Gå til innhold

American Express, SAS Amex eller SAS Mastercard


Anbefalte innlegg

Dagner skrev (8 minutter siden):

Greit nok at kafeer og småkiosker ikke tar amex, det er uansett ikke kaffe og baconpølse som gjør at man når omsetningskrav og store summer med poeng.

Kaffe: 35kroner
Baconpølse: 79kroner
rekesalat: 9kroner.

så er du avhengig å kjøper dette kanskje 4 ganger pr uke.
Det er ca 2000 pr mnd.

Man skal ikke undervurdere hvor fort slike småbeløp baller på seg.

Folk klager på at dem er blakke.
Men dem drikker daglig den kaffe latten med sukkerlake til 50-60 kroner, og skjønner ikke at dette er tusenvis av kroner pr mnd 😛
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eskove skrev (15 minutter siden):

Kaffe: 35kroner
Baconpølse: 79kroner
rekesalat: 9kroner.

så er du avhengig å kjøper dette kanskje 4 ganger pr uke.
Det er ca 2000 pr mnd.

Man skal ikke undervurdere hvor fort slike småbeløp baller på seg.

Folk klager på at dem er blakke.
Men dem drikker daglig den kaffe latten med sukkerlake til 50-60 kroner, og skjønner ikke at dette er tusenvis av kroner pr mnd 😛
 

Om man bruker 24k i året på kaffe, pølse og rekesalat burde man vel ikke ha et kredittkort i utgangspunktet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dagner skrev (3 minutter siden):

Om man bruker 24k i året på kaffe, pølse og rekesalat burde man vel ikke ha et kredittkort i utgangspunktet.

du skulle bare vist hvor mange som bruker 10-20k pr år bare i kaffe med melk og sukkerlake.
Snakk med noen som jobber på en kaffebar.
Folk er innom 6 dager i uka for å kjøpe kaffen sin på veg til jobb.
Ofte medfulgt av noe å tygge på.

Det er ikke personen kjøper seg en latte en gang pr mnd som gjør at Starbucks er en milliardbedrift.
Det er dem store flokkene med folk som daglig kjøper kaffe i pausen eller på veg til jobb.

Lenke til kommentar

Det føles som antallet norske forhandlere som godtar Amex er på vei ned. Så den listen vil bli lengre og lengre.

Jeg jobbet et sted hvor flere varer hadde under 5% fortjeneste, så skulle vi solgt til noen som betalte med Amex, kunne vi i flere tilfeller ha tapt penger på handelen ettersom Amex skal ha 5% av omsetningen. Så vi godtok ikke Amex.

De som spurte om vi godtok Amex, eller prøvde og ikke fikk betalt, hadde alltid et annet kort de kunne bruke. Så vi tapte heller aldri noen salg på grunn av det. Så hvorfor skal man godta Amex da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Det føles som antallet norske forhandlere som godtar Amex er på vei ned. Så den listen vil bli lengre og lengre.

Jeg jobbet et sted hvor flere varer hadde under 5% fortjeneste, så skulle vi solgt til noen som betalte med Amex, kunne vi i flere tilfeller ha tapt penger på handelen ettersom Amex skal ha 5% av omsetningen. Så vi godtok ikke Amex.

De som spurte om vi godtok Amex, eller prøvde og ikke fikk betalt, hadde alltid et annet kort de kunne bruke. Så vi tapte heller aldri noen salg på grunn av det. Så hvorfor skal man godta Amex da?

Vel…neste gang jeg trenger noe så finner jeg heller en plass som faktisk tar amex.

Lenke til kommentar
Dagner skrev (41 minutter siden):

Vel…neste gang jeg trenger noe så finner jeg heller en plass som faktisk tar amex.

Fint.
Da slipper butikken å tape 5% av omsetningen (som i en del bransjer er mer en dem tjener på salget) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (10 minutter siden):

Fint.
Da slipper butikken å tape 5% av omsetningen (som i en del bransjer er mer en dem tjener på salget) 

Og samtidig ikke få inn penger på andre varer jeg evt. hadde kjøpt.

Jeg har jobbet i butikk selv og det er jo ikke noen hemmelighet at enkelte varer selges med tap i håp om at kundene skal dra med seg en hel haug med andre varer når de først er innom.

Lenke til kommentar
Dagner skrev (1 time siden):

Og samtidig ikke få inn penger på andre varer jeg evt. hadde kjøpt.

Jeg har jobbet i butikk selv og det er jo ikke noen hemmelighet at enkelte varer selges med tap i håp om at kundene skal dra med seg en hel haug med andre varer når de først er innom.

I mitt tilfelle så solgte butikken jeg jobbet i varer med lav fortjeneste på grunn av konkurranse. Det er ikke slik at alle bransjer har fortjeneste på 50%+ på det de selger. Noen ganger kjøpte de kundene noe som dro fortjenesten litt opp, men det er ting som koster småpenger i forhold til hovedproduktet.

De kundene som kjøpte rimeligere ting med høyere fortjeneste, er ikke den typiske Amex-kunden.

Som sagt så kan jeg ikke huske at noen av de (veldig få) Amex-kundene vi hadde snudde og gikk fordi vi ikke tok det kortet. De dro opp et annet kort og betalte det varen kostet med et smil. Det virket heller ikke som de forventet at vi godtok Amex, for de spurte som om de ikke forventet et ja. Tror nok et fåtall, om noen, av våre konkurrenter godtok Amex. Vi sparte mye penger på å ikke godta det i hvert fall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (25 minutter siden):

I mitt tilfelle så solgte butikken jeg jobbet i varer med lav fortjeneste på grunn av konkurranse. Det er ikke slik at alle bransjer har fortjeneste på 50%+ på det de selger. Noen ganger kjøpte de kundene noe som dro fortjenesten litt opp, men det er ting som koster småpenger i forhold til hovedproduktet.

De kundene som kjøpte rimeligere ting med høyere fortjeneste, er ikke den typiske Amex-kunden.

Som sagt så kan jeg ikke huske at noen av de (veldig få) Amex-kundene vi hadde snudde og gikk fordi vi ikke tok det kortet. De dro opp et annet kort og betalte det varen kostet med et smil. Det virket heller ikke som de forventet at vi godtok Amex, for de spurte som om de ikke forventet et ja. Tror nok et fåtall, om noen, av våre konkurrenter godtok Amex. Vi sparte mye penger på å ikke godta det i hvert fall.

Men man kan jo uansett ikke vite om de med amex allerede er klar over at dere ikke tar amex og derfor går en annen plass.

Som nevnt, jeg vet hvilke butikker i mitt område som tar amex, om jeg da kan få det jeg trenger til samme pris og i tillegg betale med amex så er jo valget enkelt.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (5 timer siden):

Det føles som antallet norske forhandlere som godtar Amex er på vei ned. Så den listen vil bli lengre og lengre.

Hvorfor i all verden skal steder i Norge godta Amex. Allerede på slutten av 90-tallet begynte man å fase ut Amex husker jeg, da jeg jobbet i handel. Fordi Visa overtok.

Kostadene totalt for brukerstedene ble ikke forsvarlig, særlig når kundene hadde Visa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke bare i Norge hvor flere og flere ikke tar Amex, når jeg var sist i Palau i Stillehavet så stod det flere steder Amex ikke lengre var akseptert. Samme i Japan og Fransk Polynesia. Jeg reiser mye og ser generelt veldig veldig få steder som aksepterer Alex

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er flere som skriver at Amex tar 5% av omsetningen. Men stemmer dette? Bill kill tar som eksempel 2,3% av kunde ved betaling med Amex, og skriver at dette dekker transaksjonskostnadene de har.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (8 timer siden):

Bill kill tar som eksempel 2,3% av kunde ved betaling med Amex, og skriver at dette dekker transaksjonskostnadene de har.

Hver enkelt forhandler må ha en avtale med AmEx.
Vanlig Avtale i Norge er 500 pr mnd pluss 5% av omsetningen via AmEx sitt nettverk.
AmEx er et veldig lite vanlig brukt kort i Norge.

Har man veldig mye omsetning i dems nettverk kan man få forhandlet seg fram til bedre betingelser.
Men veldig få steder i Norge har nok omsetning til å ha noe som helst makt ovenfor AmEx.
AmEx sier bare, Vil du ha kundene må du bare betale det vi sier.
Men om stedet har veldig stor omsetning hos AmEx kan dem si til AmEx, vil dere ha omsetningen må dere gi oss bedre pris.

Er det samme som at Visa/Mc standard avtale er på 1,5 eller 1,6% men er nesten ingen butikker som betaler dette.
Visa/MC er mye brukte kort og man får forhandlet ned dette til godt under 1% og i mange tilfeller ned i 0.5%
Dette klarer du aldri med AmEx/Diners.

Bill Kill er et selskap som lever av at folk bruker kredittkort hos dem (er hele årsaken til at dem eksisterer)
Så derfor har dem sannsynligvis høy om setning av AmEx, som gjør at dem har klart å forhandle med AmEx om en bedre avtale.

edit2:
Kill bill sier at 4 av dem 5 mest brukte korta dems er AmEx
Dem har en omsetning på 41Mill pr mnd.
Da snakker vi om en god del mill i omsetning hos AmEx, og har klart å få ned prisen til 2,3%
Hvordan tror du en butikk som omsetter for noen 10talts tusen pr år i AmEx skal klarer å få ned prisen fra 5%

Edit:
Visa/MC reklamerer med at du kan bruke kortet i hele verden.
AmEx/Diners reklamerer med gratis lounge og "gratis" flyreiser.
Så dem har forskjellige måter å tenke på.
Visa er mye mer samarbeidsvillig i forhandlinger en hva amex er.
Visa må ikke betale for masse flybilletter og lounge tilganger.
Det må AmEx og Diners.

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (På 22.3.2024 den 6:31 PM):

Det er nokså ok med Amex på butikker i Oslo, men listen over de som ikke tar blir også lang. Umulig på CircleK nå, gikk fint før. Og så er det vel bare 1-2 ATM'er i hele Oslo som godtar Amex nå.

Jeg skulle betale bensin ved pumpen hos Circle K i Buktamoen (litt før Barbufoss).
Ved tæpping først virket ikke.
Men det virket ved å sette inn kortet

Inne på kiosken når jeg skulle betale for brus og pølse, så virket tæpping med Amex.

Lenke til kommentar
Dagner skrev (På 23.3.2024 den 12:51 PM):

Dessverre gir ikke MC noen av fordelene som jeg og mange andre går for med amex.

Hadde man bare kunne fått mange av disse fordelene med VISA eller MC.
SAS Mastercard f.eks, hvis man er opptatt av å samle opp EuroBonus, men jeg vet de fleste velger heller et SAS Amex.
Finnair har et eget Mastercard også, men kun for Finland.
Norwegian sitt kredittkort gir jeg lite verdi hvis man vil reise mye eller langt.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 minutter siden):

Hadde man bare kunne fått mange av disse fordelene med VISA eller MC.
SAS Mastercard f.eks, hvis man er opptatt av å samle opp EuroBonus, men jeg vet de fleste velger heller et SAS Amex.
Finnair har et eget Mastercard også, men kun for Finland.
Norwegian sitt kredittkort gir jeg lite verdi hvis man vil reise mye eller langt.

Kan ikke forstå at folk velger SAS Amex til det daglige da det såvidt fungerer. Til reise er det nok greit nok selv om det er problemer i utlandet også.

For min del er det kun SAS MC premium som gjelder. Fungerer så og si alle plasser.

 

Ang Norwegian så er de jo håpløse å reise langt med også da de ikke har biz.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...