Gå til innhold

American Express, SAS Amex eller SAS Mastercard


Anbefalte innlegg

Jeg har gått til anskaffelse av et American Express Green kredittkort, for å samle opp flybonus, hovedsakelig fra vanlig forbruk.
Jeg har alt for lite flyreiser i året til å få nok oppsamlet bonus til å bruke til noe fornuftig. Så for meg er det all handel i butikker, nettbutikker som vil utgjøre inntjeningen.

Grunnen til at jeg valgte det fremfor SAS Amex var for å kunne overføre Amex poeng til Avios hos Finnair Plus.

En ulempe med American Express som jeg ser det er at det kan være enkelte butikker og nettbutikker som ikke godtar betaling med American Express.

Dersom poenget med oppsamling av flybonus tror jeg SAS Amex hadde vært et bedre valg enn Amex Green.
Etter jeg fikk mitt American Express Green kort oppdaget jeg at American Express Norge ikke kan overføre Amex poeng over til Avios hos Finnair. Jeg kan kun overføre dette til enten British Airways Avios eller SAS EuroBonus.

Mine poeng oppsamlet med American Express er nok ikke helt bortkastet. Siden jeg uansett kan overføre dem til EuroBonus dersom Finnair ikke blir lagt til senere. Bare en liten ulempe og det er at antall EuroBonus jeg får for mine kroner er mye mindre enn det jeg ville fått ved å bruke SAS Amex eller SAS MC.

 

Tenkte jeg skulle føre opp en liste over brukersteder jeg opplever ikke godtar betaling med American Express.
Brukersteder som ikke godtar American Express:

  • Rødbanken Kantine (Tromsø)
  • Mix Wi-To Tobaksforretning (Tromsø)
  • Eide Handel (Tromsø)
  • Rusta (Tromsø)
  • Reis Nordland
  • Pizzabakeren (?)
  • Flybussen (?)
Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig få som tar AmEx.
Det er pga prisene.

Før rabatter tar Visa/MC 1,5% av omsetningen (med rabatter og avtaler er du fort nede i 0,5% av omsetningen)
AmEx før rabatter tar 5% av omsetningen.
AmEx er også et kort som er uvanlig utenfor USA da dette ikke bare er dyrt for butikken men også for kunden av kortet.
AmEx er ikke gratis å ha.
Dette er på toppen av det butikken/resturanten/hotellet må betale pr mnd 

BankAxept tar 10 øre pr translaksjon pluss et mndgebyr og det rimeligste for butikkene pga dette.

 

DJViking skrev (6 timer siden):

Jeg lurer på om det kan være noe forskjell mellom SAS Amex Classic/Elite/Premium og vanlig Amex Green/Gold/Platinum når det kommer til hvilke brukersteder som støtter dem.

Brukersted ser bare AmEx ikke noe mer.

Er for det meste hoteller som tar AmEx for folk med Platinum-kort er kunder som legger igjen MYE penger.

Edit: er det samme for DinersClub.
Dem er dyre for butikken og ikke vanlig utenfor USA.

Endret av Eskove
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DJViking skrev (Akkurat nå):

Jeg betaler 50kr måneden for American Express Green.

95% betaler 0 kr for Visa/MC pr mnd.
Bortsett fra VisaDebit fra dagligbank er det ingen av Visa/MCkortene i min famile som man faktisk må betale for å eie.

Så 0kr mot 600 pr år.

Dette gjør at AmEx/Diners ikke er vanlig om du ikke er noen som bruker MYE penger og betaler for å få fordeler i dyre butikker.
(en god del dyre butikker i USA er villig til å stenge butikken en time eller 2 om du har de dyreste kortene til AmEx, men da handler dem som regen for en del mer en hva en normal person tjener på et år)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Eskove skrev (28 minutter siden):

95% betaler 0 kr for Visa/MC pr mnd.
Bortsett fra VisaDebit fra dagligbank er det ingen av Visa/MCkortene i min famile som man faktisk må betale for å eie.

Så 0kr mot 600 pr år.

Dette gjør at AmEx/Diners ikke er vanlig om du ikke er noen som bruker MYE penger og betaler for å få fordeler i dyre butikker.
(en god del dyre butikker i USA er villig til å stenge butikken en time eller 2 om du har de dyreste kortene til AmEx, men da handler dem som regen for en del mer en hva en normal person tjener på et år)

Jeg er klar over det, men jeg gikk over til Amex for å kunne samle opp flybonus.

Jeg betaler absolutt alt med kredittkort nå, og mitt forbruk er godt over 20000kr i måneden med kortet. Det gir meg 20000 Amex poeng i måneden.

Men nå var nå denne tråden ikke om kostnadene eller fordelene med Amex, men ment for en liste over brukersteder som man ikke kan bruke American Express.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (25 minutter siden):

Men nå var nå denne tråden ikke om kostnadene eller fordelene med Amex, men ment for en liste over brukersteder som man ikke kan bruke American Express.

Mitt svar var egentlig bare en kommentar på at denne listen blir Lang.
Og hvorfor den kommer til å bli lang.

Du kan legge til Reis Nordland.
Dem tar Visa/MC men ikke AmEx/Diners.
Flybussen (stått bak mang en amerikaner på flybusser i Norge som ikke får betalt med AmEx)
Vet ikke om det er endret, men PizzaBakeren tar og ikke AmEx/Diners sist jeg så noen prøve å betale med det over disk.

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 minutt siden):

men hadde kanskje ikke trudd det ville bli så ekstremt lang.

Du kan nesten garantert legge til 80% av alle lokale bakerier/kantiner som ikke ligger på en turistplass.
Store mengder gatekjøkken i hele Norge.
Store mengder kafeer.

Med mindre du har mange kunder som betaler med AmEx er det ikke økonomisk forsvarlig for små butikker/kafeer/gatekjøkken etc å ta på seg denne utgiften.
Strengt tatt er det ofte rimeligere å ikke få omsetningen fra disse kundene pga hvor dyrt det er for dem.

 

overhodet skrev (1 minutt siden):

Så klart ikke små bedrifter her i Norge er villig til å finansiere dine gratis business class reiser. Ingenting er gratis.

Jepp.
Siste plassen jeg jobbet i som tok AmEx/Diners måtte betale 500 pr mnd bare for å få lov å ta betalt (pluss 5% av omsetningen)

Så hvorfor skal den lokale kafeen betale 500 kroner pr mnd for 1-2 kunder pr år som garantert har andre kort?
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer nok litt an på hvor i landet man holder til.

Forskjell på en bygd i ingenmannsland og Oslo vest.

Men det er også verdt å nevne at det fortsatt finnes muligheter om ikke selve butikken tar amex. 

Min lokale elkjøp godtar ikke amex, men det gjør nettsiden, benytter meg derfor av klikk og hent slik at jeg får betalt med amex.

Av og til kjøper jeg dittgavekort med amex for å betale i en butikk som ikke godtar amex.

Dette var bare noen eksempler, men nå skal jeg slutte å spore av i tråden.

Lenke til kommentar
Dagner skrev (44 minutter siden):

Min lokale elkjøp godtar ikke amex, men det gjør nettsiden, benytter meg derfor av klikk og hent slik at jeg får betalt med amex.

Av og til kjøper jeg dittgavekort med amex for å betale i en butikk som ikke godtar amex.

Det var litt lurt. Det skal jeg tenke på.

Lenke til kommentar

Husk at det med Amex av og til ikke fungerer med "tæpping", men allikevel kan fungere ved å sette inn kortet og benytte PIN. Har heller ikke opplevd noen Meny som ikke tar Amex, trodde alle butikker i Norgesgruppen hadde støtte for det nå. Har derimot enda ikke funnet en Rema 1000 i nærheten der det fungerer.

Lenke til kommentar

Siden du er inne på Tromsø og jeg selv er veldig nysgjerrig på hvorfor det ikke evt fungerer på Eide Handel da jeg pleier å være innom der selv ved besøk, kan jeg fylle ut med de jeg testet selv ved sist besøk i byen, disse funket ikke:

Big Bite Jekta - (Tromsø)

 

Så ja, jeg er enig i at det sikkert ikke funker så ofte på små cafeer/butikker, men opplever egentlig at det er ganske sjelden kortet ikke fungerer. Dette var altså eneste butikk i Tromsø jeg ikke fikk brukt Amex på. For å sammenligne, her er de andre butikkene jeg gjorde handler i hvor det fungerte i løpet av samme tur:

XXL Jekta

Blåst Glasshytta (typisk mindre butikk som ikke gidder? Men de har sikkert mange turister innom)

Egon Jekta

Egon Tromsø Sentrum

Eurospar Langnes

Kiwi Fredrik Langes

Kiwi Fagereng

Q Hotel Saga

Entur app (bussbilletter)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...