AL123 Skrevet i går, 18:51 Skrevet i går, 18:51 obygda skrev (16 minutter siden): obygda skrev (17 minutter siden): De plasserte/lagret bilen i Sandvika saken utendørs selv om familien ville undersøke bilen. Det alene vitner om total mangel på sunn fornuft hos Volvo. Hvem lagret bilen, hvor burde de lagret den og hvordan hindret det familien å undersøke bilen? obygda skrev (17 minutter siden): Antall lignende saker med denne modellen er helt sykt høyt sammenlignet med alle andre modeller og merker. Det er statistisk noe som helt klart peker på teknisk feil her. Hvor mange saker er det snakk om og hvordan er det i forhold til andre biler? Feks fra Toyota, Tesla og VW? obygda skrev (20 minutter siden): ...spør du meg. Mmmmm, det var det da. For all del, jeg skal ikke utelukke at det er noe i noen av disse sakene, men jeg har ikke foreløpig sett noe som tyder på det.
Iterion Skrevet i går, 21:38 Skrevet i går, 21:38 Hvor vanlig er det egentlig med feil på bærearmer etter 3-5 år? Noen som vet?
sedsberg Skrevet i går, 21:40 Skrevet i går, 21:40 1 minute ago, Iterion said: Hvor vanlig er det egentlig med feil på bærearmer etter 3-5 år? Noen som vet? Veldig uvanlig. For at de skal ryke etter så kort tid må det enten være designfeil eller produksjonsfeil. 1 1
sverreb Skrevet i går, 21:46 Skrevet i går, 21:46 3 hours ago, obygda said: Antall lignende saker med denne modellen er helt sykt høyt sammenlignet med alle andre modeller og merker. Det er statistisk noe som helt klart peker på teknisk feil her. Nei, selv om det skulle være flere rapporter på uønsket aksellerasjon på denne bilmodellen (Sier ikke at det er det for det har jeg ikke noe data på) kan det like godt være uheldig utformede kontroller som har gitt opphav til problemene. Det er ikke nødvendig med tekniske feil for å forklare en slik korrelasjon.
Iterion Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden sedsberg skrev (19 minutter siden): Veldig uvanlig. For at de skal ryke etter så kort tid må det enten være designfeil eller produksjonsfeil. Såpass altså? Var egentlig det jeg mistenkte selv om jeg ikke har så peiling. Vel, jeg har nettopp opplevd det på min gitt…🤦🏻♂️
Complexity Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) 8 hours ago, Iterion said: Såpass altså? Var egentlig det jeg mistenkte selv om jeg ikke har så peiling. Vel, jeg har nettopp opplevd det på min gitt…🤦🏻♂️ Og du er (som nevnt i Tesla tråden) sikker på at det ikke er snakk om bærekuler eller foringer? De bytter hele armene da. Om selve armen er skadet er det ganske katastrofe. Men du ser det er foringer og bærekuler der som kan være gåen. Endret 15 timer siden av Complexity 1
Iterion Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Complexity skrev (32 minutter siden): Og du er (som nevnt i Tesla tråden) sikker på at det ikke er snakk om bærekuler eller foringer? De bytter hele armene da. Om selve armen er skadet er det ganske katastrofe. Men du ser det er foringer og bærekuler der som kan være gåen. Ja, var det jeg fikk beskjed om. Bilen er inne på verksted nå så skal følge spent med på fremgangen og hva de gjør.
Complexity Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) 2 minutes ago, Iterion said: Ja, var det jeg fikk beskjed om. Bilen er inne på verksted nå så skal følge spent med på fremgangen og hva de gjør. Tipper det er noe annet enn selve bærearmen. Jeg fikk byttet bærearm både oppe og nede på min Tesla Model 3 grunnet litt slakk i en foring (naf oppdaget på garantiutløpstest) De bytta bare alt mens de uansett drev på der. Fikk firehjuls kontroll og da som jo er kjekt å slippe å betale for. Endret 15 timer siden av Complexity
Iterion Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Complexity skrev (5 minutter siden): Tipper det er noe annet enn selve bærearmen. Jeg fikk byttet bærearm både oppe og nede på min Tesla Model 3 grunnet litt slakk i en foring. De bytta bare alt mens de uansett drev på der. Fikk firehjuls kontroll og da som jo er kjekt å slippe å betale for. Stemmer. Ser faktisk at tekniker har lagt inn et not at i appen der nå og holder på å løse problemet nå. «Found out that both upper fore link need to be replaced due to corrosion on on the bushing. Replaced both upper fore link». Så det betyr vel at de har funnet rust på gummiforingene? Ser ut til at begge bærearmene blir byttet iallfall 🙌 Hadde vært kjekt med en firehjulskontroll, det hører kanskje med etter bytte av bærearmer? Endret 15 timer siden av Iterion
Trulss Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden At man opplever "hikke" i det elektriske systemet som kan føre til alvorlige feil skal man ikke se bort i fra. Det kan være en kombinasjon av lav/høy spenning i en kort periode, gjerne i sammen med kulde/varme og eller fukt osv. Det er uttall variabler som kan forårsake feil man aldri klarer gjenskape eller logge. Alle som har viss kjenskap og interesse for elektronikk vet at uforklarlige ting skjer.
sverreb Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 1 hour ago, Trulss said: At man opplever "hikke" i det elektriske systemet som kan føre til alvorlige feil skal man ikke se bort i fra. Det kan være en kombinasjon av lav/høy spenning i en kort periode, gjerne i sammen med kulde/varme og eller fukt osv. Det er uttall variabler som kan forårsake feil man aldri klarer gjenskape eller logge. Alle som har viss kjenskap og interesse for elektronikk vet at uforklarlige ting skjer. Feil vil så avgjort skje, derfor gjør man en del grep i trygghetskritisk elektronikk for å oppnå et feilsafe design (som ikke betyr at det er sikret mot feil men heller at når feil skjer så ender du ikke i en utrygg situasjon) I automotive gjør man en grep som å analysere feilrater og å kreve at de holdes lave via feilmitigerende teknikker som lockstep prosessering, feilkorrigerende og feildetekterende minne, redundans i software (I.e. gjøre ting flere ganger, og lese tilbake det du har skrevet et) lav alfa innkapsling (nesten alle tilfeldige feil kommer av alfapartikler fra radioisotoper i plastmatrialet elektronikken er innkapslet i.) samt å ikke bruke det siste og nyeste av prosessteknologier men heller hode seg til eldre godt karakteriserte prosesser.
Trulss Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Ser tråden som vanlig blir kraftig redigert. https://www.tu.no/artikler/risiko-for-brann-i-bolt-og-ampera-e/511976 Dette er bare en av mange fadeser hvor brann har vært hovedbekymring. Flere bilmerker har vært rammet og mange har vært inne og byttet batteri som følge av høy brannfare. Både Hyundai og VW, for å nevne noen. 1
barfoo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 7 minutes ago, Trulss said: Ser tråden som vanlig blir kraftig redigert. https://www.tu.no/artikler/risiko-for-brann-i-bolt-og-ampera-e/511976 Dette er bare en av mange fadeser hvor brann har vært hovedbekymring. Flere bilmerker har vært rammet og mange har vært inne og byttet batteri som følge av høy brannfare. Både Hyundai og VW, for å nevne noen. Kraftig redigert? Du må gjerne utdjupe. At usubstansierte påstander fra deg forsvinner er din feil. Og du viser til en modell, som ikkje er veldig populær, fem år tilbake i tid. Altså... ingen benekter at ulike modeller har problemer frå tid til anna, så for meg framstår det som du grip etter halmstrå. Merk og at ifølge di kilde var dette basert på svimlande to branner - altså forsvinnande liten risiko.
Trulss Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden barfoo skrev (1 minutt siden): Kraftig redigert? Du må gjerne utdjupe. At usubstansierte påstander fra deg forsvinner er din feil. Og du viser til en modell, som ikkje er veldig populær, fem år tilbake i tid. Altså... ingen benekter at ulike modeller har problemer frå tid til anna, så for meg framstår det som du grip etter halmstrå. Merk og at ifølge di kilde var dette basert på svimlande to branner - altså forsvinnande liten risiko. Når aviser og bransjetidsskrifter i årevis har skrevet om batteribytter og brannfare burde det være unødvendig og dokumentere påstanden. Påstanden om dårlig kunnskap altså dokumentert. Så en veldig dårlig av formumet å fjernet alt de mener ikke passer inn. Det gjør liksom troverdigheten til et diskusjonsforum null verdt. Du vet at om ingen hadde tatt tak i problemet med brann og dårlig kvalitet på elbiler kunne utfaldet ha blitt katastrofalt.
kremt Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Det er ikke bare èn modell som har vært utsatt for dette men mange. Opel Ampera, Hyundai Kona, Hyundai Ioniq, Jaguar Ipace Trolig flere også, men felles er vel at de hadde celler fra LG
Snowleopard Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden kremt skrev (6 minutter siden): Det er ikke bare èn modell som har vært utsatt for dette men mange. Opel Ampera, Hyundai Kona, Hyundai Ioniq, Jaguar Ipace Trolig flere også, men felles er vel at de hadde celler fra LG Kan føye på Audi E-Tron der og. De har noen problemer som gjør at de holder på å bytte ut pakker på de som bruker LG (Audi brukte vel 2-3 leverandører)...
Trulss Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden kremt skrev (6 minutter siden): Det er ikke bare èn modell som har vært utsatt for dette men mange. Opel Ampera, Hyundai Kona, Hyundai Ioniq, Jaguar Ipace Trolig flere også, men felles er vel at de hadde celler fra LG Ja, LG har vært litt ekstra utsatt. Kjedelig å kjøpe seg ny bil som plutselig blir pålagt å parkere utendørs osv. Eller at man må lade 12V hver kveld for å være sikker på å komme seg avgårde morgenen etter. Jaguar skrotes nå over en lav sko som følge av feil på batteriet.
Snowleopard Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Trulss skrev (5 minutter siden): Ja, LG har vært litt ekstra utsatt. Kjedelig å kjøpe seg ny bil som plutselig blir pålagt å parkere utendørs osv. Eller at man må lade 12V hver kveld for å være sikker på å komme seg avgårde morgenen etter. Jaguar skrotes nå over en lav sko som følge av feil på batteriet. Hyundai Kona og Ioniq, Opel AmperaE/Chevrolet Bolt er ferdige med sine batteribyttekampanjer. Jaguar har vel luket ut alle/de fleste som har battericeller med mulig feil. Så nå er det vel bare Audi E-tron hvor det er fare for at kjører rundt med slike celler.
barfoo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 11 minutes ago, Trulss said: Ja, LG har vært litt ekstra utsatt. Kjedelig å kjøpe seg ny bil som plutselig blir pålagt å parkere utendørs osv. Eller at man må lade 12V hver kveld for å være sikker på å komme seg avgårde morgenen etter. Jaguar skrotes nå over en lav sko som følge av feil på batteriet. Recalls er totalt ukjent på fossile biler... 1
Trulss Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden barfoo skrev (12 minutter siden): Recalls er totalt ukjent på fossile biler... Ja, de tar sjelden fyr av seg selv, selv om det har hendt. Det er verre med de elektriske kjøretøyene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå