Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Juss. Fri helligdager.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg oppfatter det slik at det prakgisefes noe ulikt vern av rett til fri på religiøse tider.

For de mange tusen som jobber turnus, praktiserer noen kommuner regler om forbud mot å få fri, ta ut feriedag på og rundt røde dager i jul og påske. Altså at man jo uansett jobber som normalt de dagene, men i tillegg nektes fri (feriedag)..

Derimot oppfatter jeg at fri for andre religiøse tider utenfor røde dager er mer strengt med større rettsvern om å få fri.

https://www.simployer.no/artikler/rett-til-fri-for-a-feire-eid/

Noen juss kyndige på dette? 

Hvordan skal arbeidsgiver håndtere dette korrekt? Når det nektes fri i jul og påske.

Dette handler om tema likhet på en stor arbeidsplass.

Kan man på bakgrunn av at det ikke praktiseres fri på jul og påske, overføre dette til andre høytider også?

Det juridiske grunnlaget for å nekte fri i sin helhet på alle helligtider på permanent basis har jeg ikke klart å finne. 

HR avdeling viser kun til at å nekte noe fri jul og påske er bestemt og godtatt av fagforeninger. Bare svar at det er slik. 

Regler som praktiseres i noen turnusjobber er at det ikke tillates uttak av fridager to siste uker i Desember og påsken. 

Endret av Uderzo
gjenopprettet slettet tekst.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (21 timer siden):

Samboer er sykepleier og de nektes ferie i desember som helhet. 

Ja. Tursnusarbeidere har mindre rettigheter på ferie og fri. 

Dette er jusstråd. Synsing og avsporing ønskes ikke. Sikkert noen ledere, innen HR og juss, som er innom dette flotte forum. Noe mer enn, det bare er sånn, som er svaret jeg hører. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (8 minutter siden):

Dette er jusstråd. Synsing og avsporing ønskes ikke. Sikkert noen ledere, innen HR og juss, som er innom dette flotte forum. Noe mer enn, det bare er sånn, som er svaret jeg hører. 

Etter noen år i arbeidslivet så finner man fort ut at ledere og HR ikke har peiling. De svarer bare det de vil eller har fått beskjed om. Om du vil komme noen vei ville jeg snakket med fagforeningsadvokater, som har ekspertise innen arbeidsmiljøloven og arbeidsrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Herr Brun skrev (3 timer siden):

Nei. Den sporet av med mye rart. Derfor jeg prøver igjen nå. Må da være noen kyndige innom i løpet av et par uker her 😊 Eid er det som dominerer nå, men vi har andre religiøse også.

Liketsprinsippet står jo sterkt. Klarer ikke finne ut av dette selv.

Fint om de som kan dette har innspill. Antall innen HR har eksplodert siste 5 år, så noen kan sikkert peke på noe. Skulle det bli stillstand her, så kommer det ikke på nytt neste år.

Synsing og meninger uten klare, referanser, nei takk. 

Det er det vel pekt på noe i lovverk som tillater at man permanent aldri tillates, fri i jul og påske. I en slik setting burde jo alle religioner behandles lik. Er for meg et uoversiktlig felt med særavtaler og unntak i turnus, som går i sterk disfavør hos ansatte. 

Tema er ikke vanlige dagjobber der man har fri på røde dager, der er det 100% rett og rimelig at de som har andre religiøse dager får fri. 

Juss og HR takk 😊 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Likhetsprinsippet gjelder ikke ettersom arbeidsgiver et nødt til å ha folk på jobb jul og påske da de fleste vil ha fri.

Ellers er prinsippet for de fleste at de skal hensyntaes ift ferieønsker. Det er bare fint hvis man får unna ferie i de andre månedene før sommermånedene kommer.

Mange har også tvungen fellesferie. 

Nei, du vil ikke finne noe juridisk grunnlag som forklarer hvorfor det er enklere å få ferie i mars. Det er ren logistikk. Det spiller da ingen rolle for deg hvorfor folk har ferie? De fleste arbeidsplasser har også egne jul-og påsketurnuser som hensyntar ulike behov. Man jobbet feks ikke kveldsvakt to julaftener på rad i helsesektoren hvis man ikke vil eller det ikke er total krise.

PS: Du skriver «rett til fri på religiøse tider». Det finnes ikke på den måten du fremlegger det.

Endret av Strategen
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Strategen skrev (1 time siden):

Likhetsprinsippet gjelder ikke ettersom arbeidsgiver et nødt til å ha folk på jobb jul og påske da de fleste vil ha fri.

Ellers er prinsippet for de fleste at de skal hensyntaes ift ferieønsker. Det er bare fint hvis man får unna ferie i de andre månedene før sommermånedene kommer.

Mange har også tvungen fellesferie. 

Nei, du vil ikke finne noe juridisk grunnlag som forklarer hvorfor det er enklere å få ferie i mars. Det er ren logistikk. Det spiller da ingen rolle for deg hvorfor folk har ferie? De fleste arbeidsplasser har også egne jul-og påsketurnuser som hensyntar ulike behov. Man jobbet feks ikke kveldsvakt to julaftener på rad i helsesektoren hvis man ikke vil eller det ikke er total krise.

PS: Du skriver «rett til fri på religiøse tider». Det finnes ikke på den måten du fremlegger det.

I turnus har man ofte tvungen fast ferie med mere. Man har to uker å ta ut fritt utenom sommer juletid og påske. Mange ulemper med turnus der man jobber dag og kveld non stop, Mandag til Søndag. 

Tema er ikke mangel på folk som vil jobbe i jul og påske her. Man kan vel ikke bruke det som argument, når det er totalt ugyldig. Det har heller ikke vært brukt som argument... Hadde mangel på folk vært en begrunnelse er det forståelig. Da hadde jeg aldri opprettet spørsmålet. Hadde jeg funnet et snev av argumenter på mitt sted for praksisen, ville jeg ikke ha lurt. 

På bedre måte, kan en stor kommunal arbeidsplass aktivt og systematisk forskjellsbehandle fri på religiøse dager? Vikarer og folk som vil jobbe er ingen problem hele året. 

Jeg ser at dette sklir ut igjen. Ingen svar på juss eller lovverk! 

For meg er svar fra, HR og leder at "det er slik" for dårlig. 

Om det sklir ut her nå ber jeg moderator slette hele tråden. Jeg er ganske uvitende på dette feltet.

Edit: Jeg ser at tema her ikke blir noe på juss/lovverk i en jusstråd. Har derfor bedt om at tråden slettes. Vi trenger ikke slike tråder som ikke gir noe verdi 😊

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Tråd til sletting
plankeby skrev (2 timer siden):

I turnus har man ofte tvungen fast ferie med mere. Man har to uker å ta ut fritt utenom sommer juletid og påske. Mange ulemper med turnus der man jobber dag og kveld non stop, Mandag til Søndag. 

Tema er ikke mangel på folk som vil jobbe i jul og påske her. Man kan vel ikke bruke det som argument, når det er totalt ugyldig. Det har heller ikke vært brukt som argument... Hadde mangel på folk vært en begrunnelse er det forståelig. Da hadde jeg aldri opprettet spørsmålet. Hadde jeg funnet et snev av argumenter på mitt sted for praksisen, ville jeg ikke ha lurt. 

På bedre måte, kan en stor kommunal arbeidsplass aktivt og systematisk forskjellsbehandle fri på religiøse dager? Vikarer og folk som vil jobbe er ingen problem hele året. 

Jeg ser at dette sklir ut igjen. Ingen svar på juss eller lovverk! 

For meg er svar fra, HR og leder at "det er slik" for dårlig. 

Om det sklir ut her nå ber jeg moderator slette hele tråden. Jeg er ganske uvitende på dette feltet.

Edit: Jeg ser at tema her ikke blir noe på juss/lovverk i en jusstråd. Har derfor bedt om at tråden slettes. Vi trenger ikke slike tråder som ikke gir noe verdi 😊

Du stiller verdiløse spørsmål.»kan en stor kommunal arbeidsplass aktivt og systematisk forskjellsbehandle fri på religiøse dager? Vikarer og folk som vil jobbe er ingen problem hele året. »

Det er ikke relevant. Man får ikke fri pga religion.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Strategen skrev (11 minutter siden):

Du stiller verdiløse spørsmål.»kan en stor kommunal arbeidsplass aktivt og systematisk forskjellsbehandle fri på religiøse dager? Vikarer og folk som vil jobbe er ingen problem hele året. »

Det er ikke relevant. Man får ikke fri pga religion.

 

Ikke trolling takk. 

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§12-15

Satser på at tråden slettes snart. Den gir ingen verdi. Ingen grunn til å opprettholde tråder som sporer helt av. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Man får ikke mer fri av den eller andre religionen. Det handler om å ha nok folk på jobb. Det diskrimineres ikke, det er logistisk umulig å gi alle kristne fri jul, påske og pinse. Det er derimot enklere og gi langt færre mennesker fri til andre religiøse feiringer. Du har fått svar. Det finnes bare ikke en klar lovgiving på ditt spørsmål fordi det ikke er saklig nok.

Endret av Strategen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Satser på at tråden slettes snart.

Håper ikke det. Jeg synes dette er interessant.

Det følger av arbeidsmiljøloven § 14-6 boksstav g jfr. 2. ledd at arbeidsavtalen skal inneholde regler for fastsettelse av ferietidspunktet:

Sitat

§ 14-6.Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen

g. arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet,

(2) Informasjon nevnt i første ledd bokstavene g til k kan gis ved å henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene.


Det følger av ferieloven § 6 første og fjerde ledd at:

Sitat

§ 6. Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

(4) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

Strengt tatt kan vel derfor arbeidsgiver bare bestemme seg for at det ikke innvilges ferie for perioden jul og påske. Det er kankje enklere å ta hensyn til et fåtall personer som ønsker ferie i forbindelse med eid enn "nesten alle" som ønsker ferie i jula og i påsken?

Du kan jo begynne med å finne ut hva det står i din arbeidsavtale om regler for fastsetting av ferie.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 timer siden):

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§12-15

Satser på at tråden slettes snart. Den gir ingen verdi. Ingen grunn til å opprettholde tråder som sporer helt av. 

Om du er "praktiserende kristen" det vil si går i kirken hver søndag så eller på annen måte deltar i religiøse aktiviteter jevnlig over hele året, så kan jeg ikke se at arbeidsgiver har mulighet til å nekte deg ferie i en situasjon der hen ville gitt en annen arbeidstaker ferie. Dette gjelder da 2 dager i året. (feks jul og påskeaften). Her ville jeg forhørt meg med fagforeningen, så varslet om fri på religiøs helligdag 14 dager før. Så må man kanskje noen runder i retten for å belyse temaet juridisk om kommunen setter seg på bakbena.

Fremgangsmåten burde da være lik det som gjelder for andre religiøse høytider jfr Trossamfunnsloven:

Sitat

§ 18.Rett til fri ved religiøse høytidsdager

Personer som har andre religiøse høytidsdager enn de offentlige helligdagene, har rett til fri fra arbeid, skolegang, tjenesteplikt og lignende i opptil to selvvalgte dager hvert år i forbindelse med høytider etter sin religion.

Arbeidstakere som ønsker å benytte retten til fri, skal varsle arbeidsgiver senest 14 dager før høytidsdagen. Arbeidsgivere kan kreve at arbeidstakere tar igjen tapt arbeidstid på et annet tidspunkt. Etter drøfting med arbeidstakeren fastsetter arbeidsgiveren når tapt arbeidstid skal tas igjen. Selv om slikt arbeid skulle overstige alminnelig arbeidstid etter arbeidsmiljøloven, regnes det ikke som overtid.

Men det er et interessant tema. Håper det noen sitter på informasjon om tildigere rettsaker med tilsvarende tematikk.

Lenke til kommentar
12 hours ago, plankeby said:

På bedre måte, kan en stor kommunal arbeidsplass aktivt og systematisk forskjellsbehandle fri på religiøse dager? Vikarer og folk som vil jobbe er ingen problem hele året. 

Kom med eit døme på det då.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo endret tittelen til Juss. Fri helligdager.
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...