Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bilen "danser" (slingrer) og føles ustabil ved full akselerasjon, årsak?


Anbefalte innlegg

merker ikke noe unormalt ved vanlig fartsøkning, men ved forbikjøring og f.eks. flettefelt inn på motorvei/E6 der man kanskje går fra 60 til 110 på noen øyeblikk.

googlet det, å fant bare noe lignende vedr. en Tesla modell, men der var mistanken issue om ulik trekkraft/firehjulsdrift eller noe. Jeg har fossil med kun forhjulsdrift (2.4 l. og automatgir)

Kan det være noen stag eller foringer som er gåent? Også lurt på evt. dårlige støtdempere bak? Finner vel muligens ikke svaret uten et verksted-besøk, men hvis noen har vært borti samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (10 minutter siden):

Blir synsing men kan være hylseforingene bak.

hvor sitter de?

kan legge til jeg hadde bilen på verksted ifjor sommer og ble da byttet noe stag/ledd begge sider i bakstillingen (ene hadde visst knekt), og foringer helt i ytterkant ved (rett innenfor bremseskivene)

Jeg vet ikke om vinglingen er visuelt synlig for biler som kommer bak meg, men symptomet føles i alle fall påtagelig når man holder rattet. Og føles mer påtagelig at bakenden kanskje vingler mer enn front.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Mr.M said:

Finner vel muligens ikke svaret uten et verksted-besøk, men hvis noen har vært borti samme?

Går an å gjette da... Du vil få en del av det her nå.

Hvis dekk og hjul er i orden, og du ikke har andre symptomer så er en sjekk av understell på verksted på sin plass. Ser nok noe som gir litt bevegelse eller skjevhet i hjulstillingen, men det er mye forskjellig det kan være, som ikke er så lett å se.

Om ingen andre symptomer og det er under pådrag det skjer, så kan jo jeg gjette på en bærearmsforing foran. Hadde det vært en kule/lenkearm/endeledd/hjulbolt hadde du hatt ulyder.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
trikola skrev (19 minutter siden):

Løs hjulmutter/-bolt?

ikke i mitt tilfeller tror jeg, fenomenet har vært der og har byttet sommer/vinterhjul noen ganger i perioden. Bytter sjøl hjemme og er ganske sikker på at bolter er dratt til.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (7 minutter siden):

Om ingen andre symptomer og det er under pådrag det skjer, så kan jo jeg gjette på en bærearmsforing foran. Hadde det vært en kule/lenkearm/endeledd/hjulbolt hadde du hatt ulyder.

jau, kanskje problemet egentlig ligger foran et sted mens utslaget av det, føles/merkes mest bak, det er vel ikke umulig for alt jeg vet.

Men skal først gjøre det enkle sjøl, bytte dempere bak, det har vært planen en stund. Og så se om jeg kan se noe galt foran når legger om dekk til uka.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (15 minutter siden):

Hvordan er den på ei rett strekke i ca 80 km/t? Mye vibrasjoner i rattet?

ikke merket noe til det.

også helt fin ang. hjulstilling, dvs. "går rett frem" om jeg slipper rattet.

Men, har tidvis hatt ulyd (skrapelyd) foran (begge sider tror jeg), kan dog gå dager/uker hvor jeg ikke hører noe, men det har jeg innbilt meg er hjullager(?) som er modne for utskifting. Men blir sagt over her (MailMan13) "hadde det vært en kule/lenkearm/endeledd/hjulbolt hadde du hatt ulyder."  så da må jeg kanskje "utvide perspektivet" litt.

Lenke til kommentar

Framhjulstrekk? Mye hk og stor forskjell på lengden på drivakslingene? Altså torque-steer.

Utslitte / defekte støtdempere kan også være verdt å sjekke. Som nevnt over her vil er verksted kunne gå over og se om det er noe som er utslitt

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (10 timer siden):

hvor sitter de?

kan legge til jeg hadde bilen på verksted ifjor sommer og ble da byttet noe stag/ledd begge sider i bakstillingen (ene hadde visst knekt), og foringer helt i ytterkant ved (rett innenfor bremseskivene)

Jeg vet ikke om vinglingen er visuelt synlig for biler som kommer bak meg, men symptomet føles i alle fall påtagelig når man holder rattet. Og føles mer påtagelig at bakenden kanskje vingler mer enn front.

Er to på hver side på hjulopphenget bak. Hvis disse blir slitt vil bilen styre med bakenden til en viss grad under akselerasjon, men det kan jo være andre årsaker som f.eks løse hjulmutre.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

Framhjulstrekk? Mye hk og stor forskjell på lengden på drivakslingene? Altså torque-steer.

takk, var et ukjent begrep for meg, men lest meg opp om "torque-steer" og sett videoer på youtube, og det gir mening. Jeg heller faktisk nå mot at det er årsaken. (kan selvsagt også være evt. slitte foringer/dårlige dempere i tillegg)

For å være ærlig, jeg kan unngå å oppleve det, ved "mildere kjørestil", for når man trykker gasspedalen i gulvet med aut. (kick-down) tar den over giringa og er da det fort blir litt vilt.

men kommer nok til å sjekke det andre som har vært nevnt, mulig jeg bestiller en tidlig EU-kontroll før tiden.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

Framhjulstrekk? Mye hk og stor forskjell på lengden på drivakslingene? Altså torque-steer.

Erfarte dette problemet på en forhjulsdrevet bil for noen år siden.
Ved kraftig akselerasjon og giring fra 1 til 2 var bilen som å kjøre på sporete vei.
Verkstedet konkluderte med forskjellig drivaksellengde.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 timer siden):

For å være ærlig, jeg kan unngå å oppleve det, ved "mildere kjørestil", for når man trykker gasspedalen i gulvet med aut. (kick-down) tar den over giringa og er da det fort blir litt vilt.

Hva slags bil er dette?

Jeg har selv framhjulsdreven bil, riktignok elbil, men opplever ikke noe problemer med dette fenomenet.

Lenke til kommentar

Er dette en japansk bil?

Toyota camry eller lignende?

 

De bilmodellene der har en bakre bærearms foring som kan gi dine symptomer vedr. Ustabil  «dansing» av bilen under pådrag. 
 

Når du har gass pådrag (spessielt med litt stor motor) er det viktig å kunne ha en forstilling som tåler momentet og kraften uten at det ødelegger spissing ( under pådrag) 

Men uansett, så vill eg anbefale deg å sjekke bilen på ett verksted før du begynner å tenke for mye selv. 
Jeg ser veldig ofte at de som lar være å sjekke på verksted og heller bytter det de tror er ødelagt, får de dyreste utleggene 

Endret av MAtroxX
Utvider tekst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...