Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til valg av bil


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg bil da jeg ønsker å bli litt mere "fri". Har klart meg uten privatbil i snart ett år og det har gått greit, men jeg savner friheten. Har firmabil som jeg bruker på jobb, men kan ikke bruke den privat. Vil ha en bil som er på størrelse med en vw golf eller større. Bilen kommer til å bli brukt til bykjøring og et par langturer i året. Har vurdert el-bil, men er litt skeptisk til det i den prisklassen jeg har.

Noen som har forslag til en passende bil?

Noen krav:

-Pris 50k - 200k

-Bensin 

-Ikke for liten bil 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Bartledoo said:

Bilen kommer til å bli brukt til bykjøring og et par langturer i året. Har vurdert el-bil, men er litt skeptisk til det i den prisklassen jeg har.

Kjøp billig el-bil ala E-up (2. gen). Den bør du få til 150k. Rekkevidde er grei nok til å dekke bykjøring og litt ellers (200km eller så).

Når du skal ha langtur leiger du bil. Det er omtrent garantert billigaste mulige bilholdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nye Citroën eC3 er Norges billigste bil, og bør være noe å vurdere. Stort billigere bilhold enn det finner du ikke. Tror jeg kan garantere deg at det blir betydelig rimeligere enn en pent brukt bensinbil. 5 års reklamasjonsrett sikrer deg problemfritt bilhold med minimalt med utgifter. Selg den når den er 4 år, så får du litt penger tilbake også. 

 

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan du lade hjemme er det enkelt med elbil. Har du ikke mulighet til å parkere hjemme, må lade på kommunal eller hurtiglading er ikke elbil like enkelt.

På langtur er ikke hurtiglading noe problem normalt sett. Sjekk der du bruker å ferdes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bartledoo skrev (59 minutter siden):

Tusen takk for alle innspill. Skal tenke litt mere på el-bil. Har mulighet til å få montert el-bil lader (parkering i p-kjeller). Synes VW e-up blir for liten, men typ leaf kan være aktuelt. 

Leaf er nok noe av det mest økonomiske du kan eie av bil. På vår 2012-modell har vi kun byttet et 12V batteri pluss vindusviskere og interiør-filter. Den har vært omtrent gratis å eie og bruke.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (16 timer siden):

Nye Citroën eC3 er Norges billigste bil, og bør være noe å vurdere. Stort billigere bilhold enn det finner du ikke. Tror jeg kan garantere deg at det blir betydelig rimeligere enn en pent brukt bensinbil. 5 års reklamasjonsrett sikrer deg problemfritt bilhold med minimalt med utgifter. Selg den når den er 4 år, så får du litt penger tilbake også. 

 

Med det budsjettet, saa hadde jeg ikke vaert i tvil. den nye Citroën eC3.

Flunka ny, 199.000. skamsprek, kjempegod aa kjoere, inget vedlikehold, i begynnelsen, 32 mil rekkevidde, gaar til en langtur det. Etter 30 mils kjoering, trenger du en kopp kaffe, i hvert fall..

Setter du den opp i mot en bensnbil, vil  du tjene den inn igjen, paa garantitiden..

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv Toyota Corolla, og er godt fornøyd. Valgte denne på grunn av at jeg ønsket en rimelig og driftssikker bil. Og der er Toyota helt i toppen. Det er også muligheter for å utvide garantien til bilen er 10 år gammel med Toyota Relax. Auris ble Corolla i 2019, og ser etter min mening ganske mye penere ut enn Auris med faceliften den da fikk. Nærmer seg budsjettgrensen din, men de starter på rett under 200 laken. For eksempel; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=346909460

Ser du etter en elbil i denne prisklassen kan jeg anbefale Opel Ampera. Vi har 3 stk av denne på jobb, og vi er svært fornøyde med de bilene. Vi har også tilbakelagt svært mange kilometer med de. Kilometerstand står fra rundt 300 000 til over 400 000 på den vi har kjørt lengst. Har vært svært problemfritt bilhold, og vi har heller ikke vært spesielt flinke til å følge opp service intervaller. Så har de alle fått helt nytt batteri også på grunn av tilbakekallingen, som er en bonus. https://www.finn.no/car/used/search.html?q=opel+ampera

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kron skrev (På 8.5.2024 den 10:46 AM):

Har selv Toyota Corolla, og er godt fornøyd. Valgte denne på grunn av at jeg ønsket en rimelig og driftssikker bil. Og der er Toyota helt i toppen. Det er også muligheter for å utvide garantien til bilen er 10 år gammel med Toyota Relax. Auris ble Corolla i 2019, og ser etter min mening ganske mye penere ut enn Auris med faceliften den da fikk. Nærmer seg budsjettgrensen din, men de starter på rett under 200 laken. For eksempel; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=346909460

Ser du etter en elbil i denne prisklassen kan jeg anbefale Opel Ampera. Vi har 3 stk av denne på jobb, og vi er svært fornøyde med de bilene. Vi har også tilbakelagt svært mange kilometer med de. Kilometerstand står fra rundt 300 000 til over 400 000 på den vi har kjørt lengst. Har vært svært problemfritt bilhold, og vi har heller ikke vært spesielt flinke til å følge opp service intervaller. Så har de alle fått helt nytt batteri også på grunn av tilbakekallingen, som er en bonus. https://www.finn.no/car/used/search.html?q=opel+ampera

Hei. Er du fornøyd med forbruk?

Er ikke Corolla litt  lav mtp bakkeklaring.  Der er det 13 cm vil jeg tro.

Endret av igk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...