Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har altibox selv, og stabilitet og oppetid er upåklagelig. Prisen er dog på toppen i markedet. 💸💸

Om de ønsker å oppnå samme på tele biten må de ditche telia og bruke telenor + eget nett. Evt bygge ut eget nett for å tette hullene som telia har. Begge deler tror jeg er usannsynlig.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (8 minutter siden):

Har altibox selv, og stabilitet og oppetid er upåklagelig. Prisen er dog på toppen i markedet. 💸💸

Om de ønsker å oppnå samme på tele biten må de ditche telia og bruke telenor + eget nett. Evt bygge ut eget nett for å tette hullene som telia har. Begge deler tror jeg er usannsynlig.

De planlegger å bygge 3-4000 nye basestasjoner... Hvis de kunne tilby tale på 450 MHz, da hadde de vært uslåelige på dekning.

Endret av NorsknRev
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Komplett ubrukelig said:

Mulig du har rett, men litt voldsomt å sende ut en slik "beroligende" e-post 2 år etter da. 

E-postemne: Lyse + ice = Lyse Tele💛

Ser ikke ut til å være beste kommunikasjonen nei, de ønsker vel å få inn litt Lyse i ice også. 

Men noe må de vel sende ut før kunder plutselig får en faktura dumpende ned postkassen fra "Lyse Tele", og siden det ikke har tredd i kraft før nå så kommet kommunikasjonen nå.

Har selv vært med i store selskaper som ble kjøpt opp og skiftet navn, og det tok lang tid før det nye navnet faktisk dukket opp på lønninger osv - ting tar tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trulss said:

Kanskje Altibox-kunder får rabatter på teletjenester snart?

Det er vel nesten garantert:

  • Telenor + Canal Digital,
  • Telia + Get,
  • ice + Altibox.

Av en eller annen grunn er det denne veien konsolideringen går i Norge - er vel så grisgrendt at den eneste økonomiske modellen er å koble utbygging av fiber sammen med utbygging av 4g/5g.

Eneste forskjellen her er at det var kabelselskapet som kjøpte opp mobilleverandøren i stedet for omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fortsatt en god rabatt med dobbelt data fra da jeg bodde i borettslag der vi hadde Get kobber internet. Hadde en slik ordning med Internet + mobilabonnement, ble overført til Telia med samme oppsett.
Den ordningen holder seg fortsatt (ikke si noe til Telia), selv etter vi flyttet ut for over 3 år siden.

Vurderer å skifte til Lyse Tele hvis dem faktisk har rabatt for Altibox/L.nett kunder, da Telia prøver å tvinge meg over på ubegrenset data til nesten dobbel pris.

Lenke til kommentar
4 hours ago, NorsknRev said:

Hvis de kunne tilby tale på 450 MHz, da hadde de vært uslåelige på dekning.

Hvorfor behøver man "tale" når man kan bruke "ip-telefoni"?

(Bruker ice-sim pluss to kontoer for ip-telefoni på den samme telefonen, brukes litt forskjellig, litt avhengig av hvor jeg er i verden.)

Har riktig nok ikke testet ip-telefoni på 450 MHz datalinje, men det må vel fungere ganske likt?

Skulle tro at dekningen er den samme som for 450 MHz men at kanskje prisen kan bli en nyanse høyere ved at man også skal betale ekstra for ip-telefoni. (Men det behøver jo ikke å være veldig dyrt.)

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
8 minutes ago, NorsknRev said:

Finnes det håndholdte telefoner/utstyr som støtter 4G 450 MHz?

Godt mulig man må ha en stasjonær router, men hvis man har det så blir jo det som en hvilken som helst internett tilkobling, skulle man tro. 

Så installerer man en IP-telefoni klient på den vanlige mobiltelefonen, logger på 4G routeren og ringer "som normalt" vha ip-telefoni klienten på mobiltelefonen. Men det vil jo ikke fungere når man er utenfor routerens wifi dekningsområde.

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se om vi opplever en form for "grandfathering" som det så fint heter på engelsk, der selskap har et ålreit produkt de tilbyr, blir kjøpt opp. Får være i fred en stund før navn og alt endres, og produkter med rabatter man har hatt fra før blir skjøvet vekk til fordel for noe som er dårligere.

 

Ja, lyse har gode og stabile eiere i ryggen. Ingen tvil om det! Samtidig er Altibox svindyrt.... Jeg håper og ber om at tidligere ice får fortsette å ha gode priser, for jeg er lojal til lave priser. Jeg er ikke lojal til de som skal prakke på meg alt mulig annet i tillegg for å beholde det jeg vil ha.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Godt mulig man må ha en stasjonær router, men hvis man har det så blir jo det som en hvilken som helst internett tilkobling, skulle man tro. 

Så installerer man en IP-telefoni klient på den vanlige mobiltelefonen, logger på 4G routeren og ringer "som normalt" vha ip-telefoni klienten på mobiltelefonen. Men det vil jo ikke fungere når man er utenfor routerens wifi dekningsområde.

Man må ha f.eks Ice mini ruter. Bortsett fra det så trenger du ikke installere noe på mobilen, kun aktivere wifi tale. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Komplett ubrukelig said:

Man må ha f.eks Ice mini ruter. Bortsett fra det så trenger du ikke installere noe på mobilen, kun aktivere wifi tale.

Lurt. Det går vel det også ja, for wifi tale, det er vel egentlig en slags automatisk ip-telefoni klient som går på samme nummer som 4G/5G.

Gjør selv faktisk omvendt. Deaktiviserer wifi tale, ettersom det har forekommet tekniske problemer. Bruker så et par-tre IP-telefoni levarandører, med manuelt operert klient, for billige og praktiske samtaler i/fra/til utlandet. Har også med norsk fasttelefoni nummer alle steder inklusive også på hytta. 

Liker også å ha full kontroll på teknologien slik at omkobling ikke bør skje automatisk. (Etter min smak.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

 

ice har sendt ut ny e-post for å rette opp i den dårlige kommunikasjonen. Tldr: skal fortsatt hete ice

 

Sitat

Kjære ice-kunde

I forbindelse med at ice har blitt en del av Lyse Tele AS, ønsker vi å informere om en liten fakturaendring. Fremover vil du som har abonnement hos ice få fakturaen din fra Lyse Tele AS i stedet for Ice Communication AS. Utover at faktura blir sendt fra Lyse Tele AS, så vil alt annet forbli som før med ice 💛

 

Du vil fortsatt ha ice-abonnement, bruke ice-appen og ha muligheten til å kontakte vår prisvinnende kundeservice.

 

Så dette var rett og slett en liten praktisk beskjed, så slipper du å lure når du mottar neste faktura for ditt ice-abonnement.

 

Hilsen oss i ice 💛

 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke trodd at jeg skulle ta meg råd til å bli kunde hos Lyse, men vi får se hvor lenge det holder. Er ikke dette sånn omtrent samme firma? https://www.altibox.no/prisendring-2024/

Hvis de er litt lure så beholder de gamle kunder hos Ice på samme vilkår, slik at de har en kundebase å jobbe ut i fra, og bygge videre på. i stedet for å oppnå kundeflukt til andre operatører. Det er å håpe at Lyse Tele AS forstår at de gamle Ice kundene er der på grunn av de vilkår som har vært fram til nå.

Foreløpig så har jo endringen bare vært til det bedre. Hastigheten til data frihet har blitt fordoblet og den tekniske kvaliteten har jamt over blitt forbedret. Før i tiden så kunne man jo oppleve at data frihet med 10 mb/s droppet til 6 mb/s, men nå holder den jo bedre enn 20 mb/s stort sett hele tiden. Latenzy har vel blitt litt bedre og dekningsproblemer det har jeg aldri opplevd, hverken i hytte, i båt, hjemme eller i utlandet, utenfor eller innenfor EØS. 

Det er vel å håpe på at hvis en stor internettleverandør skal gå inn på telekom 4G/5G så må man hele tiden være konkurransedyktig, for å få til denne omleggingen. Man kan ikke bare være like konkurransedyktige for å oppnå flere kunder enn Ice, man må faktisk være enda bedre.

Det kan nok også ligge et litt større og langsiktig strategi i dette oppkjøpet. Foreløpig så har det jo vært slik at det har vært en litt tydelig kvalitetsforskjell mellom 4G/5G Internett og fibertilkobling.

Når gatene nå etter hvert blir møblert med 5G sendere meter for meter, så kan det nok være at kvaliteten på 5G tilkoblingen blir såpass godt at det vil skje en naturlig overgang fra fiber til 5G for mange kunder, og at det kanskje oppstår et nytt produkt av typen "Alt i box med 5G modem". Se for eksempel her.

Det kan jo være at Lyse konsernet seg for seg en slik "sammensmelting" mellom teknologi og tjenester i et litt langsiktig perspektiv slik at de ønsker å være i forkant av og ajour med denne utviklingen. Da slakter man ikke Ice-kua sånn rett etter oppkjøpet. Man gir den tvert imot vann og gress, så den kan utvikle seg videre til det man behøver i framtiden.  

Lyse konsernet sin agenda er jo ikke å kjøpe opp og å få vekk en brysom konkurrent innenfor 4G/5G telekom, men tvert i mot å gå inn på dette markedet selv. 

Selvfølgelig så vil det dukke opp "kombinasjonsprodukter" av typen "fiberlinje med mobiltelefoni".  

 

Endret av arne22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Hadde egentlig ikke trodd at jeg skulle ta meg råd til å bli kunde hos Lyse, men vi får se hvor lenge det holder. Er ikke dette sånn omtrent samme firma? https://www.altibox.no/prisendring-2024/

Hvis de er litt lure så beholder de gamle kunder hos Ice på samme vilkår, slik at de har en kundebase å jobbe ut i fra, og bygge videre på. i stedet for å oppnå kundeflukt til andre operatører. Det er å håpe at Lyse Tele AS forstår at de gamle Ice kundene er der på grunn av de vilkår som har vært fram til nå.

Foreløpig så har jo endringen bare vært til det bedre. Hastigheten til data frihet har blitt fordoblet og den tekniske kvaliteten har jamt over blitt forbedret. Før i tiden så kunne man jo oppleve at data frihet med 10 mb/s droppet til 6 mb/s, men nå holder den jo bedre enn 20 mb/s stort sett hele tiden. Latenzy har vel blitt litt bedre og dekningsproblemer det har jeg aldri opplevd, hverken i hytte, i båt, hjemme eller i utlandet, utenfor eller innenfor EØS. 

Det er vel å håpe på at hvis en stor internettleverandør skal gå inn på telekom 4G/5G så må man hele tiden være konkurransedyktig, for å få til denne omleggingen. Man kan ikke bare være like konkurransedyktige for å oppnå flere kunder enn Ice, man må faktisk være enda bedre.

Det kan nok også ligge et litt større og langsiktig strategi i dette oppkjøpet. Foreløpig så har det jo vært slik at det har vært en litt tydelig kvalitetsforskjell mellom 4G/5G Internett og fibertilkobling.

Når gatene nå etter hvert blir møblert med 5G sendere meter for meter, så kan det nok være at kvaliteten på 5G tilkoblingen blir såpass godt at det vil skje en naturlig overgang fra fiber til 5G for mange kunder, og at det kanskje oppstår et nytt produkt av typen "Alt i box med 5G modem". Se for eksempel her.

Det kan jo være at Lyse konsernet seg for seg en slik "sammensmelting" mellom teknologi og tjenester i et litt langsiktig perspektiv slik at de ønsker å være i forkant av og ajour med denne utviklingen. Da slakter man ikke Ice-kua sånn rett etter oppkjøpet. Man gir den tvert imot vann og gress, så den kan utvikle seg videre til det man behøver i framtiden.  

Lyse konsernet sin agenda er jo ikke å kjøpe opp og å få vekk en brysom konkurrent innenfor 4G/5G telekom, men tvert i mot å gå inn på dette markedet selv. 

Selvfølgelig så vil det dukke opp "kombinasjonsprodukter" av typen "fiberlinje med mobiltelefoni".  

 

Du er nok inne på flere vesentlige punkt her.

Mener å huske vi fikk tilbud om mobiltelefoni gjennom Telia som følge av at vi var eksisterende kunde gjennom en fellesavtale, men prisene var ikke noe å rope hurra for så tilbudet gikk i bosset.

Operatørene vet å melke markedet og man skal ikke se bort fra en viss form for prissamarbeid heller.

Lenke til kommentar

Hvis de tuller for mye, så står nok alternativene klar:

Quote

Du kan kjøpe Data Reload hvis du ønsker full hastighet igjen ut måneden. Pris for Data Reload er 299,- og varer ut måneden. Du kan enkelt bestille Data Reload via Chilimobil-appen eller på Min Side.

https://www.chilimobil.no/mobilabonnement/fri-data/

Inntil eventuelle endringer så er jeg veldig godt fornøyd med Ice eller Lyse Tele, eller hva de nå måtte ønske å kalle seg. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...