Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat Registerreim


Anbefalte innlegg

MailMan13 skrev (34 minutter siden):

Har du bildene? Hvis det kun er reim som er slakk så bør man jo inspisere registeret og stemplene. Hvis de har bilder av stempler med hakk eller hull i så er det jo dumt å bruk penger på å bytte reim.

Gitt kjørelengden så bør det enten være en rimelig reperasjon, eller så bør den selges som delebil og erstattes med en ny gammel bil.

Har ikke bildene. Fikk beskjed på tlf men skal spørre etter bildene når jeg henter bilen 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, iknutis said:

Nei, de gjør ikke det.

Hadde det vært min bil, ville jeg byttet reim og strammer og sørget for at alt er timet rett og prøvd.
Er du heldig er det ingen mekaniske skader. Er du uheldig, tror jeg det er billigere å bytte motor enn å overhale toppen.

2l 8V går stemplene fritt på så hvis det ikke er 16V så er det håp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Callofdaddy skrev (9 timer siden):

Tror du om jeg monterer en ny reim at det vil gå bra? 

Vil tippe det ikke har gått bra, av erfaring.

Men, hva har skjedd? Det burde verksted finne ut av, er det strammer som har tatt kvelden?

Finn ut hva som har skjedd, bytte evt defekte deler på register, time opp og prøve å starte evt kompresjons test.

Men som andre her har sagt, det er en bil som har gått langt, så da er spørsmålet om det er verdt det.

Motorfeste må av for skifte av strammer.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner til et tilfelle med en passat for noen år tilbake der reima rappet over noen hakk, bilen ble først tungstartet helt til den ikke ville starte mer. Den som overtok bilen sjangset på å bare bytte reim,pumpe og muligens strammer, bilen ble i orden. Men er jo et sjangsespill når muligheten for et motorhavari er tilstede. Vil tro at verkstedet antok det da de inspiserte reima, man skal uansett ikke stole blindt på hva et bilverksted sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man timer opp motoren på nytt med kamaksler, top dead center svinghjul osv, setter på ny reim og strammer, løpehjul, vannpumpe, ser over om det er lekkasjer om simringer bør byttes. Setter alt sammen igjen, da kan man turne motoren et par runder for hånd. Går den fint rundt uten lyder er det gode sjanser for at den vil starte og gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 timer siden):

Hvis man timer opp motoren på nytt med kamaksler, top dead center svinghjul osv, setter på ny reim og strammer, løpehjul, vannpumpe, ser over om det er lekkasjer om simringer bør byttes. Setter alt sammen igjen, da kan man turne motoren et par runder for hånd. Går den fint rundt uten lyder er det gode sjanser for at den vil starte og gå. 

Det er det jeg også har hørt i fra flere mekaniker nå. Men velger å selge bilen ettersom jeg ikke skrur noe selv. 

Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (18 timer siden):

Vil tippe det ikke har gått bra, av erfaring.

Men, hva har skjedd? Det burde verksted finne ut av, er det strammer som har tatt kvelden?

Finn ut hva som har skjedd, bytte evt defekte deler på register, time opp og prøve å starte evt kompresjons test.

Men som andre her har sagt, det er en bil som har gått langt, så da er spørsmålet om det er verdt det.

Motorfeste må av for skifte av strammer.

Som sagt så har verkstedet løftet dekselet til reima å sett på at reima er slakk og hoppet over noen hakk og dermed må topp osv skiftes eller evt en ny motor har de sagt. Jeg velger å selge bilen nå 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Hæh? Ser helt jævli ut spør du meg.

Mekanikerens tok den lenger opp slik de kunne få med bilde . Men har vagt å selge lag hør fra flere at det er en stor sjangser at det vil gå bra men selger allikevel ettersom jeg ikke er noen mekaniker 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (På 16.4.2024 den 10:57 AM):

Har du bildene? Hvis det kun er reim som er slakk så bør man jo inspisere registeret og stemplene. Hvis de har bilder av stempler med hakk eller hull i så er det jo dumt å bruk penger på å bytte reim.

Gitt kjørelengden så bør det enten være en rimelig reperasjon, eller så bør den selges som delebil og erstattes med en ny gammel bil.

Bildene ligger her nå

Lenke til kommentar

Når det koster 8-10 000,- å hekte på en ny reim så er det ikke bare bare. Mest sannsynlig er det game over og for de penga burde man kjøpt en høggermotor istedenfor.

Toppen har sikkert sprekt rundt en eller flere ventilføringer og den ene råden er litt kroka. Det er mest vanlig.

Reima ser tørr og hel ut så jeg tipper det er et stramme eller løpehjul som har takket for seg.
 

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (41 minutter siden):

Når det koster 8-10 000,- å hekte på en ny reim så er det ikke bare bare. Mest sannsynlig er det game over og for de penga burde man kjøpt en høggermotor istedenfor.

Toppen har sikkert sprekt rundt en eller flere ventilføringer og den ene råden er litt kroka. Det er mest vanlig.

Reima ser tørr og hel ut så jeg tipper det er et stramme eller løpehjul som har takket for seg.
 

Mest vanlig ja, har hørt nå mange mekaniker si at det er en stor mulighet om alt er timet riktig og setter enny reim men alt nytt som hører med en registerreim bytte at sjansen er stor at den vil starte å kjøre igjen 

Lenke til kommentar

Er det spesielt vanskelig å bare ta av toppdelselet og glødeplugg/injektor og faktisk se på registeret og stempler/sylindere?  Hvorfor tar man ikke en kikk på på komponentene, sånn at man faktisk vet hva slags skade som er skjedd?

Er selv Ikke mekaniker eller spesielt ekspert på dette, men det virker veldig rart å gi motoren dødsdommen kun bassert på at registerreim er hoppet over noen tenner. Selv om sannsynligheten for at det er gått bra ikke er høy, er det så dyrt og komplisert å sjekke hva som faktisk er tilstanden at det ikke er verdt det?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (4 minutter siden):

Er det spesielt vanskelig å bare ta av toppdelselet og glødeplugg/injektor og faktisk se på registeret og stempler/sylindere?  Hvorfor tar man ikke en kikk på på komponentene, sånn at man faktisk vet hva slags skade som er skjedd?

Er mekaniker selv Ikke mekaniker eller spesielt ekspert på dette, men det virker veldig rart å gi motoren dødsdommen kun bassert på at registerreim er hoppet over noen tenner. Selv om sannsynligheten for at det er gått bra ikke er høy, er det så dyrt og komplisert å sjekke hva som faktisk er tilstanden at det ikke er verdt det?

Noen som kunnet ha sjekket opp i det i Kristiansand område ? Jeg har ikke peiling . 

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (1 time siden):

Når det koster 8-10 000,- å hekte på en ny reim så er det ikke bare bare. Mest sannsynlig er det game over og for de penga burde man kjøpt en høggermotor istedenfor.

Toppen har sikkert sprekt rundt en eller flere ventilføringer og den ene råden er litt kroka. Det er mest vanlig.

Reima ser tørr og hel ut så jeg tipper det er et stramme eller løpehjul som har takket for seg.
 

Fikk tilbud av et autorisert verksted at de skal ha 7800kr for å bytte reim strammer og pumpe 

Lenke til kommentar
Callofdaddy skrev (1 time siden):

Fikk tilbud av et autorisert verksted at de skal ha 7800kr for å bytte reim strammer og pumpe 

Kan du ikke bare gjøre det da siden det er så stor mulighet for at det har gått bra?

Jeg regner med at det er mer enn 5 år siden registerreimen ble byttet sist?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bare gjøre det da siden det er så stor mulighet for at det har gått bra?

Jeg regner med at det er mer enn 5 år siden registerreimen ble byttet sist?

Jeg vurderte det sterkt men bestemte meg at jeg selger til og noen som skrur eller har tilgang til et verksted. Jeg kunne også ha reklamert til det Mega verkstedet som utførte jobben i 2018 men tenker jeg ikke hadde kommet noe vei der. Du kan kjøpe den om du vil den står på Finn.no linken er overfor 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=348864969

Endret av Callofdaddy
Lenke til kommentar
Callofdaddy skrev (3 minutter siden):

Du kan kjøpe den om du vil den står på Finn.no linken er overfor

Jeg tar ikke imot et vag produkt med 320k kilometer selv om jeg får det kastet etter meg. Det er søppel (selv uten sannsynlig motorskade).

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...