Gå til innhold

snøskuterspor på kryss og tvers skaper sterke reaksjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, Iki said:

Virker ikke som det har så mye å si. Folk kjører dem rundt på asfalt og grusveier.

1 hour ago, bojangles said:

Hvor kjører de snøscooter på asfalt og grusveier? Beltet på snøscootere har stålklips som sleiderkjelken sklir på, de trenger konstant kjøling fra snø. Du kjører ikke mange meter på asfalt eller grus for sleiderne smelter og beltet slutter å gå rundt og blir sittende fast. Null fremdrift. 

Dessuten kjøles motoren ned ved at snø kastes opp fra beltet og på kjølekanalene som går "under setet" eller mer korrekt ramme/tunnelen. Uten kjøling fra snø, så går motoren varm og stempler brennes fast i sylinder og kanskje ryker veivaksel også. Er det firetakter så brennes ventilene. 

 

1 hour ago, Iki said:

Likevel ser vi altså at vi er nødt til å sette begrensninger på dem.

Du prater om ting du ikke har greie på, det er helt klart. 

Du kan stoppe nå. Du slenger jo ut ville påstander på et tema du ikke forstår. Ingen behandler sin snøscooter på den måten du sier, det ville endt i totalhavari på motor og kjempeslitasje på sleidere og belte. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 minutter siden):

 Du kjører ikke mange meter på asfalt eller grus for sleiderne smelter og beltet slutter å gå rundt og blir sittende fast. Null fremdrift. 

 

For ikke å snakke om motoren. Normalt er vel ei "sløyfe" med kjøleribber på undersida av bakvogna? Mange vannavkjølte scootere har ikke radiator en gang.

Endret av Valmeth
Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

En traktor i feks vått myrterreng skaper spor og sår som kan ta opptil flere tiår å forsvinne om det er oppe i høyden eller langt nord i landet. Det samme med motorsykkel eller 4x4 kjøretøy.

Når man kjører traktor i skogen og terrenget gjør man det for nytte. I de fleste tilfeller forvaltning og drift av skog og storfe. I de fleste tilfeller kjører man på opparbeide veger og løyper, frost eller på snø/is. Å kjøre et slikt kjøretøy på 4-7 tonn ut på en våt myr er oppskrift på en katastrofe og man kan synke meget fort. Ingen som vet hva de driver med gjør slikt.  

Snøskuterkjøring i utmark og fjell, der de fleste som kjører ikke eier noe eiendom overhodet, bør totalforbys. Voldsom støyforurensning for det første. Stor irritasjon for de som bruker fjellet til rekreasjon og rolige aktiviteter. Forstyrrelse av ville dyr og fugler, ødeleggelse av vegetasjon. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Nei nå må du slutte å foretelle eventyr. Om noen gjør det du sier ville maskinen havarert. 

Det er absolutt ikke eventyr.

Hvert år kjører dem rundt i nabolagene, inn og ut av garasjen, opp og ned veien, samt rundt i hagene.

De kjører også over asfalterte veier og grusveier ved svenskegrensen for å komme seg inn på skuterløypene.

Naboen kjørte sin opp på altanen i sommer.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Valmeth said:

 

For ikke å snakke om motoren. Normalt er vel ei "sløyfe" med kjøleribber på undersida av bakvogna? Mange vannavkjølte scootere har ikke radiator en gang.

Ja det stemmer, inne i tunnelen går det en kjølesløyfe med kjøleveske. Den kjøles ned ved at beltet som roterer spruter snø på undersiden av tunnelen. Men noen tror jo snøscooter kjøres på grusveier og asfalt. Det er jo helt feil for da blir det havari. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kremt said:

Snøskuterkjøring i utmark og fjell, der de fleste som kjører ikke eier noe eiendom overhodet, bør totalforbys. Voldsom støyforurensning for det første. Stor irritasjon for de som bruker fjellet til rekreasjon og rolige aktiviteter. Forstyrrelse av ville dyr og fugler, ødeleggelse av vegetasjon. 

Støy kan nok være et problem, men vi har vel nok fjell og vidder til at en kanskje kunne delt opp noen områder til snøscooterbruk? Det trenger ikke være fri bruk, men egne løyper. Da kan friluftsfolk velge å gå på ski i andre områder om de heller vil det. 

At det gjør stor skade på ville dyr og fugler kjøper jeg ikke helt. Det er uansett langt mindre inngrep enn svære hyttebyer og vindparker. Og det er jo heller ikke snøscooterkjøring året rundt og døgnet rundt. 

Lenke til kommentar

Snøskuter som havarerer når man kjører litt på asfalt eller grusveg, nå har jeg hørt det også. Hørt sikkert 5 skutere i nabolaget her kjørt rundt på asfalten siste uka, tviler på noen av dem har havarert. Men klart over lengre distanser er det ikke beregnet. 

Snøskuterfolket burde begynne å gå litt stillere i dørene. Det virker som de er veldig oppmerksomhetssyk, hvis ingen hadde sett dem når de bedrev kjøringen sin ville det vært null moro for dem. Det er litt paralleller til folk med Harley Davidson egentlig og lyden fra de på våren, viktig at folk ser og hører de

Spoiler

5b82fff1b50b44dbc78c91d67a5cfba1.jpeg&f=

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

At det gjør stor skade på ville dyr og fugler kjøper jeg ikke helt. Det er uansett langt mindre inngrep enn svære hyttebyer og vindparker. Og det er jo heller ikke snøscooterkjøring året rundt og døgnet rundt. 

Så du kjøper ikke at en stor, støyete maskin f.eks kjører i stykker et hi og dyra som sover der, skremmer et dyr vekk fra den sparsomlige maten som er eller skremmer det såpass at det brekker beinet i en panikkflukt? Så ligger det der og lider noen dager fram til det dør kun fordi det er viktig at noen bare skal leke seg?

Logikken med at man ikke skal forby noe fordi det alltids finnes noe verre, henger ikke på greip. Det bør ikke være lov å slå til noen fordi å drepe dem er verre... 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, panzerwolf said:

Så du kjøper ikke at en stor, støyete maskin f.eks kjører i stykker et hi og dyra som sover der, skremmer et dyr vekk fra den sparsomlige maten som er eller skremmer det såpass at det brekker beinet i en panikkflukt? Så ligger det der og lider noen dager fram til det dør kun fordi det er viktig at noen bare skal leke seg?

 

Tror du at dyr lager hi i en snøhule? Snøscooter ødelegger ikke hi, det er bare i din fantasi. I andre land der snøscooterkjøring er mer utbredt så er det jo ikke slik at det ligger hauger med kadavre med knekte bein fordi de ble skremt av lyden eller at de sulter ihjel pga lyden. 

Så nei, det du selger kjøper jeg ingenting av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, fjellreven f.eks. kan grave seg ned i snø. I tillegg har den hi i selve bakken som den graver seg ut fra igjennom snøen. På fjellet så er det ikke nødvendigvis så tykt snølag heller, og da kan en tung maskin lett ødelegge det under (som et hi).

Hvis du tar en tur ute i naturen, så vil du se at det er ekstremt sjeldent man ser mye kadavre eller bein uansett. Dette forsvinner nesten latterlig fort. Så det at det ikke ligger igjen masse rester, har helt andre årsaker. Selv slakteplasser etter jakt forsvinner fort.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Så da har vi altså grunnlag for å si at det burde være lovlig å kjøre motorsykkel ut i naturen også da.

Nei? Hvorfor har vi det?

Jeg liker forøvrig at du velger å overse mitt første svar til deg fullstendig. Der redegjør jeg ganske enkel for hva som er en vesentlig forskjell på å kjøre motorsykkel, traktor osv. i terrenget og det å kjøre snøscooter på snø. Det ene etterlater varige spor, det andre forsvinner etter første snøfall og kommer aldri tilbake igjen.

 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Nei, dette kan jo selvsagt ikke være lov da jeg selv har null interesse av snøscooter-kjøring! 
Jeg liker jo tross alt å være i skogen, og da må det skje på mine premisser, også for dere andre. :) 

Selv har jeg forresten en sykkel, så sykling bør være lov, men ikke om du setter motor på den, for det har ikke jeg på min og egentlig skjønner jeg ikke hvordan det kan være så gøy med de der bråkete greiene, er jo bare rampete ungdommer som bruker sånt. (Også er det sikkert farlig også) 
Ha for guds skyld hunden i bånd, med mindre du er på jakt da.. for alle jakthunder er jo både snille og topptrente, så de må gjerne gå løst et par hundre meter unna eierne. 

Jeg bryr meg lite om du eier skogen selv faktisk, vi har jo tross alt allemannsretten, så alle bør egentlig gjøre dette mest mulig innbydende for meg uansett hvor jeg er. Kommer til å anmelde sporenstraks om jeg ser noen med ATV i skogen, er dere klar over hvor mye de monstrene på flere hundre kilo ødelegger? Nei, ingen bør kjøre i skogen om det ikke er for å transportere deler til vindmølleparker eller hyttefelt, for det er jo så nyttig!

Ohh, eller for å anlegge lysløyper osv da, for langrenn er jo noe jeg liker. 

Nei, nå tror jeg jaggu jeg skal gå meg en tur ut i skogen og se om jeg klarer å spore opp noen som oppholder seg der ute på feil grunnlag! :) :)

Nå starter båtsesongen straks også, nåde den som setter en påhengsmotor på jolla om den står på en innsjø! :D


For å være litt mer seriøs.. 

Jeg har faktisk null greie på snøscootere, men det har dessverre de som setter reglene også. 
Beltevognene til forsvaret har vel lavere marktrykk enn 5 mennesker som går bak hverandre på langrenn, og det er på barmark. Ser for meg at snøscootere ødelegger vesentlig mindre enn dette igjen. Jeg klarer rett og slett ikke å bli "irritert" på slike ting, spesielt ikke når vi bokstavelig talt sprenger bort øyer langs kysten for å lage oppdrettsanlegg, raserer hele fjelltopper for å produsere vindkraft osvosv... Men er vel nok av de som lukker øynene for det meste så sant noen i bakkant sier at dette er for "nytte" (les: Penger) og det er absolutt ingen som gjør det for underholdningsverdien. 

 

Så kjedelige (og idiotiske) har vi blitt dere! 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig bryr jeg med ikke det aller minste hvorvidt folk kan kjøre snøscooter eller ei Norge. Skal jeg til fjells så går jeg ski, eller på lengre tur kiter jeg. Men det hadde ikke plaget meg om det aller minste om det var områder som var dedikert til snøscooterbruk. Da kunne jeg enten valgt å overse evt. støy og nyte skituren likevel, eller jeg kunne valgt en annen løype der snøscootere ikke kan kjøres. 

Det jeg egentlig reagerte på var at fyren var sjokkert av synet av av snøscooterspor i snøen. Det var jo ikke en eneste snøscooter da han selv var til fjells, han bare taklet ikke synet av spor i fjellsiden og det ødela turen for ham. Så sarte sjeler klarer jeg ikke ha sympati med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 27.3.2024 den 9:25 PM):

En traktor i feks vått myrterreng skaper spor og sår som kan ta opptil flere tiår å forsvinne om det er oppe i høyden eller langt nord i landet. Det samme med motorsykkel eller 4x4 kjøretøy.

...og derfor er altså alle disse også forbudt. Loven regulerer motorferdsel i utmark, ikke snøscooter.

 

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (2 timer siden):

...og derfor er altså alle disse også forbudt. Loven regulerer motorferdsel i utmark, ikke snøscooter.

 

Det er vel ikke noe i veien for å få en lovendring som unntar beltemotorsykkel (snøscooter) på snø i utmark fra et generelt forbud mot motorisert ferdsel i utmark.  

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
3 hours ago, Inge Rognmo said:

...og derfor er altså alle disse også forbudt. Loven regulerer motorferdsel i utmark, ikke snøscooter.

 

Uten å være skråsikker så tror jeg faktisk vi har et generelt forbud mot snøscooterkjøring i Norge, med noen unntak lengst nord i landet, og et par kommuner i Telemark og agderfylkene, kanskje er det også et par kommuner på Innlandet og i trøndelag der det finnes lovlige løyper for snøscooter?

Der det er lovlige snøscooterløyper er løypene selvsagt kun åpne når det er tilstrekkelig med snø og de stenges også før det påvirker dyreliv i nevneverdig grad. Feks før ryper og andre fuglearter legger egg, osv. 

For meg personlig er det helt det samme om vi fortsetter som idag eller om det blir flere muligheter for snøscooterkjøring. Jeg går på ski om vinteren og får både mosjon, turglede og litt gode minner fra tidligere tider ved å nyte naturen på denne måten. Men om andre folk ønsker å nyte naturen fra snøscooter har jeg full forståelse for det, og jeg har null problemer med å akseptere at det kanskje vil medføre at noen av de plassene jeg idag kan gå på ski til kanskje må deles med de som kjører snøscooter. Vi har et stort areal i Norge, og mtp folketall så burde det være areal mer enn nok til å dekke behovet for friluftsliv og naturopplevelser både med ski på bena og for de som av ulike årsaker ønsker å benytte snøscooter. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...