Gå til innhold

snøskuterspor på kryss og tvers skaper sterke reaksjoner


Anbefalte innlegg

Quote

«Skuterherjing» i påskefjellet provoserer:

Fjellområde med snøskuterspor på kryss og tvers skaper sterke reaksjonar. Naturoppsynet varslar fleire kontrollar.

 

Det som skulle vere ein «strålande skitur» i påskevêret til Trollebotnseggja i grenseområda mellom Gloppen og Sunnfjord, vart eit sjokk for tindevegleiar Sigurd Nordeide-Felde.

 Dette er heilt forkasteleg, seier han om snøskutermerka i fjellsida.

 

odJ421e.jpeg

 

Synet var et sjokk faktisk? Hvor er disse fjellvandrerne når urørt natur bygges til hyttelandsbyer eller gud forby vindparker? Kilometervis at anleggsveier bygges, fjell sprenges og våtmark dreneres, slik at Co2 som er laget i våtmarken siver ut. Våtmarker er viktig for fauna og dyreliv og har ofte et rikt artsmangfold. 

Er folk helt nedsyltet i hodet sitt? Disse sporene i fjellsiden forsvinner ved neste snøfall eller i det minste straks våren kommer. 

Sammenliknet med høyfjellshyttebyer eller vindparker er disse sporene i fjellsiden omtrent som noen felte tårer i storhavet. 

De riktige instanser må gjerne reagere og bøtelegge slik at folk følger loven - men slikt er ingen stor forbrytelse i min bok. 

 

https://www.nrk.no/vestland/_skuterherjing_-i-paskefjellet-provoserer_-staten-ber-bygdefolk-melda-rakoyrarane-1.16823322

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er ens snøscooter så komisk hardt regulert, og den vanvittige ressursbruken på å håndheve dette? Kan noen komme med 1 (EN) eneste god grunn? 

Disse kan selvfølgelig ikke brukes, av åpenbare grunner:

-Ødelegger terrenget

-Støyer/er sjenerende

 

I ren nytte av regulering vil jeg si dagens praksis har mange likheter med alkoholforbudet..

mvh

En som aldri har eid snøscooter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (5 minutter siden):

Disse kan selvfølgelig ikke brukes, av åpenbare grunner:

-Ødelegger terrenget

-Støyer/er sjenerende

Hvilke åpenbare grunner er det?

Om det skal være fritt frem så bør det vel være fritt frem å kjøre traktor, motorsykkel, eller hva enn annet man måtte ønske?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Det ødelegger ikke terrenget

- Det støyer ikke

Så kan du dra den langt å si at det støyer om du har en gjeng som kjører i ring rundt deg på noen gamle 2-taktere på fri eksos.

 

Jeg kan ikke bare kjøre traktor i skogen, som det jo hender at jeg gjør, jeg kan også kjøpe meg en diger lastbærer, eller en 70-tonn gravemaskin å kjøre i skogen med. Ingen som kontrollerer og evt straffeforfølger meg for det. Men å kjøre inn med scooter og kjelke for å hente ved, da kreves det løyve.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Iki said:

Hvilke åpenbare grunner er det?

Om det skal være fritt frem så bør det vel være fritt frem å kjøre traktor, motorsykkel, eller hva enn annet man måtte ønske?

Javel? Hvorfor burde det være fritt for kjøretøy som faktisk ødelegger naturen? Snøscooter kjører oppå snøen. Når våren kommer forsvinner alle spor. En traktor i feks vått myrterreng skaper spor og sår som kan ta opptil flere tiår å forsvinne om det er oppe i høyden eller langt nord i landet. Det samme med motorsykkel eller 4x4 kjøretøy. 

Når det gjelder snøscooter bør det kanskje ikke være fritt frem mtp støy men det burde kanskje heller være riktig så rigid og strengt som det er idag. 

Om folk vil spare naturen foreslår jeg å demonstrere mot alle utbygginger av vindparker på fastland. For de legges ofte i uberørt natur, steder der en ikke engang lovlig kan benytte tråsykkel eller elsykkel. Men vindpark, milevis med anleggsveier, sprenging av fjell og drenering av våtmark det virker det som mange ikke har noe problem med. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Javel? Hvorfor burde det være fritt for kjøretøy som faktisk ødelegger naturen? Snøscooter kjører oppå snøen. 

Kanskje, kanskje ikke. Kommer vel an på snømengdene?

bojangles skrev (3 minutter siden):

Når det gjelder snøscooter bør det kanskje ikke være fritt frem mtp støy men det burde kanskje heller være riktig så rigid og strengt som det er idag. 

Hvorfor det? Hvilken nytte har kjøringen vi ser på bildet ovenfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Iki said:

Kanskje, kanskje ikke. Kommer vel an på snømengdene?

Ja gjør det nå egentlig det? Så kostbare maskiner som snøscootere er det vel få som orker bruke om det ikke er tilstrekkelig med snø? Hva skjer om de treffer en stein eller stubbe? A armer knekker vel umiddelbart, kanskje dempere ryker eller det som verre er, kjedekassekollaps eller ødelegger beltet. Tusenlappene flyr fort da, pluss at de blir fast på fjellet og må gå til fots hjem. De er jo konstruert for å brukes på tilstrekkelig snø, ikke kjøre på barmark. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (54 minutter siden):

Om det skal være fritt frem så bør det vel være fritt frem å kjøre traktor, motorsykkel, eller hva enn annet man måtte ønske?

Hvorfor må det være frittfram for å kjøre alt mulig annet, spesielt kjøretøy som er egnet til å legge igjen permanente spor? Svenskene klarer fint å tillate snøscootere på snø i utmark og samtidig forby ferdsel med traktor og alt mulig annet i utmark.

bojangles skrev (6 minutter siden):

Ja gjør det nå egentlig det? Så kostbare maskiner som snøscootere er det vel få som orker bruke om det ikke er tilstrekkelig med snø? Hva skjer om de treffer en stein eller stubbe? A armer knekker vel umiddelbart, kanskje dempere ryker eller det som verre er, kjedekassekollaps eller ødelegger beltet. Tusenlappene flyr fort da, pluss at de blir fast på fjellet og må gå til fots hjem. De er jo konstruert for å brukes på tilstrekkelig snø, ikke kjøre på barmark. 

Kan tilføye at er det ikke snø, eller om det er is/skaresnø, så vil du ødelegge motoren på snøscooteren din. Kjølingen til motoren er slik at det må dras snø med beltet for å få kjøling.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Ja gjør det nå egentlig det? 

Det er vel ett av grunnlagene til at dem ikke er lov å bruke slik man måtte ønske.

bojangles skrev (3 minutter siden):

Så kostbare maskiner som snøscootere er det vel få som orker bruke om det ikke er tilstrekkelig med snø? 

Virker ikke som det har så mye å si. Folk kjører dem rundt på asfalt og grusveier.

bojangles skrev (4 minutter siden):

Hva skjer om de treffer en stein eller stubbe? 

Dette har da ikke noe med snø å gjøre? Det kan være stubber eller steiner som stikker opp.

bojangles skrev (5 minutter siden):

De er jo konstruert for å brukes på tilstrekkelig snø, ikke kjøre på barmark. 

Likevel ser vi altså at vi er nødt til å sette begrensninger på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har varit på tur i norska fjällen senaste dagarna. Såg ingen vindturbin, en del hytter i en del områden men en bit upp var det få av dem och som tur var  varken hörde jag eller såg några skoter spår. 

Förstår att många inte vill ha vindturbiner men som det är nu är det rätt få av dem. Är väl knappt några utanför Trøndelag, rundt Stavanger och en del uppe i norr. Hytter er helt klart ett mer utbredt problem hvis man ser på Norge totalt sätt. 

Tror man kunde vara lite mer flexibel angående snöskoter i Norge, några leder, lättare att transportera ting till hytter kanske. Frikörning som på bilden vill jag helst slippa. Låt utmark vara utmark utan motorfordon. 

Är rätt trött på whataboutismen som numera alltid tar upp vindturbiner når andra ingrepp kritiseras. Är ikke vindturbiner som är problemet vid tyinkrysset eller Oppdal och en väldigt massa andra områden.   

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må det være fritt frem med snøskuter?

Det gjør naturen mer tilgjengelig for dem som ikke ønsker å gå dagesvis på ski blant annet. For enkelte er selve kjøreaktiviteten en stor glede. Det er sikkert flere andre grunner også. Alt må ikke ha veldig ''korrekte'' formål for å være lovlig.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, bojangles said:

Ja gjør det nå egentlig det? Så kostbare maskiner som snøscootere er det vel få som orker bruke om det ikke er tilstrekkelig med snø? Hva skjer om de treffer en stein eller stubbe? A armer knekker vel umiddelbart, kanskje dempere ryker eller det som verre er, kjedekassekollaps eller ødelegger beltet. Tusenlappene flyr fort da, pluss at de blir fast på fjellet og må gå til fots hjem. De er jo konstruert for å brukes på tilstrekkelig snø, ikke kjøre på barmark. 

Är väldigt vanligt att det är områden med snö på fjället och ofta skulle man bara kunna köra över bara partier med snöskoter utan speciellt stor risk för skade. 

Men är rätt sikker på att forbjudet beror på stöy och för att prioritera friluftsliv utan motor. Att faktiskt ha större områden utan motortrafik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nedward skrev (36 minutter siden):

Det gjør naturen mer tilgjengelig for dem som ikke ønsker å gå dagesvis på ski blant annet. For enkelte er selve kjøreaktiviteten en stor glede. Det er sikkert flere andre grunner også. Alt må ikke ha veldig ''korrekte'' formål for å være lovlig.

Så da har vi altså grunnlag for å si at det burde være lovlig å kjøre motorsykkel ut i naturen også da.

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

Så da har vi altså grunnlag for å si at det burde være lovlig å kjøre motorsykkel ut i naturen også da.

Nei slikt vil jeg gjerne slippe. La meg få kjøre traktor og gravemaskin i skogen i fred. 

Elsker å kjøre rundt med disse på og bare rive opp bakken, det greier du hverken med 4-hjuling eller snøscooter ❤️ 

skog.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (1 minutt siden):

Nei slikt vil jeg gjerne slippe. La meg få kjøre traktor og gravemaskin i skogen i fred.

Altså ønsker du ikke snøskutere heller, da dem forstyrrer deg og traktoren din.

Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (Akkurat nå):

Kan fint skilles på barmarkskjøring og snødekt kjøring…

Ja, men da må det altså innføres en lov som regulerer for bruken av snøskuter avhengig av snømengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...