Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Complexity skrev (28 minutter siden):

Tror nok at de har det som de fleste andre, men funker vel like dårlig utenfra som hos de fleste andre og vil jeg tro..

Forøvrig ganske fantastisk Model X sin løsning hvor man må ta av høytalergrillen for å komme til vaieren som låser opp døren 😅Antar man må bruke ganske mye kraft for å få den opp også. Veier vel sånn 30 kilo eller noe de dørene og de skal oppover.

IX (og BMW) låser opp dører automatisk ved ulykke. Hvilket gjør det mulig at de og kan åpnes utenifra. Og kun med ett pull i semi mekanisk hendel.
Og IX har nødåpner av bakdører på samme plass og i tillegg nødåpning av bakluke, hvilket betyr alle dører.

IMG_2691.jpeg

Endret av Syar-2003
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
del_diablo skrev (43 minutter siden):

Ved feil på ledningsnettet, mangel på strøm, eller utløste airbags? Det er ingenting som heter "ved ulykke".

Det finns g-sensor samt flere andre sensorer så det kan skje i det airbags løses ut eller før.  
Fra instruksjonsboken IMG_2692.thumb.jpeg.41b1cafd4feac02be460453325168270.jpeg


Lagt til tekst:

How the System Works: 

Crash Detection: Sensitive crash sensors in the vehicle detect the impact of a collision. 

Automatic Unlocking: Once a severe impact is detected, the system automatically unlocks the doors. 

Other Safety Measures:

Airbag Deployment: The system determines the severity of the impact and deploys airbags accordingly. 

Seatbelt Pretensioners: These activate to restrain occupants during the crash. 

Fuel System Deactivation: The generator and fuel pump are automatically disengaged to reduce fire risk. 

Warning Lights and Interior Lights:Warning lights and cabin lights are also illuminated to aid rescuers. 

Purpose of the Feature: 

The automatic unlocking feature is a crucial part of the BMW's comprehensive safety approach, ensuring that emergency services or occupants can exit the vehicle quickly and efficiently after an accident

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
kremt skrev (På 28.9.2025 den 16.40):

Stod nylig om et par personer som brant inne i en tesla. Publikum som kom til krasjstedet prøvde å åpne men det var ikke noe strøm i bilen til å åpne dørene, dermed omkom. 

Dumt at det var uknuselige ruter i dette tilfellet ditt. Cybertruck Special?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet

For ordens skyld var det 3 omkomne

Quote

Två nioåriga barn och en 43-årig man dödades i en Tesla som började brinna efter en krasch. Tillskyndade vittnet kunde inte öppna dörrhandtagen. 
– Jag ville rädda människor. Men den brinnande elbilen gick inte att öppna. Jag försökte öppna bilen, men det fungerade inte

 

Skrevet
9 hours ago, sedsberg said:

Blir spennende når Tesla skal begynne å bruke kamera for å løse ut airbags. :D

Den oppdateringen kom vel for en måneds tid siden, så de fleste har det vel allerede.

Skrevet
Complexity skrev (16 timer siden):

Men å ha en slik i bilen er nok lurt bare man husker hvor man har lagt den.

Bør vel festes på en synlig plass. Særlig i drosjebiler o.l. hvor fremmede ferdes.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
On 9/28/2025 at 11:12 AM, Mercruiser said:

Det er veldig påfallende hvorfor alle disse bilene som aksellerer av seg selv, gjør det akkurat når det er naturlig at sjåføren skulle trykket på bremsen. Det er også veldig påfallende at alle disse bilene tilfeldigvis også hadde massiv bremsefeil, siden ingen har klart å stoppe bilene (når du trykker på bremsen vil bilen stoppe, selv om gasspedalen har hengt seg opp).

 

Quote

– I dei aktuelle ulukkene har Statens vegvesen så langt ikkje funne tekniske feil ved køyretøya. I våre rapportar må vi basere oss på fakta som kan dokumenterast, seier han til TV 2.

Heldigvis er Statens Vegvesen kompetent. Hadde folk fått mulighet for å lese disse rapportene, og lært seg litt om hvordan dette fungerer teknisk, hadde nok folk endret mening. Dessverre blir dataene holdt hemmelig, og da er det til en viss grad forståelig at folk ikke stoler på konklusjonene.

Folk forstår ikke at Statens Vegvesen sitter på data som viser nøyaktig hva som har skjedd, teknisk.
Folk forstår heller ikke at når data feiler, så produserer det ingen data, eller ugyldig data. Det produserer ikke 100% gyldige verdier som stemmer helt overens med det som er forventet.

 

Sammenlign det med et tastatur som har en teknisk feil, f.eks. etter vannskade. Hvilke signaler vil det sende? Enten vil det sende ingen tastetrykk, ellers vil det kanskje sende et ugyldig signal, eller at en bokstav henger seg OPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP.

Dataene Vegvesenet har, viser i stedet at tastaturet har sendt signaler for alle bokstavene i Shakespear's Romeo og Juliet, i korrekt rekkefølge. Og så er det folk som mener at dette kan være en feil, og at det er tilfeldig at alle bokstavene har havnet i den rekkefølgen.

 

Det må understrekes at det ikke er UMULIG at en bil kan aksellerere av seg selv, men om det skulle skje, så er den naturlige reaksjonen å trykke på bremsen. Men loggene viser alltid at bremsen ikke blir brukt. Så der har vi da to helt uavhengige systemer, som tilsynelatende feiler på samme tid (selv om bremsen er mekanisk). Sannsynligheten for at det skjer er så liten at å vinne i lotto fremstår som meget sannsynlig.

Endret av John-B
  • Liker 1
Skrevet
15 minutes ago, John-B said:

Det er veldig påfallende hvorfor alle disse bilene som aksellerer av seg selv, gjør det akkurat når det er naturlig at sjåføren skulle trykket på bremsen. Det er også veldig påfallende at alle disse bilene tilfeldigvis også hadde massiv bremsefeil, siden ingen har klart å stoppe bilene (når du trykker på bremsen vil bilen stoppe, selv om gasspedalen har hengt seg opp).

 

Heldigvis er Statens Vegvesen kompetent. Hadde folk fått mulighet for å lese disse rapportene, og lært seg litt om hvordan dette fungerer teknisk, hadde nok folk endret mening. Dessverre blir dataene holdt hemmelig, og da er det til en viss grad forståelig at folk ikke stoler på konklusjonene.

Folk forstår ikke at Statens Vegvesen sitter på data som viser nøyaktig hva som har skjedd, teknisk.
Folk forstår heller ikke at når data feiler, så produserer det ingen data, eller ugyldig data. Det produserer ikke 100% gyldige verdier som stemmer helt overens med det som er forventet.

 

 

Statens veivesen har naturlig nok ikke komplett kompetanse på dette området, da det i så fall krever inngående kjennskap til ulike produsenters software-løsninger - noe de umulig kan inneha. I eksempelvis tilfellet på Torgalmenningen i Bergen var det sågar en masse data som ikke ble frigitt av Tesla pga. "tekniske problemer". I denne saken snakker vi i tillegg om en erfaren taxi-sjåfør som angivelig har blitt utsatt for "pedalforvirring", ikke bare et kort øyeblikk som normalt er, men til alt overmål over en lang strekning med en rekke kollisjoner underveis. Bremselysene var beviselig tent under hele ferden. 

Denne tråden har dokumentert tusenvis av tilfeller internasjonalt. Mange beror nok på førerfeil, men neppe alle. Jeg kjører selv elbil, i likhet med resten av familien. Alle er tjent med å avdekke eventuelle alvorlige feil med moderne biler, herunder også moderne fossilbiler. Dessverre ser vi en tendens hos enkelte elbileiere som irrasjonelt automatisk går i forsvarsposisjon så fort noen peker på feil med elbiler. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mercruiser skrev (48 minutter siden):

Denne tråden har dokumentert tusenvis av tilfeller internasjonalt. Mange beror nok på førerfeil, men neppe alle. Jeg kjører selv elbil, i likhet med resten av familien. Alle er tjent med å avdekke eventuelle alvorlige feil med moderne biler, herunder også moderne fossilbiler. Dessverre ser vi en tendens hos enkelte elbileiere som irrasjonelt automatisk går i forsvarsposisjon så fort noen peker på feil med elbiler. 

Ja dette er såpass farlig at vi kan ikke stikke hodet i sanden, og bare skylde på brukerfeil. Her må ALLE steiner snues, og absolutt alle data frigies av produsentene.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, Mercruiser said:

Denne tråden har dokumentert tusenvis av tilfeller internasjonalt. 

Du mener "dokumentert tusenvis av tilfeller hvor dokumentasjonen er at sjåfør hevder å ha trykket på riktige pedaler".

Det finnes faktisk ikke et eneste dokumentert tilfelle hvor en elbil har trykket 100% på gasspedalen av seg selv, samtidig som sjåfør har trykket på bremsepedalen uten at den stanset.

Alle dokumenterte tilfeller av uønsket aksellerasjon (f.eks. tilbakekallinger), gjelder ikke biler som plutselig gir 100% gass - det gjelder biler som enten sakte triller fremover, eller at cruisekontroll-systemet øker hastigheten når den ikke skal. Aldri 100% gass helt ut av det blå, med gyldige pedaldata i loggen.

Ingen har noensinne klart å gjenskape en slik feil.

 

Dere som insisterer på at slike tekniske feil skjer, hva er deres forklaring på at sjåføren aldri trykker på bremsen i disse tilfellene? Som dere er kjent med er bremsen mekanisk, og blir ikke påvirket av software feil, annet enn at den blir tyngre å trykke inn.

Hvorfor hører vi aldri historier om folk som kjører på hovedveien når bilen plutselig gir 100% gass, men så bare bremser sjåføren/skrur av bilen uten at det blir ulykke?

 

Anefaler for øvrig alle å lese denne tråden: 

 

Endret av John-B
Skrevet
John-B skrev (1 minutt siden):

Dere som insisterer på at slike tekniske feil skjer, hva er deres forklaring på at sjåføren aldri trykker på bremsen i disse tilfellene? Som dere er kjent med er bremsen mekanisk, og blir ikke påvirket av software feil, annet enn at den blir tyngre å trykke inn.

Jeg insisterer ikke på noen ting, men mener at vi må holde alle muligheter åpne.

Er ganske sikker på at jeg har lest om flere slike tilfeller hvor bilfører hevder bastant at de STO på bremsen, men uten noen merkbar effekt. Selvfølgelig blir det da hevdet at det er pedalforvirring det er snakk om, og at bilfører STO på feil pedal. Men fasit har jeg i hvertfall ikke.

  • Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, John-B said:

Dere som insisterer på at slike tekniske feil skjer, hva er deres forklaring på at sjåføren aldri trykker på bremsen i disse tilfellene? Som dere er kjent med er bremsen mekanisk, og blir ikke påvirket av software feil, annet enn at den blir tyngre å trykke inn.

Hvorfor insisterer du på det motsatte? I de aller fleste registrerte tilfellene hevder bilfører at de både bremser og gjør andre tiltak for å få kontroll på bilen. 

Skrevet
15 minutes ago, Mercruiser said:

Hvorfor insisterer du på det motsatte? I de aller fleste registrerte tilfellene hevder bilfører at de både bremser og gjør andre tiltak for å få kontroll på bilen. 

Hevdet sier ikke noe objektivt om den faktisk fysiske situasjonen. De tror helt sikkert de bremset. Mest sannsynlig hadde de egentlig foten på gassen.

Skrevet (endret)
31 minutes ago, Mercruiser said:

Hvorfor insisterer du på det motsatte? I de aller fleste registrerte tilfellene hevder bilfører at de både bremser og gjør andre tiltak for å få kontroll på bilen. 

1. Fordi det er et velkjent, og veldokumentert fenomen at sjåfører trykker på feile pedaler. Det skjer hver eneste dag, og det har skjedd i alle år. Det skjer også med ekstremt erfarne sjåfører. Noen lyver nok om at de trykket feil, men de fleste VET IKKE at de trykket feil, som jo er hele årsaken til at ulykken skjer, og årsaken til at de er overbevist om at de trykket riktig.

2. Hver eneste gang det skjer med en moderne bil, viser dataene nøyaktig hvordan pedalene har beveget seg, og hva bilen har gjort. Det foreligger altså tekniske beviser som underbygger påstanden om førerfeil. Beviset er selvsagt ikke 100%, men over 99% er det liten tvil om at det er.

3. De som påstår at bilen aksellerer av seg selv, har aldri klart å produsere noen tekniske beviser som underbygger påstandene. Det er kun påstander, som "sjåfør kan ikke ha trykket feil" eller "en kan ikke stole på data", ingen konkrete fakta.

4. Dette har blitt grundig undersøkt av myndigheter i mange land, uten at det noen gang har kommet frem noen konkrete tekniske funn som tilsier at bilen har aksellerert av seg selv. Jeg stoler mer på disse myndighetene, inkludert Statens Vegvesen, som faktisk har sitter på tekniske beviser når de konkluderte, i stedet for tilfeldige personer folk som ikke har noen som helst inngående kunnskap om hvordan en moderne bil fungerer.

Endret av John-B
Skrevet

Så kan man jo spørre seg om sannsynligheten for å klare å gå fra 0-100% uten noe gradert økning, og holde det i flere sekunder mens man ikke sitter i førersetet, og ikke slakker av noe når G-kreftene slenger en tilbake i setet man ikke satt skikkelig i...

Spesielt tenker jeg på Sandvikas-ulykken der. Jeg vet bare med meg selv at jeg sliter med å bånne gassen helt selv når jeg ønsker rask akselerasjon. Er som noe holder meg litt igjen fra å nå de siste prosentene, og alltid har litt å gå på igjen.

  • Hjerte 1
Skrevet

Volvo har som kjent erkjent feil med ufrivillig akselerasjon på sin XC40 ved å tilbakekalle 5000 av disse bilene tidligere. Nedenfor er et utdrag av hendelser med denne biltypen alene. I tillegg vet vi at eksempelvis Tesla, Audi og Jaguar har hatt en rekke tilfeller. 

 

Ny Volvo XC40-krasj:

Bilen fløy over stokk og stein

– Det var som å sitte i et fly som tar av. Alt jeg kunne gjøre, var å holde meg fast da bilen skjøt fart ut av garasjen, over en grushaug og en tømmerstokk før den smalt i noen trær 30 meter lenger opp i skogen.  

Tidligere XC40-hendelser

  • Sandvika: Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. Bilen var en VolvoXC40.
  • Drammen: 5. september opplevde Hanne Hatleberg Nielsen og mannen at deres Volvo C40 akselererte voldsomt da de skulle parkere utenfor sønnens hus. Bilen hoppet fem meter ned på tomta til naboen.
  • Kolbotn: 27. september smalt Rolf Otto Strøm rett i veggen i et garsjeanlegg på Kolbotn. Kjæresten Bjørg sto rett utenfor og kunne blitt truffet. Rolf Otto hadde parkert ferdig da bilen, en Volvo XC40 skjøt fart bakover og så full fart framover. 
  • Trondheim: 29. oktober 2024 kjørte Berit Hovin tvers gjennom en garasjeport og kolliderte med naboens Audi. Berit, som er tidligere politibetjent, satte bilen i P og skulle hente nøkler i veska da bilen skjøt fart. Bilen var en Volvo XC40.
  • Sandvika: 9. november skjøt bilen til Kåre Lindemann fart forover og smalt rett i en stolpe i parkeringshuset ved Sandvika Storsenter. Bilen var en Volvo XC40.

 

  • Liker 1
Skrevet
1 minute ago, John-B said:

1. Fordi det er et velkjent, og veldokumentert fenomen at sjåfører trykker på feile pedaler. Det skjer hver eneste dag, og det har skjedd i alle år. Det skjer også med ekstremt erfarne sjåfører. Noen lyver nok om at de trykket feil, men de fleste VET IKKE at de trykket feil, som jo er hele årsaken til at ulykken skjer, og årsaken til at de er overbevist om at de trykket riktig.

Som det er blitt poengtert tidligere. Pedalforvirring kan oppstå i et kort øyeblikk, altså ikke over lengre strekninger via flere kollisjoner som mange av tilfellene har dreiet seg om. Misforstått logikk blir ikke riktigere av at du gjentar den. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...