destinasjonen. Ellers går det greit med et minimum av planlegging. Strøm er uansett alltid billigere enn fossil. Over tid er det helt uslåelig.

  • Liker 1
Skrevet
Powertrainer skrev (1 time siden):

Vi får håpe det. Husker bare med skrekk og gru da det var 8kr kwh på østlandet, da lønte d seg med dieselbil.

Det var en eksepsjonell periode av kort varighet når energimarkedene var i ubalanse. Over tid spiller de på lag, og da vinner energiformen som gir høyest energieffektivitet. Det er elektrisitet.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
stamkunde skrev (13 minutter siden):

Er det pris forskjell å lade 3 timer 40kwh på stasjon og 30 minutter med større kWh?

Dersom du lader i 30 minutter har bilen din en lader med lav kapasitet eller batteriet har verdens største kapasitet. 20 minutter fra 10% til 80% er vanlig og akseptabelt. Da rekker du å gå på do, trekke litt luft og strekke på beina.

  • Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Powertrainer said:

Og når man tenker på at mange av de politikerne har aksjer i bompengeselskapene så blir det ekstra ille.

Kva politikarar er det som har aksjer i kva bompengeselskap?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
stamkunde skrev (Akkurat nå):

Er det pris forskjell å lade 3 timer 40kwh på stasjon og 30 minutter med større kWh?

Ser ut til at pris for hurtiglading kan være 6 kr per kWt. (priser varierer med avtale og hvor i landet)

For normal lading ser prisen ut til å være f.eks 5 kr per kWt

Jeg regner med at hurtiglading er DC, mens normal lading er AC opp til 22kW.

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/#h-priser-med-elbilforeningens-ladebrikke

Endret av Svein M
  • Liker 2
Skrevet
stamkunde skrev (4 timer siden):

Jeg kan iallfall ikke kjøpe 40kwh Zoe. For det er tar jo 2-3 timer å lade bil på stasjon.

Jeg tror ikke elbil er noe for deg. Kanskje dersom du er villig til å flytte til et sted du kan lade med strøm fra din egen strømmåler og du sparer mye penger på bompenger.

Man skal ikke basere seg på å kun hurtiglade elbilen.

Renault kan dessuten bare lades på tradisjonelt norsk strømnett med en transformator du ikke vil ha.

  • Liker 1
Skrevet
mobile999 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke elbil er noe for deg. Kanskje dersom du er villig til å flytte til et sted du kan lade med strøm fra din egen strømmåler og du sparer mye penger på bompenger.

Man skal ikke basere seg på å kun hurtiglade elbilen.

Renault kan dessuten bare lades på tradisjonelt norsk strømnett med en transformator du ikke vil ha.

da har jeg et dilemma, da ser jeg eneste løsning å flytte. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, Powertrainer said:

Det vet jeg ikke men var en mediasak for noen år tilbake, tror det er mer vanlig enn folk flest tror.

Det er ikkje det. Bompengeselskapa er offentleg eigde. Ferde er t.d. eigd av fylkeskommunane på vestlandet. Ingen privatpersoner har ein einaste aksje i dei.

Mediesaka du tenker på er gjerne denne; Sindre Finnes (Finnes Sindre?), gemalen til Solberg, eigde aksjer i eit teknologiselskap som leverer produkter relevant for bomselskap. Det er ganske langt frå påstanden din.

Om du vil kan du bestille tilgang til aksjonærregisteret, som vil vise alle aksjeeigarar. Det er det media har brukt for å finne kva Finnes eig. Så eit slikt plot som du skisserer hadde vore veldig lett å avsløre, og du kan ta deg ein god faen på at ei eller anna avis hadde gjort det. Eller ein politisk motstander.

Endret av barfoo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Svein M skrev (12 timer siden):

Ser ut til at pris for hurtiglading kan være 6 kr per kWt. (priser varierer med avtale og hvor i landet)

For normal lading ser prisen ut til å være f.eks 5 kr per kWt

Jeg regner med at hurtiglading er DC, mens normal lading er AC opp til 22kW.

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/#h-priser-med-elbilforeningens-ladebrikke

når bilen har 50 kwh, og man skal lade opp til 80 %, det betyr 5 kr x 40 kwh vil koste 200 kr?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...