Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat Registerreim


Anbefalte innlegg

kremt skrev (3 minutter siden):

Denne motoren har som regel intervall på 210 tusen. Men vannpumpe kan ofte lekke før det, og da blir man mer eller mindre tvunget til å bytte alt. 

De lekker ingen ting. Ikke vann eller olje eller noe slikt . Når dette skjedde luktet det heller ingen ting , tenkte at det ville kanskje lukte svidd eller brent gummi men det luktet ikke noe 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var sannsynligvis veldig dumt å kjøre motoren etter den stoppet. Her kan du ha gjort stor skade. Men umulig å vite før man demonterer kamaksel og ser om ventiler er bøyd. Man kan turne motoren med latmannsarm for å se om den går fritt rundt, og lytte etter ulyder. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Det høres veldig mye ut med 210k intervall med registerreimdrevet vannpumpe.
 

Hvem gjorde jobben? Merkeverksted?

Ja merkeverkstedet . Bilen har fulgt alle service osv . Og jeg har stolt på at reima skal holde det som verkstedet sier 

Lenke til kommentar
Callofdaddy skrev (2 minutter siden):

jeg har stolt på at reima skal holde det som verkstedet sier

Det kan diskuteres om man kan stole på verksteder og om det er noe poeng i å bruke noe penger på å fikse en passat som har kjørt 320k.

Hvor (ca) står bilen?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Det var sannsynligvis veldig dumt å kjøre motoren etter den stoppet. Her kan du ha gjort stor skade. Men umulig å vite før man demonterer kamaksel og ser om ventiler er bøyd. Man kan turne motoren med latmannsarm for å se om den går fritt rundt, og lytte etter ulyder. 

Motoren stoppet helt og mens jeg venter prøvde jeg å starte og den startet men kunne ikke ruse motoren . Jeg valgte fort å slå den av . Bilen har ikke blitt kjørt etter dette 

Lenke til kommentar

Redneck måten er vel å bytte reimstrammeren (det er vel den som er synderen) og flytte reimhjulene "riktig" vei slik at reima går i hakkene -> krysse fingrene og starte motoren. Obs! Fare for motorhavari.

Alternativet er å begynne å demontere ventildeksel evt. topp.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Det kan diskuteres om man kan stole på verksteder og om det er noe poeng i å bruke noe penger på å fikse en passat som har kjørt 320k.

Hvor (ca) står bilen?

Det er 210.000km intervall på disse, og det er jo ikke noe verkstedene dikter opp, men noe som kommer fra fabrikant.

Det har vært svært lite problemer med register på disse motorene, det som oftest har ført til motorhavari på disse er diesel lekkasje fra enten filterhus eller pumpe som smuldrer opp multireima og forsvinner inn i registeret ved veivdrevet (vært borti noen tilfeller av dette)

Her er det sannsynligvis noe galt med strammer, monteringsfeil etc.

Har vært borti strammer som havarerer etter noen få tusen kilometer etter skifte av reim (nyere motor enn trådstarter har), selv om dette er svært sjeldent.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (1 time siden):

Det er 210.000km intervall på disse, og det er jo ikke noe verkstedene dikter opp, men noe som kommer fra fabrikant.

Det har vært svært lite problemer med register på disse motorene, det som oftest har ført til motorhavari på disse er diesel lekkasje fra enten filterhus eller pumpe som smuldrer opp multireima og forsvinner inn i registeret ved veivdrevet (vært borti noen tilfeller av dette)

Her er det sannsynligvis noe galt med strammer, monteringsfeil etc.

Har vært borti strammer som havarerer etter noen få tusen kilometer etter skifte av reim (nyere motor enn trådstarter har), selv om dette er svært sjeldent.

Tror du om jeg monterer en ny reim at det vil gå bra? 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (20 minutter siden):

Går ikke stemplene klar ventilene på denne motoren? 

Da kan du være heldig å bare måtte sette på ny reim. 

Nei, de gjør ikke det.

Hadde det vært min bil, ville jeg byttet reim og strammer og sørget for at alt er timet rett og prøvd.
Er du heldig er det ingen mekaniske skader. Er du uheldig, tror jeg det er billigere å bytte motor enn å overhale toppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 minutt siden):

Nei, de gjør ikke det.

Hadde det vært min bil, ville jeg byttet reim og strammer og sørget for at alt er timet rett og prøvd.
Er du heldig er det ingen mekaniske skader. Er du uheldig, tror jeg det er billigere å bytte motor enn å overhale toppen.

Jeg overtok nettopp bilen og den er jo i grunnen strøken fulgt alle service osv hørte ingen ulyder eller noe lekkasje . 
vurderer sterk på å bytte reim,strammer osv bare så jævli kjipt om det ikke går 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Callofdaddy said:

Det åpnet dekselet der reima er og så at reima var slakk , de tok bilder av det 

Har du bildene? Hvis det kun er reim som er slakk så bør man jo inspisere registeret og stemplene. Hvis de har bilder av stempler med hakk eller hull i så er det jo dumt å bruk penger på å bytte reim.

Gitt kjørelengden så bør det enten være en rimelig reperasjon, eller så bør den selges som delebil og erstattes med en ny gammel bil.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (12 timer siden):

Det høres veldig mye ut med 210k intervall med registerreimdrevet vannpumpe.
 

Hvem gjorde jobben? Merkeverksted?

Det var et Meca verksted her i Kristiansand , jeg ringte verkstedet dagen jeg overtok bilen ettersom de har gjort alle service de siste fire årene . De opplyste meg at de hadde bytte reim og pumpe og skulle ikke byttes før 370k altså etter 210k 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...