Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe til kjøling av mindre leilighet


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg en varmepumpe som i hovedsak skal brukes til kjøling om sommeren. Dette er i en mindre leilighet, der innedel må plasseres på soverom, og utedel på balkong rett utenfor. Planen er da å justere spjeldene sånn at luften strømmer ut døren i fra soverom til stue og ut til resten av leiligheten. Det vil bli mindre aktuelt å bruke den til oppvarming siden innedel skal stå på soverommet da jeg liker å ha det kaldt der hele året (ellers vil soverommet bli det varmeste rommet i leiligheten), men det er ikke utenkelig at den vil bli brukt til noe oppvarming.  

Det viktigste for meg er lav støy, både i fra inne og utedel, men også avgitt minimumseffekt for kjøling/varme (med tanke på antall start/stop av kompressor slik at den kan gå jevnt). Ser for meg å justere temperaturen sånn at pumpen ikke må jobbe om natten for å minimere støy.

Har sett litt på pumpene i fra Toshiba, der jeg spesifikasjonsmessig liker godt toppmodellen Daiseikai 10 med 600W minimum avgitt kjøleeffekt og 19 dB lyd på det minste i fra innedel, men her begynner prisen (28 490 kr uten montering) å bite virkelig hardt for mitt bruk. Om jeg går ned et hakk til Toshiba Polar 25 så er støynivå likt, men avgitt minimumseffekt for kjøling er på hele 1100W. Også her syns jeg prisen (20 990 kr uten montering) biter hardt nok.   

Noen som har erfaringer/anbefalinger for hvilke merker/modeller som er bra?

Jeg bor i et sameie, så er klar over at styret må godkjenne dette. 

 

Endret av Luftboble
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, xClaymanx said:

Hva med innendørs AC? Da trenger du bare strøm i veggen å en slange ut vinduet. Betydelig billigere er det også

Da kan du bare glemme lavt støynivå ..  Og det kan være mange grunner til at man ikke kan ha vinduet åpent, heller. (Da er det bedre (= mer praktisk) dersom man kan koble enheten til en lufteventil på veggen.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (21 timer siden):

Da kan du bare glemme lavt støynivå ..  Og det kan være mange grunner til at man ikke kan ha vinduet åpent, heller. (Da er det bedre (= mer praktisk) dersom man kan koble enheten til en lufteventil på veggen.)

Da må det også være gitt at TS som bor i leilighet faktisk får godkjent montering av utedel, noe som kan være svært problematisk om andre beborere klager på støy når de sitter ute

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 15.4.2024 at 2:47 PM, xClaymanx said:

Hva med innendørs AC? Da trenger du bare strøm i veggen å en slange ut vinduet. Betydelig billigere er det også

I innkjøp ja, men en slik lekker veldig kulde siden kald luft fort "rømmer" ut av vinduet, og varm luft fort strømmer tilbake igjen. Det kan jo begrenses noe ved å tette så godt som mulig rundt vinduet. Det er også å få kjøpt "telt" som festes rundt vinduskarmen med glidelås/borrelås for å lukke.

Men totalt vil jeg også anbefale en slik: Men slipper godkjenning av styret, vesentlig billigere i innkjøp, kan lett tas med hvis/når man skal flytte, vesentlig/lavere innkjøpspris kompanserer i alle fall for en del av de høyere kostnadene under bruk. Min erfaring er at det hjelper ENORMT å bare bruke en slik en time eller to før leggetid for å få ned temperaturen. Opplever det ikke som særlig problematiskt om temperaturen eventuellt stiger noe i.l.a. natten uten å bruke den på natten. Kan bli varmt igjen hvis man sover lenge om morgenen/formiddagen, og i hvertfall langt på dag. Men så er det jo også anbefalt å opprettholde døgnrytmen fra arbeidsdager også i helger og ferier, så kanskje en fordel det også 😉?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å teste ut denne som har en inne og ute del. https://www.prisjakt.no/product.php?p=11329586

Har hatt en portabel AC med slange som man bare setter ut av vindu. Den støyet så mye at man kunne ikke bruke den mens man var i samme rom. En annen ulempe er at dem suger inn den kalde lufta og blåser den ut igjen. Har prøvd å se etter en modell med dobbel slange, men ser ikke ut som det er å oppdrive her til lands.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (2 timer siden):

Da må det også være gitt at TS som bor i leilighet faktisk får godkjent montering av utedel, noe som kan være svært problematisk om andre beborere klager på støy når de sitter ute

Pga støy for naboer ville dette ikke blitt godkjent i styret her jeg bor. Heller ikke fasadeendringen som må gjøres for gjennomføring av kjølemedium og strøm i yttervegg.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

En portal AC blir kun en nødløsning om sameiet ikke godkjenner søknad. Blir overrasket om det ikke blir godkjent da plassering er relativt skjermet på egen balkong. Støymessig vil det i all hovedsak kun gå ut over meg selv. Kommer til å sørge for at det brukes solide vibrasjonsdempere. Om det mot formodning kommer klager er jeg villig til å sørge for at pumpe går på laveste hastighet nattestid eller i verste fall skru den helt av om natten. Stort sett vil den nok gå på laveste hastighet på dagtid også. Trafikkstøyen vil jeg tro er mye verre. Nyere pumper støyer ikke så mye heller slik som jeg har skjønt det, og jeg er villig til å legge nok penger i dette for å få en god modell støymessig.

Om det skulle bli en portal AC så blir det nok en av desse. Jeg er ikke interessert i en portabl AC med kun 1 slange grunnet undertrykk.

Qlima MS-AC 5002:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=11329586 (som nevnt over av TheKims. Forøvrig interessert i rapport om denne blir testet)

EcoFlow Wave 2:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=7324883 (Ser ut som at denne har to slanger. Sannsynligvis den eneste som selges i Norge med to slanger virker det som, men ganske heftig priset til å være en portabel AC)

Syns forøvrig det er vanskelig å finne faktiske tester som tar for seg støy i fra varmepumper. Jeg har begynt å snuse litt på Mitsubishi Kaiteki 6300. Noen som har erfaringer med denne?

https://mee.no/privat/produktkategori/luft-luft-varmepumper/kaiteki/kaiteki-6300/

Endret av Luftboble
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 16.4.2024 at 10:20 PM, Luftboble said:

.

.

.

Syns forøvrig det er vanskelig å finne faktiske tester som tar for seg støy i fra varmepumper. Jeg har begynt å snuse litt på Mitsubishi Kaiteki 6300. Noen som har erfaringer med denne?

https://mee.no/privat/produktkategori/luft-luft-varmepumper/kaiteki/kaiteki-6300/

Husk at støy er subjektivt. Det som er stør for en person kan oppfattes som beroligende og nærmest søvndyssende for en annen. Det som oppfattes som forstyrrende støy for en person kan oppfattes som skjønn musikk for en annen... Så slik sett er "faktiske tester som tar for seg støy i fra varmepumper" mer eller mindre meningsløse. Ennå en faktor som kan gjøre tester av støynivå er at både lydnivået og karakteristikken på lyden vil forandre seg på grunn av faktorer som vibrasjoner og eventuellt resonans(er) der den er montert, akustikken der den er montert, slitasje over tid som vil endre både lydstyrken og karakteristikken på lyden, variasjoner i lydabsorbsjon der den er montert, og sikkert en del/en haug andre faktorer jeg ikke kommer på umiddelbart.

Det faktiske støynivået på varmepumper oppgitt i "db" regner jeg med står i de tekniske spesifikasjonene for de forskjellige varmepumpene.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (På 17.4.2024 den 4:39 PM):

Husk at støy er subjektivt. Det som er stør for en person kan oppfattes som beroligende og nærmest søvndyssende for en annen. Det som oppfattes som forstyrrende støy for en person kan oppfattes som skjønn musikk for en annen... Så slik sett er "faktiske tester som tar for seg støy i fra varmepumper" mer eller mindre meningsløse. Ennå en faktor som kan gjøre tester av støynivå er at både lydnivået og karakteristikken på lyden vil forandre seg på grunn av faktorer som vibrasjoner og eventuellt resonans(er) der den er montert, akustikken der den er montert, slitasje over tid som vil endre både lydstyrken og karakteristikken på lyden, variasjoner i lydabsorbsjon der den er montert, og sikkert en del/en haug andre faktorer jeg ikke kommer på umiddelbart.

Det faktiske støynivået på varmepumper oppgitt i "db" regner jeg med står i de tekniske spesifikasjonene for de forskjellige varmepumpene.

Det stemmer. Om det er en jevn og rolig humming fra enheten så vil jeg tro dette lett blir beroligende, eller at man nermest faser det ut.

 

Når det skal sies så kan man også kjøre full pupp å lukke døra på soverommet en times tid før man skal sove. Da burde det være tilstrekkelig kaldt. Og kanskje behovet for å ha den durende hele natta faller bort

Lenke til kommentar
On 16.4.2024 at 3:44 PM, Gjest MKII said:

I innkjøp ja, men en slik lekker veldig kulde siden kald luft fort "rømmer" ut av vinduet, og varm luft fort strømmer tilbake igjen. Det kan jo begrenses noe ved å tette så godt som mulig rundt vinduet. Det er også å få kjøpt "telt" som festes rundt vinduskarmen med glidelås/borrelås for å lukke.

Men totalt vil jeg også anbefale en slik: Men slipper godkjenning av styret, vesentlig billigere i innkjøp, kan lett tas med hvis/når man skal flytte, vesentlig/lavere innkjøpspris kompanserer i alle fall for en del av de høyere kostnadene under bruk. Min erfaring er at det hjelper ENORMT å bare bruke en slik en time eller to før leggetid for å få ned temperaturen. Opplever det ikke som særlig problematiskt om temperaturen eventuellt stiger noe i.l.a. natten uten å bruke den på natten. Kan bli varmt igjen hvis man sover lenge om morgenen/formiddagen, og i hvertfall langt på dag. Men så er det jo også anbefalt å opprettholde døgnrytmen fra arbeidsdager også i helger og ferier, så kanskje en fordel det også 😉?

 

3 hours ago, xClaymanx said:

Det stemmer. Om det er en jevn og rolig humming fra enheten så vil jeg tro dette lett blir beroligende, eller at man nermest faser det ut.

 

Når det skal sies så kan man også kjøre full pupp å lukke døra på soverommet en times tid før man skal sove. Da burde det være tilstrekkelig kaldt. Og kanskje behovet for å ha den durende hele natta faller bort

ja...

Lenke til kommentar
On 14.4.2024 at 9:01 PM, Luftboble said:

Jeg bor i et sameie, så er klar over at styret må godkjenne dette. 

Bodde tidligere i en 4-mannsbolig i et sameie og der var det ikke noe problem, men hvis det er snakk om leilighetsblokk kan det nok bli vanskelig..

Når det gjelder kostnadene vil jeg si de 20-25K det koster for en skikkelig løsning inkl installasjon er verd hver en krone.  Jeg installerte 4 stk da jeg fikk bygget hus.  En for hver etasje, en spesifikt for kontoret der flere datamaskiner og skjermer gjør sitt til at det altid er varmt der og et i soverommet for å holde det kaldere enn resten av huset.  Har ikke angret ett sekund. 

Lenke til kommentar

Tror du kan gå for det billigste du kan finne. Alle moderne luft til luft varmepumper har inverter slik a kompressor justerer turtallet og ikke starter og stopper hele tiden. Alle kjøler greit også.

Men ikke regn med å kjøle ned leiligheten med innedel på soverommet.

Lenke til kommentar

De fleste har vel inverter i dag slik at de justerer seg ned, og da blir støynivået veldig lavt både på utedel og innedel hos de fleste produsenter, særlig på sommeren. Om vinteren gnelderer de noe mer, og kan nok da skape noe støy for naboen. Man trenger jo ikke ha de på om natten om vinteren.

Men hvem som støyer minst aner jeg ikke

Lenke til kommentar

Og når det gjelder portable innendørsenheter med slange ut så støyer de så mye at de er ubrukelige om man oppholder seg i samme rom. De bråker også mye ut slangen og er forstyrrende for de utenfor. Har hatt flere stykker og vil heller ha en bordvifte til erstatning.

Lenke til kommentar

Jeg vil legge nok penger i dette for å få en støysvak modell, og stort sett vil pumpen uansett gå på laveste hastighet. Jeg er også villig til å sørge for at den går på laveste hastighet om natten, eller eventuelt skru den helt av. Utedel vil også stå skjermet på min egen balkong. Det er heller ingen soverom, utenom mitt eget, i umiddelbar nærhet i luftlinje. Jeg er opptatt av at det skal benyttes gode vibrasjonsdempere slik at vibrasjoner ikke skal forplante seg. Tviler egentlig på at noen i det hele tatt vil klare å høre pumpen på dagtid, spesielt ikke igjennom all trafikkstøyen. Vanskelig å vite dette sikkert før den eventuelt er installert.

Det er viktig å hensynta sine naboer, men hvor går egentlig grensen? Når man bor tett må man også forvente at man har naboer. Det er ikke urimelig at man ønsker å kjøle ned boligen sin sommerstid gitt at man klarer dette uten å gi en urimelig ulempe for sine naboer.

Uansett, så var dette en avsporing. Jeg ønsker å høre om tips/erfaringer i fra noen som har installert varmepumper, spesielt det støymessige.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 19.4.2024 den 1:06 PM):

Tror du kan gå for det billigste du kan finne. Alle moderne luft til luft varmepumper har inverter slik a kompressor justerer turtallet og ikke starter og stopper hele tiden. Alle kjøler greit også.

Men ikke regn med å kjøle ned leiligheten med innedel på soverommet.

Er klar over at plassering på soverommet ikke er optimalt med tanke på å kjøle ned resten av leiligheten, men vil anta at det vil gi nok effekt til å gjøre en grei forskjell. Ventilasjonen hjelper også til ved å flytte luft i fra soverommet til stuen.

Endret av Luftboble
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...