Gå til innhold

Volkswagen ID.7 versus Hyundai Ioniq 5 (2025-utgave) - Hjelp til kjøp


Anbefalte innlegg

Heisann,

Bilen skal brukes primært av foreldre 60+, der komfort i forsete kanskje blir aller viktigste. Turer på tvers av landet og til naboland, vil bli aktuelt i pensjonisttilværelsen. Lagringsplass er også kjekt å ha en del av. 

VW stiller med 592 km rekkevidde, imens nye utgaven av Hyundai Ioniq 5 som antar å komme på markedet i Europa snart, har 523 km. Ladetid er 30 min for 0-80% versus Ioniq på 18 min.

Imens ID7 får OK+ kritikk, har Ioniq 5 vunnet en god del tester. 

Budsjett er sånn sett ikke relevant når vi sammenligner de to, kun hva som er den beste bilen. Også litt nysgjerrig på hva folk tenker generelt på SUV vs sedan til denne type bruk. 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (8 timer siden):

Ioniq 5 har veldig liten reel nyttelast (, men kanskje det er løst i den oppdaterte modellen?).

Hvorfor ikke nye Hyundai Kona?

Tror nyttelast for foreldre på 60+ er et forsvinnende lite problem. Det var ikke engang et problem for meg og familien med to barn på fullpakket ferietur. Du kan kritisere den for dårlige fjernlys, som var grunnen til at jeg byttet. Ellers er det en bil som er midt i blinken for et voksent par, vil jeg si.

 

Det er ganske forskjellige biler som sammenlignes her, ikke minst med tanke på ytre mål. ID7 er betydelig lenger, på godt eller vondt.

Ellers blir vel "beste bilen" ganske subjektivt, må vel bare prøve og teste for å finne den man liker best.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sjokolade1 said:

Tror nyttelast for foreldre på 60+ er et forsvinnende lite problem. Det var ikke engang et problem for meg og familien med to barn på fullpakket ferietur. Du kan kritisere den for dårlige fjernlys, som var grunnen til at jeg byttet. Ellers er det en bil som er midt i blinken for et voksent par, vil jeg si.

 

Det er ganske forskjellige biler som sammenlignes her, ikke minst med tanke på ytre mål. ID7 er betydelig lenger, på godt eller vondt.

Ellers blir vel "beste bilen" ganske subjektivt, må vel bare prøve og teste for å finne den man liker best.

Som en som ikke har reflektert mye rundt dette før. Hva er god med lengre bil, og hva er vondt? Ioniq er vel bredere. 

Lenke til kommentar

Ioniq 5 er mer som en stor kombi å regne med sine 16 cm bakkeklaring, enn en SUV. Når det er sagt er det en fin pensjonistbil. Svigerforeldrene mine som har samme bruksmønster som det er snakk om her, er strålende fornøyd med sin.

Ville kanskje også tatt med BMW i4 i regnestykket. Det er visst noen ville dealer å få hos forhandler for tiden. 

 

Lenke til kommentar
Blackcomb skrev (56 minutter siden):

Som en som ikke har reflektert mye rundt dette før. Hva er god med lengre bil, og hva er vondt? Ioniq er vel bredere. 

Tja, "godt" med lang bil er vel i utgangspunktet bedre plass, men det er ikke nødvendigvis sant i denne sammenligningen. Ioniq 5 er svært romslig innvendig på grunn av lang akselavstand. 

"Vondt" med lang bil er manøvrering og parkering på trange steder. 

Lang/kort bil kan ha betydning for kjøreegenskaper/komfort også, men igjen har det egentlig med akselavstand å gjøre. I denne sammenligningen har altså Ioniq 5 lengre akselavstand, til tross for at den er 30cm kortere i ytre mål. Lang akselavstand er riktignok negativt for svingradius.

 Ser ut som Ioniq 5 er rundt 3cm bredere enn ID7 ja. Tror det er ganske ubetydelig i forhold til lengdeforskjellen.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (2 timer siden):

Tror nyttelast for foreldre på 60+ er et forsvinnende lite problem. Det var ikke engang et problem for meg og familien med to barn på fullpakket ferietur.

Nyttelasten til Ioniq 5 first edition er 290 kg. Det er godt mulig at dere med to lette barn klarte å holde dere under dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...