Gå til innhold

Er den nye skattemeldingen ulovlig?


Anbefalte innlegg

Kanskje litt rar overskrift, men mitt spørsmål går på den nye skattemeldingen (for bedrifter) som er innført fra av i år.

Et utvalg av de største programvarefirmaene har sammen med skatteetaten komt frem til at skattemeldingen i år "skal leveres gjennom et regneskap- eller årsoppgjørssystem". Dette betyr at en ikke lenger kan levere direkte via altinn (gratis), men må kjøpe tilgang til dette via kommersielle nettløsninger. Disse blir jo selvsagt levert av de største regnskapsfirmaene og koster frå 1000,- og oppover. Ikke all verdens beløp men det er heller ikke poenget her.

Jeg stusser litt på lovligheten i dette. Kan de offentlige sette vekk en lovpålagt oppgåve (som innlevering av regnskap er) til kommersielle aktører, som i utgangspunktet kan ta den summen de ønsker for dette?. 

I mitt hode så skurrer det om en skal måtte betale for å levere noe til staten.

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5YN6PQB1 skrev (På 7.3.2024 den 1:32 PM):

Kanskje litt rar overskrift, men mitt spørsmål går på den nye skattemeldingen (for bedrifter) som er innført fra av i år.

Et utvalg av de største programvarefirmaene har sammen med skatteetaten komt frem til at skattemeldingen i år "skal leveres gjennom et regneskap- eller årsoppgjørssystem". Dette betyr at en ikke lenger kan levere direkte via altinn (gratis), men må kjøpe tilgang til dette via kommersielle nettløsninger. Disse blir jo selvsagt levert av de største regnskapsfirmaene og koster frå 1000,- og oppover. Ikke all verdens beløp men det er heller ikke poenget her.

Jeg stusser litt på lovligheten i dette. Kan de offentlige sette vekk en lovpålagt oppgåve (som innlevering av regnskap er) til kommersielle aktører, som i utgangspunktet kan ta den summen de ønsker for dette?. 

I mitt hode så skurrer det om en skal måtte betale for å levere noe til staten.

 

 

Har du prøvd å bruke RR-0002 og sende inn ? 

Men ja vi er på vei inn i et system som tillater grådige firmaer som Visma til å ta seg stygt godt betalt.

Edit: Var i eget hode, jeg snakker om noe helt annet 🙃

Endret av DIYDari
Feil i første post.
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (26 minutter siden):

Har du prøvd å bruke RR-0002 og sende inn ? Hørt flere får sendt inn.

RR-0002 er årsregnskap til regnskapsregisteret. RF-1028 var skattemelding til skatteetaten.

Skattetaten bryr seg ikke om førstnevnte. Dersom skattemeldingen ikke blir levert vil det komme tvangsmulkt på inntil 64000 kroner.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (12 minutter siden):

RR-0002 er årsregnskap til regnskapsregisteret. RF-1028 var skattemelding til skatteetaten.

Skattetaten bryr seg ikke om førstnevnte. Dersom skattemeldingen ikke blir levert vil det komme tvangsmulkt på inntil 64000 kroner.

Takker, var et helt annet sted jeg.
Så mye for å multitaske.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen flere forslag til enkle rimelige årsoppgjør programmer for et sovende AS? 
(har levert manuelt selv de siste årene, og treger egentlig ikke noe for regnskapet)

Endret av 50z
Lenke til kommentar
16 minutes ago, 50z said:

Noen flere forslag til enkle rimelige programmer for et sovende AS?
(har levert manuelt selv de siste årene)

Hvis du har ferdig utarbeidet årsregnskap skal man kunne bruke årsoppgjør-/skattemodul fra Conta. Det koster 1349 per selskap. Jeg gikk en runde med noen av de mest kjente rengskapsprogrammene tidligere i vinter, og dette var den rimeligste løsningen jeg fantfor de av oss med fiks ferdig (manuelt) regnskap.

Har ikke kommet i gang med dette selv, hadde egentlig håpet på en enkel løsning i excel e.l.

 https://conta.no/arsoppgjorsprogram/

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, toralfb said:

Se forrige innlegg 😀

Bas21 har i utgangspunktet ingen kostnad.

https://bas21.no/

Joda så den, takk for tipset 🙂, men per i dag har de ingen løsning, kun noe som (kanskje?) kommer og som også vil kreve betaling.

Endret av 50z
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Rhabagatz said:

Hvis du har ferdig utarbeidet årsregnskap skal man kunne bruke årsoppgjør-/skattemodul fra Conta. Det koster 1349 per selskap. Jeg gikk en runde med noen av de mest kjente rengskapsprogrammene tidligere i vinter, og dette var den rimeligste løsningen jeg fantfor de av oss med fiks ferdig (manuelt) regnskap.

Har ikke kommet i gang med dette selv, hadde egentlig håpet på en enkel løsning i excel e.l.

 https://conta.no/arsoppgjorsprogram/

 

Takk for tipset, er en av de jeg har kikket litt på. Men ble litt usikker da det det var noen google tilbakemeldinger som ikke var helt bra, dog de er få, så de er kanskje verdt er forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...