Gå til innhold

Ta ut penger gratis (sparebank1)?


Gjest af591...ea7

Anbefalte innlegg

Gjest af591...ea7

Kan man ta ut gratis penger i Norge på noen måte eller koster det 10kr?

Anonymous poster hash: af591...ea7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste en kommentar om at noen syntes en Eika-bank var dyr, så de skiftet til en billigere bank. Dessverre skrev de ikke navnet på den billigere banken. Flere banker la til et 10-kroners gebyr ved nyttår. Folk skriver om dette på fb-gruppa "Ja til kontanter". 

I usentrale deler av landet reduseres også antallet minibanker og filialer. Økokrim mener nå det er best å avskaffe tusenlappen. Skulle seddelverdiene utviklet seg normalt, ville vi nok sett 2-tusenlapper og 5-tusenlapper allerede. Men de ønsker i stedet å la oss sitte igjen med 500-lapper, 200- og 50-lapper. Hvis de ikke kommer til å "ta" 500-lappen også. Det er jo så mange kriminelle der ute, og da må den vanlige borger finne seg i å bli mistenkt.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest af591...ea7

Så det går ikke lenger ann å ta ut penger i minibank eller matbutikk gratis nå med sparebank1, er det sånn å forstå? 

Anonymous poster hash: af591...ea7

Lenke til kommentar
Gjest af591...ea7 skrev (1 time siden):

Så det går ikke lenger ann å ta ut penger i minibank eller matbutikk gratis nå med sparebank1, er det sånn å forstå?

Er det ikke lettere å sjekke prislisten i din bank enn å håpe på riktige svar her? Du har ikke engang sagt hvilken Sparebank1 du bruker.

Lenke til kommentar
Gjest af591...ea7

Hvis man tar ut penger i en matbutikk kan man selv si at jeg vil ta ut 1000kr, men jeg vil bare ha 200lapper? Og samme med i minibank? 

Anonymous poster hash: af591...ea7

Lenke til kommentar
9 hours ago, Guest af591...ea7 said:

Hvis man tar ut penger i en matbutikk kan man selv si at jeg vil ta ut 1000kr, men jeg vil bare ha 200lapper? Og samme med i minibank? 

Anonymous poster hash: af591...ea7

Det varierer nok fra butikk til butikk, eller fra minibank til minibank. Minibank kan jeg ikke huske sist jeg brukte, men på Rema 1000 har jeg kunnet be om størrelsen på sedlene. 

 

Lenke til kommentar
Gjest af591...ea7
fwj__ skrev (På 10.3.2024 den 3:42 PM):

Så de falske 200 lappene du vil blande med ekte, hvordan ser de ut?

Hva babler du om? 

Anonymous poster hash: af591...ea7

Lenke til kommentar
Tanner skrev (8 minutter siden):

Kan ta ut 2000 i måneden med revolut uten avgifter i hvert fall.

Lunar har 5000 kr,- pr dag, opptil 15 000 kr,- pr mnd. I motsetning til Revolute har Lunar også norsk bankkontonummer, hvis jeg husker korrekt. 

Vel å merke får man ikke gjort kontantuttak i butikk med utenlandske bankkort.

Jeg tror først å fremst at 10-kroners gebyret er for å få folk til å bruke enda mindre kontanter, slik at man på sikt kan gå over til et kontantløst samfunn. Tipper at 10 kr,- fort blir til 15, så 25 og kanskje 50 kr,- om noen år.

Så lenge man ikke har svin i skogen - er kontanter helt unødvendig i dag. Det er flere fordeler enn ulempen ved å kutte ut kontanter i dagens samfunn. De som lever et analogt hipster-liv, får finne frem det gode gammeldagse sjekkheftet.

Ellers kan man vel sette inn penger på spillekonto hos Norsk Tipping, gå til en spillkommisjonær type Narvesen og be om å få ta ut pengene i kontnater. Life hack, helt til hvitvaskingsbrevet dukker opp i postkassa. ;P

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (13 minutter siden):

Jeg tror først å fremst at 10-kroners gebyret er for å få folk til å bruke enda mindre kontanter, slik at man på sikt kan gå over til et kontantløst samfunn. Tipper at 10 kr,- fort blir til 15, så 25 og kanskje 50 kr,- om noen år.

Sitat

Loven sier at et gebyr for å få en faktura ikke kan overstige selskapets faktiske kostnad med å fakturere.

https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer

Om det skulle dukke opp hinsidige gebyr på uttak av kontantar meiner eg at det må på plass eit liknande lovverk for bankgebyr på lik linje med fakturagebyr.

No burde dette uansett ikkje vere noko stort problem sidan ein kan bruke bankkort eller vipps i dei fleste samanhengar.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...