Gå til innhold

Reise med kun håndbagasje. Hva tillates av toalettsaker?


Anbefalte innlegg

Hei hopp.

Målene for håndbagasje er klinkende klare, det samme er regelen om "100 ml flytende væske, 10 dl totalt".

Det jeg er usikker på er hvordan regelverket ser på gjenstander som barbermaskin, elektrisk tannbørste, powerbank (størrelse, godkjenning for å kunne fraktes på fly, etc.?).

Det står mye bra på Luftfartstilsynet sine hjemmesider, men sliter litt med disse tingene.

Takker for alle svar 🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
  • torbjornhb endret tittelen til Reise med kun håndbagasje. Hva tillattes av toalettsaker?
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Du må lese hva flyselskapet tillater.

Forøvrig finner du noe informasjon her (med link til en side hos luftfartstilsynet):

https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/bagasjeregler/litiumbatterier

Jo takk. Men selv på listen over alt mulig så fant jeg ikke svar på dette. Kan vel tolke det dit at det er tillatt...

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (25 minutter siden):

Hei hopp.

Målene for håndbagasje er klinkende klare, det samme er regelen om "100 ml flytende væske, 10 dl totalt".

Det jeg er usikker på er hvordan regelverket ser på gjenstander som barbermaskin, elektrisk tannbørste, powerbank (størrelse, godkjenning for å kunne fraktes på fly, etc.?).

Det står mye bra på Luftfartstilsynet sine hjemmesider, men sliter litt med disse tingene.

Takker for alle svar 🙂

Powerbank må i håndbagasjen ja. Har en gang opplevd å bli nektet å få med en PB der kapasiteten ikke sto på utsiden, men dette var i Asia et sted, og jeg vet ikke om det er relevant her i landet. Tror de ikke tillot mer enn 10.000 mAh.

Barbermaskin og alt det andre kan du fint ta med, med mindre det står i reglene du godtar under bestilling eller innsjekking at det ikke er lov.

Har reist mye i utlandet med kun carry-on, men pleier ikke å ha med så mye ting som barbermaskin og elektrisk tannbørste fordi det gjerne tar mer plass og veier mer enn en enkel reisetannbørste og barberhøvel, for eksempel.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (15 minutter siden):

Powerbank må i håndbagasjen ja. Har en gang opplevd å bli nektet å få med en PB der kapasiteten ikke sto på utsiden, men dette var i Asia et sted, og jeg vet ikke om det er relevant her i landet. Tror de ikke tillot mer enn 10.000 mAh.

Barbermaskin og alt det andre kan du fint ta med, med mindre det står i reglene du godtar under bestilling eller innsjekking at det ikke er lov.

Har reist mye i utlandet med kun carry-on, men pleier ikke å ha med så mye ting som barbermaskin og elektrisk tannbørste fordi det gjerne tar mer plass og veier mer enn en enkel reisetannbørste og barberhøvel, for eksempel.

Takker.

Men, barberhøvel... Kjøper du bare bladet når du kommer frem? Tar kun skaftet?

Lenke til kommentar
  • torbjornhb endret tittelen til Reise med kun håndbagasje. Hva tillates av toalettsaker?
torbjornhb skrev (47 minutter siden):

Takker.

Men, barberhøvel... Kjøper du bare bladet når du kommer frem? Tar kun skaftet?

Barberhøvel er lov.

Alt med oppladbare batteri skal i handbagasje. Batteri kan ikke ha større kapasitet enn 100wh, må være merket.

Alt dette står på avinor sine sider.

https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/bagasjeregler/skarpt-eller-spisst

Endret av sporgesmaal
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Takker.

Men, barberhøvel... Kjøper du bare bladet når du kommer frem? Tar kun skaftet?

Du får ikke gjort så mye skade med barberhøvel, så det går fint. Et stor barberkniv, derimot, kan sikkert forsvinne i sikkerhetskontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal man med barberblad? Har reist rundt med bare håndbagasje, når jeg kan, i masser av år, og da har man jo opparbeidet seg et antall triks. 

Ett av de viktigste er jo vekten på kofferten. Hvis man har 7 kilo totalt, da nytter det jo ikke å komme drassende med en koffert som tar 3 av de 7 kiloene. Her behøves det jo noen enkle nylon greier som stikker av med mindre enn en kilo, gjerne noe ryggsekkaktig, som tar en halv kilo eller så.

Reserve litiumbatteri og kombinert lader til PC og mobil har en slik fasong at de glir greit ned i henholdsvis høyre og venstre baklomme, så der har man 0 kilo. (Tas ut før man setter seg, ja.)

Bruker en reise PC som veier akkurat 1 kilo. (Huawei Matebook X) Den veies inn.

Som barbersaker så pleier jeg å ta med et par slike:

https://www.luxplus.no/produkt/bic-sensitive-disposable-razors-30-stk

Reisene blir både billigere, enklere og mye mer behagelig hvis man kan slippe å drasse på bagasje.

Visakort og Mastercard er også viktig reisegods, som ikke veier så mye.

  

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Ett av de viktigste er jo vekten på kofferten. Hvis man har 7 kilo totalt, da nytter det jo ikke å komme drassende med en koffert som tar 3 av de 7 kiloene. Her behøves det jo noen enkle nylon greier som stikker av med mindre enn en kilo, gjerne noe ryggsekkaktig, som tar en halv kilo eller så.

For noen år siden kjøpte jeg en sekk kalt Deltaco NV-776, som er på rundt 40 liter og veier rundt 6-700 gram. Dessverre er den ikke lenger for salg, men den var omtrent så stor som det går an å være og fortsatt være mulig å ta med som carry-on, og den lave vekten gjorde at jeg kunne pakke litt ekstra når jeg reiste uten innsjekket koffert. Formen var også firkantet, så man kunne utnytte plassen maksimalt.

Har lett etter en lignende sekk nå som Deltacoen har tatt kvelden for en god stund siden, men har ikke klart å finne noe som var såpass stort og likevel lett. Og firkantet. Og alle de andre fordelene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...