TheKims Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai Nei den er ikke justerbar. Er nok som du sier 50-60cm slange på Andersson. 1
mobile999 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Orix skrev (På 23.5.2026 den 20.59): Her er et bilde av Qlima sin, ser jo ut som en ganske lang slange Hmm, interessant bilde. Jeg finner mange bilder med kort slange. Hva foregår?
Orix Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) 4 hours ago, mobile999 said: Hmm, interessant bilde. Jeg finner mange bilder med kort slange. Hva foregår? Ja, jeg stusser på det bildet selv. På andre bilder ser det ganske likt ut som Andersson sin. Det jeg finner av data er at slangen på Qlima sin er 1m, mens Andersson er 50-60cm. Endret 25. mai av Orix
mobile999 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Orix skrev (2 timer siden): Det jeg finner av data er at slangen på Qlima sin er 1m Hvor har du funnet dette?
Orix Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) 13 hours ago, mobile999 said: Hvor har du funnet dette? Står flere steder hvor denne selges, bl.a på Jula sine sider https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/kaldluft/klimaanlegg/barbart-klimaanlegg-033938/ Quote Superfleksibel slange Den smale og fleksible slangen på 1 meter gjør at du kan plassere enheten på et bord, i vinduskarmen eller på en kommode, noe som gjør installasjonen enklere og mer diskret. Dog klarer jeg ikke å finne noe rent konkret på hjemmesiden til Qlima eller i tekniske spesifikasjoner. Ser man på bilder av denne så gir det lite mening når man ser disse to bildene: Endret 26. mai av Orix
Dubious Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) Flere sider som skriver at den er 1 meter. Godt mulig vinduet er 1 meter over terrasen. EDIT: AI; Based on the visual proportions of the building in the image, the bottom of the window sill is estimated to be approximately 1.1 to 1.3 meters (3.6 to 4.2 feet) above the floor of the wooden deck. Endret 26. mai av Dubious 1
El burro Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) Ser at Jula har fått inn en ny modell med mer effekt, den har også varmepumpe funksjon. Ser også ut som om den er litt mer fleksibel med tanke på plassering. En ting som er positivt med denne er at utedelen tåler vann og fuktighet så man slipper å ta den inn om det kommer en regnskur, så vidt jeg skjønner så tåler ikke modellene fra Qlima og Andersson regn. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/varmepumper-luftluft/barbart-klimaanlegg-med-varmepumpe-031447/ Hvis jeg skulle kjøpt nytt nå så hadde jeg nok gått for denne, men til den prisen så kan man jo også vurdere en konvensjonell varmepumpe. Endret 26. mai av El burro 1
el_cash Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Har vurdert split aircondition selv, men kommet frem til at: 1. Ikke så praktisk i en leilighet, med tanke på at uteenheten gjerne må være på balkongen (hvor jeg gjerne sitter selv) 2. Vil ikke at naboer skal klage på lyd fra uteenheten 3. Knotete å ta ut og inn flere ganger i løpet av sommeren (med mindre man gjør som han fyren i videoen over, men det virker litt upraktisk Og skal man først betale 15k, som for den i videoen, så ville jeg heller lagt på noen tusen til og kjøpt en skikkelig varmepumpe (men igjen, se punkt 1 & 2 ovenfor) Så har landet på at det må bli en vanlig "portabel" AC-løsning, uten at jeg har landet på noe konkret enda. Vil gjerne ha med appstyring så jeg kan sette den på før jeg reiser hjem fra jobb og lignende.
Orix Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) 2 hours ago, El burro said: Ser at Jula har fått inn en ny modell med mer effekt, den har også varmepumpe funksjon. Ser også ut som om den er litt mer fleksibel med tanke på plassering. En ting som er positivt med denne er at utedelen tåler vann og fuktighet så man slipper å ta den inn om det kommer en regnskur, så vidt jeg skjønner så tåler ikke modellene fra Qlima og Andersson regn. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/varmepumper-luftluft/barbart-klimaanlegg-med-varmepumpe-031447/ Hvis jeg skulle kjøpt nytt nå så hadde jeg nok gått for denne, men til den prisen så kan man jo også vurdere en konvensjonell varmepumpe. Kan sikkert være aktuell denne for mange, men til den prisen, så begynner det å bli bedre alternativer om man har mulighet til å få det fast montert. Man får tradisjonell "varrmepumpe" ferdig montert til 12.000, da har man kun kjølefunksjon. Går man opp til rundt 20.000 så får man modeller som også kan varme opp mindre rom/leiligheter selv om de har begrenset varmeeffekt i skikkelig kulde (-20 eller kaldere) og da får man kjente merker som Mitsubishi, Toshiba, Daikin etc. Jeg har allerede varmepumpe på stue og soverom, så tenkte å prøve en vindus-ac på kontoret/pc rommet før jeg evt går til skrittet å innstallerer enda slik på huset. Endret 26. mai av Orix
TheKims Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai El burro skrev (2 timer siden): Ser at Jula har fått inn en ny modell med mer effekt, den har også varmepumpe funksjon. Ser også ut som om den er litt mer fleksibel med tanke på plassering. En ting som er positivt med denne er at utedelen tåler vann og fuktighet så man slipper å ta den inn om det kommer en regnskur, så vidt jeg skjønner så tåler ikke modellene fra Qlima og Andersson regn. Både Qlima og Andersson sin tåler regn. Hadde aldri giddet å kjøpe en visst jeg måtte ha tatt den inn og ut konstant. 1
Orix Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) 3 minutes ago, TheKims said: Både Qlima og Andersson sin tåler regn. Hadde aldri giddet å kjøpe en visst jeg måtte ha tatt den inn og ut konstant. De har IP24 rating, så de tåler vel i utgangspunket kun lett regn. Quote Utedelen til Qlima MS-AC 5002 er sprutsikker (IP24) og tåler normalt lett regn og fuktighet når den er montert forskriftsmessig. Den er imidlertid ikke konstruert for å tåle kraftig regnskyll rett inn i viften eller store vannmasser, og den er ikke vanntett Endret 26. mai av Orix
TheKims Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai Her er hva jeg fant om Andersson. Andersson ARC 2.6 Mobile har en smart og kompakt design som gjør den diskret. Den robuste konstruksjonen, inkludert vanntetthet utendørs (IPX4), sikrer at den tåler både vær og vind. Min har nå stått montert ute hele sommeren og fungert helt fint. Hadde blitt et himla styr om man måtte ha tatt den inn hele tiden. 1
mobile999 Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Orix skrev (11 timer siden): Ser man på bilder av denne så gir det lite mening når man ser disse to bildene: Jeg skummet visst litt for fort gjennom beskrivelsen til Jula før jeg spurte. Jeg har også sett de to bildene. Eneste jeg foreløpig kan tenke meg som forklaring er at det er et rom i utedelen som for lang slange kan rulles opp i. Det er i tilfelle utrolig dårlig at dette ikke er beskrevet.
Trulss Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Orix skrev (På 26.5.2026 den 11.14): Står flere steder hvor denne selges, bl.a på Jula sine sider https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/kaldluft/klimaanlegg/barbart-klimaanlegg-033938/ Dog klarer jeg ikke å finne noe rent konkret på hjemmesiden til Qlima eller i tekniske spesifikasjoner. Ser man på bilder av denne så gir det lite mening når man ser disse to bildene: Er det noen flere som har forsøkt dette klimaanlegget fra Jula?
Trulss Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Trulss skrev (På 8.6.2026 den 16.29): Er det noen flere som har forsøkt dette klimaanlegget fra Jula? Ingen? begynner å haste nå!
Trulss Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Det er flere problemer med dette produktet man må være klar over. Krever åpent vindu for at delene skal sammenkobles, men bare liten glippe. Denne slangen vil produsere kondens. Utedelen vil høres gjennom veggen da den ikke kan sammenlignes med vanlige varmepumper, den har heller ikke inverter. Kan ikke brukes på camping o.l om natten da utedelen forstyrrer naboen. Både inne -og utedelen krever at man tømmer vannbeholder, eller bruker slanger ned i "bøtte". Stille modus er en bløff, men innedelen er akseptabel. Det er værre med utedelen. Ufølsom temperatursensor. 1 1
ktoll Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni El burro skrev (På 26.5.2026 den 13.24): Ser at Jula har fått inn en ny modell med mer effekt, den har også varmepumpe funksjon. Ser også ut som om den er litt mer fleksibel med tanke på plassering. En ting som er positivt med denne er at utedelen tåler vann og fuktighet så man slipper å ta den inn om det kommer en regnskur, så vidt jeg skjønner så tåler ikke modellene fra Qlima og Andersson regn. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/varmepumper-luftluft/barbart-klimaanlegg-med-varmepumpe-031447/ Hvis jeg skulle kjøpt nytt nå så hadde jeg nok gått for denne, men til den prisen så kan man jo også vurdere en konvensjonell varmepumpe. Den er dyr ja. Og man kan nok begynne å sammenligne fastmontert. Men er mange fordeler jeg ikke har sett andre nevne enda som: > Kan fjernes helt når den ikke er behov for > Ta den med deg når du flytter > Kan flyttes til forskjellige rom etter behov > Raskere å sette opp og krever ikke elektriker Hvis man er selveier eller bor i hus ville jeg selvfølgelig vurdert noe fastmontert for lenge siden. Da har man nok rå til skikkelig opplegg også. Jeg bor i leilighet i blokk med innglasset balkong så jeg vurderer heller en av disse 3 som er nevnt tidligere. Sammenligner de 3 her: 1. Andersson ARC 2.6 - Mobile | NetOnNet 2. Bærbart klimaanlegg 1,46 kW | Qlima MS-AC 5002 Mini Split | Jula 3. Midea Porta Split bevegelig varmepumpe 101105 (hvit) - Elkjøp pris / btu / effekt / støy / slange lengde / kg inne enhet / kg ute enhet / rom størrelse 5990kr / 5000 BTU / 1.4kw / 46-63db / 60cm / 5,5kg / 14,5kg / ikke oppnevnt kvm 6499kr / 5000 BTU / 1.4kw / 39-52db / 100cm / 6,5kg / 13kg / 12-18kvm 12999kr / 12000BTU / 3.5kw / 39-49db / 200cm / 9,9kg / 32,5kg / 42kvm - Alle har app/wifi/smart styring - Nr 2 Qlima inkluderer ikke vinduforsegler - Nr 3 Midea Porta Split har et par tileggsfordeler som varmefunksjon og fjernkontroll
RootShell Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) Eg brukte ca en halv million på å 3D printe delar til min portable ac. Det gjer at dei 680m³/time med luft den treng for å holde kjølinga i gang faktisk ikkje varma opp et anna rom eller tulla til ventilasjonsanlegget. Prinsippet her er såre enkelt, kjøp den største AC'en på hjul. Køyr den hardt når eg er på jobb og skru den av når eg er heime. Kjøler merkbart ned leilighet på 100m². Og den patenten min, den virka kanonbra. Etter at prosjektet blei ferdig så har det regna nærmast sammenhengane i 2mnd 🤣 Endret 29. juni av RootShell 1 2
sedsberg Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Værste er at de finnes allerede, men nesten ingen selger de. Spoiler Spoiler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå