Gå til innhold

Ligningsverdi på bolig


Anbefalte innlegg

Etaten mener vår leilighet har økt salgsverdien med med nær en million i 2023 selv om realiteten viser at de sank med flere hundre tusen. Offentlig prisstatistikk for vårt postnummer viser at prisene på leiligheter har gått kraftig ned. Det har aldri vært solgt en slik bolig til prisantydningen etaten nå legger til grunn.

Frekkheten fortsetter når de på toppen av det hele vil at vi skal engasjere en takstmann som koster flere tusener for å dokumentere ny takst.

Er det ikke slik at det er prisen vi kjøpte bolig til som danner grunnlaget for ligningsverdien?
Kan skatteetaten gjøre slikt uten å dokumentere hva de legger til grunn?
Når jeg snakker med dem henviser de bare til kalkulatoren og ikke reell kjøpsverdi/prisstigning og pålegger oss som nevnt store kostnader for å motbevise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/

Du kan endre ligningsverdi bassert på:

  • takst som er gitt av kvalifisert takstmann
  • verdivurdering fra eiendomsmegler som har kjennskap til distriktet
  • observerbar markedsverdi - det den aktuelle boligen/tomten eller tilnærmet lik bolig/tomt i samme område er solgt for. Dokumentasjon på observerbar markedsverdi kan være kjøpekontrakt eller lignende der salgssummen framgår.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (19 minutter siden):

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/

Du kan endre ligningsverdi bassert på:

  • takst som er gitt av kvalifisert takstmann
  • verdivurdering fra eiendomsmegler som har kjennskap til distriktet
  • observerbar markedsverdi - det den aktuelle boligen/tomten eller tilnærmet lik bolig/tomt i samme område er solgt for. Dokumentasjon på observerbar markedsverdi kan være kjøpekontrakt eller lignende der salgssummen framgår.

 

Her i Oslo har jeg 2 ganger fått en eiendomsmegler til å gjøre en verdivurdering av leiligheten min.

Første gangen var denne verdivurderingen såpass mye lavere enn satsen fra kommunen, at jeg fikk skatteetaten kommunen til å sette ned verdivurderingen.

Jeg var helt ærlig med eiendomsmegleren om at jeg kun ønsket en verdivurdering for potensielt å få lavere eiendomsskatt,  og ikke hadde planer om salg.
Men han gjennomførte likevel verdivurderingen gratis mot at han innimellom sender meg noen "markedsoppdateringer" på mail.

PS: Dette var for å få lavere eiendomsskatt, men skulle tro det samme gjelder for generell formue, gitt at dette går via skatteetaten. (Kommunen henter vel sine tall fra skatteetaten)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
kremt skrev (46 minutter siden):

Prisen settes ut fra gjennomsnittlig kvadratmeterpris i ditt område. Hvis det selges veldig mange små leiligheter kan det føre til høy snittpris. 

Men da må ma engasjere takstmann vært år for å dokumentere dette.

 

MailMan13 skrev (43 minutter siden):

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/

Du kan endre ligningsverdi bassert på:

  • takst som er gitt av kvalifisert takstmann
  • verdivurdering fra eiendomsmegler som har kjennskap til distriktet
  • observerbar markedsverdi - det den aktuelle boligen/tomten eller tilnærmet lik bolig/tomt i samme område er solgt for. Dokumentasjon på observerbar markedsverdi kan være kjøpekontrakt eller lignende der salgssummen framgår.

 

Hva med å bruke det leiligheten var kjøpt for i sin tid og bruke statistikk fra SSB som viser prisstigningen?
Siden leiligheter har svært forskjellig standard vil dette være det mest riktige.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Trulss said:

Men da må ma engasjere takstmann vært år for å dokumentere dette.

 

Hva med å bruke det leiligheten var kjøpt for i sin tid og bruke statistikk fra SSB som viser prisstigningen?
Siden leiligheter har svært forskjellig standard vil dette være det mest riktige.

Kan vel være vanskelige å finne riktig statistikk, vanligvis er det  basert på fylke/kommune, f.eks oslo er det forskjeller på bydeler, løkka har hatt mer pris stigning enn grorudalen f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (12 minutter siden):

Kan vel være vanskelige å finne riktig statistikk, vanligvis er det  basert på fylke/kommune, f.eks oslo er det forskjeller på bydeler, løkka har hatt mer pris stigning enn grorudalen f.eks.

Man finner statistikker på postnummer. Dessuten er har vel prisene gått ned og ikke opp i store deler av landet. Det etaten ber om er urimelig.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat nå skattemeldingen min, og ser de har satt opp verdien av min bolig noe helt enormt.

Jeg fikk en verdivurdering av megler i april i fjor, som ligger 3,5 mill under det som skatteetaten nå har "beregnet".

Dessverre må en slik verdivurdering være fra tidligere enn juni, så må be om en ny.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (3 minutter siden):

Fikk akkurat nå skattemeldingen min, og ser de har satt opp verdien av min bolig noe helt enormt.

Jeg fikk en verdivurdering av megler i april i fjor, som ligger 3,5 mill under det som skatteetaten nå har "beregnet".

Dessverre må en slik verdivurdering være fra tidligere enn juni, så må be om en ny.

Utrolig at det er så tungvindt! Eiendomsmeglerne må jo dra av seg håret hvert år rundt denne tiden da de vet at de får slike forespørsler som har lite potensiale til gevinst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener det holder med type boligannonse eller salgspris fra en av tjenestene der en kan slå opp salgspriser.  Dvs er det lignende størrelse leilighet i nabolaget som har kjent pris så holder det å ta skjermbilde av det og sende.

Kan det være toppleilighet som er solgt til høy pris som trekker opp?  De ligger jo ofte høyere i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...