Gå til innhold

American Express, SAS Amex eller SAS Mastercard


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Salvesen. said:

Kan ikke forstå at folk velger SAS Amex til det daglige da det såvidt fungerer. Til reise er det nok greit nok selv om det er problemer i utlandet også.

Det stemmer ikke at det "såvidt fungerer". Ble positivt overrasket selv da jeg begynte å ta det i bruk på starten av dette året. Det er egentlig kun Rema 1000 jeg savner at det fungerer på, ellers fungerer det jo i alle andre matbutikker, og veldig mange steder.

Har også SAS MC som backup til de gangene Amex ikke aksepteres, men det blir nok bruk til under 20% av mine handler i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chr1stian skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke at det "såvidt fungerer". Ble positivt overrasket selv da jeg begynte å ta det i bruk på starten av dette året. Det er egentlig kun Rema 1000 jeg savner at det fungerer på, ellers fungerer det jo i alle andre matbutikker, og veldig mange steder.

Har også SAS MC som backup til de gangene Amex ikke aksepteres, men det blir nok bruk til under 20% av mine handler i hvert fall :)

Tråden her viser jo at det er mange plasser det ikke fungerer, ellers ikke behov for tråd. Ingen tilsvarende tråd for MC

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Tråden her viser jo at det er mange plasser det ikke fungerer, ellers ikke behov for tråd. Ingen tilsvarende tråd for MC

Mange steder det ikke fungerer ja, men langt i fra status lik "såvidt fungerer" 😉

Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (Akkurat nå):

Mange steder det ikke fungerer ja, men langt i fra status lik "såvidt fungerer" 😉

Du sier jo selv at 1/5 ganger har du problemer, i min verden er dette tilsvarende ikke fungerende og hadde irritert meg grenseløst 😅 men alle får gjøre hver sin greie:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Du sier jo selv at 1/5 ganger har du problemer, i min verden er dette tilsvarende ikke fungerende og hadde irritert meg grenseløst 😅 men alle får gjøre hver sin greie:)

1/5 steder fungerer det ikke, men jeg har jo ikke problemer da jeg vet om de aller fleste og da irriterer det meg ikke i det hele tatt. Målet er å bruke 150k på SAS AMEX kortet for å få dobbel verdi (Companion Ticket) av EuroBonus poengene til en reise i Business Class. Det var mye enklere enn jeg trodde. Nå vet jeg jo hvilke av mine vanlige steder som aksepterer kortet og ikke, så det koster meg ingen ting ekstra å velge riktig kort :D

 

Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (Akkurat nå):

1/5 steder fungerer det ikke, men jeg har jo ikke problemer da jeg vet om de aller fleste og da irriterer det meg ikke i det hele tatt. Målet er å bruke 150k på SAS AMEX kortet for å få dobbel verdi (Companion Ticket) av EuroBonus poengene til en reise i Business Class. Det var mye enklere enn jeg trodde. Nå vet jeg jo hvilke av mine vanlige steder som aksepterer kortet og ikke, så det koster meg ingen ting ekstra å velge riktig kort :D

 

Men en blir jo begrenset i hverdagen, ikke noe jeg gidder. Jeg reiser biz for økonomipris via mitt mastercard så er tilsvarende CT.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Men en blir jo begrenset i hverdagen, ikke noe jeg gidder. Jeg reiser biz for økonomipris via mitt mastercard så er tilsvarende CT.

Kan ikke sammenlignes med CT. Du kan bare reise i Biz til økonomipris til USA, Japan og BKK - altså steder SAS flyr til. Med CT blir poengprisen lavere, og du kan i tillegg reise til omtrent hele verden.

Jeg blir ikke begrenset i hverdagen på noe vis. Er jeg på et sted som ikke aksepterer Amex så betaler jeg bare med SAS MC, akkurat som deg :p Kunne sikkert gjort det så enkelt som å bare bruke Amex hos Norgesgruppen og på nettbutikker som har merket at de aksepterer Amex, og ellers bare bruke MC. Da ville jeg ALDRI opplevd å få avvist på noen terminaler, og allikevel klart å bruke nok på kortet til at det er verdt det, men så mye plager det meg ikke de få gangene det skjer.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Kan ikke forstå at folk velger SAS Amex til det daglige da det såvidt fungerer.

At det såvidt fungerer er en god overdrivelse.

MC gir jo ikke de samme fordelene som Amex så jeg syns sammenligningen blir dårlig, du er også knyttet fast til KUN SAS sine egne ruter ved fly premium, det gir store begrensninger på hvor man kan reise på poeng.

Lenke til kommentar
Dagner skrev (6 minutter siden):

At det såvidt fungerer er en god overdrivelse.

MC gir jo ikke de samme fordelene som Amex så jeg syns sammenligningen blir dårlig, du er også knyttet fast til KUN SAS sine egne ruter ved fly premium, det gir store begrensninger på hvor man kan reise på poeng.

Tja jeg er jo fri til å bruke poengene mine hvor jeg vil, men ingen fordel fra premium. Men igjen gir CT meg lite da jeg stort sett reiser alene eller med lite barn.

Så som jeg sa, hver sin lyst og behov. For min del hadde jeg blitt gal av å fått avist her og der og måtte droppet butikker etc i hverdagen.

 

Edit: en annen stor grunn til at jeg brukte MC var curve. Dessverre er dette ikke tilgjengelig lengre

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Men igjen gir CT meg lite da jeg stort sett reiser alene eller med lite barn.

For meg er det god verdi med 50% rabatt uansett om jeg reiser alene eller med noen.

Det har kostet meg ganske lite å finne ut hvor jeg kan bruke kortet og ikke, og om jeg evt. må kjøpe et gavekort for å få omsetningen så gidder jeg å bruke det minuttet ekstra det tar meg. 

Lenke til kommentar
Dagner skrev (11 minutter siden):

For meg er det god verdi med 50% rabatt uansett om jeg reiser alene eller med noen.

Det har kostet meg ganske lite å finne ut hvor jeg kan bruke kortet og ikke, og om jeg evt. må kjøpe et gavekort for å få omsetningen så gidder jeg å bruke det minuttet ekstra det tar meg. 

Trodde CT måtte brukes av en annen person, om en kan få 50% rabatt er det såklart mer verdt for oss som reiser aleine også.

Men jeg flyr 90% SAS så premium har fungert veldig bra for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (46 minutter siden):

Trodde CT måtte brukes av en annen person, om en kan få 50% rabatt er det såklart mer verdt for oss som reiser aleine også.

Men jeg flyr 90% SAS så premium har fungert veldig bra for mitt bruk.

Neida, det er uansett 50%, så 2 for prisen til 1 som de reklamerer med er kanskje litt misvisende.

Selv syns jeg SAS er bra, men de har ikke så mange ruter og det er ofte begrenset tilgjengelighet, jeg syns også det er greit å kunne benytte meg av andre selskap i alliansen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For dem som reiser veldig mye, så gir et SAS MC og SAS Amex sikkert veldig god bonus når de bruker dette til å bestille fly+hotell.

For oss som reiser lite, så er vi avhengig av å samle opp bonus fra hverdagshandling og netthandling. Netthandel med Amex har jeg ikke opplevd mye problemer med. Eneste er at Klarna ikke støtter Amex, og det gjør heller ikke PayEx hvis man har lyst å betale gjennom dem. Ellers kan man jo bare benytte Amex direkte, men ikke alle nettbutikker som støtter Amex heller.

En og annen liten butikk som jeg er sjelden innom er ikke så viktig. Det viktigste er de butikkene jeg handler fra nesten daglig (EuroSpar, Kiwi, Coop Obs/Xtra). Deretter kommer andre handlinger som gjøres av og til (Elkjøp, Jysk, Dressmann, Restauranter, Bensin, Vinmonopolet).

Kjøp av Spill hos Steam støtter ikke Amex, men jeg kunne bruke Amex gjennom Paypal hos Steam. Først var jeg usikker om jeg fikk poengene mine ved å gå gjennom Paypal, men det gjorde jeg heldigvis.

For mitt forbruk som ligger på rundt 25K i måneden, vil det gi 25K i Amex poeng.
For 1 år vil det utgjøre 300K Amex poeng. Jeg vet ennå ikke hvor mye verdi jeg får for disse før jeg har samlet opp nok poeng og prøver å bestille en flyreise.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, DJViking said:

For mitt forbruk som ligger på rundt 25K i måneden, vil det gi 25K i Amex poeng.
For 1 år vil det utgjøre 300K Amex poeng. Jeg vet ennå ikke hvor mye verdi jeg får for disse før jeg har samlet opp nok poeng og prøver å bestille en flyreise.

 

Ditt forbruk er perfekt for SAS Amex Elite. Dersom du signer opp nå på kampanjen deres får du 60.000 EuroBonus poeng. Med forbruket ditt vil du for året kunne oppnå 2 CT og ytterligere 60.000 EuroBonus poeng. Det er uten å ta med andre poeng du kan få via MC/Fly/Trumf/SAS-partnere (https://eurobonus.shopping/

Da kan du fly T/R Asia eller USA i Business Class to ganger, og fortsatt ha 20.000 EuroBonus poeng til overs. Jeg gir deg 1000 kr på denne tiden neste år hvis du har klart å få bedre verdi enn det med Amex kortet du har nå 😜

Lenke til kommentar
1 hour ago, DJViking said:

Hva gir CT meg, hvis jeg kun reiser alene?
Tror jeg leste noe her om at man kunne får 1 vanlig reise 50% i stedet for 2 reiser til prisen av 1.

 

Stemmer, gir 50% rabatt. Altså vil en T/R reise som vanligivs koster 100.000 poeng bare koste deg 50.000 dersom du benytter én CT. Derav muligheten til å reise to ganger til 50.000 poeng hver gang, totalt 100.000, dersom du klarer å få to CT.

(Dette er bedre enn SAS MC FlyPremium, som koster 60.000 poeng T/R)

Lenke til kommentar

Jeg må ha et forbruk på 400000kr med SAS Amex Elite for å få 80000 EuroBonus poeng (20 poeng per 100kr).

Det kortet vil koste meg 6000kr i året, og 80000 poeng gir meg vel 1 gratis reise i året på Business, eller kanskje 2 på Premium.

Med mitt vanlige Amex Green (som koster 650kr i året), så får jeg 400000 Amex poeng. Disse kan veksles inn til Avios eller EuroBonus, men usikker med hvilke ratio. Amex til Avios hos Finnair kan(eller kunne) veksles med ratio på 17:10, noe som gir meg ca. 235000 poeng. Det utgjør ca. 2-3 gratis reiser i året.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, DJViking said:

Jeg må ha et forbruk på 400000kr med SAS Amex Elite for å få 80000 EuroBonus poeng (20 poeng per 100kr).

Det kortet vil koste meg 6000kr i året, og 80000 poeng gir meg vel 1 gratis reise i året på Business, eller kanskje 2 på Premium.

Med mitt vanlige Amex Green (som koster 650kr i året), så får jeg 400000 Amex poeng. Disse kan veksles inn til Avios eller EuroBonus, men usikker med hvilke ratio. Amex til Avios hos Finnair kan(eller kunne) veksles med ratio på 17:10, noe som gir meg ca. 235000 poeng. Det utgjør ca. 2-3 gratis reiser i året.

Du glemmer Companion Tickets og deres 50% rabatt på reise. Dine tall for Amex poeng er også fiktive..?

Lenke til kommentar
2 hours ago, DJViking said:

Med mitt vanlige Amex Green (som koster 650kr i året), så får jeg 400000 Amex poeng. Disse kan veksles inn til Avios eller EuroBonus, men usikker med hvilke ratio. Amex til Avios hos Finnair kan(eller kunne) veksles med ratio på 17:10, noe som gir meg ca. 235000 poeng. Det utgjør ca. 2-3 gratis reiser i året.

Vil du bruke Amex-poengene dine hos våre hotell- og flypartnere? Slik regner du om poengene.

 
  • SAS EuroBonus - 20 Amex-poeng tilsvarer 1 EuroBonus Ekstrapoeng 
  • British Airways - 19 Amex-poeng tilsvarer 1 Avios
  • Hilton Honors - 9 Amex-poeng tilsvarer 1 Hilton Honors poeng

Så du kan ikke veksle de til Avios hos Finnair en gang..? 

Dine 400.000 Amex poeng blir da til 20.000 EuroBonus poeng

eller 21.000 Avios hos British Airways

 

Fra https://www.thetimes.co.uk/money-mentor/income-budgeting/what-are-avios-points-everything-you-need-to-know

A one-way, off-peak economy flight to New York will cost you 25,000 Avios plus £50 in fees

Så du kommer jo ikke til USA i Business en gang med Amex Green, men hadde gjort det minst 2 ganger med SAS Amex Elite

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (11 timer siden):

Du glemmer Companion Tickets og deres 50% rabatt på reise. Dine tall for Amex poeng er også fiktive..?

De tallene for Amex har jeg funnet hos Finnair.
1kr = 1 Amex Poeng.
Poeng kan veksles inn til Finnair Plus Avios med ratio 17:10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...