Gå til innhold

Volkswagen ID.7 versus Hyundai Ioniq 5 (2025-utgave) - Hjelp til kjøp


Anbefalte innlegg

Heisann,

Bilen skal brukes primært av foreldre 60+, der komfort i forsete kanskje blir aller viktigste. Turer på tvers av landet og til naboland, vil bli aktuelt i pensjonisttilværelsen. Lagringsplass er også kjekt å ha en del av. 

VW stiller med 592 km rekkevidde, imens nye utgaven av Hyundai Ioniq 5 som antar å komme på markedet i Europa snart, har 523 km. Ladetid er 30 min for 0-80% versus Ioniq på 18 min.

Imens ID7 får OK+ kritikk, har Ioniq 5 vunnet en god del tester. 

Budsjett er sånn sett ikke relevant når vi sammenligner de to, kun hva som er den beste bilen. Også litt nysgjerrig på hva folk tenker generelt på SUV vs sedan til denne type bruk. 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (8 timer siden):

Ioniq 5 har veldig liten reel nyttelast (, men kanskje det er løst i den oppdaterte modellen?).

Hvorfor ikke nye Hyundai Kona?

Tror nyttelast for foreldre på 60+ er et forsvinnende lite problem. Det var ikke engang et problem for meg og familien med to barn på fullpakket ferietur. Du kan kritisere den for dårlige fjernlys, som var grunnen til at jeg byttet. Ellers er det en bil som er midt i blinken for et voksent par, vil jeg si.

 

Det er ganske forskjellige biler som sammenlignes her, ikke minst med tanke på ytre mål. ID7 er betydelig lenger, på godt eller vondt.

Ellers blir vel "beste bilen" ganske subjektivt, må vel bare prøve og teste for å finne den man liker best.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sjokolade1 said:

Tror nyttelast for foreldre på 60+ er et forsvinnende lite problem. Det var ikke engang et problem for meg og familien med to barn på fullpakket ferietur. Du kan kritisere den for dårlige fjernlys, som var grunnen til at jeg byttet. Ellers er det en bil som er midt i blinken for et voksent par, vil jeg si.

 

Det er ganske forskjellige biler som sammenlignes her, ikke minst med tanke på ytre mål. ID7 er betydelig lenger, på godt eller vondt.

Ellers blir vel "beste bilen" ganske subjektivt, må vel bare prøve og teste for å finne den man liker best.

Som en som ikke har reflektert mye rundt dette før. Hva er god med lengre bil, og hva er vondt? Ioniq er vel bredere. 

Lenke til kommentar

Ioniq 5 er mer som en stor kombi å regne med sine 16 cm bakkeklaring, enn en SUV. Når det er sagt er det en fin pensjonistbil. Svigerforeldrene mine som har samme bruksmønster som det er snakk om her, er strålende fornøyd med sin.

Ville kanskje også tatt med BMW i4 i regnestykket. Det er visst noen ville dealer å få hos forhandler for tiden. 

 

Lenke til kommentar
Blackcomb skrev (56 minutter siden):

Som en som ikke har reflektert mye rundt dette før. Hva er god med lengre bil, og hva er vondt? Ioniq er vel bredere. 

Tja, "godt" med lang bil er vel i utgangspunktet bedre plass, men det er ikke nødvendigvis sant i denne sammenligningen. Ioniq 5 er svært romslig innvendig på grunn av lang akselavstand. 

"Vondt" med lang bil er manøvrering og parkering på trange steder. 

Lang/kort bil kan ha betydning for kjøreegenskaper/komfort også, men igjen har det egentlig med akselavstand å gjøre. I denne sammenligningen har altså Ioniq 5 lengre akselavstand, til tross for at den er 30cm kortere i ytre mål. Lang akselavstand er riktignok negativt for svingradius.

 Ser ut som Ioniq 5 er rundt 3cm bredere enn ID7 ja. Tror det er ganske ubetydelig i forhold til lengdeforskjellen.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (2 timer siden):

Tror nyttelast for foreldre på 60+ er et forsvinnende lite problem. Det var ikke engang et problem for meg og familien med to barn på fullpakket ferietur.

Nyttelasten til Ioniq 5 first edition er 290 kg. Det er godt mulig at dere med to lette barn klarte å holde dere under dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke prøvd id.7, men så litt på id.4 ellerno(?) før jeg kjøpte en ioniq5. Et minus med id.4 er touch-knapper på rattet som en kommer borti en del. Så da la jeg fra meg id.4, og prøvekjørte heller skoda enyaq som virket bedre på alle områder. Hvorfor ikke vurdere enyaq istedet for id.7? Det er vel en mye mer passende bil for 2 personer, og den har fått noen oppgraderinger siste året. 

Ellers gikk jeg for ioniq 5 pga mer behagelige seter og mer tradisjonell kjørefølelse (regenerering etc) enn model Y. Ioniq5 og enyaq var ganske like sånn sett, men den gang da ble enyaq svindyr om man ville ha 360-view, og hadde dritt-treg lading vinterstid.

Lenke til kommentar
On 26.3.2024 at 11:07 PM, Sjokolade1 said:

Det er først og fremst P45-modellen eller modeller vision roof som har utfordringer med nyttelast. Min modell hadde 350 kg nyttelast, målt selv på trafikkstasjonen. 

Kona har 385kg. ID7 rundt det samme ser det ut som.

 

Nyttelasten på id7 er overraskende lav vil jeg si. Men for et pansjo ektepar er det sikkert ikke noe stress.

 

...vi gjorde en kontrollveiing av ID.7 underveis i vintertesten, for å sjekke om vognkortet stemte med realiteten. Da viste det seg at reell vekt var 2.250 kilo, mens vognkortet sier 2.193. Samtidig er totalvekt 2.630 kilo.

Det betyr i sin tur at reell nyttelast går ned fra 362 til 305 kilo, i tillegg til fører (75 kilo). Altså 380 kilo totalt, med søkke og snøre. Det er i minste laget for full utnyttelse som familiebil.

https://elbil.no/test-av-volkswagen-id-7-en-viktig-egenskap-gjor-id-7-godt-i-kulda/

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

 

Nyttelasten på id7 er overraskende lav vil jeg si. Men for et pansjo ektepar er det sikkert ikke noe stress.

 

...vi gjorde en kontrollveiing av ID.7 underveis i vintertesten, for å sjekke om vognkortet stemte med realiteten. Da viste det seg at reell vekt var 2.250 kilo, mens vognkortet sier 2.193. Samtidig er totalvekt 2.630 kilo.

Det betyr i sin tur at reell nyttelast går ned fra 362 til 305 kilo, i tillegg til fører (75 kilo). Altså 380 kilo totalt, med søkke og snøre. Det er i minste laget for full utnyttelse som familiebil.

https://elbil.no/test-av-volkswagen-id-7-en-viktig-egenskap-gjor-id-7-godt-i-kulda/

Det blir nok ingen stor sak av det, for det er jo ikke en Tesla... 😁 Da hadde det blitt lurveleven her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Duriello said:

Litt OT, men hvorfor bygger de ikke biler med bedre nyttelast? Hvorfor har enkelte kjempedårlig (Xpeng) og nøyaktig hva er det som gjør att noen skiller seg markant ut? 🤨

Da drar du på mer vekt i ramme og oppheng for å håndtere mer nyttelast, noe som i sin tur krever mer batteri (som også øker vekten) eller reduserer rekkevidde.

Hvis de fleste ser på nyttelasten først etter de kjøper så har ikke produsentene incentiv til å dimensjonere for mer nyttelast.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Da drar du på mer vekt i ramme og oppheng for å håndtere mer nyttelast, noe som i sin tur krever mer batteri (som også øker vekten) eller reduserer rekkevidde.

Hvis de fleste ser på nyttelasten først etter de kjøper så har ikke produsentene incentiv til å dimensjonere for mer nyttelast.

Er nyttelasten en faktor i WLTP beregning? Min kjappe sjekk var at det kun er med i RDE tester, og de kjøres ikke på nullutslippskjøretøy?

Men dersom den er det, så vil jeg tippe at det er grunnen for å holde den så lav som mulig.

Skumleste denne: https://elbil.no/hva-er-det-og-hvordan-males-det/

Men tipper det er en del av krasj og handling tester, så er vel et intensiv for å holde nyttelasten nede for å slippe å dimensjonere etter det som du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...